Træls (så er det sagt)
Fra : Niels Pein

Dato : 02-03-06 17:13

Hej

Jeg gør lige en kort historie lang, men der er et par spørgsmål til sidst.
Det er en træls historie, så stop her hvis du er i godt humør.

Vi bor i et hus ud til en rimeligt trafikeret vej gennem en skov, med 300
meter til nærmeste nabo, og vi har en kat som vi ikke lukker ud pga. vejen.

Men vi får med jævne mellemum besøg i haven af andre katte, og det er fint
nok. Vi fordrer de vilde fugle i stor stil også, så det synes de andre dyr
jo nok er interessant.
Således også i dag, hvor en velplejet (fin pels) sort/hvid mis kom forbi, og
vores Mis Sophie fløj op af stolen og holdt øje med den gennem vinduet.

Den sort/hvide gik rundt om hushjørnet (med tyk hale for de havde stirret på
hinanden gennem vinduet). Af een eller anden grund gik min kone ud for at se
hvor den gik hen, og jeg var på arbejde, men det er kun 3 km. væk.
Katten var ikke lige at se, så min kone gik hen til garagen og kiggede ned i
haven. Så hørte hun en miaven i retning tilbage mod huset. Det lød mystisk,
og så gik det op for hende, at katten måtte være faldet i brønden!

Vi har en gammel (ikke længere i brug) brønd, hvor halvdelen af dækslet er
af træ, og det er blevet lidt forfaldent, så et hjørne var rådnet væk. Men
ovenover havde vi stillet en stor blomsterkumme på ben, så ingen umiddelbart
kommer til brønden.
Den blomsterkumme kunne min kone ikke flytte, og der kom ynkelig miaven
dernedefra. Panik, afmagt, ringe til mig.

Jeg sagde hun skulle ringe til falck, og så var jeg ellers hjemme på 5
minutter. Vi fik flyttet blomsterkummen og fjernet trædækslet. Men der kom
ikke mere lyd derfra. Jeg snuppede vores 500W arbejdslampe og lyste derned.
Intet at se, intet at høre, ingen bevægelse i vandet.
Brønden er nok ca. 80 cm. i diameter og 5 meter dyb med vand i bunden.
Vandet er sandsynligvis 4 grader, så det overlever man ikke længe, men dog
nogle minutter.

Det var altså rigtig rigtig træls! :´-(

Et solidt og tæt dæksel er interimistisk lavet nu.

Men så kommer guldspørgsmålene:
1)
Vi afblæste falck. Den er utvivlsomt død, og det vil blive hundedyrt at
fiske den op. Og vi ender nok med at skulle betale. Hvad ville I gøre.
2)
Vi overvejer om vi skal prøve at gå rundt til nogle af de nærmeste huse i
området, og spørge om nogen savner en pæn sort/hvid kat. Men vores besked er
jo ret trist. Hvad siger panelet her?

På forhånd tak.
Niels

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 02-03-06 17:23

Niels Pein skrev:
> [...]
> området, og spørge om nogen savner en pæn sort/hvid kat. Men vores besked er

Jeg synes klart i skal gå rundt til naboerne og forhøre jer, var det mig
der stod med en forsvunet kat ville jeg hellere end gerne have afvide at
den var død, end at at gå med uvisheden om hvad der var sket med den, om
den kom tilbage eller den dukkede op under sneen når foråret skyder ind.

Fra : LH

Dato : 02-03-06 17:49

Absolut. prøv at finde ud af hvem der var ejer til denne kat. Havde det
været mig, havde jeg nok bedt Falck om at hente katten op alligevel!!! Godt
nok dyrt, men jeg havde gjort det............

LH

Fra : Rex

Dato : 01-03-06 18:39

Jeg ville også gå til naboerne, i ville nok også selv syntes det var rart at
få besked, hvis det var jeres kat der var forsvundet...
Jeg ville også få den fisket op, jeg er lidt paf over det ikke blev gjort
lyn hurtigt, det kunne jo være katten "bare" var gået i chok eller at den
"bare" var besvimet... Ved godt håbet om overlevelse måske var meget
spinkelt, men bare tanken om at chancen var der ville jeg ikke selv kunne
holde ud...
-Camilla

Fra : LH

Dato : 02-03-06 19:06

Lige min tanke....

LH

Fra : Niels Pein

Dato : 02-03-06 19:20

"Rex" skrev ...
> Jeg ville også gå til naboerne, i ville nok også selv syntes det var rart
> at få besked, hvis det var jeres kat der var forsvundet...

Det har vi gjort nu. Ejeren er lokaliseret.
Heldigvis en ejer der har mange katte der går ude (det er på landet). Han
tog det ikke så tungt. Men var glad for at få besked.
Jeg havde frygtet det var en familie ligesom os selv, hvor katten er en del
af familien, og der er sorg længe hvis noget sker.

> [...]
> "bare" var besvimet... Ved godt håbet om overlevelse måske var meget
> spinkelt, men bare tanken om at chancen var der ville jeg ikke selv kunne

Hvordan har du forestillet dig det skulle kunne lade sig gøre? Læste du mit
indlæg om hvordan den brønd er?
I tilfælde af du blot udtaler dig mod bedre viden, er her en advarsel: Man
kan meget let dø af at kravle ned i sådan en brønd. Det sker en gang imellem
når ukyndige lige tror de kan noget. Det har noget med luftarter og
iltmangel at gøre. Jeg er (heller) ikke ekspert, men ved dog at det er
hammer-farligt.
Niels

Fra : LH

Dato : 02-03-06 19:51

Så kan det nu undre mig at sådan en brønd ikke har været bedre lukket af for
længe længe siden. Hvis en kat der ikke vejer mere en 4-5 kilo kan gå
igennem, så er det jo totalt hensynsløst at der ikke har ligget et solidt
dæksel over. Hvordan kan man lade sådan noget være? Hvorfor skal der ske en
ulykke FØR man gør noget? Tænk om et lille barn var løbet hen over!
Her hvor jeg bor er en ubeboet grund hvor en landmåler fandt sådan en brønd
med et råddent låg. Vi vidste ikke det var der - låget var også tæt. Men der
blev straks ringet om hjælp så det blev afdækket forsvarligt. Sådan noget
skal man ikke vente med at gøre. Du beskriver jo selv hvor farlig sådan en
brønd er!!

LH

Fra : Niels Pein

Dato : 02-03-06 21:12

"LH" skrev ...
> [...]
> skal man ikke vente med at gøre. Du beskriver jo selv hvor farlig sådan en

Nu du er ved hvad jeg beskriver, hvad så med lige at læse det!

For pokker da LH, hvor er du hurtig på aftrækkeren uden at checke. Du kan
lige få den igen (kopi fra mit første indlæg):

"Men ovenover havde vi stillet en stor blomsterkumme på ben, så
ingen umiddelbart kommer til brønden.
Den blomsterkumme kunne min kone ikke flytte ..."

Så hvor farligt er det lige for eventuelle børn der måtte løbe rundt?

Selv ikke en voksen kvinde kunne komme til den brønd, selvom der ikke var
noget hun hellere ville på det tidspunkt. Vi skulle hjælpes ad og lægge alle
kræfter i. Og benene på den kumme er så lave, at selv små børn ikke kan
kravle under. Men en kat kunne åbenbart.

Og en anden ting, katten gik ikke "igennem". Det har jeg ikke skrevet
(indlægget var langt nok), men du opfinder det i din fantasi.
Der var opstået et lille hul i det ene hjørne af den halvdel af dækslet der
er af træ. Kun lige stort nok til f.eks. en kat. Og det hul var helt
uforandret, intet yderligere ødelagt. Det er mig en gåde hvorfor den kat er
kommet derned. Jeg har ikke anden forklaring end at den af nysgerrighed selv
er kravlet lidt ned, og så er det smuttet for den. Måske troede den at den
kunne lande et sted inde i brønden den ikke kunne alligevel?

Jeg bruger yderst sjældent denne nyhedsgruppe, og er derfor nærmest
nybegynder her. Jeg postede fordi jeg gerne ville have et svar på noget der
nok mest er moralske spørgsmål, men katterelateret.
Hvis det er den generelle stil, at der blot fyres fra hoften med kritik, der
bunder i fri fantasi, uvidenhed og manglende lyst/evne til lige at checke
hvad folk egentlig skriver, så passer min overskrift bedre på gruppen end på
dagens hændelse.

Tak til Daniel for et svar, som vi også valgte at følge, og det har i det
egentlig også bedst med her bagefter.

--
Niels

Fra : Gert

Dato : 02-03-06 22:17

On Thu, 2 Mar 2006 21:12:13 +0100, "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> [...]
>hvad folk egentlig skriver, så passer min overskrift bedre på gruppen end på

Ja ja, pas du bare på at du ikke ryger i kløerne på alle
katte-tanterne

Fra : Kate

Dato : 03-03-06 07:37

Gert <Gert@yahoo.com> wrote in

> Ja ja, pas du bare på at du ikke ryger i kløerne på alle
> katte-tanterne

Desværre er det ikke kun katte-tanterne, som du kalder os, men det er
blevet mere generelt i de grupper jeg følger. Alle er bedrevidende og
synes at ingen andre siger noget brugbart. Der må altså være nogle
mennesker der må ha' nogle problemer i det virkelige liv med at omgås
andre

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kate

Dato : 03-03-06 07:33

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> wrote in

> Tænk om et lille barn var løbet hen over!

Niels skriver jo i det indledende indlæg at det HAR gjort noget, har
sat en blomsterkumme henover. Man kan da ikke forudse alle livets
hændelser, men kun gøre det så godt man kan.
Jeg forstår altså ikke at det snart er lige meget hvad der bliver
spurgt om i denne gruppe så ender det med et overfald

Fra : Kate

Dato : 03-03-06 07:39

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> Det har vi gjort nu. Ejeren er lokaliseret.

Det var godt. Jeg tænkte som Daniel, men det skyldes måske lige så
meget at jeg har prøvet at miste en kat og aldrig fået at vide hvad der
skete med den, og han var lige præcis en del af familien.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 03-03-06 15:37

En lille eftertanke....

Jeg var personligt med til at redde en lille kat op fra en brønd (er års tid
siden ) med falck`hjælp.
Katten faldt ned en aften ved ca. 22.3o tiden, den peb temmelig længe, men
pludselig var der ingen lyd mere.
Katten blev reddet op næste morgen ved 09.00 tiden og var i LIVE....så giv
ALDRIG op før du selv har set dyret, der er jo altid en chance, og katte har
det jo med at tie hvis de er bange eller i chok.

hilsen Majbritt

Fra : Rex

Dato : 03-03-06 06:19

En lille eftertanke....

[...]

-Det er lige præcis dette jeg mener, jeg ville ikke hænge dig ud, men ville
bare sige at man ikke skal give op, var det en hændelse hos mig, havde jeg
ringet efter Falck - koste hvad det vil...

Hilsen Camilla

Fra : Niels Pein

Dato : 05-03-06 22:04

"Majbritt Hågensen" skrev ...

> [...]
> giv ALDRIG op før du selv har set dyret, der er jo altid en chance, og
> katte har det jo med at tie hvis de er bange eller i chok.

Uh. Ja det er jo tankevækkende.
Og en fin solstrålehistorie.

Men lå den i vand? Oven i købet 4 grader koldt vand (ca.)?
Og den her peb kun i et minuts tid sagde min kone, så var det slut. Vi fik
jo flået låget af og lyste derned med en 500W lampe, så vi kunne se
vandoverfladen, og der var ingenting at se. Ingen bevægelse i vandet
overhovedet, så den må være druknet og sunket allerede der. Det var så knap
10 minutter efter den var faldet i. Vi var ret kede af det begge to. Jeg kan
ikke tro der var nogen som helst chance for den var i live på det tidspunkt.
Jeg blev ved med at kigge og lytte i flere minutter, og der var intet at se
eller høre.
Mig bekendt kan den slags dyr (eller mennesker) kun overleve at ligge i så
koldt vand i ganske kort tid, så det passer meget godt. Og brønden har
glatte sider, et standard betonrør, intet at klatre på.

Jeg har nu også en solstrålehistorie, dog tudsegammel.
Da jeg var lille havde vi også kat. En aften kom den ikke hjem, og den kom
ellers hjem hver dag. Så der var eftersøgning næste dag, os 3 børn og vores
forældre, samt nogle naboer og deres børn, men uden resultat.
På 3. dagen var der en af naboens børn der hørte en svag piben fra en brønd
(dækslet lå ikke helt henover). Der sad den ca. 1,5 meter nede på en
lille-bitte afsats, og de voksne fik den hentet op.
Men det var så også om sommeren og den sad på en nogenlunde tør plet.

Mvh. Niels

Fra : Allan

Dato : 05-03-06 22:45

> [...]
>
> Jeg gør lige en kort historie lang, men der er et par spørgsmål til sidst.
> Det er en træls historie, så stop her hvis du er i godt humør.

Hej Niels

I gjorde hvad i kunne
Så alt godt herfra.
Æv det må da have været en kedelig oplevelse i har haft der.

Og jeg ved at tråden har kørt et par dage.

Mvh Allan