Mads Staby 1687-1756 Gudum kloster
Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 10:16

Min seks gange Oldefar er Mads Christensen Staby også kaldet Mads Staby(e)
født 1687 død 1756
Han var ejer af herregården Gudum kloster fra 1732 til 1751
Han fik to døtre:
Rebekka Kirstine Madsdatter Staby født 1719 død 1790
Maren Madsdatter Stabye Født 1722 død 1800

Jeg leder efter tekster hvor Mads Staby (og eller) Gudum kloster beskrives
en af hans børnebørn Lago Mathias Wedel blev Præst og forfatter om han har
skrevet noget om sin morfar ?

Jeg kender bogen Mads og Mathias af Kurt Juul (børnebog Gudum kloster)
Pulsvodsfikeri ved Jestrup Af H. A. RIIS-OLESEN

På forhand tak for hjælpen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 20:29

En tak til Arne Gamst der gjorde mig opmærksom på:

"Hardsyssels årbog 1978" (Fire generationer på Gudum Kloster)
"Årskrift for Hostebro museum 1989" (Et sølvskrivetøjs forbindelse til Mads
Staby på Gudum Kloster)
Her fandt jeg mange nye oplysninger.

Efterfølgende kontaktede jeg Esben Graugaard, Museumsinspektør, cand. mag.
på Holstebro Museum.
For at fortælle at der var en datter mere til Mads Staby, end de antog i
artiklen fra 1989.

Han sendte mig følgende.

Det er rigtigt at det er forkert, når der i artiklen fra 1889 anføres at
Maren (Marie) Stabye formodentlig var enebarn. Det fandt jeg ud af i
forbindelse med at Holstebro Museum i 1992 erhvervede seks meget smukke
sølvskeer fremstillet af guldsmed Joachim Weller i Holstebro. På disse skeer
er indgraveret "Anna Marie Stabys 1749". Det undrede mig noget, men jeg
begyndte så at grave yderligere i sagen og fandt frem til, at Mads Stabye
havde flere børn: Dels Maren gift med Johan Wedel, dels Rebekka Stabye gift
med kapellan Peder Tafteberg, dels Kirsten Stabye gift med købmand Simon
Andrup i Lemvig og endelig sønnen Mathias Stabye, som blev bogfører ved
konsumptionen i Lemvig. Endelig var der den fjerde søster, Anna Marie
Stabye, som blev gift med sognepræst Peder Hee. Jeg har skrevet en artikel
om Anna Marie Stabye og sølvskeernes historie i museets årsskrift 1993.
Desværre har jeg ikke noget digitalt billede liggende af sølvtøjet, så du må
affotografere det efter årbogen.

Med venlig hilsen

Esben Graugaard

Så også en Tak til Esben Graugaard.