Adaptec RAID driller
Fra : Arne Johansen

Dato : 02-03-06 12:26

Hej,

Jeg har købt en brugt server (som er ok) og der sidder et Adaptec SCSI kort
i af typen aaa131. Yderligere sidder der 2 IBM scsi hd på.

Burde ikke volde de store probs at få det igang, men det GØR DET! :O/
Det fejler når jeg prøver at lægger en w2k server på, men er sikker på at
den er blevet blanket, dvs. at raid og alt er væk. Det skulle være til at
løse via adaptecs lille program ArrayConfig, som de skriver er en bootable
diskette - men den skriver ugyldig systemdisk når jeg prøver. Det skal siges
at jeg ikke har den originale diskette, men har hentet pågældende program
her:
http://public.office.iway.be/Drivers/controllers/scsi/Adaptec/aaa131/Arrayconfig/

og pdf'en hvori det står findes her:
http://download.adaptec.com/pdfs/installation_guides/aaa130_ig.pdf

Men disketten er ikke bootable og jeg er herfra ikke helt med på hvad som
går galt.

Der er den alm. SCSI utility menu man kan komme ind i men deri er der ikke
mulighed for at sætte een af diskene som #0, så den ved hvor den skal
installerere OS.

Er der nogle gode forslag, så jeg kan få sat raid op?

Venligst

Arne

Fra : Jan

Dato : 02-03-06 12:54

Hej Arne,

Arne Johansen wrote:
> [...]
> http://download.adaptec.com/pdfs/installation_guides/aaa130_ig.pdf
>
> Men disketten er ikke bootable og jeg er herfra ikke helt med på hvad

Hvis det er som den Adaptec jeg har rodet med, skal du selv lave disketten
bootable, og så kopiere filerne over på den bagefter.

Adaptec's software gør ikke diskette bootable, det er kun en DOS SCSI
utility.

Mvh.
Jan

Fra : Arne Johansen

Dato : 02-03-06 17:35

> [...]
> bootable, og så kopiere filerne over på den bagefter.
>
> Adaptec's software gør ikke diskette bootable, det er kun en DOS SCSI

Hej Jan,

klart! - jeg lod mig lige narre af at der var en config.sys med. Nå, men jeg
lavede den bootable, og den starter fint op med ArrayConfig, meeen så
skriver den bare at "No RAID board found - please reboot".

Det er version 2.0. Tror der findes en 4.0, måske den skal prøves?

Boardet _bør_ virke, så jeg ser det som noget andet.

Venligst

Arne

Fra : Jan

Dato : 02-03-06 20:27

Hej Arne,

Arne Johansen wrote:

> [...]
> meeen så skriver den bare at "No RAID board found - please reboot".
>
> Det er version 2.0. Tror der findes en 4.0, måske den skal prøves?

Jeg kan kun finde ver.2.0 på
<http://www.adaptec.com/worldwide/support/drivers_by_product.jsp?cat=%2FProduct%2FAAA-131>
Nu kender jeg ikke lige det board, man måske kan det tænkes at BIOS'en er
slået fra, og utility'en derfor ikke kan se det?

> Boardet _bør_ virke, så jeg ser det som noget andet.

Jeg tror såmænd osse at det virker, de gamle kort kan drille en del, der var
jo ikke meget PnP dengang ;)
Viser maskinen nogen som helst tegn på at den kan se kortet under boot?

Om du så kan få det til at virke i W2K er en anden sag... jeg kan kun se
drivere op til NT4, men det kan jo være NT4 driveren virker i W2K

Mvh
Jan