lydformat på polyfoniske telefoner
Fra : Morten L

Dato : 02-03-06 08:52

Hej
Hvilket format har polyfoniske ringetoner? Er det noget man selv kan lave.
Min S.E. T630 har jo en elendig MelodyMaker (dj ting), så jeg kunne godt
tænke mig at lave noget fedt på mit musikprogram og så rive det over i
telefonen via IR . . . . men kan dette overhovedet lade sig gøre?

/ml

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 09:06

Morten L skrev:

> Hvilket format har polyfoniske ringetoner?

De kan have forskellige, men midi og mp3 er de mest almindelige.
Midi er en opskrift som en synthesizer kan følge, mens mp3 er en
slags sampling af den færdige lyd.

>Er det noget man selv kan lave.

Ja, hvis man ved hvordan. Jeg har et professionelt musikprogram
der kan lave midifiler. Dem har jeg overført til min SE T610 og
til min SE K700. Det virker fint.

K700 kan også afspille mp3. Det kan T610 ikke. Mp3 kan man f.eks.
lave ved at rippe en lyd-cd med det rigtige program.

> Min S.E. T630 har jo en elendig MelodyMaker

Den producerer en midifil, men det er kun legetøj.

--
Bertel

Fra : 6400 - Anders

Dato : 02-03-06 09:07

De polyfoniske ringetomer der er i en SE T630 er MIDI filer, og det er noget
du godt kan lave selv.

Kender ikke lige på 'stående fod' et program til at lave filerne med.

Men der ligger et hav af MIDI filer frit tilgængeligt på nettet - prøv at
søge via Google.

Men lad være med at bruge de mindste (kilobyte) af dem, da kvaliteten ikke
er særlig god....

/A.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-06 11:08

6400 - Anders skrev:

> Men lad være med at bruge de mindste (kilobyte) af dem, da kvaliteten ikke
> er særlig god....

Det synes jeg er lidt misvisende.

Lydkvaliteten er ved midifiler helt uafhængig af filstørrelsen.
Den synthesizer der afspiller filen, producerer selv lyden.

Du mener nok at musikkvaliteten er ringe, men det synes jeg
heller ikke man kan gå ud fra. Den ældste kendte danske melodi
vil f.eks. ikke fylde ret meget hvis man laver den magen til det
pausesignal som radioen brugte engang.

--
Bertel