Hvad kan man gøre ved RYGERNE?
Fra : Søren M

Dato : 27-02-06 18:08

Hej Gruppe,

Hvordan generer man rygerne mest uden at være for grov?
Jeg havde denne chat med en veninde, men hvad kan man gøre?

Søren siger:
hvordan generer man en ryger?
Isabel siger:

why?

Søren siger:

hvad kan man gøre hvis de tænder en cigaret?

Søren siger:

kan man så tænde en røgelsespind?

Søren siger:

eller spraye rundt i luften med en torskespary?

Isabel siger:

eller prutte *g* eller bøvse...et eller andet ligeså klamt

Søren siger:

og hvad siger eller gør man når de bliver generede af lugten?

så ville jeg prøve nogle forskellige "modtræk" og høre du gjorde eller
hvad man kunne gøre?

Isabel siger:

joh...er vel fair nok...bare gang i den eksotiske stemning...de kan vel
næppe tillade sig at brokke sig

Søren siger:

så kunne det være du havde nogle ideer

Isabel siger:

eller stille en gammel stinkeost frem

Søren siger:

eller en blæser

Søren siger:

som blæser hen imod dem

Søren siger:

så de får træk

Isabel siger:

ja så de får røgen i hoedet igen... ellers nogen forslag?

Mvh.

Søren

Fra : Odin

Dato : 27-02-06 20:00

"Søren M" <momsendesignDELETELARGELETTERS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan generer man rygerne mest uden at være for grov?

Prøv at gøre som mig. I Superbrugsen købte jeg en billig og temmelig vammel parfume,
der rent ud sagt stinker som en horekasse i havsnød. Hvis nogen på kontoret begyndte
at ryge sprayed jeg med parfumen og snart begyndte folk at sidde og hive efter
vejret.
Når nogen spurgte hvorfor jeg gjorde det sagde jeg, "Jeg kan ikke lide lugten af
cigaretrøg", og når folk brokkede sig og sagde at de heller ikke kunne lide lugten af
min parfume, svarede jeg bare. "Nej... det kan heller ikke, lugter den ikke vammel?"
Nu skuler folk hen mod min parfumeflaske inden de går udenfor og ryger. Ikke særlig
pænt gjort, men fantastisk effektiv.

Odin

Fra : Inger

Dato : 27-02-06 22:10

Odin wrote:
> [...]
> Nu skuler folk hen mod min parfumeflaske inden de går udenfor og ryger. Ikke særlig

Måske jeg skulle have prøvet det

Jeg har astma. Jeg fik et deltids job, ca. 10 timer om ugen, på et
kontor hvor der var fri rygning. Så jeg sagde simpelthen på min første
dag at de skulle lade være med at ryge i nærheden af mig. Og de skulle
slet ikke tage en tændt smøg med hen til mit bord. Tonen var nok lidt
grov. Når de glemte det fik de direkte af vide: "Jeg bliver altså syg af
det der, så gider du godt lige slukke den dér?"

Desværre begyndte de først at tage hensyn til mig, da de allesammen var
vidne til at jeg lå og rallede på gulvet med et kæmpe anfald!

Mvh. Inger

Fra : Uffe Ravn

Dato : 27-02-06 23:40

Inger wrote:

> [...]
>
> Desværre begyndte de først at tage hensyn til mig, da de allesammen
> var vidne til at jeg lå og rallede på gulvet med et kæmpe anfald!

Desværre er gennemsnits rygeren en del dummere end gennemsnits danskeren.

Selv om man fortæller dem at man ikke kan tåle røgen, tror de alt er ok at
ryge bare de går hen i nærheden af døren.

De tror ofte at røg ikke kan lugtes, og at den ikke kan bevæge sig igennem
åbne døre.

At rygeforbud nogle steder gælder i nogle meters afstand fra bygninger, er
nødvendigt, fordi rygere ofte mener at arealet inden for en radius af 4
meter indenfor en yderdør er at betegne som udendørs.

Rygere er ofte ligeglade med med rygeforbud, der jo også efter deres mening
ikke gælder lige netop dem.

Det er den holdning der gør at det desværre er nødvendigt at indføre
rygeforbud flere og flere steder.

Personligt har jeg et par venner der er hensynsdfulde rygere, og dem har jeg
intet problem med.

Ligeledes er udendørs rygning heller ikke noget problem for mig.

Men de resterende rygere jeg har kendt, der ikke kan tage hensyn, har jeg
skippet, mit liv er for kort til at have noget med sådan nogle hensynsløse
ignoranter.

Rygere gør mig sygere.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 00:27

> Desværre er gennemsnits rygeren en del dummere end gennemsnits danskeren.

Når man læser jeres indlæg, kommer man da godt nok i tvivl.

I øvrigt kan i få løst jeres anti ryge problemer her: www.kinagrill.dk

Peter

Jeg har altid været en hensynsfuld ryger, men nu er det slut, jeg gider ikke
mere finde mig i den hysterisk hetz der er på rygere, så jeg vil nu bevidst
opsøge alle de steder, hvor der er rygning forbudt og tænde mig en smøg, og
når alle hystaderne står og råber mig ind i hovedet "Du må ikke ryge her",
vil jeg bare smile, og tage et nyt hiv - og hvad vil man så gøre ved det?
Jeg kan sgu ikke engang få en bøde, endnu da
Smutter lige igen, trænger til en smøg. Skulle jo gerne nå de 30 stk. inden
jeg går i seng.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-06 00:43

Peter wrote:

> [...]

> og tænde mig en smøg, og når alle hystaderne står og råber mig ind i
> hovedet "Du må ikke ryge her", vil jeg bare smile, og tage et nyt hiv

Ja, så fik vi med sikkerhed bekræftet, at min påstand også gælder dig.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Odin

Dato : 28-02-06 07:11

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> vil jeg bare smile, og tage et nyt hiv - og hvad vil man så gøre ved det?

Ja... jeg vil næsten håbe at jeg møder dig dag ! - Så vi kan finde ud af hvor mange
smøger du kan have i næsen.

Odin

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 13:20

"Odin" <ORG_1485@yahoo.com.dk> skrev i en meddelelse
> Ja... jeg vil næsten håbe at jeg møder dig dag ! - Så vi kan finde ud af
> hvor mange smøger du kan have i næsen.

Nu er jeg med ret stor sikkerhed, rent fysisk en del større, end en lille
åndsmide som dig, så det kunne jo tænkes du fik "lært" at ryge i stedet for.

Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-02-06 07:51

> Når man læser jeres indlæg, kommer man da godt nok i tvivl.

Fordelen er jo heldigvis at også du kommer til at dø af lungecancer. Du
slipper desværre med at lide et års tid, hvor vi andre har bøvlet hele
livet, men det må vi jo så nøjes med.

Hvor dum har man lov til at være? Hvor svært er det at fatte, at rygning
ikke er godt for noget som helst? Alene det, at alle rygere har brugt mindst
en måneds sygdom på overhovedet at komme til at ryge, burde sige alt.

Mvh Maria

Fra : js

Dato : 28-02-06 09:43

> Desværre er gennemsnits rygeren en del dummere end gennemsnits danskeren.

Gælder også Hendes Kongelig Højhed Dronning Margrethe

Nu er risikoen ved rygning nok en del overdreven. Vi kan hurtig blive
enig om at det nok ikke er sund.
Men der er ingen der til dato har turde sige at man ikke fik kræft en
anden sted, i stedet for lungerne, hvis man ikke røg.

Men nu stiger dødsfaldene garanteret, når syge mennesker skal stå
udenfor hospitalerne for at få en for dem nødvendig smøg, i alt slags vejr.

Det værste er at der hvor der er rigtig problemer tør man ikke gøre
noget ved det.
Raffinaderierne i Fredericia er skyld i øget krafttilfælde i byen.

Bilos er også meget kraftfremkaldende, men hvad gør man ved det.
Normalt er ryger meget imødekommende , så skal vi ikke lade dem have
deres fornøjelse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-06 11:00

Den 28-02-06 09.43 skrev js følgende:

> Men der er ingen der til dato har turde sige at man ikke fik kræft en
> anden sted, i stedet for lungerne, hvis man ikke røg.

Hvorfor skulle man også sige det? Du mener måske, at vi lige så godt kan
lade børnene lege på motorvejen, for hvis de ikke bliver kørt ned der,
så bliver de alligevel kørt ned et andet sted.

Det er ikke en naturlov, at man skal have kræft et eller andet sted.
Forskellen i levealderen på rygere og ikke-rygere er da også ganske
slående. Og kigger vi alene på lungekræft, så er der hvert år cirka
3.500, der dør af lungekræft i Danmark. Af dem er der cirka 18, der ikke
er rygere.

> Det værste er at der hvor der er rigtig problemer tør man ikke gøre
> noget ved det.
> Raffinaderierne i Fredericia er skyld i øget krafttilfælde i byen.

Du mener, at nogle ganske få ekstra døde på grund af forurening er et
rigtigt problem, mens flere tusinde døde hver år på grund af rygning
ikke er et rigtigt problem?

> Bilos er også meget kraftfremkaldende, men hvad gør man ved det.

Laver love med krav om partikelfiltre og andre tiltag, der skal mindske
forureningen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske bryllupsdagen.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-06 11:12

js wrote:

> Gælder også Hendes Kongelig Højhed Dronning Margrethe

Vil du selv kalde hende gennemsnits ryger?

> Nu er risikoen ved rygning nok en del overdreven.

Nej, fakta er at nogel mennesker bliver syge, lige her og nu, af at deres
sidemand ryger en smøg i samme rum.

Hvornår vil rygerne holde op med at fornægte at deres rygning er skadelig
for NOGLE af deres omgivelser lige her og nu?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 13:56

> [...]
>
> Hvornår vil rygerne holde op med at fornægte at deres rygning er skadelig
> for NOGLE af deres omgivelser lige her og nu?

Nu ligger det jo sådan, at de påståede skadelige virkninger ved passiv
rygning, først viser sig efter 30-40-50 år. Giv mig lige nogle uafhængige
videnskabelige undersøgelser, der kan dokumenterer dette.
Tænk på, hvor mange andre påvirkninger, der gennem en så lang årrække, skal
medregnes/isoleres for at undersøgelsen, skal have et reelt resultat, der
med en rimelig sikkerhed kan sige, at passiv rygning har forsaget de skade
man i dag påstår de gør.
Jeg vil kalde det en umulighed, usikkerheds momentet er simpelthen for stor,
og så gætter/skønner man. Dette skøn holder man skråsikkert fast ved, og
hyler dem op i det sædvanlige hysteriske lejer så mange gange, at de til
sidst bliver sandhed.
En af mine bedste venner har lige rundet de 80 år. Han har røget siden han
var 8 år, og de sidste 50 år har forbruget ligget på en pakke om dagen. Han
har aldrig været syg, ud over alm. forkølelse/influenza, så det er altså
ikke alle der tager skade, af at ryge.
Jeg har røget siden jeg var 12, og har været oppe på 50 smøger om dagen.
Rent økonomisk var det rigeligt dyrt, så jeg blev nød til at skære ned til
en pakke. Ligger nu på 20-30 pr. dag.
Jeg har ligeledes aldrig været syg ud over forkølelse. Når de andre ligger
sig med flu, er jeg blandt dem der stadig møder på arbejde. Har faktisk ikke
haft influenza siden først i 70'erne. Løber mellem 5-10 km 2-3 gange pr.
uge, hvilket vist må være ret godt, når man bliver 60 i år.
Jo, rygning er skadeligt, der er mad sminke også, men der er for mange store
virksomheder involveret i de tilsætningsstoffer, så det snakker vi ikke om.
Rygere koster hospitalsvæsnet milliarder hver år. Det kan da godt være, men
vi lægger også mange milliarder i statskassen. (Det gør jeg nu ikke. Jeg
henter mit tobak i Tyskland)
Sportsudøvere og især elite sports udøvere koster også vort hospitalsvæsen
mange milliarder i behandling af sportsskader, for slet ikke at tale om
værdien af tabt arbejdsfortjeneste. Yder de noget tilskud til statskassen.
Nåh nej, de får oven i købet tilskud til deres elite idræt, fra statskassen.
Er det sundt? Nej, og da slet ikke, hvis man skal dope sig for at få en
medalje.
Forbyd elite idræt. De strør jo om sig med brugte kanyler, som små børn kan
finde og stikke sig på og måske blive smittet med smitsom leverbetændelse
eller det der er værre.

Jeg ryger og jeg bliver ved med at ryge. Er mine omgivelser utilfredse, kan
de få lidt aktiv ryger røg i hovedet, til de hoster lunger op.

Puh-ha det gav luft

Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-06 14:05

Peter wrote:

> Nu ligger det jo sådan, at de påståede skadelige virkninger ved passiv
> rygning, først viser sig efter 30-40-50 år.

Nej, NOGLE bliver syge få minutter efter du begynder at ryge i nærheden af
dem.

> Jeg ryger og jeg bliver ved med at ryge. Er mine omgivelser
> utilfredse, kan de få lidt aktiv ryger røg i hovedet, til de hoster
> lunger op.

Jeg formoder du forstår hvorfor, jeg har fravalgt at have hensynsløse ryger
som venner.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 14:35

> Jeg formoder du forstår hvorfor, jeg har fravalgt at have hensynsløse
> ryger
> som venner.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Passer mig fint. Jeg har også fravalgt hysteriske venner.

Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-06 17:39

> Nej, NOGLE bliver syge få minutter efter du begynder at ryge i nærheden af
> dem.

Uden tvivl. Desværre, ødelægges deres vilkår, af nogle, som påstår dette.
Når jeg nævner dette, så er det jo naturligtvis, fordi jeg selv har prøvet
det nogle gange.
Uh de ville blive syge, hvis jeg røg.... Men når blondinen røg, det gjorde
ikke noget.
Se så røg jeg altså også, og fremover, blev der på ingen måder, vist hensyn
til denne person. Pudsigt nok, har jeg kendt personer, som blev syge af
tobaksrøg.... Men jeg måtte gerne ryge i deres nærhed.
Fordi jeg røg min smøg... Andre, lod deres smøg ryge sig selv, og jeg kan da
også godt mærke, efter vel mindst 35 år som ryger, at uinhaleret røg, er
langt mere generende, end inhaleret røg.

Det var en noget skidt holdning at have.
Det er med røg, lige som at køre bil....
Der er nogen der viser hensyn, og nogen der ikke gør, og desværre findes de
i begge lejre. Der findes hensynsfulde rygere, og der findes hensynsløse
ikke rygere.

> Jeg formoder du forstår hvorfor, jeg har fravalgt at have hensynsløse
ryger
> som venner.

Nu tror jeg slet ikke jeg kender sådanne...
De vilde problemer som der af og til henvises til, må bestemt være
extremerne, og forhåbentligt i et meget lavt antal.

Som jeg har sagt gennem nogen tid nu, at det er ufatteligt, så dumme, skole
elever er nu om dage.... Derfor var det med stor glæde, at jeg hørte, at
deres lærere, var mindst lige så dårlige... Så er det da i det mindste, ikke
børnenes skyld.

M.V.H.....Benny..

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-03-06 22:36

Benny Mortensen wrote:

> Fordi jeg røg min smøg... Andre, lod deres smøg ryge sig selv, og jeg
> kan da også godt mærke, efter vel mindst 35 år som ryger, at
> uinhaleret røg, er langt mere generende, end inhaleret røg.

Den såkaldte sidestrømsrøg, der opstår når cigaretten får lov at ryge sig
selv, opstår ved en væsentlig lavere temperaturer, og dermed levnes også
væsentlig flere stoffer fra forbrændingen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Inger

Dato : 28-02-06 22:32

Peter wrote:
> [...]
> rygning, først viser sig efter 30-40-50 år. Giv mig lige nogle uafhængige
> videnskabelige undersøgelser, der kan dokumenterer dette.

Jo nu skal du høre: Du tænder en smøg, inhalerer og puster ud. Jeg
klasker i gulvet med et astma anfald, skal tage akut medicin og får
resten af min dag ødelagt fordi jeg ikke kan trække vejret. Var jeg på
ned for at træne kan jeg godt tage hjem igen, for jeg kan ikke trække
vejret godt nok til at foretage mig andet end at gå langsomt. Kan heller
ikke løbe efter bussen, så måske kan jeg heller ikke komme hjem.
Derudover får jeg rysteture og hjertebanken, da min astmamedicin giver
disse bivirkninger. Det gør at jeg ikke kan passe mit arbejde resten af
dagen (man kan ikke føre en mus ordentligt med rysteture) og må melde
mig syg resten af dagen.

Det er muligvis ikke særligt videnskabligt, men jeg skulle hilse dig og
sige at det er meget virkeligt!

Kan du nu fortælle mig hvorfor jeg skal udsættes for det fordi du
insisterer på at tage dig en smøg et sted hvor man ikke må ryge?

[snip en hel masse]

> Jeg ryger og jeg bliver ved med at ryge. Er mine omgivelser utilfredse, kan
> de få lidt aktiv ryger røg i hovedet, til de hoster lunger op.

Ja, det er jo så lige præcis hvad der kunne risikere at ske. Jeg håber
at jeg er den næste du puster røg i hovedet på. Så kan du ved selvsyn se
hvordan det ser ud når en astmatiker ligger på gulvet og hiver MEGET
højlydt efter vejret og tager sig til brystet. Ansigtsudtrykket bliver
mere og mere desperat efterhånden som der ikke kommer ilt nok ned i
lungerne. Kommer medicinen ikke hurtigt nok op af tasken vil du se
læberne langsomt blive mere og mere blå, mens ansigtskuløren bliver mere
og mere bleg. Efter en hostetur på små 10 minutter og adskillige doser
akut medicin vil det efterhånden være muligt at sætte sig op og trække
vejret lidt mere normalt. Men der er du jo for længst smuttet, for det
tager jo kun 7 minutter at ryge en smøg, ikke???

Inger

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 23:49

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> medicin vil det efterhånden være muligt at sætte sig op og trække vejret
> lidt mere normalt. Men der er du jo for længst smuttet, for det tager jo

Jeg er meget ked af det Inger, men husk at flere års hysterisk hetz har
gjort mig hård, og forvandlet mig fra en meget hensynsfuld ryger, til en
kynisk hensynsløs ryger, så hvad vedkommer det mig, at du ikke kan tåle lidt
røg.
Det er resultatet der kommer ud af en hensynsløs hetz, i stedet for
kommunikation. Husk der er altid ofre i en krig.

PeterB

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-03-06 11:55

> [...]
> gjort mig hård, og forvandlet mig fra en meget hensynsfuld ryger, til en
> kynisk hensynsløs ryger, så hvad vedkommer det mig, at du ikke kan tåle

"hensynsfuld ryger" er i sig selv noget gevaldigt sludder!
Det er ikke hensynsfuldt at være ryger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-06 12:46

Lisbeth Jacobsen wrote:

> "hensynsfuld ryger" er i sig selv noget gevaldigt sludder!
> Det er ikke hensynsfuldt at være ryger.

Det vil jeg nu påstå at man kan være, hvis man undgår at ryge hvor det kan
genere andre.

Jeg kender selv et par stykker af slagsen.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-03-06 15:28

> Det vil jeg nu påstå at man kan være, hvis man undgår at ryge hvor det kan
> genere andre.

Hvor mener du man kan ryge, så der ikke er nogen, der generes af det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-06 16:32

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Hvor mener du man kan ryge, så der ikke er nogen, der generes af det?

I sit eget hjem når man ikke har ikkerygende ræster, ude i sin have mm.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter

Dato : 01-03-06 22:07

> I sit eget hjem når man ikke har ikkerygende ræster, ude i sin have mm.
>
> Mvh. Uffe Ravn

Mon ikke der skulle have stået:
I sit eget hjem når man ikke har ikke rygende bæster, ude i sin have mm

Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-03-06 22:40

Peter wrote:

> Mon ikke der skulle have stået:
> I sit eget hjem når man ikke har ikke rygende bæster, ude i sin have
> mm

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-03-06 11:10

> I sit eget hjem når man ikke har ikkerygende ræster, ude i sin have mm.

Ja. I nogle tilfælde vil det ikke genere nogen.

Men i opgangen hvor jeg bor, har vi eksempelvis oplevet adskillige
"hensynsfulde rygere", der forlader de lejligheder, de er på besøg i - for
at ryge ude på gangen. Til stor gene for flere beboere i de øvrige
lejligheder.

På mit arbejde er der etableret udsugning på et fælleskontor på stueetagen
og rygerne har fået at vide, at det er hensynsfuldt at ryge der, for så
generer de ikke nogen. Men jo... udsugningen tager ikke røgen, som siver
opad i det åbne landskab og generer mange på 1. salen. Og der er der så p.t.
en livlig debat om. Nogle er generet af røgen - mens ikkerygerne mener, de
ryger hensynsfuldt.,

Selv når rygere mener og tror, at de ER hensynsfylde - og selv når de
vitterlig har en reel og meget oprigtig hensigt om at VÆRE hensynsfulde - er
de ofte slet ikke klar over, hvor røgen fra deres cigaretter ender.

Og taler vi om en af de virkelig heftige storrygere, så kan selv det at
sidde ved siden af en af slagsen være en voldsom belastning for folk med
lungesygdomme - også selvom vedkommende ikke sidder og ryger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Inger

Dato : 01-03-06 22:17

Uffe Ravn wrote:

> Det vil jeg nu påstå at man kan være, hvis man undgår at ryge hvor det kan
> genere andre.

Enig. Jeg har tre rygende veninder, men de ryger altså ikke i nærheden
af mig

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-06 19:27

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44057d5a$1$12400$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "hensynsfuld ryger" er i sig selv noget gevaldigt sludder!
> Det er ikke hensynsfuldt at være ryger.
>
> Mvh. Lisbeth

Nu er det så åbenbart også, en udbredt misforståelse. At Rygeren partout,
skal vise hensyn til Inger og Lisbeth, uden at Inger og Lisbeth, skal vise
hensyn til rygeren. Det er i hvert fald, den udlægning jeg drager af
Lisbeths indlæg. For det er jo ikke hensynsfuldt, at være ryger. Jeg har
selv været ryger, sådan ca 35 år, måske endda godt og vel. Har egentligt
altid prøvet, at tage et rimeligt hensyn til mine omgivelser, og skal jeg
være helt ærlig, så syntes jeg selv, at det lykkedes meget godt. Derfor er
det jo meget trist, når der kommer sådanne udmeldinger. Det er jo netop
sådanne, som får hensynsfulde rygere, til at droppe det hensynsfulde, og
bare være rygere. Det går så ud over, F.eks personer som Inger, som
åbenbart har store problemer med røg. Så igen, Inger... Det er ikke
rygeren, der er dit problem... Det er andre ikke rygere, som har en utrolig
evne, til at forherlige dem selv, og samtidigt nedgøre alle andre....
Jeg har heldigvis, kun kendt 1, som dig.... Men det sjove var, at jeg, som
den eneste ryger, gerne måtte ryge i hendes selskab, for som hun sagde, du
ryger, de andre pulser... Nu får de det endnu lettere, for nu bliver der jo
vedtaget love omkring det.... Eller gør de ??.... For på alle andre områder,
har lovene ikke gavnet meget, hvorfor skulle de så gøre det her... Når jeg
kommer til min invalidebås, så holder der en IKKE invalidevogn i båsen. Kom
jeg som lastbil chauffør til vendepladsen, så holdt der en personbil
parkeret, så lastbilen ikke kunne vende... Jamen, hvis jeg skulle sidde og
få ondt af mig selv, og alle mulige andre, så kunne jeg fortsætte med at
levere situationer, som svarer til, at en ikke ryger, blev udsat for lidt
røg.... Så når alt kommer til alt, tror i så selv på, at i har noget, at
lade andre høre af. nogen udsætter jer for noget, og i udsætter andre for
noget. Var det Guds mening, at i skulle være sterile, så var i blevet født
som Vakuumpak.

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-03-06 17:10

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det så åbenbart også, en udbredt misforståelse. At Rygeren partout,
> skal vise hensyn til Inger og Lisbeth, uden at Inger og Lisbeth, skal vise
> hensyn til rygeren.

Jeg har ikke sagt, at rygere SKAL vise hensyn! Det overlader jeg til rygeren
selv at afgøre.

> For det er jo ikke hensynsfuldt, at være ryger.

Nej bestemt er det ikke.

Det udelukker ikke, at en ryger kan være et hensynsfuldt menneske! Men at
ryge er bestemt ikke hensynsfuldt. Og er man ryger, så har man en vane, der
i større eller mindre grad generer andre mennesker.

> [...]
> altid prøvet, at tage et rimeligt hensyn til mine omgivelser, og skal jeg
> være helt ærlig, så syntes jeg selv, at det lykkedes meget godt.

Som jeg skrev kan selv det mest velmenende rygere have nok så oprigtigt et
ønske om at være hensynsfuld - men deres rygevane vil altid være til gene
for andre.

Måske ryger de kun, når de får tilladelse. Det indebærer dog stadig, at
deres rygning er til skade for andre. og til tider også til gene.

> Derfor er det jo meget trist, når der kommer sådanne udmeldinger. Det er
> jo netop
> sådanne, som får hensynsfulde rygere, til at droppe det hensynsfulde,

Min lyst til at være et hensynsfuldt mennesker er totalt upåvirket af andres
holdninger. At der findes mennesker, hvis synspunkter jeg ikke er enig i,
kan ikke få mig til at lægge min hensynsfuldhed (i det omfang jeg har den)
på hylden.

Jeg overlader det glad og gerne til dig at afgøre, om du vil være et
hensynsfuldt menneske eller ej! jeg påtager mig i ihvert fald ikke ansvaret
for, om du er det eller ej. Min og andres mening om røg burde heller ikke
kunne rokke ved din hensynsfuldhed, hvis den virkelig er velment.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-03-06 11:29

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4409bc76$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke sagt, at rygere SKAL vise hensyn! Det overlader jeg til
rygeren
> selv at afgøre.

Nej, du har afgjort det for rygeren. Det vil du sikkert ikke selv kunne se.
De fleste trafik idioter, mener også, at det er alle de andre det er galt
med.

> [...]
der
> i større eller mindre grad generer andre mennesker.

Jeg er helt 100% overbevist om, at selv om du skulle være IKKE ryger.
Så har du vaner, som generer dine omgivelser, mindst lige så meget, som
du påstår en ryger gør.

> Som jeg skrev kan selv det mest velmenende rygere have nok så oprigtigt et
> ønske om at være hensynsfuld - men deres rygevane vil altid være til gene
> for andre.

Ja er livet ikke dejligt. Vi bliver allesammen udsat for noget, som vi ikke
bryder
os om, og det kan vi ikke gøre en disse ved, for skal vi gøre det, så skal
vi stoppe
verden. Det kan godt være, at en ryger, lettere rammer dit næsebor, men det
er
ikke det samme som at sige, at rygeren generer dig, mere end du generer
rygeren.
Som jeg vist har skrevet før, hvis jeg generer dig på et område, så generer
du nok
mig på et andet, så alt i alt, har vi nok ikke noget, at lade hinanden høre
af.

> Måske ryger de kun, når de får tilladelse. Det indebærer dog stadig, at
> deres rygning er til skade for andre. og til tider også til gene.

Uh, jamen her kommer vi skam nok lidt op at skændes, for jeg er af den
usædvanlige opfattelse, at rygning slet ikke er så skadeligt, som det nu om
dage får skyld for. Jeg ser til gengæld farer helt andre steder, og de
passer
meget bedre i tråd, med de ting jeg nu til dags, er vidne til.

> [...]
> kan ikke få mig til at lægge min hensynsfuldhed (i det omfang jeg har den)

Du kunne jo lige så godt have skrevet, at din lyst til at være hensynsløs er
upåvirket, af andres mening. Jeg ville alligevel ikke vide, hvilken side,
der var den rigtige, og det er det ikke engang sikkert, at du selv ved.
Hvis vi spørger folk, hvem der er natursvin, så er der ingen, men ser vi på
naturen, så kan vi jo se, at de i hvert fald ikke alle, taler sandt.
Hundelort, er et stort problem i folks øjne, men plastic flasker, er snart
ved
at blive anerkendt som prydplanter.

> [...]
> for, om du er det eller ej. Min og andres mening om røg burde heller ikke
> kunne rokke ved din hensynsfuldhed, hvis den virkelig er velment.

Om jeg er hensynsfuld, tja, det mener jeg selv, men derfor er det nok ikke
alle,
der er enige med mig. Det hænger måske sammen med, at det kan være svært
at være hensynsfuld over for alle tilstedeværende. Sådan som jeg ser det,

er tobakken, i sandhed ikke et af denne verdens store problemer, og endda et
problem, som i rigtigt mange år, har været for nedadgående, men nu er vendt.
Skal jeg være ærlig, så foretrækker jeg da også, at se folk med en smøg, end
at se dem, med en dåse Ronson lighter gas, eller med stive pupiller, som
helt
klart fortæller mig, at det var ikke Øl der var den store salgsvare på
disko'en.

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-03-06 11:25

> Nej, du har afgjort det for rygeren.

Som sagt... jeg overlader det til dig og andre rygere at afgøre, om du vil
være hensynsfuld eller ej. Andet kan jeg jo ikke gøre. Jeg kan ikke (og vil
ikke) tvinge dig til at lade være med at ryge i min nærhed.

Så om jeg så ville tvinge dig til at være hensynsfuld, hvordan skulle jeg så
kunne?

> Jeg er helt 100% overbevist om, at selv om du skulle være IKKE ryger.
> Så har du vaner, som generer dine omgivelser, mindst lige så meget, som
> du påstår en ryger gør.

Mener du dermed, at hvis der er hensynsløse folk omkring dig, så legaliserer
det, at du selv er det? I givet fald er vi slet ikke enige.

> Det kan godt være, at en ryger, lettere rammer dit næsebor, men det
> er ikke det samme som at sige, at rygeren generer dig, mere end du generer
> rygeren.

Nej... og?

> [...]
> generer
> du nok mig på et andet, så alt i alt, har vi nok ikke noget, at lade

Jeg er ikke enig med dig i din måde at konkludere på. Som forklaret ovenfor
synes jeg ikke, at dine eller andres rygevaner på nogen måde kan gøre mine
eventult generende uvaner OK.

> Du kunne jo lige så godt have skrevet, at din lyst til at være hensynsløs
> er
> upåvirket, af andres mening.

Jeg har ikke lyst til at være hensynsløs. heller ikke når andre er det.

> Jeg ville alligevel ikke vide, hvilken side,
> der var den rigtige, og det er det ikke engang sikkert, at du selv ved.

Det er ikke så svært at finde ud af, om man har generende vaner.

> Det hænger måske sammen med, at det kan være svært
> at være hensynsfuld over for alle tilstedeværende.

Jeg synes ikke det er svært at være hensynsfuld. Heller ikke selvom der er
flere tilstede. Og jeg oplever ikke, at det er noget folk i almindelighed
har svært ved.

> Sådan som jeg ser det, så er tobakken, i sandhed ikke et af denne verdens
> store
> problemer,

Vil man tage hensyn er man nødt til som udgangspunkt at kunne se længere end
til egen næsetip. Det kræver, at man respekterer, at ens vane KAN være til
gene og skade for andre. Rækker ens udsyn ikke så langt, kan man ikke være
hensynsfuld.

> [...]
> at se dem, med en dåse Ronson lighter gas, eller med stive pupiller, som
> helt klart fortæller mig, at det var ikke Øl der var den store salgsvare

Jeg ser ingen grund til at vælge det ene frem for det andet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-06 17:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:440c12f0$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
vil
> ikke) tvinge dig til at lade være med at ryge i min nærhed.

Rundt

> Så om jeg så ville tvinge dig til at være hensynsfuld, hvordan skulle jeg

> kunne?

Og rundt

> Mener du dermed, at hvis der er hensynsløse folk omkring dig, så
legaliserer
> det, at du selv er det? I givet fald er vi slet ikke enige.

Hvor læser du noget med hensynsløse mennesker. ??

> Jeg er ikke enig med dig i din måde at konkludere på. Som forklaret
ovenfor
> synes jeg ikke, at dine eller andres rygevaner på nogen måde kan gøre mine
> eventult generende uvaner OK.

Det tror jeg nu heller ikke, at jeg har skrevet. Jeg skrev, at vi generelt
set,
nok ikke havde noget, at lade hinanden høre af. Det er muligt du foretrak
at forstå det på en anden måde. Jeg har nogle vaner, som du sikkert ikke
vil kunne lide, jeg er til gengæld lige så sikker på, at du har nogle, som
jeg
syntes lige så lidt om. Så hvis vi skulle gå sammen til dagligt, så måtte
vi
jo lære at omgås hinanden.

> Jeg har ikke lyst til at være hensynsløs. heller ikke når andre er det.

Du kunne nu godt have snydt mig der

> Det er ikke så svært at finde ud af, om man har generende vaner.

Hvorfor generer folk så hinanden ???

> Jeg synes ikke det er svært at være hensynsfuld. Heller ikke selvom der er
> flere tilstede. Og jeg oplever ikke, at det er noget folk i almindelighed
> har svært ved.

Hvor i ligger så problemet, som skulle være årsag til denne snak ???

> [...]
> hensynsfuld.

> Jeg ser ingen grund til at vælge det ene frem for det andet.

Habahva'for en fisk.... Nu forstår jeg dig da slet ikke.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-03-06 09:31

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor læser du noget med hensynsløse mennesker. ??

Ingen steder! Jeg spørger uddybende til din holdning og kommer med et
eksempel på, hvordan man kunne vælge at forholde sig til hensynsløshed.

> Det tror jeg nu heller ikke, at jeg har skrevet. Jeg skrev, at vi generelt
> set, nok ikke havde noget, at lade hinanden høre af.

Jeg ser ikke nogen grund til, at den ene uvane skulle hindre os i at stoppe
andre uvaner. Men du har ret i, at man sagtens kan opleve mennesker, der
hver især har vaner, der generer.

> [...]
> gengæld lige så sikker på,
> at du har nogle, som jeg syntes lige så lidt om. Så hvis vi skulle gå

Der er kun én form for uvane, som jeg har oplevet kan være særdeles
vanskelige at tackle - misbrugsvaner (tobak, alkohol og narko). Stort set
alle andre vaner kan folk som regel nemt lægge fra sig, når de anmodes om
det.

Jeg har kolleger, der har haft for vane at klikke med kuglepenne, fløjte,
synge, bruge billig parfume, have dårlig ånde, være uvaskede.... og de har i
alle tilfælde stoppet deres vane, når de er blevet gjort opmærksomme på, at
de har været til gene.

Folk med misbrugsproblemer kan derimod ikke bare lægge vanerne fra sig.

Så min erfaring er, at det er folk med et misbrug, der er det største
problem med hensyn til at genere andre - det er misbrugere især, der ikke
vil/kan ændre på deres uvaner.

> Hvorfor generer folk så hinanden ???

I nogle tilfælde fordi folk ikke har lyst til at tage hensyn. I andre
tilfælde fordi folk ikke er klar over, at de har generende vaner. Der kan
være mange årsager.

> Hvor i ligger så problemet, som skulle være årsag til denne snak ???

Rygning genere mange.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-03-06 12:37

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:440d466f$0$11170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen steder! Jeg spørger uddybende til din holdning og kommer med et
> eksempel på, hvordan man kunne vælge at forholde sig til hensynsløshed.

Okay, så er jeg godt nok bange for, at du må omformulere spørgsmålet, for
det har jeg ikke fundet... ??

> Jeg ser ikke nogen grund til, at den ene uvane skulle hindre os i at
stoppe
> andre uvaner. Men du har ret i, at man sagtens kan opleve mennesker, der
> hver især har vaner, der generer.

Så var der da åbenbart et eller andet, som vi trods alt var enige om.

> [...]
> alle andre vaner kan folk som regel nemt lægge fra sig, når de anmodes om

Hvad vil du have vi skal gøre ved det. Tobak har jeg ingen problemer med.
Alkohol, heller ikke. Narkotika, det er jeg vel på en eller anden måde, nødt
til at have et problem med, for det strider imod lovgivningen.

> [...]
> alle tilfælde stoppet deres vane, når de er blevet gjort opmærksomme på,

Hold da kæft, hvor du lyder som min søster. Klikke med kuglepenne, ja det
kunne jeg godt finde på. Fløjte, ja det gør jeg hele tiden, hvis jeg da
ikke synger. Hmm måske en gang imellem, en barberskum.... Om du kan lide
duften, bekymrer mig overhovedet ikke Hvis du ikke kan lide min ånde,
så lad være med at kysse mig, ser du godt ud, så fortsæt endelig Hvis
du møder mig, så kan jeg helt klart, godt forekomme uvasket, og håret ståede
ud i alle retninger, og hvad endnu værre er, jeg har det fint med det. Bare
for at komplettere, med det du glemte... Tromme med fingrene, stampe i takt
i gulvet, og for dig, må jeg være i besiddelse af et forrygende irriterende
godt humør, og kunne finde på at slå en skraldlatter op, når du kom for at
brokke dig. Hvis det var nogle af de ting, du ville brokke dig over, så er
jeg helt sikker på, jeg ville tage dig i nakke og røv, og sætte dig udenfor,
og bede dig blive der, indtil jeg igen forlod stedet. For hvis ikke jeg var
herhjemme, så har folk bedt mig om at komme, og så bliver de nødt til at
finde sig i mig, indtil jeg går igen. Ellers må de ringe efter en anden.

> Så min erfaring er, at det er folk med et misbrug, der er det største
> problem med hensyn til at genere andre - det er misbrugere især, der ikke
> vil/kan ændre på deres uvaner.

Jamen hvad vil du så gøre ved det. Du har jo nævnt begge muligheder " Vil /
Kan " ?
Nu er vi jo inde, på en helt anden boldgade.... Misbrug, er jo ikke det
samme som Brug.

> I nogle tilfælde fordi folk ikke har lyst til at tage hensyn. I andre
> tilfælde fordi folk ikke er klar over, at de har generende vaner. Der kan
> være mange årsager.

Det var dæleme et billigt svar, var det ikke ??.. Hvis din evne, til at
finde løsninger, var lige så stor, som evnen til at finde problemer, så
ville du blive en rig dame.

> Rygning genere mange.

Billig, Billigere, men denne var alligevel Billigst )))))))))))

> Mvh. Lisbeth

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-03-06 14:39

Du skrev:

> Jeg er helt 100% overbevist om, at selv om du skulle være IKKE ryger.
> Så har du vaner, som generer dine omgivelser, mindst lige så meget, som
> du påstår en ryger gør.

Og så kom mit spørgsmål:

> [...]

> nødt
> til at have et problem med, for det strider imod lovgivningen.

Det er ikke sikkert at misbrugeren selv oplever at have et problem. Det
betyder dog ikke, at misbruget ikke er et problem for andre.

Min oplevelse af misbrug er, at selv når det er et stort problem for andre
end misbrugeren selv, er det svært at få misbrugeren til at gøre noget ved
misbruget. Ved alle andre former for vaner synes jeg det er sjældent man
støder på den holdning, at "jeg vil have mine vaner i fred, selvom de
generer andre."

> [...]
> jeg hele tiden,
> hvis jeg da ikke synger. Hmm måske en gang imellem, en barberskum.... Om

Nu talte jeg ikke om, at klikken med kuglepenne, fløjten, sang etc, generer
MIG. *S*

Jeg talte om, at jeg har haft kolleger, der har haft sådanne vaner - og at
de ikke har ønsket at være til gene for andre og derfor har lagt disse vaner
fra sig, fordi kolleger har bedt dem om det. Men det er ikke MIG, der har
bedt de pågældende om at ophøre med sådanne vaner.

Jeg har eksempelvis ikke parfumeallergi - elsker dufte! Men jeg har kolleger
der har parfumeallergi. Og det tager jeg og mange andre udstrakt hensyn til.

Jeg har kolleger, der nemt bliver stressede af støj og højlydte samtaler -
og det er vi flere, der tager udstrakt hensyn til. Vi flytter samtalerne til
steder, hvor det ikke generer travle kolleger.

> Hvis du møder mig, så kan jeg helt klart, godt forekomme uvasket, og håret
> ståede
> ud i alle retninger, og hvad endnu værre er, jeg har det fint med det.

Jeg har ikke noget problem med, at du (eller andre) er uvasket, har dårlig
ånde etc. Dig om det *S*

> [...]
> i takt
> i gulvet, og for dig, må jeg være i besiddelse af et forrygende

Jamen der er MASSER af vaner, som irriterer nogle og slet ikke generer
andre!

Det er meget få vaner, der generer mig. Jeg er vant til at sidde i store,
åbne kontorlandskaber sammen med meget forskellige mennesker med meget
forskelllige vaner - og jeg føler mig sjældent generet af folks forskellige
vaner.

Jeg delte dog engang et lille tomandskontor med en kollega, der havde for
vane at fise hver gang han rejste sig fra sin stol. Han gjorde det ikke med
vilje! Men det generede mig og jeg bad vedkommende om at gøre noget ved sit
problem. Hvad han også gjorde. Han kunne fint have svaret, at det gad han
ikke gøre noget ved. Så havde jeg bare fået et andet kontor. Og sådan er det
ofte.... at man selv kan finde løsninger på andres (u)vaner hvis de ikke
selv vil bidrage. Men nu er det faktisk sådan, at de fleste helst ikke vil
genere andre.

Min oplevelse er, at når visse (u)vaner generer andre, så er mennesket med
(u)vanen ofte særdeles villig til at ændre sin (u)vane for at undgå at
genere andre. Altså bortset fra misbrugere af tobak, alkohol og narkotika.
De vil ofte med næb og klør forsvare deres ret til at være til gene for
andre.

> og kunne finde på at slå en skraldlatter op, når du kom for at
> brokke dig.

Man kan sagtens bede folk om at vide hensyn uden at brokke sig! Og jeg vil
vælge at gøre dig opmærksom på, at der er noget, jeg vil sætte pris på
bliver ændret - uden brok.

Og jeg har aldrig oplevet nogle at mine kolleger reagere afvisende eller med
skraldlatter, når kolleger har bedt dem om at ændre vaner, der har generet.
Tvært imod har det i langt de fleste tilfælde ført til, at de har ændret
vane.

> [...]
> udenfor,
> og bede dig blive der, indtil jeg igen forlod stedet.

Det tror jeg gerne.

> For hvis ikke jeg var herhjemme, så har folk bedt mig om at komme, og så
> bliver de nødt til
> at finde sig i mig, indtil jeg går igen. Ellers må de ringe efter en
> anden.

Jeg tror dig!

> Jamen hvad vil du så gøre ved det.

Ingenting! Absolut ingenting! Jeg har forlængst forklaret dig, at jeg
overlader det til dig at afgøre, om du vil være hensynsfuld eller ej!

> Hvis din evne, til at finde løsninger, var lige så stor, som evnen til at
> finde problemer, så
> ville du blive en rig dame.

Jeg anser det ikke for at være min opgave at løse andres problemer!

Og jeg anser det heller ikke for at være et problem, at mange rygere
insisterer på at det er "de andres problem" hvis "de andre" ikke kan tåle
røgen. Jo flere rygere der lufter dén holdning, desto tættere er vi på det
rygeforbud, som man i mange år har villet undgå i håb om, at problemet kunne
løses ad frivillighededens vej.

Folk med din indstilling er dem, der har banet vejen for et regulære forbud
mod røg!
Havde rygerne været i stand til at være hensynsfulde, havde de p.t.
omsiggribende forbud ikke været nødvendige.

Nyd din tobak! Så længe du kan.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-03-06 14:30

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:440d8d8a$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
>
> Og så kom mit spørgsmål:
>
> Mener du dermed, at hvis der er hensynsløse folk omkring dig, så

Det spørgsmål, havde jeg fattet, og har da vist også besvaret det, hvis jeg
da ikke husker helt galt.
Langt de fleste mennesker, som du eller for den sags skyld, andre kalder
hensynsløse, har ingen ide om, at du kalder dem hensynsløse. For det de gør,
er en helt naturlig handling for dem. For rygeren, er det den naturligste
ting i verden, at tage sig en smøg. Det er bestemt ikke noget, rygeren gør,
for at genere dig, eller nogen anden. hvis de fleste bilister, så deres
egen kørsel optaget, så ville de korse sig, for de ville aldrig have troet,
at de var et så oplagt emne, til at miste kørekortet, for " hensynsløs
kørsel "... Problemet ligger alt for ofte i, at de er alt for gode, til at
se andres fejl, og mindst lige så god, til at overse sine egne..

Som jeg plejer at sige... Jeg fatter ikke, alle de mennesker, der ikke vil
indrømme deres fejler..... Havde jeg haft nogle, ville jeg da gerne indrømme
dem )

> Det er ikke sikkert at misbrugeren selv oplever at have et problem. Det
> betyder dog ikke, at misbruget ikke er et problem for andre.

Jeg er nogenlunde helt sikker på, at misbrugeren, udmærket er klar over, at
han har et problem, men siden det nu er et misbrug, så er det problemet der
styrer ham / hende, og ikke omvendt. Hvis du vil hjælpe, så hjælp
vedkommende, Ræk vedkommende en hånd, i stedet for din knytnæve.

> [...]
> misbruget. Ved alle andre former for vaner synes jeg det er sjældent man
> støder på den holdning, at "jeg vil have mine vaner i fred, selvom de

Du taler om misbrug, men har tilsyneladende ingen ide om, hvad et misbrug
er. I øvrigt, hvad vaner angår... Er du selv anderledes ????

> Nu talte jeg ikke om, at klikken med kuglepenne, fløjten, sang etc,
generer
> MIG. *S*

Hvorfor henter du dem så frem ????... Jeg ved ikke, jeg elsker min søster,
jeg ved ikke helt om hun gengiver mine følelser , men OK, , hun er et
pragtfuldt eksempel på totale misforståelser, fordi hun netop fokuserer, på
alle de ting, der generer hende. Nu ser jeg hende sjældent, for hun er vist
sur på mig ... Men tager vi en del år tilbage, så mente hun, jeg havde
en vane, som var grænseløst irriterende. Nemlig, at inden jeg gik, havde jeg
fået anvendt, hvert eneste askebæger, som hun havde. Ja tænk, det snakker
hun om endnu, og det er 35 år siden.... Hun har aldrig tænkt over... "
Hvorfor ". Når man kom for at besøge hende, og lige skulle have en kop
kaffe, så må guderne vide hvorfor. Så fik hun et rengøringsflip, og fes
rundt i lejligheden. Ville man så tale med hende, og det var vel egentligt
grunden til, at man overhovedet kom, ja så var man jo nødt til at følge med.
Så dermed kom vi også forbi en masse askebægre. Hvis hun nu havde sat sig
ned, og drukket en kop kaffe sammen med mig, så var der kun blevet brugt et.
Så nu vil jeg da prøve at spørge dig.... Havde jeg et problem.... Eller
skabte hun et, for sig selv.

> [...]
> fra sig, fordi kolleger har bedt dem om det. Men det er ikke MIG, der har
> bedt de pågældende om at ophøre med sådanne vaner.

Uh, mine skulle da bare lige prøve ... Min gamle vognmand indførte
engang totalt spiritus forbud. Det var derfor til stor moro, da det var
vognmanden selv, der først blev taget med en pilsner i hånden. Men det var
vi nu klar over, for det var det første, hans egen søn sagde.... Det bliver
vist sværere for ham selv, end det gør for os andre ..

> Jeg har eksempelvis ikke parfumeallergi - elsker dufte! Men jeg har
kolleger
> der har parfumeallergi. Og det tager jeg og mange andre udstrakt hensyn
til.

Jamen hvordan gør man det ???

> [...]
til
> steder, hvor det ikke generer travle kolleger.

Det vil sige, at alle dem der tager hensyn, ikke har travlt, de har både tid
og resourcer, til at lede efter egnede områder, hvor de kan føre deres
samtaler. Eller har muligheder for at flytte støjende arbejde væk, fra de
personer.
Det lyder virkeligt fornuftigt, det kan jeg godt se. Når først en person
har indrømmet, at vedkommende er bange for hunde, så anbefaler man
vedkommende, at søge ind som postbud, så de rigtigt kan komme hjem til alle
de hunde, som de er dødræd for... jo jeg kan godt se fornuften ))

> Jeg har ikke noget problem med, at du (eller andre) er uvasket, har dårlig
> ånde etc. Dig om det *S*

Fandens osse, har jeg ikke skræmt dig væk endnu ))

> Jamen der er MASSER af vaner, som irriterer nogle og slet ikke generer
> andre!

Ja, min bil har fået en dårlig vane, eller også er det en utæthed, men i
hvert fald hyler den af H. til, og selvfølgeligt, var det da dejligt, hvis
den ville lade være, men at springe ud, og sparke forskærmen flad, hjælper
jo lige som ikke noget.
Jeg kan så vælge mellem, at bruge bilen, eller lade være, eller tage den tid
det tager, for at finde frem til, hvad pokker det er der hyler, og hvad jeg
kan gøre ved det. Deraf vælger jeg så det sidste, for selvom det er en
gammel spand, så holder jeg stadig af den.

> [...]
> åbne kontorlandskaber sammen med meget forskellige mennesker med meget
> forskelllige vaner - og jeg føler mig sjældent generet af folks

Uha dog, det er godt nok mange år siden, jeg har arbejdet indendørs, og på
samme sted en hel dag. Det må da være dødens pølse....

> [...]
> selv vil bidrage. Men nu er det faktisk sådan, at de fleste helst ikke vil

Altså der er noget jeg ikke forstår. " Havde for vane at fise " og det var
ikke noget, han gjorde med vilje.... Du burde jo have ondt af manden. trøst
dig med, at du skulle kun være i nærheden af nogle af dem, han skulle selv
være i nærheden af alle sammen. En Fis, eller Prut, eller Skid, hvad man nu
end kalder dem, er luft i tarmen... nogle mennesker har bare, utroligt meget
af den slags, af forskellige årsager, og ud skal det, og kommer det ikke
det, så er fanden løs, og her snakker jeg ikke i overført betydning. Så
hvis han har kunnet gemme det, en hel dag (, det har gjort ondt...

> [...]
> De vil ofte med næb og klør forsvare deres ret til at være til gene for

Nu skal vi stadig skelne mellem brug & misbrug.
Men har du sommetider tænkt på, at de måske føler præcist det samme. At
rigtigt mange, IKKE rygere, udnytter den trend der er for tiden, med at
hetze rygere, uden at de egentligt selv er generet af vedkommendes røg.

> Man kan sagtens bede folk om at vide hensyn uden at brokke sig! Og jeg vil
> vælge at gøre dig opmærksom på, at der er noget, jeg vil sætte pris på
> bliver ændret - uden brok.

Ja, som visse handlende siger, de kan roligt bede om kredit, de skal nok få
et høfligt afslag. Der er helt sikkert mange ting, som du ville sætte pris
på, blev ændret. Det er jo så bare ikke sikkert, at jeg vil ændre det, for
den pris du sætter på det. Der er ingen jobs, der er gennemført perfekte.
Så derfor, hvis jeg kommer ind i dit miljø, så er det fordi, der er et job,
som du enten ikke kan, eller ikke vil udføre. Det vil sige, at den tid jeg
er der, der er dig og dine kolleger, nødt til at finde sig i mig, den støj,
røg, eller lugt, som der nu måtte opstå, tobaksrøg, kunne jeg undgå, hvis
jeg ville, men jeg havde sikkert ikke villet, for det havde med garanti,
ikke været mit valg, at jeg skulle være inde i dit kontormiljø, så med
mindre dit firma, ville betale for, at jeg gik udenfor og røg, så ville jeg
helt sikkert, ryge derinde.

> [...]
generet.
> Tvært imod har det i langt de fleste tilfælde ført til, at de har ændret

Nu er jeg ikke en af dine kolleger, og jeg går ud fra, at jeg er kommet,
fordi der er et problem, som er større, end de smøger jeg kunne finde på at
ryge, medens jeg er der.

> Det tror jeg gerne.

Tja, man kunne jo spørge dig, hvis du holder med startproblemer, og Falck
manden kommer med en smøg i munden, ville du så bede ham, slukke smøgen.
Fordi rygning er imod din politik ??... Eller skal han starte din bil.... ??

> Jeg anser det ikke for at være min opgave at løse andres problemer!

Jamen lad mig da straks slå fast, at det gør du jo heller ikke. Du løser
dine egne problemer. For rygeren har ingen problemer med sin smøg. Han har
kun problemer med folk rundt omkring ham. Husk det vi snakker om, er ting,
du anser for at være et problem.... Ikke ting som brugeren / misbrugeren
anser for problemer. Så du prøver ikke på at løse et problem for andre, du
prøver på at skaffe andre et problem på halsen, for selv at slippe for
noget, som du anser for at være et problem.

> [...]
> Havde rygerne været i stand til at være hensynsfulde, havde de p.t.
> omsiggribende forbud ikke været nødvendige.

Hvordan får du det lige til, at være folk med min indstilling, der er grund
til forbud. Jeg har ingen problemer med lugten af tobak, og heller ikke
røgen fra den. Heller ikke billig eller overdreven parfume, som du skrev,
men hun skal nok ikke prøve på at score mig . Det vil heller ikke
genere mig, hvis der er nogen der synger / fløjter, det fortæller mig da
bare, at vedkommende er i godt humør, og det er da smittende. Jeg er
alvorligt bange for, at du forstår noget ganske andet, med ordet "
Hensynsfuld " end jeg gør. For umiddelbart, så syntes jeg ikke, at dit
store åbne kontorlandskab, lyder som noget rart sted at være. Jeg er bange
for, at jeg ville føle mig, totalt omklamret af Lisbeth, eller kolleger,
hvem der nu står for alle disse, helt utrolige hensyn der skal tages, og det
taget i betragtning, at store åbne kontorlandskaber, plejer at have
klimaanlæg.... Gad vide om ikke det trænger til nogle nye filtre, for med de
problemer i har, så er der da noget, der i hvert fald ikke virker...... Og
det kunne være grunden til, at jeg kom )...

M.V.H.....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-03-06 16:27

> Langt de fleste mennesker, som du eller for den sags skyld, andre kalder
> hensynsløse, har ingen ide om, at du kalder dem hensynsløse.

Jeg kalder ekstremt sjældent folk hensynsløse! Jeg kan derimod godt tale om,
at visse gerninger er det. Folk er ikke nødvendigvis hensynsløse fordi de
gør noget hensynsløst!

> [...]
> den naturligste
> ting i verden, at tage sig en smøg. Det er bestemt ikke noget, rygeren

Det er jeg fuldt ud klar over. Og som jeg også har skrevet, så er der rigtig
mange rygere, der gerne vil være hensynsfulde, bestræber sig på at være det
men ikke desto mindre er deres rygevaner ofte hensynsløse.

> Du taler om misbrug, men har tilsyneladende ingen ide om, hvad et misbrug
> er. I øvrigt, hvad vaner angår... Er du selv anderledes ????

Jeg har selv været misbruger i mange år.
Jeg har arbejdet sammen med misbrugere.
Jeg har hjulpet misbrugere af med deres misbrug.
Jeg kender mennesker der stadig ER misbrugere.
Og mit arbejde indebærer til tider, at jeg skal hjælpe misbrugere. Vil de af
med deres misbrug, kan jeg også hjælpe med det. Er uddannet til det *S*

> Jamen hvordan gør man det ???

Man kan tage hensyn til kolleger med parfumeallergi ved at lade være med at
bruge parfume, når man går på arbejde.

> Det vil sige, at alle dem der tager hensyn, ikke har travlt, de har både
> tid
> og resourcer, til at lede efter egnede områder, hvor de kan føre deres
> samtaler.

Vil man føre støjende samtaler med kolleger på mit arbejde, så kan man enten
finde et egnet sted eller udsætte samtalen, til man har tid til at finde et
egnet sted.

> Altså der er noget jeg ikke forstår. " Havde for vane at fise " og det
> var
> ikke noget, han gjorde med vilje.... Du burde jo have ondt af manden.

Jeg mener ikke, at nogen har gavn af at blive ynket. Og jeg kan ikke mindes,
hvornår jeg har haft "ondt af" nogen.

> Så hvis han har kunnet gemme det, en hel dag (, det har gjort ondt...

Man kan gøre noget ved sådanne problemer. Og det gjorde han. Og det var hans
eget ønske at gøre noget ved det. Han kunne have valgt ikke at gøre noget
ved det og beholde sin vane - så havde JEG fundet en anden løsning.

> Men har du sommetider tænkt på, at de måske føler præcist det samme. At
> rigtigt mange, IKKE rygere, udnytter den trend der er for tiden, med at
> hetze rygere, uden at de egentligt selv er generet af vedkommendes røg.

Jeg går ud fra, at folk ER generede, hvis de siger, de er.
Jeg har ikke behov for at vurdere, om det kan passe, at de er generede.

> Tja, man kunne jo spørge dig, hvis du holder med startproblemer, og Falck
> manden kommer med en smøg i munden, ville du så bede ham, slukke smøgen.

Nej.

I går var jeg jeg til en fest med masser af rygere. Jeg bad dem ikke om at
lade være. Men jeg var generet af deres røg og gik derfor tidligt hjem.

> Jamen lad mig da straks slå fast, at det gør du jo heller ikke. Du løser
> dine egne problemer.

Ja. Og jeg kan finde på at bede folk om hjælp - hvad de fleste er indstillet
på. Rygere er dog sjældent. Som regel er det ikke af uvilje, men af mangel
på viden og forståelse. Men ind imellem støder man på folk, der insisterer
på retten til at genere andre.

> Så du prøver ikke på at løse et problem for andre,

Kun hvis de ønsker at jeg skal hjælpe dem med at løse deres problem!

> du prøver på at skaffe andre et problem på halsen, for selv at slippe for
> noget, som du anser for at være et problem.

Jeg har aldrig oplevet det som et problem at skulle tage hensyn. Og som jeg
flere gange har fortalt dig... jeg overlader det til rygeren selv at afgøre,
om vedkommende vil tage hensyn. Nogle opfatter det som at problem at tage
hensyn. For de fleste er det ikke et problem.

Får DU et problem, hvis jeg beder dig om at lade være med at ryge mens jeg
er i nærheden? I min tid som storryger oplevede jeg det ikke som lig med at
få et problem, når jeg direkte eller indirekte blev bedt om ikke at ryge.

> Hvordan får du det lige til, at være folk med min indstilling, der er
> grund
> til forbud.

Det har jeg erfaret på min arbejdsplads og senest i dag på et kursussted.

> For umiddelbart, så syntes jeg ikke, at dit
> store åbne kontorlandskab, lyder som noget rart sted at være.

Der er folk, der elsker åbne kontorlandskaber. Og der er folk, der ikke vil
kunne trives der. Jo flere man skal arbejde sammen med, desto mere fleksibel
og hensynsfuld skal man nok være.

> Jeg er bange for, at jeg ville føle mig, totalt omklamret af Lisbeth,
> eller kolleger,
> hvem der nu står for alle disse, helt utrolige hensyn der skal tages,

Hvis du oplever det at tage hensyn som omklamring, vil det helt klart være
bedst at undgå miljøer, hvor alle trives bedst, hvis der tages vidtstrakte
hensyn til individuelle behov. Det er en kunst at kunne - og for nogle
falder den slags sværere end for andre.

> og det taget i betragtning, at store åbne kontorlandskaber, plejer at have
> klimaanlæg....

Det er kun rygere, der forestiller sig, at klimaanlæg og udsugning fjerner
tobaksrøg *S*

> Gad vide om ikke det trænger til nogle nye filtre, for med de
> problemer i har, så er der da noget, der i hvert fald ikke virker...... Og
> det kunne være grunden til, at jeg kom )...

Det varer ikke længe, før de store, dyre udsugningsanlæg er overflødiggjorte
på min arbejdsplads. Der er de seneste år ofret mange penge på udsugning -
netop for at tage røgen. Det seneste blev installeret for 2 måneder siden.
Men selvom det et nyt og "virker", så virker det ikke.... masser af røg
siver forbi og op på etagen over.

Man har nu konkluderet, at udsugning ikke er nok (heller ikke når den
virker!) og at rygerne i øvrigt ikke holder sig til at ryge de anviste
steder. Derfor taler man nu om et forbud. Og i den ene af virksomhedens to
store afdelinger er det allerede blevet indført.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-03-06 20:09

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:44119b83$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
om,
> at visse gerninger er det. Folk er ikke nødvendigvis hensynsløse fordi de

Tja, det er en lidt gådefuld holdning. Du har en extrem indstilling til
rygning. Men er åbenbart ikke meget for at tone rent flag. Det er ikke
hensynsfuldt at ryge, men det er åbenbart heller ikke hensynsløst. Det er
altså, både og hverken enten eller.

> [...]
det
> men ikke desto mindre er deres rygevaner ofte hensynsløse.

Du tror ikke bare, det er dig, der er svær at stille tilfreds ??..

> [...]
af
> med deres misbrug, kan jeg også hjælpe med det. Er uddannet til det *S*

Så er det underligt, at du fumler rundt, imellem brug & misbrug.

> Man kan tage hensyn til kolleger med parfumeallergi ved at lade være med
at
> bruge parfume, når man går på arbejde.

Det vil altså sige, at hvis postbudet er bange for hunde, så afliver man
hunden ??

> [...]
enten
> finde et egnet sted eller udsætte samtalen, til man har tid til at finde

Der er godt nok mange ting i tager hensyn til.... Var det ikke lettere, bare
at øge afstanden mellem bordene, og så få repareret den udsugning ... Så
var der både plads til rygere og parfume allergi. Så er det kun de
højrøstede, der er et lille problem.

> Jeg mener ikke, at nogen har gavn af at blive ynket. Og jeg kan ikke
mindes,
> hvornår jeg har haft "ondt af" nogen.

Nej det tror jeg til gengæld gerne

> [...]
> eget ønske at gøre noget ved det. Han kunne have valgt ikke at gøre noget
> ved det og beholde sin vane - så havde JEG fundet en anden løsning.

Tja, jeg ville nu gerne vide, hvorfor han havde så meget luft, og nu
pludseligt ingenting ???.

> Jeg går ud fra, at folk ER generede, hvis de siger, de er.
> Jeg har ikke behov for at vurdere, om det kan passe, at de er generede.

Pudsigt, det gjorde jeg også engang. Men det er godt nok længe siden.

> I går var jeg jeg til en fest med masser af rygere. Jeg bad dem ikke om at
> lade være. Men jeg var generet af deres røg og gik derfor tidligt hjem.

Det har jeg vist aldrig prøvet, altså at gå tidligt, fordi røgen generede
mig.
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men her omkring, kan de fleste døre og
vinduer åbnes, og udenfor er luften frisk, og er utroligt villig til at
strømme ind, og udskifte, en god del af den, som regel alt for varme
tobaksluft, med noget, lige for tiden, temmeligt koldt, men til gengæld,
meget meget friskt luft. Når man så lige har fået sådan et friskt bid i
næsen, så øreflipperne blev lidt blå igen, så skulle man nok lige kunne
klare en time mere, inden man gentager succes'en.... Bare hold fingrene væk
fra vodka flasken

> [...]
> på viden og forståelse. Men ind imellem støder man på folk, der insisterer

For mig, lyder det mere, som om du insisterer på retten, til at føle dig
generet. Hvis du beder mig, om min hjælp, så bliver du jo altså nødt til at
finde dig i mig, medens jeg yder dig den hjælp, som du bad mig om. Hvis du
beder en ryger, om at lappe din cykel, og han gør det... Så må du altså
finde dig i, at han ryger, medens han lapper din cykel.
Men jeg er helt sikker på, at rygeren ikke forlanger, at du skal stå og
holde hans smøg, meden han lapper din cykel, så det er altså tilladt for
dig, at holde den afstand til hans cigaret, som du nu finder passende.

> Kun hvis de ønsker at jeg skal hjælpe dem med at løse deres problem!

Den forstod du slet ikke

> [...]
> om vedkommende vil tage hensyn. Nogle opfatter det som at problem at tage
> hensyn. For de fleste er det ikke et problem.

Du har åbenbart så travlt, med at finde frem til, hvor du kan vise hensyn,
så du end ikke opfatter, hvor hensynsløs du selv er. Du er så pokkers
fixeret på den ryger, så det er blevet dit altoverskyggende problem )

> [...]
at
> få et problem, når jeg direkte eller indirekte blev bedt om ikke at ryge.

Det kunne jeg helt sikkert godt, finde på at svare JA til. Men jeg kunne
også godt, svare nej. Det vil helt og holdent afhænge af dig selv. Sådan
som denne diskussion har forløbet, så er jeg næsten sikker på, at det ville
blive JA'et.

> Det har jeg erfaret på min arbejdsplads og senest i dag på et kursussted.

Har du erfaret der, at folk med min holdning, er skyld i rygeforbud. Som
jeg vist nævnte før, så er der 40 restauranter i DK som er røgfrie, men
heroppe, er der ingen. Så vi kan dermed konstatere, at her, er min
indstilling til rygere, ikke en afvigende indstilling, men den, som er den
mest normale. Med andre ord, vi har ikke nævneværdige problemer med rygere.

> [...]
vil
> kunne trives der. Jo flere man skal arbejde sammen med, desto mere

kald du det bare sådan, jeg ved godt hvad det hedder. Man må ikke ryge,
ikke synge, ikke fløjte, ikke tale højt, ikke dufte af barberskum, ikke se
uvasket ud, ikke have uredt hår, ikke have dårlig ånde, ikke gå i smagløst
tøj...o.s.v... Find selv på resten... og det kalder du det " et miljø " Jeg
tror nu, jeg betakker mig. Der er godt nok lidt koldere udenfor, men
sammenlignet med dit miljø, tror jeg nu, at det er mit, der er det varmeste.
Det er i hvert fald, langt mere problemfrit.

> [...]
> bedst at undgå miljøer, hvor alle trives bedst, hvis der tages vidtstrakte
> hensyn til individuelle behov. Det er en kunst at kunne - og for nogle

Hvis du ikke opfatter det som du selv har skrevet, som en total omklamring,
så ved jeg ikke hvad. Hvis jeg skulle stå og finde ud af, om jeg nu kunne
grine højt, der hvor jeg stod, eller jeg skulle stoppe en prop i gabet, og
spæne ud midt på parkeringspladsen, for at undgå, at en anden af de ansatte,
skulle få stress, eller blive deprimeret, fordi vedkommende fik den
depressive tanke, at det var vedkommende jeg grinte af, medens en anden lå
rallende nede på gulvet, fordi jeg havde spist min madpakke, og der var
noget, som vedkommende ikke kunne lide lugten af, medens en tredie var ved
at gå i gulvet, på grund af min makkers deodorant, og den fjerde gik op i
limningen, fordi chefens cigar, tabte asken på gulvtæppet af grin, medens
hans søn foreslog alkohol forbud på arbejdspladsen.... jo helt sikkert, det
er godt nok et sjovt sted at være

> Det er kun rygere, der forestiller sig, at klimaanlæg og udsugning fjerner
> tobaksrøg *S*

Har du klimaanlæg, så sørger den for det hele, og samtidigt, kan/må
vinduerne ikke åbnes.
Du har bestemt, hvordan luften skal være, og det er så klimaanlæggets lov.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre... Prøv at gå på McDonalds, og det er
ikke engang klima anlæg.

> [...]
> Men selvom det et nyt og "virker", så virker det ikke.... masser af røg

Skru ned for udsugningen, på etagen over jer, så den ikke overgår jeres, og
tror den skal rense begge etager

> [...]
> steder. Derfor taler man nu om et forbud. Og i den ene af virksomhedens to
> store afdelinger er det allerede blevet indført.

Ja du ender jo nok med at få din vilje. Hvad vil du så få tiden til at gå
med

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-03-06 11:13

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, det er en lidt gådefuld holdning. Du har en extrem indstilling til
> rygning.

Har jeg? *S*

Hvad er det ekstreme ved min holdning? Folk må gerne ryge for min skyld. Jeg
synes kun, at ikke-rygerne skal kunne slippe. Er det ekstremt?

> Men er åbenbart ikke meget for at tone rent flag. Det er ikke
> hensynsfuldt at ryge, men det er åbenbart heller ikke hensynsløst.

Jeg skrev, at folks rygevaner ofte er hensynsløse!

> Du tror ikke bare, det er dig, der er svær at stille tilfreds ??..

Jeg er tilfreds, hvis jeg slipper for røg. Og det er blevet nemmere og
nemmere med årene at blive fri.

> Så er det underligt, at du fumler rundt, imellem brug & misbrug.

Det er dig, der taler om begge dele. Jeg kan sagtens skelne, men i denne
tråd har jeg valgt kun at tale om misbruget. Kan man ikke vente med sit
brug, til man ikke generer andre, så er man ude i et misbrug.

> Det vil altså sige, at hvis postbudet er bange for hunde, så afliver man
> hunden ??

Vil man tage hensyn til postbudets angst for hunde, så kan man aflive hunden
eller vælge andre måder. Men afgørende er, at man selv bestemmer, OM man vil
vise hensyn og hvordan.

> Der er godt nok mange ting i tager hensyn til....

*S* Sådan oplever jeg det ikke.

> var der både plads til rygere og parfume allergi. Så er det kun de
> højrøstede, der er et lille problem.

"De højrøstede" har ikke noget problem. Som jeg forklarede, går vi et andet
sted hen, når vi er højrøstede. Vi er alle højrøstede på skift og har alle
perioder, hvor arbejdet kræver, at der ikke er for meget larm, hvor vi
sidder, så det er alles behov på
skiftede tidspunkter at blive taget hensyn til.

> Tja, jeg ville nu gerne vide, hvorfor han havde så meget luft, og nu
> pludseligt ingenting ???.

Hvem siger, at han pludselig havde ingenting? *S*

Det var ikke luften, der var problemet, men lugten af luften!
Både lugt og luft er problemer, der kan løses på forskellige måder afhængig
af, hvad der er årsagen. Hvad han gjorde ved problemet, ved jeg ikke, men
han løste det.

> For mig, lyder det mere, som om du insisterer på retten, til at føle dig
> generet.

Jeg insisterer sørne ikke på at blive det, men vælger at undgå det, når jeg
kan. Så jeg insisterer hverken på at føle mig generet eller på at blive
taget
hensyn til.

> så det er altså tilladt for
> dig, at holde den afstand til hans cigaret, som du nu finder passende.

Ja bestemt! Og når jeg har valget, vælger jeg afstanden.

> Du har åbenbart så travlt, med at finde frem til, hvor du kan vise hensyn,
> så du end ikke opfatter, hvor hensynsløs du selv er.

Hvis jeg er hensynsløs uden at opdage det, får jeg det nok at vide. og så
vælger jeg, om jeg vil tage hensyn eller ej.

> Du er så pokkers fixeret på den ryger, så det er blevet dit
> altoverskyggende problem )

Rygere er (blevet) et meget lille problem i min hverdag!
Og problemet bliver mindre i takt med at der kommer flere og flere forbud
mod rygning. De forbudt, der er indført de senere år, har mindsket problemet
så meget, at
det forlængst er ophørt med at være et altoverskyggende problem. Og den
sidste lille del af problemet løser sig selv. Det sørger rygerne for.

> Har du erfaret der, at folk med min holdning, er skyld i rygeforbud.

Ja! Adskillige steder.

> Har du klimaanlæg, så sørger den for det hele, og samtidigt, kan/må
> vinduerne ikke åbnes.

Nej.. det sørger ikke for det hele.

> Ja du ender jo nok med at få din vilje.

Ja, det tror jeg. *S*

Rygning er et problem, som rygerne er ved at løse!

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-06 14:05

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:441545b0$2$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse
>

> Har jeg? *S*

Ja det forekommer mig.

> Hvad er det ekstreme ved min holdning? Folk må gerne ryge for min skyld.
Jeg
> synes kun, at ikke-rygerne skal kunne slippe. Er det ekstremt?

Det var bestemt ikke mit indtryk, at det var så nemt løst med dig.

> Jeg skrev, at folks rygevaner ofte er hensynsløse!

Ja og alle træer vokser ind i himlen

> [...]
hunden
> eller vælge andre måder. Men afgørende er, at man selv bestemmer, OM man

Jeg ville foreslå postbudet et andet job. For vedkommende er helt klart
landet
på den forkerte hylde.

Så begriber jeg ikke, hvordan fik du det nogensinde til at være et problem.

> [...]
> sidder, så det er alles behov på
> skiftede tidspunkter at blive taget hensyn til.

Se så heldig er jeg som regel ikke. Så jeg kan kun sige det sådan.
Enten går i frivilligt, eller også må i finde jer i det der kommer.
Så kan du for den sags skyld, kalde mig, for hensynsløs, eller hvad
du syntes, men skal jeg udføre det arbejde, som jeg er bestilt til,
ja så er jeg bestilt til at være hensynsløs, og min motorsav, er
hensynsløst støjende, det samme er mine rundsave. Andre ting,
har en lidet charmerende lugt, og skal jeg være ærlig, så er lidt
tobaksrøg, himmelsk at lugte til, ved siden af... Der er nok næppe
nogen, som ikke ville foretrække parfumen , så mon ikke dig
og dine arbejdskammerater, skulle finde et andet sted at opholde
sig. Jeg er ikke sikker på, at i vil syntes jeg synger ret godt, men
mit eget høreværn, tager de værste spidser, så indtil videre, så er
det lykkedes mig selv, ikke at blive totalskadet.

> [...]
afhængig
> af, hvad der er årsagen. Hvad han gjorde ved problemet, ved jeg ikke, men

Jeg vil stadig gerne have svaret, nu bare på en ting mere. For jeg har selv
samme problem. Derfor siger jeg, i er sgu da de heldige, i skal kun være
ved nogle af dem, jeg skal selv være ved dem allesammen.

> Hvis jeg er hensynsløs uden at opdage det, får jeg det nok at vide. og så
> vælger jeg, om jeg vil tage hensyn eller ej.

Hvem havde du forestillet dig, skulle fortælle dig det, for du vil jo bare
opfatte vedkommende, som en hensynsløs person, Ikke sandt.

> Ja! Adskillige steder.

Jeg kunne da godt lide at vide hvordan. Jeg har ingen problemer med rygere.
Jeg ryger ikke selv, Men kommer jeg for at arbejde, så larmer jeg, og ryger,
eller lugter, eller det der er værre, så som giftige dampe o.s.v....
Så som sagt, du ville blive taget i nakke og røv, og sat udenfor, hvis ikke
du kunne finde ud af at løbe selv.

> Nej.. det sørger ikke for det hele.

Så er det ikke et klima anlæg.

> Rygning er et problem, som rygerne er ved at løse!

Det skal jeg ikke kunne sige, for som sagt, jeg ryger ikke

Men som jeg sagde før. Der er godt nok noget koldere i mit miljø,
men det ender nok med alligevel at være det varmeste.

M.V.H....Benny..

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 19-03-06 16:17

Benny Mortensen skrev:

> Ja det er sikkert rigtigt. Men hvis jeg kommer, spæner du sikkert ned til
> Jem & Fix, for at anskaffe et par ordentlige ørevarmere, ellers vil du have
> et første klasses klokkespil til salg, de næste 3 uger.

Jeg kan ikke udføre mit arbejde med høreværn på! Dukker du op for
at arbejde/larme er jeg helt sikker på, at mit arbejde midlertidigt er
flyttet til en anden lokalitet *S*

> Jeg måtte ikke larme,lugte,fløjte,synge,se pjusket ud o.s.v..

Du bestemmer selv, om du vil larme, lugte, fløjte, synge, se pjusket
ud!

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-03-06 12:21

<lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Benny Mortensen skrev:

Jeg kan ikke udføre mit arbejde med høreværn på! Dukker du op for
at arbejde/larme er jeg helt sikker på, at mit arbejde midlertidigt er
flyttet til en anden lokalitet *S*

Man kan meget med ørevarmere, bortset fra se charmerende ud...
Der kan du bare se, gik du ikke frivilligt, blev du taget i nakke og røv, og
sat udenfor

> Jeg måtte ikke larme,lugte,fløjte,synge,se pjusket ud o.s.v..

Du bestemmer selv, om du vil larme, lugte, fløjte, synge, se pjusket
ud!

Næsten .... Men stik mig lige 150 kvm fiskenet, og det gerne lidt
hurtigt.

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-03-06 14:23

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Der kan du bare se, gik du ikke frivilligt, blev du taget i nakke og røv,
> og
> sat udenfor

Jeg er ret sikker på, at hvis du dukkede op på min arbejdsplads for at
udføre larmende arbejde, så vil jeg ikke komme i den situation, at jeg skal
vælge mellem at blive siddende i larmen eller blive taget i nakke og røv af
dig eller andre. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-03-06 12:59

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:441eacf0$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
skal
> vælge mellem at blive siddende i larmen eller blive taget i nakke og røv

Nej det håber jeg da heller ikke Det var meget sjovere, hvis det var
for at stikke af med dig ))

M.V.H....Benny..

Fra : Inger

Dato : 05-03-06 19:31

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> skal vise hensyn til Inger og Lisbeth, uden at Inger og Lisbeth, skal vise

Jeg er meget interesseret i at høre hvordan jeg kan vise hensyn overfor
rygere? (altså udover ikke at være i nærheden, hvilket jeg ikke går ud
fra du mente )

Inger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-06 21:18

Den 05-03-06 19.31 skrev Inger følgende:

> Jeg er meget interesseret i at høre hvordan jeg kan vise hensyn overfor
> rygere? (altså udover ikke at være i nærheden, hvilket jeg ikke går ud
> fra du mente )

Sørg for at der ligger tændstikker eller lighter fremme. Og også gerne
rygemateriale.
Stil rene askebægre frem.
Gå udenfor, når du skal hoste.
Bed ambulancen køre uden udrykning, hvis du skal hentes for at få ilt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Inger

Dato : 05-03-06 22:51

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-03-06 09:53

> Jeg er meget interesseret i at høre hvordan jeg kan vise hensyn overfor
> rygere? (altså udover ikke at være i nærheden, hvilket jeg ikke går ud
> fra du mente )
>
> Inger

Hvorfor er du så forhippet på, at vise hensyn til rygeren ??..
Jeg er mere interesseret i at vide, hvorfor du stadig tillader
røgen, at finde vej frem til dig, i stedet for at fange den, på
vej hen til dig. Det er trods alt dig, der bliver syg af røgen.
Derfor fremtræder røgen som et problem for dig..... Men
i stedet for, selv at løse dit problem, så gør du dit problem,
til andres problem. Dit problem er jo ikke kun dine egne
arbejdskammerater, men enhver, der kommer i nærheden
af dig. Hvis dit problem virkeligt var så stort, så kan lidt
pvc rør og en blæser, vist ikke være den store udskrivning,
og spare dig, for adskillige ture i gulvet. Hvad der så undrer
mig, er hvorfor det ikke allerede står der ????...
Jeg vil gætte på, at ca Kr 200,- kan holde dit arbejdsområde
om ikke røgfrit, så i hvert fald røgfrit nok, til at du kan råbe
op, og få fjernet problemet, før det volder dig problemer.
Så hvorfor mangler dette ???????....

M.V.H....Benny..

Fra : Inger

Dato : 06-03-06 21:27

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> om ikke røgfrit, så i hvert fald røgfrit nok, til at du kan råbe
> op, og få fjernet problemet, før det volder dig problemer.

Jeg er skam ikke forhippet på at vise hensyn til nogen som helst rygere.
Jeg var bare nysgerrig og ville gerne vide hvordan ikke rygere kan vise
hensyn til rygere. Jeg kan nemlig ikke selv komme på nogle (alvorligt
mente) hensyn.

Nu forstår jeg ikke hvad du mener med at tillade at røgen kommer i
nærheden af mig. Jeg har jo ikke så meget at skulle have sagt (som det
vist tydeligt ses af debatten) hvis nogen tænder en smøg der hvor jeg
befinder mig, selvom de ikke må. Jeg kan flytte mig, og det gør jeg også
når det bliver nødvendigt og hvis jeg kan. Men jeg er jo også lidt
stædig og synes ikke at det skader at stå og hoste rygerne lidt op i
hovedet inden jeg går udenfor! De skal da vide at de generer mig og at
jeg er sur over at skulle stå udenfor stationsbygningen i kulde eller
regn mens de står inde i varmen og ryger hvor de ikke må! Men ellers
opsøger jeg altså ikke røg. F.eks. er der lange perioder hvor jeg ikke
går i byen fordi jeg ikke kan tåle det tilrøgede lokale. Surt, men sådan
er det jo bare.

Jeg er jo meget heldigere end f.eks. min far. Han er duftallergiker. I
hans tilfælde vil det sige at forskellige (kraftige) dufte/lugte giver
ham en hamrende migræne lige med det samme. Hvis han f.eks. i et fly
kommer til at sidde ved siden af en der har taget parfyme/deo på så det
kan duftes så har han migræne inden der er gået ½ time. Så bliver en
flyvetur på 4 timer pludselig meget lang! Han kan heller ikke pudse sine
egne sko. Min mor kan ikke smøre sig i lækre duftende cremer og bruge
parfyme. Jeg kan ikke have almindlig hårlak i mit hår og bruge deo hvis
jeg skal være sammen med ham. Vi viser hensyn til ham, fordi vi ikke så
gerne vil have at han skal være syg.

At jeg gør mit problem til andres problem er helt korrekt. Ihvertfald
når de ryger på steder hvor jeg ikke bare kan flytte mig fra. Jeg kan
faktisk ikke se hvordan jeg kan undgå at gøre mit problem til rygerens
problem når han tænder en smøg et sted hvor jeg befinder mig og jeg ikke
kan flytte mig?

Til sidst i denne lange smøre: Hvad er det for et pvc rør og blæser du
synes jeg bør anskaffe mig?

Mvh. Inger

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-03-06 12:58

> [...]
> Jeg var bare nysgerrig og ville gerne vide hvordan ikke rygere kan vise
> hensyn til rygere. Jeg kan nemlig ikke selv komme på nogle (alvorligt

Ved at acceptere dem, på lige fod med alle andre. Jeg går ud fra, at
alle der generer dig med røg, er fordi de ikke ved, at røgen volder dig
store problemer. De er som ryger, vant til at høre denne bemærkning.
Desværre bare fra folk, som ikke har dine problemer, men bare lader
som om de har dem. Når det så er en person, de gerne vil være i
selskab med, så generer røgen dem pludseligt ikke mere.
Derfor, som jeg sagde i starten. Dit problem er ikke hensynsløse
rygere, men hensynsløse ikke rygere, og den holder jeg fast i, til
hver en tid.

> [...]
> opsøger jeg altså ikke røg. F.eks. er der lange perioder hvor jeg ikke
> går i byen fordi jeg ikke kan tåle det tilrøgede lokale. Surt, men sådan

Så vidt jeg husker, startede vi med at snakke om din arbejdsplads, og nu
er vi efterhånden nede på stationen, så hvis jeg bliver lidt forvirret, så
tilgiv mig. Du kan jo spørge en røgmand, altså en af dem, der lægger
røgslør ud over F.eks en scene, og han vil fortælle dig, at der findes
ikke noget lettere at arbejde med, end røg, og da det jo ikke ligefrem er
en tyk kvælende røg, der skal ledes væk, er det kun småting, der skal til.

> [...]
> parfyme. Jeg kan ikke have almindlig hårlak i mit hår og bruge deo hvis
> jeg skal være sammen med ham. Vi viser hensyn til ham, fordi vi ikke så

Ja, som du kan se, det er godt nok svært at vise hensyn til alle.
Man er kun sikker på en måde, og det er ved at blive væk. For dig røg,
din far en duft, som i dette tilfælde, måske ville min barberskum ikke
genere din far, men lisbeth, ville bliver fornærmet, for den kostede kun
nogle få kroner... Blandet med den svedlugt, som jeg garanteret har om
en time, da jeg nu kører ud efter et læs brænde, som også vil få mig til
at se uvasket ud... Håret vil det dog ikke ændre ved, det stritter allerede.
Om lugten bliver bedre eller værre, det er nok op til den enkelte næse,
for jeg har jo været nede ved fårene og hønsene

> [...]
> faktisk ikke se hvordan jeg kan undgå at gøre mit problem til rygerens
> problem når han tænder en smøg et sted hvor jeg befinder mig og jeg ikke

Tja, så må du jo gøre som jeg må, lade være med at komme der.

> Til sidst i denne lange smøre: Hvad er det for et pvc rør og blæser du
> synes jeg bør anskaffe mig?

Det kunne jo suge røgen væk, der hvor du arbejdede, det var vist der vi
startede, eller hvad ??

M.V.H.....Benny..

Fra : Inger

Dato : 07-03-06 20:43

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> Derfor, som jeg sagde i starten. Dit problem er ikke hensynsløse
> rygere, men hensynsløse ikke rygere, og den holder jeg fast i, til

Jamen jeg accepterer da rygere. Jeg accpeterer bare ikke at de ryger der
hvor de ikke må. Sådan som jeg læser det, kan man sige at der er rigtig
mange der har råbt "ulven kommer", og når så ulven kommer er der ingen
der tror på det. Det er jo både trist og ærgerligt. Og det går ud over
mig, for det er mig der bliver "ædt"! Andet er der jo ikke at sige til det.

> [...]
> en tyk kvælende røg, der skal ledes væk, er det kun småting, der skal til

Jamen mit problem findes jo ikke kun på arbejdet men overalt hvor jeg
færdes. Derfor mit eksempel. Og på stationen er det meget værre, da jeg
risikerer at få et kæmpe møgfald hvis jeg beder en vildt fremmed om at
gå udenfor og ryge. Det får jeg trods alt ikke fra mine kollegaer...
Allerhøjst et surt blik! Det er da muligt at lidt pvc-rør og en blæser
nemt kan lede røgen væk. Men jeg kan squ da ikke bare lige installere
dét overalt hvor jeg kommer, vel? Så det er ærligt talt et lidt åndsvagt
forslag, hvis du vil have mig undskyldt. Der var i øvrigt en udmærket
udsugning på omtalte kontor. Men det er altså ikke effektivt nok. Og det
var helt nyt og ganske kraftigt, så vidt jeg ved.

> Ja, som du kan se, det er godt nok svært at vise hensyn til alle.
> Man er kun sikker på en måde, og det er ved at blive væk.

Ja, det gør jeg jo ligesom også når jeg kan, som jeg vist skrev et sted.
Jeg går fx sjældent i byen. Men jeg har altså ikke tænkt mig at blive
hjemme hele mit liv, fordi der er nogen der ikke kan finde ud af at
overholde nogle simple regler/hensyn på stationer, arbejdspladser og
alle mulige andre steder hvor folk har en tendens til at tænde en smøg
(selvom de ikke må). Det nægter jeg at acceptere som en løsning på mit
problem!

> Tja, så må du jo gøre som jeg må, lade være med at komme der.

Komme hvor? På arbejde? Stationen? I bussen/toget? På restauranten?

Nææææ... Jeg vil squ have lov til at leve så normalt et liv som jeg kan.
Jeg synes simpelthen ikke at det kan være rigtigt, at jeg skal undlade
at gøre ting jeg gerne vil, fordi der er nogle der absolut skal ryge der
hvor de ikke må! Men det er så bare mig...

Inger

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-03-06 15:47

> [...]
> der tror på det. Det er jo både trist og ærgerligt. Og det går ud over
> mig, for det er mig der bliver "ædt"! Andet er der jo ikke at sige til

Sådan er det, og som det udvikler sig, så der skal vedtages love for alt
muligt, ja intet er efterhånden for småt, til at det skal omfattes af en
lov. Jeg kan huske, vi var noget forgrint, fordi intet var for småt, til at
EU ville bestemme det, da de kom med mindstemål på bistader ... Nu hyles
der om en lov for hundelorte ... I et samfund, hvor Politiet i forvejen
må prioritere mellem langt vigtigere opgaver, hvor mon så lige en hunde høm
høm vil komme til at figurere.
Det undrer mig, at nogen kan bruge så lang tid, på at snakke om noget sådan,
i stedet for bare at fjerne Høm'en.
Desværre har det jo også den ikke særligt menneskevenlige side, at når først
der står en, og begynder at ville tage loven i brug, så er de helt sikkert
uvenner, fra første blik.

> [...]
> udsugning på omtalte kontor. Men det er altså ikke effektivt nok. Og det
> var helt nyt og ganske kraftigt, så vidt jeg ved.

Tja, nu kender jeg intet til jeres station, for dem er der jo mange af. De
fleste større stationer, er der jo højt til loftet, så der burde det jo ikke
være noget større problem. Men er det Skalborg station, så kan jeg da godt
se, at der ret hurtigt kan opstå problemer. Men det igen, kræver jo, at der
skal være flere folk end forholdene er beregnet til. At dit problem, også
findes alle andre steder, er jo en fælles ting, for alle som har et, eller
flere problemer. Så er det bare at finde frem til, hvordan man sikrer sig
selv, bedst muligt. Jeg har så nogenlunde styr på, hvordan jeg løser mine,
og det er vel det eneste man kan gøre, for at vente, at hele verden
indretter sig efter dig eller mig, så kommer vi til at vente længe, og
spørger du mig, så bliver det værre og værre. Ikke bedre. Nu er jeg jo så
bare selvkørende, så problemer med rutebilstationer eller banegårde kender
jeg ikke meget til.

> [...]
> alle mulige andre steder hvor folk har en tendens til at tænde en smøg
> (selvom de ikke må). Det nægter jeg at acceptere som en løsning på mit

Sådan er det, sommetider må man vove sig udenfor. Jamen det er skam ikke
kun dig, der har problemet. Alle som har en eller anden form for problem,
har nogle følger deraf. Det er derfor, det er et problem. Det vil sige, at
du kan risikere, at jeg volder dig problemer, ret teoretisk, da jeg ikke
ryger ... Men modsat, så kan du jo også være en af dem, som volder mig
problemer. En ting er, at det er forbandet let, at konstatere et
problem.... Men det er meget sværere at løse det. Faktisk vil jeg sige, at
jeg tror på, jo flere rygeforbud der udstedes, jo flere problemer får du.
For jo flere desperat trængende rygere, vil du møde F.eks på stationen. Så
jeg tror, at alle dem, der læner sig op af forbuds politikken, sparker sig
selv bagi.

Nej, det kan jeg heller ikke.... Men endnu værre, det kan rygeren heller
ikke. Ved at trænge rygeren op i en krog, har man også trængt sig selv op i
en krog. Rygeren prøver efter bedste evne, at ryge, hvor det generer
mindst. Det håber jeg da i hvert fald, men om det så er rigtigt.... Se det
ved jeg jo ikke... Her er der jo god plads, her kunne nemt være 250 rygere,
og stadig god plads til dig.

> Komme hvor? På arbejde? Stationen? I bussen/toget? På restauranten?

Nu ved jeg ikke, bus & tog, jo jeg var vist i en bus i, jeg tror det var
1987, og et tog, har jeg vist ikke været i, siden 1973, så det er ikke der
jeg bemærker de store problemer ... Restauranter, der skulle det da ikke
være svært at finde nogle, hvor du kunne være. Jeg går ud fra, at du må
være Københavner, eller deromkring, for det lyder til, i står tættere, end
sild i en tønde. Den tæthed alene, er rigeligt for mig, der har 10 Km til
nærmest banegård, eller rutebil station, og lidt over 3 km til nærmeste bus,
og lige der omkring, findes nærmeste gadelygte også ... Det kan måske
forklare, hvorfor nogle af dine problemer, er lidt svære for mig at fatte.

> [...]
> at gøre ting jeg gerne vil, fordi der er nogle der absolut skal ryge der
> hvor de ikke må! Men det er så bare mig...

Selvfølgelig vil du da det. Det vil jeg også gerne. Men at rygere ryger,
der hvor de ikke må, er vel fordi, de glemte at efterlade steder hvor de
måtte. Så generelt set, er deres problem, det samme som dit. Deres er bare
noget lettere for dem at løse. De ryger bare, der hvor de ikke må, og det
går så ud over dig. Du kunne jo så prøve at tilpasse dit liv, så du undgik
den trængsel, for der kan vel ikke være lige trafikeret hele tiden. Det er
jo en tanke, som Københavnere jo alligevel skal til at vænne sig til. Men
det gør jo på ingen måder, din situation lettere, snarere tvært imod, for
med fremtidens roadpricing, vil trængselen i tog og busser, blive endnu
værre. Men de gør måske det samme i København, som de gør herovre.
Lovpriser den kollektive trafik, og skærer den kraftigt ned ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Inger

Dato : 12-03-06 22:34

Benny Mortensen wrote

> [...]
> se, at der ret hurtigt kan opstå problemer. Men det igen, kræver jo, at der
> skal være flere folk end forholdene er beregnet til.

Hvad i al verden bygger du dog det på??? Tror du virkelig at et rum skal
være helt overfyldt og tilrøget førend jeg får et astma anfald? Jeg må
desværre fortælle dig at du tager fejl. Hvis jeg står ved siden af en
ryger der tænder en enkelt smøg påvirker det min astma. Og hvis jeg
kommer til at inhalere røgen får jeg et anfald. Mere skal der ikke til.
Desværre. En enkelt ryger med en enkelt smøg.

> [...]
> bare selvkørende, så problemer med rutebilstationer eller banegårde kender

Jamen jeg forventer da ikke at hele verden indretter sig efter mig. Det
har jeg aldrig forlangt! Hvis rygerne bare ville indskrænke sig til at
ryge der hvor de må og lade være der hvor de ikke må ville jeg da være glad.

> [...]
> jeg tror, at alle dem, der læner sig op af forbuds politikken, sparker sig

Jamen jeg synes da ikke at der skal udstedet rygeforbud over alt og alle
vegne. Rygerkupeer i togene? Ja, tak, så ryger de nok ikke der hvor jeg
sidder. Ryger afdelinger på sygehusene? Fint med mig... Bare der også er
et sted hvor jeg kan være. Et sted hvor rygerne kan spise ude og ryge
samtidig hvis de lyster? Helt ok med mig, bare der er et sted hvor jeg
kan spise ude og undgå deres røg. Rygepauser? Fint med mig, bare der så
ikke er nogen der piver når jeg står og snakker med min veninde i 5
minutter ude på gangen!

> [...]
> og lige der omkring, findes nærmeste gadelygte også ... Det kan måske
> forklare, hvorfor nogle af dine problemer, er lidt svære for mig at fatte.

Nej, det kan det ikke! Og nej, jeg bor ikke i København, men ude på
BØH'en! Men der er også masser af rygere... Igen så opstår mine
problemer ikke kun der hvor der er mange mennesker. De opstår der hvor
der står en enkelt person og ryger.

> Selvfølgelig vil du da det. Det vil jeg også gerne. Men at rygere ryger,
> der hvor de ikke må, er vel fordi, de glemte at efterlade steder hvor de
> måtte. Så generelt set, er deres problem, det samme som dit.

Nej. Der er stadig masser af steder hvor rygere må ryge. Udenfor fx. Og
jeg har altså ikke ondt i dem hvis de står og fryser. Det er deres valg
at ryge. Det er ikke mit valg at være allergisk overfor røg!

> [...]
> går så ud over dig. Du kunne jo så prøve at tilpasse dit liv, så du undgik
> den trængsel, for der kan vel ikke være lige trafikeret hele tiden.

Hvad i alverden har trafik med passiv rygning at gøre??? Godt nok kan
trafikos skabe problemer med astma. Men nu var det jo passiv rygning det
handlede om. Og jeg er trods alt ikke dum nok til at løbe rundt
omkring søerne i KBH i myldretiden og bande over alle de dumme bilister
der forpester mine lunger!

> [...]
> det gør jo på ingen måder, din situation lettere, snarere tvært imod, for
> med fremtidens roadpricing, vil trængselen i tog og busser, blive endnu

Og hva så? Det er jo ikke trængsel jeg er allergisk overfor. Det er røg.
Og man må altså ikke ryge i offentlige tranportmidler...

Men de gør måske det samme i København, som de gør herovre.
> Lovpriser den kollektive trafik, og skærer den kraftigt ned ..

De skærer den ikke ned, de gør den bare for dyr

Hvorfor er du så fikseret på at passiv rygning og den trængsel der er i
København hænger sammen? Det har ikke en dyt med hinanden at gøre...

Inger

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-03-06 11:38

> Benny Mortensen wrote

Ja selvfølgelig er det åndssvagt, i hvert fald set med dine øjne. Min
kammerat
brugte et sådan system, og det virkede fornemt på hans arbejde. Men modsat
dig, var han klar over, at arbejdspladsen var et sted, resten af verden,
nogle
andre. Så til alle de steder, hvor han indså, at hans indflydelse var for
lille,
der havde han en lille iltflaske, og en næsemaske. Ellers var hans ilt
apparat
standard udstyr, bag passagersædet i hans bil, og nøglerne til bilen, hang i
en
ring på hans tøj, så vi hurtigt kunne hente det, hvis han fik brug for det.
Men modsat dig, var han 100% klar over, at det var ham, der havde et mega
problem, og han var 100% klar over, at han meget nemt, kunne få brug for
andre tilstedeværendes hjælp, så det dummeste han kunne gøre, var at virke
som en byrde for hans omgivelser, for så ville de blive bemærkelsesværdigt
tomme, og han ville blive en meget meget ensom mand.

> [...]
> kommer til at inhalere røgen får jeg et anfald. Mere skal der ikke til.
> Desværre. En enkelt ryger med en enkelt smøg.

Ja, det er muligt, men det er stadig.... DIT problem, og der er kun EN der
har en
chance, for at løse det, og det er stadig DIG. Dit problem, ville være
præcist det
samme, hvad enten der var tobaksrygning forbudt, eller ej.... Og hvis det er

slemt, som du gør det til, så er det helt sikkert ikke kun rygere, der
udløser dine
anfald, så er der adskillige andre ting, som ville have samme effekt på dig.
Så igen, løs dit problem, og lad være med at gøre det til andres problem.

> [...]
> har jeg aldrig forlangt! Hvis rygerne bare ville indskrænke sig til at
> ryge der hvor de må og lade være der hvor de ikke må ville jeg da være

Jamen jeg ved heller ikke, hvorfor nogen mennesker får den ide, at rende
rundt
og slå andre ned på gaden. Voldtager piger, eller laver bankrøverier, men på
TV
han jeg høre og se, at det sker. At køre 173 Km/t på motorvejen, er heller
ikke
tilladt, alligevel gjorde en minister det... ( Vi andre har også gjort det,
men vi
blev bare ikke opdaget ) Jeg har sikkert også røget på steder, hvor det ikke
var
tilladt, men er bare aldrig blevet afsløret. Jeg ved ikke, om du selv har
lagt
mærke til det. Når et skilt gentages ofte nok, mister det sin betydning, og
det
bliver pludseligt " Ikke eksisterende ". Man så det F.eks klart, med
færdsels
tavlen " Fuldt stop ". Der var 8000 kryds i Danmark, hvor skiltet stod, men
ingen så efterhånden skiltet mere. Et lyst hovede, fik så en ide. lad os
fjerne
godt og vel halvdelen. Det gjorde man så, man reducerede dem til 3500 kryds.
Utroligt, det virkede, folk begyndte at respektere tavlen igen.

> [...]
> kan spise ude og undgå deres røg. Rygepauser? Fint med mig, bare der så
> ikke er nogen der piver når jeg står og snakker med min veninde i 5

Jamen ser du, der skulle du have været tidligere ude... For de steder du
snakker om, findes jo snart ikke mere. På sygehusene er det forbi, der
er ingen opholdsstuer for rygere. Som jeg skrev i et indlæg til Josie,
så havde jeg lige været på besøg, på min gamle etage, på sygehuset.
Opholdstuen for IKKE rygere, var lukket og låst. Opholdsstuen, der
før var for rygere, var reduceret, til under halvdelen. Stemningen på
afdelingerne, var bestemt ikke, hvad den havde været....
Som jeg skrev der, var det prisen for et røgfrit miljø, så lad os endelig
få noget mere røg.

> [...]
> BØH'en! Men der er også masser af rygere... Igen så opstår mine
> problemer ikke kun der hvor der er mange mennesker. De opstår der hvor

Jah, men stadig... Det er DIG, der har et problem, så den nærmeste til at
løse det, hvem mon det kan være ???.... Som jeg vist skrev før, der må
være dusiner af andre ting, som kan forårsage anfald hos dig, så selv om
en af dem forsvandt, ville der stadig være, alle de andre.

> Nej. Der er stadig masser af steder hvor rygere må ryge. Udenfor fx. Og
> jeg har altså ikke ondt i dem hvis de står og fryser. Det er deres valg
> at ryge. Det er ikke mit valg at være allergisk overfor røg!

Ved du hvad, jeg har et lille problem med toiletter. Sådan et, skal jeg
have til min rådighed. Skal jeg være helt sikker, så skal jeg have et,
til mig alene. Tror du jeg kan få det... Næe, Jeg er faktisk ofte udsat
for, at jeg ikke kan få lov til at låne et toilet.... Jeg er ofte udsat for,
at alle toiletterne er optaget... Selv handikap toiletterne, og af ikke
handikappede personer. Min invalidebås, er jævnt tit optaget, af dem
som ikke gad gå 50 meter længere. Jeg har så frit valg, jeg kan sætte
mig ned, og hyle over mit problem, eller jeg kan løse det.
Hvis jeg vælger de store protester, så kommer en betjent måske, og
udskriver en bøde, til den formastelige synder.... Men det er sgu en
sølle trøst, når jeg har skidt i bowserne. Så jeg foretrækker at løse
det, så har jeg da i det mindste, acceptabelt rene bowser, men det kan
godt være, man lige skal vente med at give hånd, til jeg har fundet et
sted, hvor jeg kan få vasket hænder.

Som jeg ser det, har du nogenlunde de samme valgmuligheder.
Du kan løse dit problem, eller skabe dig over, at andre ikke viser
dig, det fornødne hensyn. Sidstnævnte, hjælper ikke, på nogen
måder, hverken dig, eller dine omgivelser. Det skaber måske lidt
opmærksomhed, omkring din person, men kan du bruge det til
noget.... Nej vel ???... Så er der mulighed nummer 1 tilbage.
Den kan du så til gengæld bruge, og det vil omgående udvide
din aktionsradius. Så jo før du får startet, jo før, kan du leve
det liv, som du gerne vil.

> [...]
> handlede om. Og jeg er trods alt ikke dum nok til at løbe rundt
> omkring søerne i KBH i myldretiden og bande over alle de dumme bilister

Hvorfor handler det om passiv rygning. Fejl... Det handler om, at du bliver
stående, og ikke ligger og raller på gulvet / gaden. Det var i hvert fald,
hvad
jeg troede.

> Og hva så? Det er jo ikke trængsel jeg er allergisk overfor. Det er røg.
> Og man må altså ikke ryge i offentlige tranportmidler...

Oh, jeg troede du var astmatiker... Godt jeg tør indrømme, når jeg er
forvirret, og det er jeg nu ))

> De skærer den ikke ned, de gør den bare for dyr

Her har de da vist skåret ganske kraftigt, så vi har en by, ikke så langt
herfra, der kommer en bus i døgnet... Så tager du i byen, kan du først
komme hjem, dagen efter. Jeg kan huske min køreplan i hovedet,
både sommer og vinter planen, for der er ingen .

> Hvorfor er du så fikseret på at passiv rygning og den trængsel der er i
> København hænger sammen? Det har ikke en dyt med hinanden at gøre...

Det måtte da være der, hvis man ikke kunne slippe væk. Det lyder da også
til, at du er noget bedre kendt der, end jeg er.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael Hansen

Dato : 13-03-06 22:13

Inger wrote:

> Hvorfor er du så fikseret på at passiv rygning og den trængsel der er i
> København hænger sammen? Det har ikke en dyt med hinanden at gøre...
>
> Inger

Jo det har det - trængslen i København og din astma har intet med
hinanden at gøre. Men effekten af trængslen (den megen trafik) i
København og passiv rygning er nærmest ens. 400 lungekræfttilfælde er
hvad der opstår i Danmark hvert eneste år pga trafikforurening. Det er
også cirka hvad der opstår pga passiv rygning.

Det siger sig selv, at der hvor koncentrationen af biler er størst, er
det også farligst at være.

Så derfor er debatten så trist. Jeg ved godt du har et reelt problem, og
det er der en del der har, med passiv rygning og tobaksrøg i det hele
taget. Men størstedelen af dem der ønsker at være fri for den passive
røg, er jo folk som blot er generet af den og derfor bruger
"undskyldningen" om at det er farligt, til at forlange total rygeforbud
(og det gør du heller ikke, det ved jeg godt).

De samme mennesker som ønsker total røgforbud, er ofte dem som kører til
København hver eneste dag i bil. Eller de bor endda herinde og kører
alligevel bil, kører deres børn i skole i bil(!!!) Hvilke ansvarsfulde
forældre ville da slæbe deres unger med på et røgfyldt værtshus!? Ingen
forhåbentlig - men hvordan mon - tror I - luften er omkring skolerne her
i København, når de første 50 forældre har været forbi med bilen og
læsse deres unger af?

Og derfor har det noget med hinanden at gøre - for det at bo eller
arbejde i København har jo samme effekt, som hvis man var udsat for
passiv rygning i samme tidsrum!

Michael

Fra : Josie

Dato : 15-03-06 09:43

"Michael Hansen" <michael@FJERNDETTEgoej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i København har jo samme effekt, som hvis man var udsat for passiv rygning

Jeg kan kun give dig ret i ovenstående, hvis jeg går hen og får lungekræft
vil det ikke være den passive rygning jeg er udsat for til daglig jeg vil
skyde skylden på, men den øvrige forurening vi alle bliver udsat for hver
dag i form af biler fabrikker giftstoffer i maden o.s.v. og jeg giver
rygerne ret i, at hvis der virkeligt skulle sættes ind og skabes et sundt
miljø, så hjælper det fedt at forbyde rygning så længe også vi ikke rygere
er med til at svine miljøet til med vores biler, jeg tror ikke at rygere og
ikke rygere har så meget at lade hinanden høre, at jeg selv er generet af
passiv rygning er en kendsgerning, men at det skulle være farligere for mig
end det hårlak, parfume, og andre gifstoffer jeg med glæde overdænger mig
selv med hver dag, det har jeg ligsom lidt svært ved at tro.

Venlig hilsen med ønsket om en god dag til både rygere og ikke rygere.
Josie.

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 18-03-06 11:50

Benny Mortensen skrev:

> Nej det kan jeg forstå. Det er i høj grad skadeligt for folks EGO
> når de bliver taget i røv og nakke, og smidt ud. Jeg ved ikke hvorfor
> men der er altid nogen, som er nogle seje bananer.

Du svarede ikke på hvilke af dine gerninger du tror jeg ville betegne
som hensynsløse!? Og jeg har ikke forstået, hvorfor du gang på gang
taler om at "smide folk ud". Kan du ikke bare leve med, at du er uenig
med dem?

> De må brokke sig alt hvad de gider, jeg har høreværn med, så når de
> ryger på, så finder de vel ud af, at de skal råbe noget højere

Jeg arbejder ikke med høreværn på - så jeg kunne faktisk høre det,
hvis der var brokkehoveder i mine omgivelser. Hvis du tog dine
høreværn af, ville du måske også opdage, at de er sjældnere, end
du synes at tro.

> Som tidligere nævnt, der er altid nogle seje bøffer og hårde bananer.

Mener du, at hvis folk er seje bøffger og hårde bananer, så skal de
smides ud?

> Det gjorde du jo selv. Det kan godt være, at du lagde for lidt
> vægt på " Hvis jeg kom, så havde i selv sendt bud "

Jeg har ikke kaldt dit arbejde for hensynsløst! *S*
Blandt andet fordi jeg ikke aner, hvad du laver!

Hvilke hensyn er det, jeg synes, du skal udvise?

Du svarede ikke på mit spørgsmål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-03-06 13:32

Benny Mortensen skrev:

[...]

Jo det gjorde jeg sådan set, men da du i praksis stillede det samme
spørgsmål to gange, nøjedes jeg med at besvare det ene.

[...]

Nej, men de er længe om at fatte....
Unge mennesker idag, vil efter hvad alle forventer, skulle have
høreapparater, længe før deres forældre. Det skyldes, at de passer utroligt
godt på sig selv...

Lyder det rigtigt ????

Jeg har ikke kaldt dit arbejde for hensynsløst! *S*
Blandt andet fordi jeg ikke aner, hvad du laver!

Sikkert ikke, men det gør alt, hvad du ellers har nævnt
at man ikke gør, på dit arbejde.

Hvilke hensyn er det, jeg synes, du skal udvise?

Jeg måtte ikke larme,lugte,fløjte,synge,se pjusket ud o.s.v..

Du svarede ikke på mit spørgsmål.

Det syntes jeg nok jeg gjorde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Inger

Dato : 01-03-06 22:24

Peter wrote:
> [...]
> Det er resultatet der kommer ud af en hensynsløs hetz, i stedet for
> kommunikation. Husk der er altid ofre i en krig.

Tja... Men bare husk på at du selv har valgt at blive kynisk og
hensynsløs. Det er et valg du har foretaget. Du kan lade være med at
lade dig gå på af den offentlige mening. Det gør jeg fx. hver eneste
gang (når folk kigger skævt efter min overvægt), jeg køber et stykke
chokolade! Jeg vælger ikke at lade mig gå på af den offentlige mening
("er du ikke tyk nok, burde du ikke lade det stykke chokolade ligge og
købe noget frugt"). Det er mit valg.

Når jeg ser en ryger tænker jeg: Ham/hende om det. Bare det ikke går ud
over mig, så må de jo selv om hvad de gør med deres liv og helbred.
Hvad tænker du når du ser en stærkt overvægtig person spise en stor is
eller købe et stykke chokolade?

Fordomme eksisterer kun fordi vi som mennesker tillader det og lader os
gå på af det...

Mvh. Inger

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-03-06 11:17

On Wed, 01 Mar 2006 22:23:44 +0100, Inger <no@emailToMe.org>
wrote:
klip

>Hvad tænker du når du ser en stærkt overvægtig person spise en stor is
>eller købe et stykke chokolade?

Jeg tænker, at det sikkert koster samfundet lige så meget,
som en ryger gør
mvh Ebbe

Stoppede rygning for 17 år siden
Er ikke overvægtig
Har alligevel fået diabetes2, som sikkert
kommer til at koste samfundet en del.

Fra : Inger

Dato : 02-03-06 19:38

Ebbe Hansen wrote:
> [...]
>
> Stoppede rygning for 17 år siden
> Er ikke overvægtig
> Har alligevel fået diabetes2, som sikkert

Nu var det var det med fordommene og hvordan man vælger at reagere på
dem, jeg gerne ville ind på Som ryger møder du en masse fordomme,
ligesom overvægtige gør. Men det er meget forskelligt hvordan man vælger
at reagere på dem. Jeg var interesseret i hvorfor du vælger at reagere
som du gør.

Mht. til samfundsomkostninger... Udover de rygere som bliver syge og
skal behandles, skal alle dem der bliver syge af den passive rygning (på
kort eller langt sigt) også behandles. Jeg ville umiddelbart gætte på at
de to grupper tilsammen udgør et større antal end de overvægtige der
koster samfundet penge... Men det er gæt

Inger

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 14-03-06 16:46

Benny Mortensen skrev:

> Jamen med de holdninger og hensyn du har lagt for dagen indtil nu.
> Så er det meget hensynsfuldt af mig, at gøre det, og ifølge dig selv
> aldeles hensynsløst af mig, at undlade at gøre det

Jeg er ikke med på, hvilke af dine gerninger du mener, jeg vil kalde
hensynsløse/hensynsfulde? Men jeg fornemmer, at du har mange
forestilinger om, hvad jeg kan tåle og tolere og hvordan jeg vil
reagere, når der er noget, jeg ikke bryder mig om. *S*

> Se det kan du jo så have ret i. Somme tider er der nogle besværlige
> typer, og de syntes jeg skulle vise dem alverdens hensyn.

Hvem er det, du oplever som besværlige? Hvornår er folk besværlige i
dine øjne?
Jeg er sjældent ude for besværlige mennesker - men jeg ved godt, at
nogle har en evne til at tiltrække brokkehoveder, kværulanter og
deslige.

> Lad os da bare være enige om, at mit arbejde førhen, i hvert fald
> ikke var kompatibelt med et kontormiljø, så meget ligger vist
> helt fast.

Det er der jo masser af arbejde, der ikke er.

> Det har jeg heller ikke... Så jeg kan med sindsro sige, at det at tage
> dig i nakke og røv, og sætte dig ud, hvis du ikke gik frivilligt, nemt
> kunne være, at være meget hensynsfuld.

Du er forbløffende fokuseret på muligheden for at "tage folk i nakke
og røv og sætte dem udenfor" *S*

> Ja det er måske dit ønske, men sammenlignet med, at du syntes
> jeg er hensynsløs, hvis jeg kommer og udfører det stykke arbejde
> som jeg er blevet bestilt til, fordi det kunne genere nogle af dine
> arbejdskammerater,

Jeg har ikke givet udtryk for, at jeg mener dit arbejde er
hensynsløst! Jeg har stadig ikke fattet, hvad dit arbejde består af
og jeg er ikke i stand til at forestille mig, at jeg vil kalde det
hensynsløst at udføre sit arbejde. Heller ikke dit.

Så hvordan er du dog kommet på, at jeg vil kalde dit arbejde
hensynsløst?

> så er jeg sikker på, de ville genere alle.

Det er muligt. Men det bliver det ikke i sig selv hensynsløst af!

> Hvis du vil beklage dig over det,

Jamen det vil jeg da næppe. Hvorfor skulle jeg?

Det lyder som om du er meget udsat for brokkende, utilfredse,
kværulerende mennesker, som du har lyst til at tage i nakke og røv og
smide udenfor. Det lyder i hvert fald til, at du er er særdels godt
forberedt på at møde brokkehovedet og har tænkt meget over, hvad du
vil gøre. Din evne til at i detaljer at gøre rede for, hvordan
sådanne brokkehoveder hellere burde tænke og reagere, er ret
imponerende *S*.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-03-06 08:14

Benny Mortensen skrev:

[...]

Men det kunne være en alvorlig risiko for deres helbred, hvis jeg
lod være. Så som du kan se, det kan nemt lade sig gøre, at være
hensynsløst hensynsfuld

> [...]

Det er muligt. Men det bliver det ikke i sig selv hensynsløst af!

Nej, men med de hensyn du ville have jeg skulle udvise...
Så var det dig, der var det. Det er vist stadig ikke gået op
for dig

[...]

Syntes du...
Jamen det skal nok være rigtigt
Det er også en god egenskab, og da særligt, når man som jeg, er
meget alene. Tiden som chauffør, foregik som regel med lukkede
vinduer, for så kunne man skælde alle de andre trafikanter, og sig
selv ud, uden folk troede man var helt bindegal .. Okay, jeg må
nok indrømme, at det kan se tosset ud, men det har så mange gode
sider, at det burde være lovbefalet. At være chauffør, er et meget
stressende job, og specielt, når man næsten aldrig kom uden for
bygrænsen.

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-06 23:23

> [...]
>
> Jeg ryger og jeg bliver ved med at ryge. Er mine omgivelser utilfredse,
> kan de få lidt aktiv ryger røg i hovedet, til de hoster lunger op.

Hvor er jeg enig med dig Jeg er også ryger og bliver ´ved med det,hvis
ikke folk kan holde det ud,er det deres problem.
Hilsen
Anne

Fra : lisbeth_jacobsen@hot~

Dato : 13-03-06 23:06

Benny Mortensen skrev:

> Det var bestemt ikke mit indtryk, at det var så nemt løst med dig.

Jamen så nemt ville det være!

> Så begriber jeg ikke, hvordan fik du det nogensinde til at være et problem.

Jamen det gjorde jeg da heller ikke *S*
Jeg beskrev det jo netop som en vane, der IKKE er et problem - fordi
folk med vanen viser hensyn.

Tilsvarende kunne rygning også være en vane, der ikke behøver være
en problem!

> Enten går i frivilligt, eller også må i finde jer i det der kommer.

Som før forklaret.... jeg gør det ikke til en kamp at få folk til at
vise hensyn. Vil de ikke, så tager jeg dem eksemplvis ikke i hoved og
røv og sætter dem udenfor. *S*

Divergerende behov behøver ikke være lig med kampe, hvor parterne
hver især insisterer på retten til at få sin vilje.

> [...]
> ja så er jeg bestilt til at være hensynsløs, og min motorsav, er
> hensynsløst støjende, det samme er mine rundsave.

Ligesom der er steder, hvor røg ikke generer ikke-rygere, er der
støjende og lugtende aktiviteter, der nogle steder generer og andre
steder gør de ikke.

Er du egentlig hyppigt ude for, at du og dine vaner og dit arbejde
generer andre?

> så mon ikke dig og dine arbejdskammerater, skulle finde et andet sted at opholde
> sig.

Hvorfor dog? Vi har ingen problemer med at tage de hensyn, der er at
tage!

Det er ene og alene enkelte rygere på arbejdspladsen, der anses for at
være et problem. De har ikke vist de forventede hensyn og man
(ledelsen og samarbejdsudvalget) er derfor på vej med et rygeforbud.

> Jeg vil stadig gerne have svaret, nu bare på en ting mere.

Prøv at søg i denne gruppe. Der har tidligere været forslag til at
løse problemer med tarmlugt!

> Hvem havde du forestillet dig, skulle fortælle dig det, for du vil jo bare
> opfatte vedkommende, som en hensynsløs person, Ikke sandt.

Jeg opfatter det ikke som spor hensynsløst at fortælle, at der er
ting, man ønsker, der tages hensyn til. Tvært imod!

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-03-06 14:53

Benny Mortensen skrev:

> [...]

hver især insisterer på retten til at få sin vilje.

Se det kan du jo så have ret i. Somme tider er der nogle besværlige
typer, og de syntes jeg skulle vise dem alverdens hensyn. Først
fordi jeg lavede en masse støj, så fordi der kom en masse røg,
der efter en forfærdelig stank.. Utroligt nok, holdt de stadig ud
Men da jeg selv fandt friskluftmasken frem, så tror jeg det gik op
for dem, at det nu var på tide at fortrække.

[...]

helt fast. Det ville i hvert fald, blive meget svært at tale i telefon.
Mange af dem, ville nok også sidde med næseklemmer, hvis ikke
de var flygtet, når de så beskrivelser og faretegn på de tromler jeg
havde med, det var nok de færreste, der havde lyst til at udsætte
deres sniffer for det. ...

[...]

Det er derfor jeg ikke kan begribe, at du mener mine holdninger, er
med til at skabe rygeforbud.... For jeg ryger jo som sagt ikke.
Da jeg gjorde det, havde du alligevel ingen lyst til at være i nærheden.
visse af mine jobopgaver, ville lugtmæssigt, være lige velsete, som
en af Kronjydens biler i et villa kvarter

[...]

arbejdskammerater, eller hvis de ligner mine tidligere opgaver,
så er jeg sikker på, de ville genere alle. Hvis du vil beklage dig
over det, så skal du gøre det til dine overordnede, for det må jo
være dem, der i givet fald, har bestilt mig til at komme og gøre
det. Jeg passer bare mit arbejde. Som jeg vist har sagt tidligere,
skulle jeg finde på at ryge, medens jeg gjorde det, tror jeg næppe
nogen ville opdage det. ...

M.V.H....Benny..

Fra : Odin

Dato : 28-02-06 12:41

"js" <0h@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er risikoen ved rygning nok en del overdreven.

Nej det er faktisk det modsatte... risikoen er stærkt underdrevet. Men desværre er
debatten for længe siden blevet ødelagt af alle dem som råber "Lungecancer".
Lad det være slået fast med syvtommer søm; Kredsløbssygdomme og KOL (rygerlunger) er
en langt større dræber end lungecancer.
Lungecancer er egentlig også ret barmhjertelig, ubehandlet dør du inden for få
måneder, mens du med KOL lider den langsomme kvælningsdød over flere år.
Hver tredje ryger udvikler KOL i større eller mindre omfang. Det begynder med at du
bliver stakåndet ved fysisk aktivitet, og langsomt begynder dine lunger at danne mere
og mere slim for at beskytte sig mod røgen. Til sidst kan du ikke hoste din egen slim
op ved egen hjælp, og får du ikke hjælp til at trække vejret.... Ja så dør du sgu! -
Det tager et par timer at blive kvalt i sin egen slim.

Ovennævnt er sagt af en som overlevede en sådan kvælning. Men det kostede tre uger i
respirator, og der blev suget 3½ slim op af lungerne.
Behøver jeg at fortælle at min famile og mine venner, som alle stod og kiggede på,
alle er holdt op med at ryge i dag

Når man har være gennem sådan en omgang, så forsikrer jeg jer, at et ordenlig hiv
frisk luft er noget af det bedste i verden.

Odin
(Som godt ved at han dør af KOL, men helst vil vente så længe som mulig.)

Fra : Michael Hansen

Dato : 01-03-06 12:01

js wrote:

> Bilos er også meget kraftfremkaldende, men hvad gør man ved det.
> Normalt er ryger meget imødekommende , så skal vi ikke lade dem have
> deres fornøjelse.

Det ku være interessant at vide, hvor mange ikke-rygere, der kører rundt
i større byer i bil? Kræftens Bekæmpelse offentliggjorde jo for nylig
resultatet af en undersøgelse, der viste, at i en by som København er
der 400 nye lungekræfttilfælde om året pga forureningen fra biler -
samme effekt som passiv rygning har.

Jeg kan sagtens gå en hel dag i København uden at blive generet af
rygende mennesker - men jeg kan fandeme ikke engang åbne vinduet, uden
at det vælter ind med trafikos.

Er det noget ikke-rygende bilister tænker på, når de kører rundt i
København?

Michael

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-02-06 14:54

> Selv om man fortæller dem at man ikke kan tåle røgen, tror de alt er ok at
> ryge bare de går hen i nærheden af døren.

.... jeg plejer at spørge den slags rygere, om det er OK med dem, at folk går
hen i hjørne af svømmebassinet og tisser - at de bare ikke tisser lige klos
op af andre mennesker i bassinet.

Dén plejer at fise ind!

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 28-02-06 17:42

Uffe Ravn <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev:

>Desværre er gennemsnits rygeren en
>del dummere end gennemsnits danskeren.
Hvor ved du det fra - var det ikke torske dumt at blive ansat på
et kontor med fri rygning?

> [...]
>betegne som udendørs.
>
>Rygere er ofte ligeglade med med
>rygeforbud, der jo også efter deres mening
Er vist et postulat, har du nogen sinde været ude at flyve?

> [...]
>ikke noget problem for mig.
>

>Men de resterende rygere jeg har
>kendt, der ikke kan tage hensyn, har jeg

Så er det lige hvorfor ikke rygere altid opsøger rygere, skip
dog familie og venner der ryger, gå nogle lange ture, inviter
ikke gæster der ryger, og lad så rygerne dø i fred, den sidste
rejse er alligevel for rygere. Desuden er der så mange
postulater, jeg kender ingen steder der er fri rygning, undtagen
i min egen dejlige rygestue, og der er ikke rygere også
velkomne, jeg er ikke fanatisk.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-02-06 22:28

Thomas Peter Bitsch (slet U0G3J) wrote:

> Hvor ved du det fra -

Almindelig observation af rygere, er vist tilstrækkeligt.

>var det ikke torske dumt at blive ansat på
> et kontor med fri rygning?

Muligvis, jeg kunne i hvert fald ikke finde på at søge job sådan et sted.

> Er vist et postulat, har du nogen sinde været ude at flyve?

Jeps.

> Så er det lige hvorfor ikke rygere altid opsøger rygere,

Mener du virkelig selv at de gør det?

> skip
> dog familie og venner der ryger, gå nogle lange ture, inviter
> ikke gæster der ryger, og lad så rygerne dø i fred, den sidste
> rejse er alligevel for rygere.

Det er sådan set også det jeg gør.

> Desuden er der så mange
> postulater, jeg kender ingen steder der er fri rygning,

Det har jeg da heller ikke sagt et ord om

> undtagen
> i min egen dejlige rygestue, og der er ikke rygere også
> velkomne, jeg er ikke fanatisk.

Næh, men de mennesker der ikke kan tåle røgen, tager du så ikke hensyn til,
ved at der netop er fri rygning.

Men det er dit valg naturligvis, anderledes skal det da heller ikke være i
DIN stue.

> "Allways look at the bright side of life"

Men hav plads til sort humor også

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Inger

Dato : 28-02-06 22:43

Thomas Peter Bitsch (slet U0G3J) wrote:

> Hvor ved du det fra - var det ikke torske dumt at blive ansat på
> et kontor med fri rygning?

Øøhh.... Nu kender jeg ikke dig og din situation. Det er meget muligt at
du har tonsvis af jobmuligheder og kan vælge og vrage. Så heldig var jeg
desværre ikke. Jeg måtte tage hvad der var, eller leve af luftpostej og
vindfrikadeller de sidste 14 dage af måneden! Så kan du jo kalde mig
torskedum. Jeg vil påstå at det er torskedumt at påføre andre mennesker
(forværring af) sygdom når det bare kræver en smule almindelig
hensyntagen af holde vedkommende rask (og arbejdsdygtig!). Hvis du
dukker op med et brækket ben sparker jeg jo heller ikke til det, hvis
jeg skal forbi og det er i vejen. Hvorfor skulle jeg påføre dig mere skade?

[snip]

> Så er det lige hvorfor ikke rygere altid opsøger rygere,

Øøhh... Det er nok dem der godt kan tåle røgen og ikke bliver syge af
den, tror du ikke? De findes jo også...
Inger

Fra : Flemming

Dato : 01-03-06 21:05

Man skulle nærmest ikke tro at dette var en diskussion blandt vokne
mennesker, sådan som der bliver slynget med den ene fornærmelse efter den
anden!

Vi kan vel alle, selv den meget radikale Peter, at rygning ikke er sundt-
hverken for jer (mange) rygere der hiver tjæren direkte ned til de lunger,
der engang for mange år siden var lyserøde, og heller ikke for os andre der
tit på tvinges til at trække vejret i nærheden af de ulækre cigaretter.....

Folk kan sagtens sige "jeg har aldrig være syg-det er fordi jeg ryger" det
er så typisk for en ryger der går i forsvarsposition (hvilket han jo gør
fordi han godt ved, det han gør er livsfarligt). Men du har jo netop ikke
være syg, med lidt mere alvorlige ting fordi alle de giftstoffer du
inhallerer smadre alle celler...også de syge! Men du kan godt regne med at
det ikke varer ved....før eller siden der vil du blive syg! (om du vil det
eller ej) Man kan så hope du ikke har trukket andre med dig ned i slamet.
De få der er rygere og aldrig har været syge-og som er meget gamle- er de få
som alle rygere klynger sig fast til "ham her er rask, så forbliver jeg det
også-og alle jer hysteriske ikke-rygere- kan bare pille af!" Den er
typisk....og den er der hver gang.

Jeg er vokset op i et hjem med 2 storrygende forældre og kan idag takke dem
(sandsynligvis) for at jeg både har astma og alle mulige slags
allergier....Så prøv ikke at bild nogle ind at rygning ikke skader...det gør
det!!

Uanset hvor "hysterisk" man er, så skal der under ingen omstændigheder ryges
i nærheden af børn.....de har ikke det valg vi andre har, nemlig at rejse
sig og gå.... Gravide kvinder der ryger- bringer mit pis i kog mere end
noget andet (næsten)...stakkel børn siger jeg bare....
Rygere skal have mere respekt, og ikke bruge vores hysteri som
undskyld....for det er alt det er...en undskyldning! Vi har ret til
det....og vi gider ikke finde os i, at folk ryger der hvor det ikke er
tilladt. Og jeg kunne sagtens finde på at tage smøgen ud af munden på en der
røg et sted hvor det var forbudt... (i et shopping center f.eks)
Provokerende? Måske...men hvem var det liiiige der startede????

Det var bare min mening...like it or not....I really do not care

Carina

Fra : Inger

Dato : 01-03-06 22:29

Flemming wrote:
> [...]
> Provokerende? Måske...men hvem var det liiiige der startede????
>
> Det var bare min mening...like it or not....I really do not care

Du har fat i et nøgleord her, nemlig respekt. Det er dét det hele
handler om, synes jeg.

Mvh. Inger

Fra : Nicole

Dato : 01-03-06 23:17

Flemming wrote:

> [...]
> tit på tvinges til at trække vejret i nærheden af de ulækre cigaretter.....

Nej, rygning er IKKE sundt, og andet kan vidst ikke påvises

> [...]
> røg et sted hvor det var forbudt... (i et shopping center f.eks)
> Provokerende? Måske...men hvem var det liiiige der startede????

Jeg er selv ryger på 5. år, og NYDER det Jeg er afhængig, til en vis
udstrækning hvis man kan sige det.
Jeg vil kalde mig selv en hensynsfuld ryger, pga. følgende:
1. Min kæreste har været storryger, men valgte at stoppe. Jeg ville
ikke, og uden diskution eller snak derom, valgte jeg, at når jeg var den
eneste som ville ryge i husstanden, jamen så må jeg ud på altanen
når der skal ryges (cirka 20 gange dagligt), så foregår det, med stor
vinterjakke på, og klip-klappere, og ud på altanen. JEG er rygeren, IKKE
min kæreste, han skal ikke påvirkes mere af røgen, end at jeg stinker
når jeg igen kommer ind

2. Da min svigerinde var gravid, "nægtede" jeg at ryge, flere timer
inden jeg skulle se hende, og mens besøget stod på. Helt ærligt, hun
havde et lille barn indeni i sig, jeg ville have det SÅ dårligt, hvis
han havde udviklet allergi / astma, fordi han havde været udsat for for
meget passiv rygning, så det skulle i hvert fald ikke finde sted i mit
nærvær.

3. Jeg ryger ALDRIG når jeg passer min lille nevø, hver flere timer før
eller under selve besøget. Som du selv siger, børn kan jo ikke bare
"skride" hvis lugten generer de. Han er kun 1½ år, hvorfor skulle han
udsættes for røg i hovedet.

4. Når jeg er på besøg hos ikke-rygere, ryger jeg ganske simpelt ikke.
Jeg ryger kun "udenfor" huset, ved selv-ryggende-besøgs venner, eller på
offentlige steder, som cafeer og bar'er...

Jeg kunne ALDRIG finde på at ryge på offentlige steder, hvor det er
forbudt. Forleden kørte jeg i bus, hvor en ældre herre tændte sin cerut
og begyndte at sidde og bappe... Fy fandne hvor det stank. En ung mor
begyndte at hoste, og det endte med, at jeg gik op til chaufføren og bad
ham om at gøre noget ved det. En lang historie gøres kort; Manden blev
smidt ud, fordi han nægtede at slukke. Det er sku da kun fair

Der FINDES hensynsfulde ryggere og dem kender jeg mange af. Der findes
og "uhensynsfulde" ryggere, men dem i min omgangskreds plejer at kunne
tage et vink med en vognstang.

Jeg har selv UTROLIG svær eksem, og BURDE ikke ryge. Mne det er ligesom
det sidste jeg har tilbage. Min dagligdag er ødelagt, min søvn, min hud,
mit humør, mine gøremål bliver bestemt af eksemen. Nogle dage kan jeg
heller ikke ryge pga eksemen, men andre dage har jeg det bare rart. DET
kan jeg, NÆSTEN upåvirket af eksemen

Jeg synes det er forkert at sidde og "svine" ryggerne til, og jeg synes
det er forkert at kalde ikke-ryggerne hysteriske. I bund og grund. Det
er RYGERNES valg, og ikke IKKE-RYGERNE, -Deraf navnet IKKE-ryger

ALLE skal vise mere hensyn omkring hinanden, og forstå hinanden behov og
problemer. Har jeg brug for en smøg, men det vil give X problemer med
astma, jamen så må jeg smutte idenfor, men så skal jeg også have lov til
at bruge 2 min ekstra på min pause

Puha det blev langt, blev bare lidt stødt over, at der var en som sagde,
at der ikke fandtes hensynsfulde rygere, for der er ski løgn!

Fra : Inger

Dato : 02-03-06 20:49

Nicole wrote:
[snip]

> Puha det blev langt, blev bare lidt stødt over, at der var en som sagde,
> at der ikke fandtes hensynsfulde rygere, for der er ski løgn!

Det er nemlig lige hvad der gør Jeg synes det er rigtig rigtig fedt
at du står frem og fortæller hvordan man også kan være som ryger.
Forhåbentlig kan det åbne øjnene på nogle af de mere hensynsløse typer
som er ligeglad med andre mennesker...

Fedt

Inger

Fra : Søren M

Dato : 03-03-06 15:13

> [...]
>
> så de får træk
>
> Isabel siger:
>
> ja så de får røgen i hoedet igen... ellers nogen forslag?

Hej Gruppe,

Tak for svarene jeg kan se at emnet er blevet godt debatteret.

Jeg tænkte i den forbindelse på om vi kunne blive enige om at lave de
hensynsfulde 10 bud, vers eller lov. (ingen fatwaer) ud fra det der er
blevet diskuteret her i tråden. (nedenstående er bare et forslag indtil
vi bliver enige)

1) Udendørs rygning er ikke noget problem for ikke rygere.

2) Rygere er ofte ligeglade med rygeforbud, der jo også efter deres
mening
ikke gælder lige netop dem.

3)

4)

5)

6) Gennemsnits rygeren en dummere end gennemsnits Danskeren.

7)

8)

9)

10) Tag hensyn til ikke rygere da nogle af dem kan have sygdomme som kan
forværres væsentligt af tobaksrøg.

Mvh.
Søren

Fra : Inger

Dato : 05-03-06 19:35

Søren M wrote:
> [...]
>
> 8)
>
> 9)
>
> 10) Tag hensyn til ikke rygere da nogle af dem kan have sygdomme som kan

Ja, den første kan jeg da være enig med dig i. Jeg har rigtig mange
gange flyttet mig, så jeg står den rigtige vej i forhold til
vindretningen Og det generer mig ikke...

Inger

Inger