Hjælp til traceroute m.m.
Fra : jakob

Dato : 02-03-06 17:02

Hej!
Jeg har en ADSL linie (2048/512) hos Cybercity som jeg har haft
problemer med de sidste par dage. Jeg oplever at der så at sige er
"klumper" i forbindelsen. Altså den går i stå et øjeblik for derefter at
fortsætte. Det tager også længere tid end normalt når den skal forbinde
til en hjemmeside og til min mail og newsserver. Enkelte gange er den
gået helt død så jeg er nødt til at pille netkablet ud af min (bærbare)
computer og sætte det til igen. Det er selvf irriterende mht alm netsurf
men det gør det også praktisk talt umuligt at spille World Of Warcraft
når det hakker sådan. (Jeg tror nok det kaldes "lagging" - og det har
aldrig været et problem hos mig før).

Jeg snakkede lige med Cybercitys support som sagde at han ikke kunne se
nogle problemer hos ham og at det derfor formentligt var en fejl på mit
udstyr. Han havde ikke nogen umiddelbare bud på hvad der kunne være galt
men anbefalede at jeg kørte noget der hedder Traceroute for at se om
dette gav anledning til en konstatering af fejlen. Han kunne dog ikke
give mig nogen specifik vejledning i hvordan og hvorledes, men sagde
blot at "der findes nogle programmer på nettet som kan gøre det".

1) Er der nogen der ud fra ovenstående beskrivelse har nogle bud på hvad
der kan være galt eller har forslag til fejlsøgningsmuligheder? Jeg
kører med en relativt ny installation af Windows XP Pro SP2 som er
konfigureret i henhold til vejledningen i dokumentet
http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf som ofte
anbefales i dk.edb.sikkerhed.

2) Hvis Traceroute er en god ide (hvis ikke andet så for at få noget
dokumentation som jeg kan maile til Cybercity, hvilket supporteren
foreslog) er der så en flink person, der vil hjælpe med en vejledning i
hvordan man gør? Og er det tilladt at poste resultatet her i gruppen for
herved (formentligt) at få hurtigere svar end hos Cybercity?

--
Venlig hilsen
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 21:45

jakob wrote:

> [...]
> give mig nogen specifik vejledning i hvordan og hvorledes, men sagde
> blot at "der findes nogle programmer på nettet som kan gøre det".

Traceroute er et program, der kan undersøge forbindelsen fra
din computer til hver enkelt router på vejen frem til en valgt
destination. Når du kører programmet skal du fortælle det
hvilken destination du ønsker at undersøge.

Hvis problemet ligger i din egen ende af forbindelsen er det
ofte ret ligegyldigt, hvilken destination, du vælger. Men har
du problemer med en specifik server vil det være naturligt at
angive den pågældende server. Find navn eller IP adresse på
den server du har problemer med og giv det til traceroute.

Programmet køres fra en kommandolinie. F.eks.
traceroute 192.38.7.248
eller
traceroute -In 192.38.7.248
I det andet eksempel angiver I, at der bruges ICMP pakker til
at teste i stedet for UDP. Og n angiver, at der ikke skal laves
DNS opslag. Men ikke alle versioner af traceroute forstår disse
options.

Så vidt jeg ved er programmets navn blevet forkortet på Windows,
så det blot hedder tracert. Derudover findes der et hav af
programmer, der kan udføre den samme opgave og præsentere
resultatet smartere end traceroute. Til at holde øje med
periodiske fejl synes jeg xmtr er ret godt (men jeg ved ikke,
om det findes til Windows).

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : jakob

Dato : 02-03-06 21:51

Hej Kasper!
Jeg prøvede vha tracert i en kommandopromt at skrive to tilfældige
resultater ind. (-In virker så vidt jeg kan se ikke med windows
versionen). Her følger resultaterne:

Tracing route to tv2.dk [193.88.89.15]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 * * * Request timed out.
3 * * 19 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.18.193]

4 * 21 ms 21 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk
[212.242.6.181]
5 * * 29 ms so-0-1-0.155M.arcnxj2.ip.tele.dk
[195.215.109.53]
6 * 22 ms 22 ms pos1-2.622M.arcnxg1.ip.tele.dk
[83.88.12.29]
7 22 ms 22 ms 23 ms pos1-0.2488M.hcnxg1.ip.tele.dk
[83.88.22.138]
8 24 ms 25 ms 25 ms pos1-3.622M.odnxg2.ip.tele.dk
[83.88.21.102]
9 * 75 ms 203 ms pos0-0.622M.odnxg5.ip.tele.dk
[83.88.13.142]
10 * 24 ms 23 ms ge-0-0-0-50.1000M.odnxj1.ip.tele.dk
[83.88.6.196]
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 2660 ms * * pos1-2.622M.arcnxg1.ip.tele.dk
[83.88.12.29]
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * cpe.ge-1-2-0.0x3ef22446.odnxj1.customer.tele.dk
[62.242.36.70] re
ports: Destination net unreachable.

Trace complete.
Tracing route to ku.dk [130.225.126.133]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 19 ms 19 ms 19 ms loop0.xc3-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.130]
3 19 ms 20 ms 19 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.18.193]

4 23 ms 24 ms 24 ms pos4-1.cr2-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.177]
5 25 ms 24 ms * 212.242.6.169
6 * * 24 ms pos4-1.cr1-by.ip.cybercity.dk
[212.242.6.174]
7 25 ms 25 ms 42 ms ge-dix.ly3.core.fsknet.dk [192.38.7.1]
8 25 ms 25 ms 26 ms 130.225.244.214
9 25 ms 25 ms 25 ms adm3-25.net.ku.dk [192.38.110.210]
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 75 ms * * pos4-0.cr1-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.169]
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Jeg formoder at alle stjernerne illustrerer det problem jeg har
beskrevet? Billedet er stort set det samme uanset hvilken server jeg
indtaster Er det muligt ud fra ovenstående, at komme med nogle
konklusioner om hvorvidt det er hos mig eller hos Cybercity den er gal?
Eller kan det i det mindste indsnævre fejlsøgningen?

--
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 22:38

jakob wrote:

> Hej Kasper!
> Jeg prøvede vha tracert i en kommandopromt at skrive to tilfældige
> resultater ind. (-In virker så vidt jeg kan se ikke med windows
> versionen).

Måske virker det hvis du skriver -n eller /n

> [...]
> 4 * 21 ms 21 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk [212.242.6.181]
> 5 * * 29 ms so-0-1-0.155M.arcnxj2.ip.tele.dk [195.215.109.53]

Det ser skidt ud. Første hop svarer helt fint, men det er
muligvis din egen router.

Andet hop svarer overhovedet ikke. Det i sig selv behøver
ikke være noget problem, men det gør det lidt vanskeligere
at lokalisere fejlen.

Tredje hop kommer der nogle svar fra. Men der går
tilsyneladende mange pakker tabt. Det vil sige, at fejlen
ligger et sted på vejen fra første router (10.0.0.1) til
tredje router (212.242.18.193). Det kan med andre ord
være en vilkårlig af de tre routere, der udgør et problem,
eller et af de to links der forbinder dem.

Resten af outputtet er ret uinteressant. Det viser
fortsat pakketab, som vi allerede har konstateret sker
ret tæt på din egen computer, og der er kun ganske få
forsinkede pakker (ikke nær nok til at konstatere en
tendens).

> [...]
> 3 19 ms 20 ms 19 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk [212.242.18.193]
> 4 23 ms 24 ms 24 ms pos4-1.cr2-khk.ip.cybercity.dk [212.242.6.177]

Den her gang svarer hop 2 åbenbart på pakkerne. Og da
tredje hop er det samme som før, så er det også
overvejende sandsynligt at hop 2 er det samme som før.
Derfor tror jeg, at der i den første kørsel med traceroute
simpelthen er gået fem pakker tabt i træk.

Prøv at undersøge om du kan fortælle den, at den kun skal
prøve de første fem hops og så prøv at køre et par gange
mere med hver af de to adresser. (Jeg kan forestille mig,
at tracert /? vil give noget hjælp).

> 9 25 ms 25 ms 25 ms adm3-25.net.ku.dk [192.38.110.210]
> 10 * * * Request timed out.

Herfra og fremad kunne det se ud som om ku.dk har en
firewall der smider pakkerne væk. Men det har sikkert
ingenting at gøre med dit problem.

> 23 75 ms * * pos4-0.cr1-khk.ip.cybercity.dk [212.242.6.169]

Den her linie er underlig. Vi har konstateret, at der kun
er ni hops fra din computer til ku. Alligevel er der en
enkelt pakke som efter 23 hops stadigvæk ikke er kommet
udenfor cybercitys netværk. Det kan indikere, at cybercity
sender pakkerne i ring.

> Jeg formoder at alle stjernerne illustrerer det problem jeg har
> beskrevet?

Ikke allesammen. Men mange af dem gør. En stjerne betyder
blot at traceroute har sendt en pakke, som den ikke fik
nogen respons på. Det kan betyde, at pakken gik tabt. Det
kan også være den nåede frem, men routeren unlod at svare.
Det kan også være, at der blev sendt et svar, men svaret
gik tabt.

I tilfældet med ku tror jeg de fleste stjerner i slutningen
skyldes en firewall. Men alle stjernerne før det er nok
symptomer på dit problem.

> Billedet er stort set det samme uanset hvilken server jeg
> indtaster Er det muligt ud fra ovenstående, at komme med nogle
> konklusioner om hvorvidt det er hos mig eller hos Cybercity den er gal?

Jeg har givet min vurdering af de outputs du har vist. Det
er primært de første 3-5 hops, der er interessante at se på.
Det ene symptom på en routing loop er dog også interessant.
Er det noget du har set med nogle af dine andre tests?

> Eller kan det i det mindste indsnævre fejlsøgningen?

Noget tyder i hvert fald på, at problemet ligger på forbindelsen
mellem 10.0.0.1 og 212.242.3.130. Hvad det så er for noget
udstyr må du hellere spørge Cybercity om.

Jeg synes lige vi skal høre, om der er nogle andre i gruppen,
som har en vurdering af, hvorvidt der er tale om en routing loop.

Fra : jakob

Dato : 02-03-06 23:36

Kasper Dupont wrote:

> Måske virker det hvis du skriver -n eller /n

Hjælpen giver mig følgende:
-d Do not resolve addresses to hostnames.
-h maximum_hops Maximum number of hops to search for target.
-j host-list Loose source route along host-list.
-w timeout Wait timeout milliseconds for each reply.

> Det ser skidt ud. Første hop svarer helt fint, men det er
> muligvis din egen router.

Jep. 10.0.0.1 er den router jeg har fået leveret fra Cybercity

Jeg har prøvet igen med tv2.dk og ku.dk (som altså blot er tilfældigt
valgte - jeg har problemer med alle sider. Bare det at hente indlæg i
nyhedsgrupperne er et bøvl.). Jeg har valgt kun at prøve de første 5 hop.

De første 4 forsøg på ku.dk gav ikke anledning til nogle stjerner. Så
fik jeg:

Tracing route to ku.dk [130.225.126.133]
over a maximum of 5 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 20 ms 20 ms 20 ms loop0.xc3-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.130]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * 24 ms 24 ms pos4-0.cr1-khk.ip.cybercity.dk
[212.242.6.169]

Dernæst igen et par forsøg hvor alt var fint, og så:

Tracing route to ku.dk [130.225.126.133]
over a maximum of 5 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 20 ms 19 ms 20 ms loop0.xc3-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.130]
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.

Nogle gange står den og tænker lidt tid før den skriver den adresse der
står efter tallene.

For tv2.dk fik jeg også nogle normale forsøg, og så fik jeg:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 19 ms 20 ms 19 ms loop0.xc3-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.130]
3 20 ms 19 ms 19 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.18.193]

4 21 ms 20 ms 21 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk
[212.242.6.181]
5 21 ms 21 ms 22 ms 195.215.109.53

Bemærk sidste linie hvor den igen stod og tænkte noget tid og til sidst
kun gav IP-adressen.

Derefter igen et par normale forsøg og så:

Tracing route to tv2.dk [193.88.89.15]
over a maximum of 5 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 10.0.0.1
2 22 ms 38 ms 21 ms loop0.xc3-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.3.130]
3 20 ms * 19 ms geth1-0.cr1-kd4.ip.cybercity.dk
[212.242.18.193]

4 20 ms 21 ms 21 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk
[212.242.6.181]
5 21 ms 21 ms 21 ms so-0-1-0.155M.arcnxj2.ip.tele.dk
[195.215.109.53]

Igen nogle forsøg og derefter:

Tracing route to tv2.dk [193.88.89.15]
over a maximum of 5 hops:

1 * * * Request timed out.
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * 21 ms 20 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk
[212.242.6.181]
5 124 ms 35 ms 20 ms so-0-1-0.155M.arcnxj2.ip.tele.dk
[195.215.109.53]

...og derefter igen nogle forsøg hvor der ikke var nogen stjerner.

Det er mit eget indtryk at det er helt tilfældigt hvornår problemerne
opstår. Det stemmer også overens med med min oplevelse når jeg surfer,
henter nyhedsgruppeindlæg osv. Nogle (få) gange lykkes det med det samme
at hente, men ofte skal jeg opdatere flere gange. Mærkeligt.

--
Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-06 07:45

jakob <jtonospam@mail.dk> writes:

> Hjælpen giver mig følgende:
> -d Do not resolve addresses to hostnames.

Den her er god når DNS'en svarer langsomt.

> [...]

> henter nyhedsgruppeindlæg osv. Nogle (få) gange lykkes det med det
> samme at hente, men ofte skal jeg opdatere flere gange. Mærkeligt.

Det lyder osm det er tiden at ringe til kundeservice.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-03-06 08:06

> Jeg har prøvet igen med tv2.dk og ku.dk (som altså blot er tilfældigt
> valgte - jeg har problemer med alle sider. Bare det at hente indlæg i
> nyhedsgrupperne er et bøvl.). Jeg har valgt kun at prøve de første 5 hop.

Hvor meget problemløsning har du prøvet?

1. Kun 1 maskine på dit net?
2. En anden maskine på dit net? Gælder problemerne for alle maskinerne?
3. Tjekket at der ikke er støj på linien? Hvordan er det hele sat op?
Skille filter -> Modem/Router -> switch -> pc'ere?

Sporadiske fejl er de sværeste at fange :-/

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-06 08:44

jakob wrote:

> [...]
> 4 * 21 ms 20 ms pos4-0.cr1-arc.ip.cybercity.dk [212.242.6.181]
> 5 124 ms 35 ms 20 ms so-0-1-0.155M.arcnxj2.ip.tele.dk [195.215.109.53]

Den her gang er der fejl allerede på første hop. Så måske ligger
fejlen alligevel mellem din egen computer og routeren. Prøv at
køre en "ping 10.0.0.1" kommando og lad den køre i lang tid. Har
du en log, der kan fortælle dig, om der har manglet link mellem
computer og router? Prøv evt. at udskifte ethernetkablet imellem
computeren og routeren.

Fra : jakob

Dato : 03-03-06 15:54

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> du en log, der kan fortælle dig, om der har manglet link mellem
> computer og router? Prøv evt. at udskifte ethernetkablet imellem

Af uransagelige årsager er alt godt i dag. Mærkeligt. Men tak for dine
råd og kommentarer.

--
Jakob