Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
renteforhøjelse vs. obl.lån
Fra : ___P.Sir

Dato : 28-02-06 14:40

Nu har jeg skyndt mig at få et lånetilbud hjem på 5% obl.lån (er pt. i
tilpasningslån), og det koster jo ikke meget at skifte.
Men hvad indflydelse forventer eksperterne at den sandsynlige kommende
renteforhøjelse vil have på sådan et lån? Bør jeg fastlåse her inden det
sker?
Psørensen

--
www.granvista.dk
Feriehacienda i Spanien...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-06 08:40

In article <440452c5$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, ___P.Sir wrote:
> [...]
> Men hvad indflydelse forventer eksperterne at den sandsynlige kommende
> renteforhøjelse vil have på sådan et lån? Bør jeg fastlåse her inden det

renteforhøjelse = kursdalf på obligationer. Om du skal låse er op til
dit temperament, og din forventning til rente og kurs. Og hvor hurtigt
der sker ændringer. Da det koster penge, så kan du anse det som en
forsikring.

Fra : ___P.Sir

Dato : 01-03-06 08:56

> renteforhøjelse = kursdalf på obligationer. Om du skal låse er op til
> dit temperament, og din forventning til rente og kurs. Og hvor hurtigt
> der sker ændringer.

Jo, men det jeg mente var også...der er jo forskel på om de korte eller
lange renter påvirkes,ikke? Den renteforhøjelse alle taler om med stor
sandsynlighed vil komme til marts, er det lige netop f.eks. 5% obl.lån det
vil gå ud over - eller er det mere de korte renter?
Ps

Fra : KT

Dato : 01-03-06 17:26

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men hvad indflydelse forventer eksperterne at den sandsynlige kommende
> renteforhøjelse vil have på sådan et lån? Bør jeg fastlåse her inden det

Du er nok allerede for sent ude til at få fordel af en kurssikring - den
forventede ændring er nok allerede kalkuleret ind på den fastsatte kurs.

Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-03-06 22:36

In article <4405cb11$0$99984$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, KT wrote:

> Du er nok allerede for sent ude til at få fordel af en kurssikring - den
> forventede ændring er nok allerede kalkuleret ind på den fastsatte kurs.

Typisk er en kurssikring = at obligationerne sælges nu. Så man betaler
renter af lånet i kurssikringsperioden. Så hvis du mener den forventede
stigning er regnet ind i obligationskurserne nu, så har du ret.

Jeg er en af dem der ikke kurssikrede i efteråret, og endte med at få
kurs 101,35 :)