Oversættelse af lægesprog
Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 09:25

Jeg prøver at sætte mig ind i mit svimmelheds og koncentrations besvær og er
stødt på følgende i en bog under undersøgelser:

Lægemiddelanamnese

Postural hypotension evt. pga. for intensiv antihypertensiv behandling.

aortastenose eller andre grunde til nedsat cardiac output

kardielle dysrytmier - behov for holter monitorering.

hypersensitiv sinus syndrom.

anæmi eller polycytæmi.

NIDDM, evt. med perifer neuropati.

TCI med andre neurologiske udfald i forbindelse ed
svimmelhedsanfald(obligatorisk for diagnosen)

Cerebellar patologi (dysdiadokokinese)

Parkinsonsymptomatologi.

Er der nogen der kan forklare mig hvad der står på almindelig dansk?

Jeg har selv været inde på flere "sygdoms sider" uden at blive meget
klogere.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 10:25

"Staugaard" <oz8gt(snabela)qrz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fødder
>
> TCI med andre neurologiske udfald i forbindelse ed
> svimmelhedsanfald(obligatorisk for diagnosen) = ?
>
> Cerebellar patologi (dysdiadokokinese) = cerebellar er noget med
> hjernen, patologi er forandringer, dysdiadokinese er forstyrrelser i even
> til at udføre hurtige skiftende bevægelser
>
> Parkinsonsymptomatologi. = symptomer svarende til parkinson

> Er der nogen der kan forklare mig hvad der står på almindelig dansk?
>
> Jeg har selv været inde på flere "sygdoms sider" uden at blive meget

HEjsa

Jeg vil, via min medicinske ordbog, lige prøve at hjælpe dig lidt..
Oversættelsen skriver jeg oppe i dit oprindelige indlæg, selvom jeg ved at
det ikke er korrekt i en NG, sorry, men er det letteste for at undgå fejl..

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 11:32

Tror jeg selv er medecinforgiftning eller uheldige kombination af flere
medikamenter, er dette korrekt?

behandling.

> = hypotension: for lavt blodtryk; antihypertensiv behandling: intensiv
> behandling for forhøjet blodtryk; kan ikke finde "postural"

Postural er vist efter skade eller ulykke. Tror jeg?

> = hjerteklapfejl eller andre grunde til nedsat slagvolumen (svjv)

Jeg oplever tit kraftig hjertebanken, men om det er psykisk eller fysisk
betinget er jeg først lige begyndt at undersøge fra i går, jeg ved heller
ikke endnu om der er sammenhæng mellem svimmelheden og hjertebanken, men det
arbejder jeg på.

> = Rytmeforstyrrelse i hjertet, behov for overvågning

Det er vel det jeg er igang med selv, men er en almindelig pulstæller
tilstrækkelig til det?

Spørgsmålet er stadig åbent.

Så skal jeg jo til lægen og STIKKES.

> = Type 2-diabetes (ikke-insulin-krævene), evt med komplikationer i
nervevævet i primært
> fødder

Andre der kan svare?

> cerebellar er noget med hjernen, patologi er forandringer, dysdiadokinese
er forstyrrelser i even
> til at udføre hurtige skiftende bevægelser

Hurtige skiftende bevægelser er et af mine problemer.

> = symptomer svarende til parkinson

Så mangler jeg en beskrivelse af parkinson symptomer men den vil jeg søge på
nettet.

En tak til Louise fra Staugaard.

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 11:44

> [...]
>
> Hurtige skiftende bevægelser er et af mine problemer.

> Så mangler jeg en beskrivelse af parkinson symptomer men den vil jeg

Dvsl

Glemte fuldstændig den lægemiddelanamnese.
En anamnese er en gennemgang af tidligere, i dette tilfældce tidlige
medicin. Når man blot bruger ordet anamnese tænkes ofte på en gennemgang
af
både sygehistorie, medicin etc..

Louise