Er der nogen der kender denne hjemmeside?
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 03-03-06 01:09

Hej

Faldt lige over denne hjemmeside i Norge.
http://home.no.net/lillianl/html/fam01326.htm

I første omgang så den meget fornuftig ud, men nu er jeg
kommet meget i tvivl om om man overhovedet tør satse på
oplysninger fra siden.

Ved at gå baglens fra Margrethe Axelsdatter Brahe
ender man til sidst helt tilbage ved en Jokul Frostason
født ca. 240 i Kvenland, Findland

Lyder det ikke lidt for fantastisk til at være sandt, at man kan
følge en slægt så langt tilbage, eller er det mig der er lidt for
mistroisk?

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Ib Molbech

Dato : 03-03-06 07:05

> [...]
>
> Lyder det ikke lidt for fantastisk til at være sandt, at man kan
> følge en slægt så langt tilbage, eller er det mig der er lidt for

Saxo fører jo den danske kongeslægt så langt tilbage, men i mange år, har vi
været klar over, at de kun skulle betragtes som sagnkonger.
Med år 240 er vi i jernalderen, og vi har i Norden intet skriftsprog, til
dokumentation for eftertiden. Ikke engang runer er indført. Så det lyder alt
for godt til at være sandt. 700 år før Gorm den Gamle!

Mvh
Ib Molbech

Fra : Ib Molbech

Dato : 03-03-06 10:49

> Ved at gå baglens fra Margrethe Axelsdatter Brahe
> ender man til sidst helt tilbage ved en Jokul Frostason
> født ca. 240 i Kvenland, Findland

Det er lykkedes mig at gå baglæns til år -65 hvor faren er Njord og moren
er Njords søster. De får barnet Yngve Frøy Njordson!

Mvh
Ib Molbech

Fra : baskholm

Dato : 03-03-06 12:01

Det er de mest phantastiske slægtstræer man kan stille op. Se blot
til Jacob Holdt, der har fundet ud af at han har Jesus i sit stamtræ -
dog vist uden at stamme direkte fra ham.

Jeg stammer heldigvis fra fallerede husmænd, afdankede soldater og
fordrukne personager, så derfor mener jeg at kunne prale af at det da
ikke er gået tilbage for familien.

Børge

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 17:43

Rigtigt at Jakob går over stregen, men hvis man kigger efter er han nu
alligevel nogenlunde rimelig til at angive hvorvidt der er tale om mytiske
figurer. Husk i øvrigt at manden lever af at sælge sig selv på bedste
amerikanske vis, så deeet....

Mvh. Finn

Fra : Per Hagemann

Dato : 07-03-06 14:31

"Finn Holbek" <fholbek"stavsnabela"tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel nogenlunde rimelig til at angive hvorvidt der er tale om mytiske
> figurer. Husk i øvrigt at manden lever af at sælge sig selv på bedste

Vagabonden Jacob Holdt tjener penge på foredrag om USA, ikke om sin slægt.

Eneste problem ved hans slægtsside er manglende kildeangivelser. Hvad man
sjældent ser på andre slægtssider, har han bragt en kritikers indvendinger,
som bl.a. gennemhuller afstamningen fra Muhamed. I øvrigt er det kun hans
børn, som nedstammer fra faraoer, guder osv. Hans egen afstamning når ikke
længere væk end Sønderlylland.

--
Sura 9:29 " Kæmp mod dem fra Skriftens folk, som ikke tror på Allah og ej
heller på den yderste dag, og som ikke holder det forbudt, som Allah og Hans

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 07-03-06 17:47

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbudt, som Allah og Hans Sendebud har forbudt, og som ikke
> følger sandhedens religion, indtil de betaler tribut med egen hånd

Tja, det er da så det ikke kan misforstås - i modsætning til fadervors "Thi
dit er Riget og magten og æren i evighed!...", der kan fortolkes

Nå, det var et sidespring )

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 19:30

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Finn Holbek" <fholbek"stavsnabela"tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Vagabonden Jacob Holdt tjener penge på foredrag om USA, ikke om sin slægt.

Hmm, jeg holder fast i at han lever af at sælge sig selv på bedste
amerikanske vis, hvilket bla. inkluderer et indblik i hans børns afstamning.
Min datter som har overværet hans foredrag fik samme indtryk,
manden har tydeligtvis lært noget af USA.

Her i huset har vi i øvrigt planer om af foreslå ham flg. fantastiske
familieforbindelse;

http://www2.tribalpages.com/tribe/browse?lastname1=Holbek+Thomsen&pid1=9&lastname2=Holdt&pid2=-1&userid=orupgade7&view=3

Fra : Hugh Watkins

Dato : 08-03-06 02:45

Finn Holbek wrote:

> [...]
> manden har tydeligtvis lært noget af USA.
>
> Her i huset har vi i øvrigt planer om af foreslå ham flg. fantastiske

jantelov

Renault Espace in Denmark in order to export it elsewhere in Europe, and
as such free of Danish taxes, was told by the car dealer that sometimes
those at Renault Denmark who prepared the documents required to register
the car abroad apparently delayed the documents as a symptom of envy
towards expat Danes who bought expensive cars that Danish residents
normally cannot afford. It's a true story! <<

http://www.skovgaard.org/europe/denmark.htm

Succes skal ikke avle misundelse, men anerkendelse.
Anders Fogh

Hugh W

Fra : KHH

Dato : 03-03-06 12:43

Er det ikke det der kan kaldes "ønskeforskning"?

Hvis man ønsker, at finde en eller anden greve i slægten, lforsker man så
ikke ud fra ønsketænkning.

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 18:15

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke det der kan kaldes "ønskeforskning"?
>
> Hvis man ønsker, at finde en eller anden greve i slægten, lforsker man så
> ikke ud fra ønsketænkning.

Hej

Nej ikke nødvendigvis, det kan også skyldes nysgerrighed. Men hvis man
fokuserer ensidigt kan det antyde at man måske har et problem, og så er det
i øvrigt langt større kunst at opdrive oplysninger om de uadelige slægtninge
i kirkebøger og folketællinger.

Mvh. Finn

http://www2.tribalpages.com/tribe/browse?userid=orupgade7&rand=938021002

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 04-03-06 09:48

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke det der kan kaldes "ønskeforskning"?
>
> Hvis man ønsker, at finde en eller anden greve i slægten, lforsker man så
> ikke ud fra ønsketænkning.

I hvert fald ikke for mit vedkommende.

Hvis du læser det indlæg jeg havde her i gruppen den 28/2 med emnet:
Mangler forbindelse mellem Øllegaard Budde og Ane Jensdatter

Vil du se at jeg i min forskning i Gravgaard slægten har konstateret at
en af mine grene nedstammer fra Øllegaard Budde, som er adelig.
Og bare fordi hun er adelig dropper jeg da ikke den gren af slægten.

Vi tager det hele med både tugthusfanger, adel, fattiglemmer, bønder,
fiskere, færgemænd og hvad ellers min slægt består af

God weekend

Preben Gravgaard kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 14:28

> [...]
>
> Vi tager det hele med både tugthusfanger, adel, fattiglemmer, bønder,
> fiskere, færgemænd og hvad ellers min slægt består af

....og massemordere, filmstjerner, købmænd, bankfolk, bistandsklienter,
dronninger, førtidspensionister, malere, snedkere, opdagelsesrejsende,
hjemmehjælpere, kogekoner og kejsere....

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 03-03-06 13:39

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse
> kommet meget i tvivl om om man overhovedet
> tør satse på oplysninger fra siden.

Det gør man ikke!

Og årsagen er den simple, at der ikke er nogen kildeangivelse knyttet til
oplysningerne, der såmænd i det aktuelle eksempel kan være lige så korrekte
som Saxos sagnfortællinger (der jo sandsynlig også er brugt).

Hvad og hvor meget der findes af nordisk mytologiske sagnfortællinger ved
vel kun dem der har sat sig specielt ind i emnet, men jeg tror ikke at
oplysningerne er grebet ud af den blanke luft. De er naturligvis fra en
tilgængelig literatur - hvilket de sparsomme oplysninger klart tyder på.

Den manglende kildeangivelser på de gængse slægtsforskningsprogrammers
præsentation af slægter gør dem til trediklasses oplysninger, der alene kan
benyttes til at opspore den sandhed, der ellers udmærket kan ligge bag de
ufuldstændige data.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 05-03-06 01:52

Poul Erik Jensen wrote:

> [...]
> benyttes til at opspore den sandhed, der ellers udmærket kan ligge bag de

exactly what I was going to say

looks like a collector of gedcom

Hugh W