Konsulent virksomhed i DK eller SE
Fra : J.K.Arning

Dato : 28-02-06 15:26

Jeg vil formentligt gerne starte som selvstændig konsulent der skal levere
sin ydelse til et dansk firma.

Jeg bor selv i Sverige.

Spørgsmålet er nu om jeg skal lade mig moms registrere i DK eller SE?

Umiddlebart vil det være lettere for mig i forhold til de praktiske
detaljer da jeg i DK kan få hjælp til f.eks. regnskab med mere.

Men er der umiddelbart nogle problemer i at være bosat i SE og stifte sådan
et etmandsfirma i DK?

Har nogle af jer erfaring med at stifte et tilsvarende firma i SE?

Er der ting jeg skal være specielt opmærksom på?

Har i brug for mere info?

--
Regards
:: J.K.Arning :: http://yndigtland.dk ::

Fra : gusse.net

Dato : 02-03-06 12:08

Prøv hos skat.dk

--
gusse
www.gusse.net

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-03-06 13:09

On Thu, 2 Mar 2006 12:08:19 +0100, gusse.net wrote:

> Prøv hos skat.dk

Det har jeg skam .. og jeg har også talt med flere ansatte i skat .. og de
har også alle sammen lovet at undersøge sagen og så ringe tilbage og jeg
venter skam også tålmodigt på at de ringer tilbage

Hvilket bringer mig tilbage til de spørgsmål jeg stillede

Jeg kender stadigt ikke svarene ..

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: http://tidtildsb.dk ::
http://yndigtland.dk ::

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-03-06 14:54

> [...]
> sin ydelse til et dansk firma.
>
> Jeg bor selv i Sverige.
>
> Spørgsmålet er nu om jeg skal lade mig moms registrere i DK eller SE?

Lad mig komme med et kvalificeret gæt: Med mindre der er tale om et rigtigt
selskab (aps, a/s m.v.), så vil jeg gætte på, at du kun kan registrere dig i
Sverige, da det er der du bor.

Selvom du kan registrere dig i Danmark, er det stadig svenske regler der er
afgørende for hvordan regnskab m.m. skal se ud, da det er der du skal betale
skat. Du risikerer kun at gøre det unødigt besværligt for dig selv ved at
skulle afregne moms i DK, men resten af regnskabet i Sverige.

Har du kun én kunde, så vil I alle fald de danske skattemyndigheder overveje
om der ikke er tale om et ansættelsesforhold, men hvordan de svenske ser på
den slags er en anden sag (men nok meget relevant for dig).

> Umiddlebart vil det være lettere for mig i forhold til de praktiske
> detaljer da jeg i DK kan få hjælp til f.eks. regnskab med mere.

Der er sikkert også revisorer i Sverige

> Har i brug for mere info?

Ja, "selskabsformen", om nogen.

hilsen
Uffe

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-03-06 17:07

On Thu, 2 Mar 2006 14:53:38 +0100, Uffe Kousgaard wrote:

> Lad mig komme med et kvalificeret gæt: Med mindre der er tale om et rigtigt
> selskab (aps, a/s m.v.), så vil jeg gætte på, at du kun kan registrere dig i
> Sverige, da det er der du bor.

Det bliver et personligt ejet selskab .. ikke noget aps eller lignende

Jeg er imellemtiden faldet over den her:
http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=143208&vID=200042

Hvilket opkalrer nogle ting og stiller nye spørgsmål.

> [...]
> skat. Du risikerer kun at gøre det unødigt besværligt for dig selv ved at
> skulle afregne moms i DK, men resten af regnskabet i Sverige.

Nu er det sådan at hvis jeg som lønmodtager arbejder mere end 180 dage om
året i DK så er jeg skatepligtig i DK, om det samme gælder hvis jeg
arbejder mere end 180 dage i DK for et DK firma men som selvstændig istedet
for som lønmodtager, venter jeg stadigt på at få arklaret af SKAT`s folk.

> Har du kun én kunde, så vil I alle fald de danske skattemyndigheder overveje
> om der ikke er tale om et ansættelsesforhold, men hvordan de svenske ser på
> den slags er en anden sag (men nok meget relevant for dig).

Hvad ville det betyde for mig at de danske skat vurderer sådan?

> Der er sikkert også revisorer i Sverige

Det er der men jeg har mulighed for at få arbejdet i DK udført til en mere
favorabel pris end man ellers får tilbudt.

> Ja, "selskabsformen", om nogen.

Som skrevet længere oppe, personligt eget selskab.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 02-03-06 18:03

> [...]
> istedet
> for som lønmodtager, venter jeg stadigt på at få arklaret af SKAT`s folk.

1) Som udgangspunkt skal du registreres i Sverige, da du bor der.

2) Hvis svenskerne har samme regel som det danske skattevæsen mht.
"kamouflerede" lønmodtagerforhold, vil de måske sige, at du er lønmodtager.
Vupti skal du nu betale skat til Danmark i stedet og så går svenskerne jo
glip af dine skattepenge, så det sker nok ikke.

3) Du kan måske nøjes med at registrere dig med moms i DK og ikke Sverige,
men skat hører nok til i Sverige under alle omstændigheder. Eller måske skal
du moms-registreres begge steder.

> Hvad ville det betyde for mig at de danske skat vurderer sådan?

Med mindre du er skattepligtig i DK, vil de slet ikke vurdere dig - de
kender ikke til dig.

> Det er der men jeg har mulighed for at få arbejdet i DK udført til en mere
> favorabel pris end man ellers får tilbudt.

Jeg kan se rigtig meget potentielt bøvl ved at forsøge det, du er igang med.
Bøvl der vil koste dig mere end den smule du kan spare. Accepter, at du er
flyttet til et andet land og driv din forretning derfra.

Jeg har også en del kunder i Sverige og det har altså aldrig medført, at jeg
skulle moms-registreres i Sverige. Tværtimod. Når du skriver en regning til
et andet EU land beder du blot kunden om deres moms nummer og så behøver du
ikke påføre regningen moms.

hilsen
Uffe

Fra : J.K.Arning

Dato : 02-03-06 18:24

On Thu, 2 Mar 2006 18:02:49 +0100, Uffe Kousgaard wrote:

> 1) Som udgangspunkt skal du registreres i Sverige, da du bor der.

Enig .. sagen er bare at det vrimler med særaftaler Danmark og Sverige
imellem og det i den grad at selv SKAT er i tvivl.

> Jeg kan se rigtig meget potentielt bøvl ved at forsøge det, du er igang med.
> Bøvl der vil koste dig mere end den smule du kan spare. Accepter, at du er
> flyttet til et andet land og driv din forretning derfra.

Det er ikke for at spare det er fordi jeg kender vedkommende og har fuld
tillid til at jeg kan lægge det hele i hans hænder og at tingene vil være
iorden. Jeg har ingen problemer med at jeg fornægter at jeg bor i sverige
det drejer sig for mig bare om at finde den løsning der i sidste ende
gør det lettest for mig.

> [...]
> et andet EU land beder du blot kunden om deres moms nummer og så behøver du

Hmm tja det lyder godt, læs nemt, men jeg tror bare ikek det lbiver så let
for som sagt vrimler det med de særaftaler.