Aflæsning af CPU temp på ASRock bundkort
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-02-06 11:48

Hej med jer

Jeg har et ASRock 775i65GV bundkort
(http://www.asrock.com/product/775i65GV.htm). Jeg har haft lidt problemer
med, at maskinen nogle gange bare er genstartet af sig selv, og mistænker
en varm CPU for at være årsagen.

Jeg vil derfor gerne køre en konstant monitor på CPU'en, og har derfor
rodet lidt med hhv. MBM5 samt Speedfan. Men ingen af disse to kan vise min
temperatur korrekt. Hvis jeg tjekker CPU temperaturen i bios, kan den
f.eks. være på 58-60 grader, men hvis jeg lige derefter genstarter maskinen
i WinXP, så viser MBM5 og/eller Speedfan kun temperaturen til 48-50 grader.
Jeg nægter at tro, at en opstart af XP gør CPU'en koldere.

Hvad kan der være galt?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-02-06 13:37

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> i WinXP, så viser MBM5 og/eller Speedfan kun temperaturen til 48-50 grader.
> Jeg nægter at tro, at en opstart af XP gør CPU'en koldere.

I BIOS kværner CPU ofte afsted for fuld skrue, den bliver normalt ikke
throttled ned når den idler som det sker i Windows, CPU'en kan
sagtens være koldere i Windows end den er i BIOS.

Hvis du fx. henter Prime95 og kører en tortur-test i den mens du
overvåger med speedfan/mbm5 vil temperaturen sikkert blive omkring
de 58-60c, eller måske en smule højere.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-02-06 13:57

[...]

> I BIOS kværner CPU ofte afsted for fuld skrue, den bliver normalt ikke
> throttled ned når den idler som det sker i Windows, CPU'en kan
> sagtens være koldere i Windows end den er i BIOS.

ok, underligt..

[...]

> Hvis du fx. henter Prime95 og kører en tortur-test i den mens du
> overvåger med speedfan/mbm5 vil temperaturen sikkert blive omkring
> de 58-60c, eller måske en smule højere.

jeg har i forvejen SiSoft Sandra installeret.. jeg prøver at køre nogle
tests dér og se, om temperaturen gør udslag..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-02-06 14:20

[...]

> jeg har i forvejen SiSoft Sandra installeret.. jeg prøver at køre nogle
> tests dér og se, om temperaturen gør udslag..

nu har jeg så kørt en Sandra Burnin Wizard, og får nogle foruroligende
resultater.

-------------
Board Temperature : 47.0°C (Min 46.0°C; Avg 46.5°C; Max 47.0°C)
CPU Temperature : 91.0°C (Min 86.0°C; Avg 88.5°C; Max 91.0°C)
Power / Aux Temperature : 47.5°C (Min 47.5°C; Avg 47.8°C; Max 48.0°C)
-------------

... det er naturligvis CPU Temperature, som jeg er ked af.. ehm.. kan Sisoft
måle på en forkert føler på samme måde som MBM5 og Speedfan gør det på min
pc?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-02-06 14:43

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> CPU Temperature : 91.0°C (Min 86.0°C; Avg 88.5°C; Max 91.0°C)
> Power / Aux Temperature : 47.5°C (Min 47.5°C; Avg 47.8°C; Max 48.0°C)

Hvad er det for en CPU?

> .. det er naturligvis CPU Temperature, som jeg er ked af.. ehm.. kan Sisoft
> måle på en forkert føler på samme måde som MBM5 og Speedfan gør det på min
> pc?

Crasher den under testen? hvad siger fx. Speedfan om temperaturen
under testen?

// Hans

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 28-02-06 15:23

[...]

> Hvad er det for en CPU?

P4, 3.4ghz prescott

[...]

> Crasher den under testen?

nej, for jeg har sat max. temperatur på, inden Sandra skal stoppe testen

[...]

> hvad siger fx. Speedfan om temperaturen under testen?
Speedfan og/eller MBM5 ændrer sig ikke en tøddel under hele testen..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : LNC

Dato : 28-02-06 17:43

Det kan også være en træt PSU
Mvh Lars

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 04-03-06 12:24

[...]

> Det kan også være en træt PSU

men fejlen består mere i, at bios aflæser (efter min vurdering)
temperaturen korrekt, mens diverse windows programmer IKKE læser den
korrekt.. ehm.. ?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal