hiv id ned fra URL'en
Fra : jeppe

Dato : 02-03-06 16:11

Så er jeg her lige igen...
dette tror jeg er et let spørgsmål.. men jeg har ikke kunne få
det til at virke..

Jeg har denne simple slette kode..
Så vil jeg gerne havde at den sletter det id der står i ens url.

Men hiver jo den ned ved at skrive :
Request.Querystring("id")

Men hvordan gør man så der hvor der står ???? i min kode kommer
til at stå det som der står i ens url?

Håber det er til at forstå og ikke kan hjælpe mig

mvh Jeppe

-:kode:-

<%
' Databaseforbindelse
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL sletter record
strSQL = "Delete from kommentarer where Id = ????"
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-03-06 16:51

> Men hvordan gør man så der hvor der står ???? i min kode kommer
> til at stå det som der står i ens url?

Noget lignende:

var id = Request.Querystring("id")
strSQL = "Delete from kommentarer where Id = " & id

Kan ikke huske syntaksen helt præcist, men noget lignende dette...

Martin Kaltoft

Fra : jeppe

Dato : 02-03-06 16:55

Martin Kaltoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Noget lignende:
>
> var id = Request.Querystring("id")
> strSQL = "Delete from kommentarer where Id = " & id
>
> Kan ikke huske syntaksen helt præcist, men noget lignende dette...

så siger den:
Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A000D)
Typer stemmer ikke overens: 'var'

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 02-03-06 17:20

jeppe wrote:

> så siger den:
> Fejltype:
> Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A000D)
> Typer stemmer ikke overens: 'var'

I ASP skal du ikke angive type på en variabel, så du skal ikke skrive
"var id", men blot id.

Så ovenstående kan rettes til:

id = Request.Querystring("id")
strSQL = "Delete from kommentarer where Id = " & id

Ellers kan du også bare smide Request'en direkte ind hvor id står til
sidst.

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : jeppe

Dato : 02-03-06 20:17

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> [...]
> strSQL = "Delete from kommentarer where Id = " & id
>
> Ellers kan du også bare smide Request'en direkte ind hvor id står til

Okay mange tak you to :)
Det virker nu... tak

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-03-06 01:30

On Thu, 02 Mar 2006 17:20:09 +0100, Jens Peter Rosenkvist
<jensercube@ofir.dk> wrote:

>id = Request.Querystring("id")
>strSQL = "Delete from kommentarer where Id = " & id
>
>Ellers kan du også bare smide Request'en direkte ind hvor id står til
>sidst.

Det er så til gengæld ikke nogen god idé.
Derimod bør der puttes noget validering ind før strSql-sætningen, som
fx checker, at det er et tal, der står i Id'en.
Se fx:
<url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>
som handler om, hvorfor man skal validere.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : jeppe

Dato : 03-03-06 16:03

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> Se fx:
> <url: http://www.asp-faq.dk/article/?id=95>
> som handler om, hvorfor man skal validere.

Ok tak :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-03-06 22:32

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> I ASP skal du ikke angive type på en variabel, så du skal ikke
> skrive "var id", men blot id.

"var" er nu ikke nogen typeerklæring, men bare en måde at erklære
variable på i javascript og jscript. I vbscript (der er det sprog
man normalt anvender til asp) er den tilsvarende kommando Dim:

   Dim id
   id = Request.Querystring("id")

I modsætning til javascript/jscript kan man ikke erklære variablen
samtidig med at man tildeler den en værdi - følgende er altså
*ikke* korrekt kode:

   Dim id = Request.Querystring("id")

--
Jens Gyldenkærne Clausen