Tydning af Sogn
Fra : Hans-Jørgen Olsen

Dato : 02-03-06 15:01

Kan nogen hjælpe mig med at tyde hvilket sogn Marte Marie Rasmusdatter
kommer fra jeg mener at kunne se at det er på Langeland. FT 1860 Alsted er
lagt på binaer.historie. Det er person nr. 2 fra oven.

med venlig hilsen
Hans-Jørgen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-03-06 16:13

"Hans-Jørgen Olsen" <h-jolsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Langeland er jo nem at tyde, men da sognet ender på -løv bliver det
vanskeligt, for der er jo kun to, hver for sig meget længere sognenavne.
Skrøbelev og Tryggelev.
Det må være en forkortelse - og så gætter jeg på Sk...lev.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 02-03-06 17:00

> Kan nogen hjælpe mig med at tyde hvilket sogn Marte Marie Rasmusdatter
> kommer fra jeg mener at kunne se at det er på Langeland.> med venlig
> hilsen
> Hans-Jørgen
----'
Mig forekommer det at være Herslev /løv.
Flemming.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-03-06 17:45

"Flemming Svendsen" <zeus2@mailSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse
> Mig forekommer det at være Herslev /løv.

Jo, men så passer langeland jo ikke.

Her er et par stykker, der om ikke andet, passer på alder.

svendborg, Langelands Nørre, Tranekær, Strandbye, , gaard, 124, FT-1840
Marthe Marie Rasmusen, 29 , Ugift, , tjenestefolk,

svendborg, Langelands Nørre, Bøstrup, Bøstrup bye, , gaard, 19, FT-1840
Erik Larsen, 37 , Gift, , gaardmand,
Martha Marie Rasmusdtr., 29 , Gift, , hans kone,
Rasmus Larsen Eriksen, 3 , Ugift, , deres børn,
Niels Chistian Eriksen, 1 , Ugift, , do,

Fra : Arne Nielsen

Dato : 02-03-06 18:31

Flemming Svendsen skrev:

> ----'
> Mig forekommer det at være Herslev /løv.
> Flemming.

Mon ikke der står Herløv, og det så er landsbyen Herslev i Lindelse
sogn. Jeg går ud fra, at den Alsted, der er tale om, er Alsted i Sorø
amt. Der har præsten nok ikke haft det store kendskab til detaljerne i
den langelandske geografi, så når en borger sagde, at hun var fra Herløv
på Langeland, har han antaget, at det var sognets navn.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://home3.inet.tele.dk/arnen/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 02-03-06 20:04

"Arne Nielsen" <arnen0@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> .. så når en borger sagde, at hun var fra Herløv på Langeland, har han
> antaget, at det var sognets navn.

Det tror jeg bestemt du har ret i - men så kendt med Langelands geografi var
jeg heller ikke