Fladfisk, hvor og hvordan?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 27-02-06 23:06

Hej ng!
Hvor og hvordan fanger man fladfisk? Er det svært? Hvilket udstyr kræves
eller er hensigtsmæssigt? Jeg har kigget i en del bøger om emnet, men det
undgår tilsyneladende alle dette emne.

På forhånd tak for svaret!

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 28-02-06 06:10

Henrik Andersen wrote:
> [...]
> kræves eller er hensigtsmæssigt? Jeg har kigget i en del bøger om
> emnet, men det undgår tilsyneladende alle dette emne.

Find noget vand, saltvand, hvis der er mere end fem cm dybt kan de være der.
Medbring enelleranden fiskepind og orm. Lad være med at bruge mange penge på
grej, til du har fanget ideen. Hvis du virkelig ikke ved noget om det, er
det nemmest at finde en havn og en molekyler og få en snak med ham under
heftig efterabning.

Tænk i hvornår. Lige nu er f.eks.de liderlige skrubber fredet.
http://home4.inet.tele.dk/mbh/fiskelov.htm#fladfisk

Jeg tror, du vil have glæde af "Snør de flade" fra Skarv 1989
http://www.forum-antikvariat.dk/jagt.html men ellers er det bare på med
ormen, det er der ikke mange ben i - der er en zillion hjemmesider om denne
ædle kunst.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : SB

Dato : 28-02-06 17:45

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller er hensigtsmæssigt? Jeg har kigget i en del bøger om emnet, men det

En fiskestang med en optimal kastevægt på omkring de 40 g.
4 - 5 rødspætteforfang, et fiskehjul og noget 0,25 line, samt en flok
sandorm
Det hele kan købes ved næsten enhver fiskegrej forhandler.

søren

Fra : Stefan

Dato : 01-03-06 15:00

> [...]
> eller er hensigtsmæssigt? Jeg har kigget i en del bøger om emnet, men det

Den helt simple udgave:

Få fat i en solid billig stang, fx 9-10 fod 50-100 gram (ikke for tynd, da
den så knækker i kastet af blyloddet), og et billigt hjul med noget 0.30
nylonline.
For enden sætter du et købt fladfiskeforfang (blylod og 2 kroge, 10kr),
hvorpå du sætter en halv børsteorm eller sandorm på hver krog. Ormene finder
du hos grejforhandleren.
Drøn ned til nærmeste mole eller strand (måske inden du sætter ormen på), og
kast skidtet så langt ud, som du kan komme til. På en mole er det ikke
særligt langt, mens du på stranden typisk skal kaste lidt længere, for at
komme ud på det lidt dybere vand.
Nu lader du blyloddet falde til bunds, og strammer linen forsigtigt op.
Sæt dig ned med stangen i hånden, smid benene op, og vent. Enten mærker du
små nap fra fiskene på et tidspunkt, eller også hiver du lidt line ind en
gang i mellem. Lykkedes det ikke, så kast en anden retning, eller flyt dig
til et andet sted. jeg har prøvet at stå på en mole i 1½ timer uden bid, men
da vi flyttede os 50 meter ind ad molen, så var der pludselig fisk. Her
kunne vi så hive flade i land indtil vi havde nok til aftensmaden

Alternativt få fat i en lille jolle, og gør nøjagtigt det samme, bare ved at
lade båden drive.

Der er ganske afslappende, hvis det er godt vejr, og sjovt for ungerne at
være med.

Når du så engang synes, at du vil "lidt mere", så kan vi begynde at
underholde om alverdens grej med perler, superliner, turbåde med
fladfisketure, kunstige orm osv. Men alt sammen noget, som på ingen måde er
nødvendigt fra starten.

Knæk og bræk
Stefan

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 01-03-06 21:24

"Stefan" <slc_dk@hotmail.com> wrote in message

Gode råd fra Stefan.
Og så er fladfiskeri nok det nemmeste lystfiskeri man kan bedrive blot man
har fundet bæsterne.

Et godt prisbilligt alternativt til sandorme som kan være svære at komme
til - og dyre - er nettos kogte nordsørejser.
De har det tilmed at sortere frimærkerne fra.
Kunsten er blot er mærke hvornår strømmen tager i tacklet og hvornår
fladspætterne gør det.
Fladspætter rykker normalt diskret i serier og med lidt øvelse vil du finde
ud af det og give et passende tilslag så de sidder der. Bedre end at de
sluger hele dynen eller glemmer deres forehavende.
Disse rejer er fuldt ud så gode som sandorm, har lavet research herpå :)

mvh
Michael

Fra : Christian jacobsen

Dato : 02-03-06 07:54

Den med rejerne skal jeg sgu godt nok prøve næste gang jeg skal afsted ,
tak for tippet , jeg giver besked om resultatet.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 15-03-06 12:34

> [...]
> eller er hensigtsmæssigt? Jeg har kigget i en del bøger om emnet, men det

Som andre også skriver, så læs "Snør de flade" af Jens Plough Hansen
(udgivet på forlaget Skarv). Der står alt hvad du har brug for at vide. Hvis
du vil fange mange fladfisk, så tag ud med kutter i det sene efterår, når
den første frost har fået fiskene til at samle sig. Især kan jeg anbefale en
tur med M/S Hanne fra Onsevig på Nordvest-Lolland. Jeg fik engang over 100
isinger over målet og min far 120 ... samme dag. Bl.a. en håndfuld isinger
over 0,5Kg, hvilket er ret imponerende. Og ja, de blev alle anvendt til
menneskeføde

mvh.
Kim Frederiksen