Barn i sengen - hjælp!!!
Fra : Prikke

Dato : 25-02-06 23:58

Vores søn på 3½ ligger helst i vores seng og sover, hvilket efterhånden er
ved at være lidt anstrengende.

Han vil gerne i seng og sover hurtigt ved 19-tiden. Allerede ved 22-tiden
kommer han første gang og er næsten umulig at putte igen, boomerangen er
oftest tilbage efter få minutter. Derfor ender han som regel med at sove
hele natten i vores seng. Han må GERNE komme ind til os i løbet af natten,
men hele natten er for meget!

Jeg har selv en ide om hvad der skal gøres, men vil gerne høre om der er
andre der har prøvet det samme og dermed har nogle gode ideer vi kan trække
på????

Mvh Rikke

Fra : Anonymus

Dato : 26-02-06 00:07

"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hej Prikke..

> Vores søn på 3½ ligger helst i vores seng og sover, hvilket efterhånden er
> ved at være lidt anstrengende.

Hvorfor det? Uddyb evt...

> Han vil gerne i seng og sover hurtigt ved 19-tiden.

OK.

>Allerede ved 22-tiden kommer han første gang og er næsten umulig at putte
>igen, boomerangen er oftest tilbage efter få minutter. Derfor ender han som
>regel med at sove hele natten i vores seng.

Han kan vel godt lide det...

> Han må GERNE komme ind til os i løbet af natten, men hele natten er for
> meget!

Hvorfor synes i det ?

> Jeg har selv en ide om hvad der skal gøres, men vil gerne høre om der er
> andre der har prøvet det samme og dermed har nogle gode ideer vi kan
> trække på????

Pt. gider han SLET ik´ være sammen med jer længere, så - nyd da den tid i
har nu sammen med purken.

> Mvh Rikke

vh.

Fra : Prikke

Dato : 26-02-06 00:26

"Anonymus" <AnonyUGYLDIGTm@dkfjdlf.com> skrev i en meddelelse

> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Prikke..

> Hvorfor det? Uddyb evt...

Jeg ved ikke om du har hørt om sex, det er praktisk umuligt med et barn
imellem sig.

> OK.

> Han kan vel godt lide det...

Det er jeg godt klar over!!!

> Hvorfor synes i det ?

Vi har fire børn og har også brug for lidt tid som voksne, bla i sengen!

> Pt. gider han SLET ik´ være sammen med jer længere, så - nyd da den tid i
> har nu sammen med purken.

Vi nyder hver dag.

Fra : Anonymus

Dato : 26-02-06 00:43

Hvorfor det? Uddyb evt...

> Jeg ved ikke om du har hørt om sex, det er praktisk umuligt med et barn
> imellem sig.

Det "klarer man" om morgenen så...

> Vi har fire børn og har også brug for lidt tid som voksne, bla i sengen!

Det klarer man om morgenen så...

> Vi nyder hver dag.

Godt

vh.

Fra : BamBam

Dato : 26-02-06 00:55

Fra : BamBam

Dato : 26-02-06 00:58

> Jeg ved ikke om du har hørt om sex, det er praktisk umuligt med et barn
> imellem sig.

Barnet kan skubbes over i den ene side af sengen, ellers er det også muligt
at have sex andre steder end lige i sengen

> Vi har fire børn og har også brug for lidt tid som voksne, bla i sengen!

I har vist haft jeres voksen tid!

BamBam

Fra : Prikke

Dato : 26-02-06 10:46

"BamBam" <non@non.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Barnet kan skubbes over i den ene side af sengen, ellers er det også
> muligt at have sex andre steder end lige i sengen

For det første er den mindste på to ikke en vi har haft andel i at lave og
3½ år er lang tid at vente :)

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 12:14

BamBam wrote:

> Barnet kan skubbes over i den ene side af sengen, ellers er det også
> muligt at have sex andre steder end lige i sengen

Sikke da noget fis at fyre af. Et barn på 3½ hører hjemme i sin egen seng.

Det gør spædbørn for den sags skyld også. Vores børn har sovet i deres egen
seng, fra de var nyfødte, og i deres eget værelse, fra vi havde plads
tildet. Hvis en af dem i perioder var urolig og bange for at ligge alene,
lagde en af os sig på skift ind og sov hos dem.

At vænne småbørn til at "ligge i revnen" er ris til egen røv, fordi det på
et eller andet tidspunkt bliver en belastning for forældrene at have dem
liggende der, og så er "forvisningen" svær.

--
Per V.

Hvis sandheden er krigens første offer, er nuancerede standpunkter det
andet.

Fra : Prikke

Dato : 26-02-06 12:40

> [...]
>
> --
> Per V.
>
> Hvis sandheden er krigens første offer, er nuancerede standpunkter det

Jeg har aldrig haft noget imod børn i "revnen". Faktisk findes begrebet
vuggedød ikke i tredje verdens lande og der er undersøgelser der peger i
retning af at det skyldes at børnene sover sammen med andre og dermed kan
følge deres åndedræt.

Lige nu vil vi bare gerne have lidt mindre børn i sengen og dermed lidt mere
voksentid. Jeg kan godt forstå at børn ikke er så vilde med at sove alene,
jeg hader da også hvis ikke min mand ligger ved siden af mig!!!

Rikke

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-06 13:35

Prikke wrote:

> [...]
> retning af at det skyldes at børnene sover sammen med andre og dermed kan

Det må så skyldes at man ikke fører statistik over det. Jeg tvivler på
at det forholder sig så markant anderledes i tredie verdens lande.

Citeret fra http://www.netbaby.dk/artikler/kortnyt/show.asp?ID=2338

"20-10-2005
En undersøgelse foretaget på Glasgow University i Skotland viser, at
babyer på op til 11 uger, der sover i samme seng som deres forældre,
har 8 gange højere risiko for at lide vuggedøden, end hvis de sov i
deres egne senge.
Kilde: Urban"

--
Don't waste space

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 16:35

Prikke wrote:

> [...]
> lidt mere voksentid. Jeg kan godt forstå at børn ikke er så vilde med
> at sove alene, jeg hader da også hvis ikke min mand ligger ved siden
Prøv, som jeg foreslog, at skiftes til at ligge inde hos barnet. Så er det i
sin egen seng, men er ikke alene. Jeg tror, det kan mildne overgangen.

Fra : Stine

Dato : 26-02-06 00:22

"Prikke" <prikke@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har selv en ide om hvad der skal gøres, men vil gerne høre om der er
> andre der har prøvet det samme og dermed har nogle gode ideer vi kan

Hej Rikke

Det er kun den 'hårde' metode.

Han skal blive i sin seng - *hver* gang han kommer ind skal i lægge ham ind
igen. Og indtil han har lært at sove i sin egen seng, må han *ikke* få lov
at sove i Jeres. Så kan han nemlig ikke skelne hvorfor han må nogen gange,
men ikke andre.

Held og lykke med det :)

/Stine

Fra : Anonymus

Dato : 26-02-06 00:37

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Det er kun den 'hårde' metode.

Ja, sikkert.
I din verden.

vh.

Fra : Stine

Dato : 26-02-06 00:50

"Anonymus" <AnonyUGYLDIGTm@dkfjdlf.com> wrote in message

> Ja, sikkert.
> I din verden.
>
> vh.

Nu bad Prikke ikke om undskyldninger for at have sønnike liggende i sengen!

"Vores søn på 3½ ligger helst i vores seng og sover, hvilket efterhånden er
ved at være lidt anstrengende."
Det er da muligt, at du synes det er fint - og så gør du bare det. Er dog
lidt nysgerrig... hvad gør du, når dit barn har overnattende venner? Kommer
de så også med ind i din seng ???

/Stine

Fra : Anonymus

Dato : 26-02-06 01:11

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Nu bad Prikke ikke om undskyldninger for at have sønnike liggende i
> sengen!

Tror mig, det er jeg godt klar over. :-/
Min synvinkel, som en gave til hende ( ), er jo den, at hun kunne måske
overveje at nyde DET i stedet - og la´ sønnike sove der, hvor sønnike
synes, _han_nu_ _havde_det_ bedst/trykest_om_natten.

>Er dog lidt nysgerrig... hvad gør du, når dit barn har overnattende venner?
>Kommer de så også med ind i din seng ???

Hvad har DET da lige med sagen at gøre ??
Men - bare til din info : Nej, det gider de sgu ikke, du ..

> /Stine

vh.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-02-06 14:24

Anonymus wrote:
> [...]
> overveje at nyde DET i stedet - og la´ sønnike sove der, hvor sønnike
> synes, _han_nu_ _havde_det_ bedst/trykest_om_natten.

Hvad hvis sønnikke bliver ved med det indtil han fylder 18 år?

> Hvad har DET da lige med sagen at gøre ??
> Men - bare til din info : Nej, det gider de sgu ikke, du ..

Jeg synes at du skylder at forklare Rikke hvoran man kan løse hendes
problem på en måde, der ikke er "hård" efter din mening.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 12:14

Anonymus wrote:

> Ja, sikkert.
> I din verden.

Har du hørt om et begreb, der hedder "at deltage konstruktivt i debatten"?

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-02-06 12:35

Per Vadmand wrote:
> Anonymus wrote:
[klip]
> Har du hørt om et begreb, der hedder "at deltage konstruktivt i debatten"?

Er følgende konstruktivt ?:
Q vores barn har vænnet sig til at ligge i vores seng, hvordan vænner vi
ham af med det ?
A børn hører ikke til i forældrernes seng

--
Don't waste space

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 16:32

Thomas Corell wrote:
> [...]
> vi ham af med det ?
> A børn hører ikke til i forældrernes seng

Ja. Det er udtryk for min holdning. "Anonymous" udtrykker ikke noget som
helst.

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-06 01:35

Prikke wrote:
> [...]
>
> Jeg har selv en ide om hvad der skal gøres, men vil gerne høre om der
> er andre der har prøvet det samme og dermed har nogle gode ideer vi

først kan jeg klart anbefale at se programmet "familier på tværs" på tv
danmark om søndagen.... der bliver det samme emne behandlet gang på gang....

dernæst, overvej om i måske er lidt for bløde.... lidt for "arrrh jeg vil
sku også have lidt søvn i nat".....
hemmeligheden er simpel... konsekvens....
med helt stabil konsekvens vil problemet sikkert kunne reguleres på en
uge.....

desværre er i nok også nødt til at indse at i ikke kan få i både pose og sæk
lige nu... enten har i ham i sengen på hans præmisser, ellers har i ham ikke
i sengen overhovedet i en periode...
lav en aftale med jer selv om hvad det er i gerne vil opnå, og arbejd derhen
efter....

vil i have ham ud af sengen, så skal i være konsekvente.... følg ham i seng
hver eneste gang han kommer ind, og put ham, helt uden at snakke med ham....
ikke noget med at diskutere, bare put ham under dynen og sig ikke andet end
godnat eller shyy....
lav putteriet til en morgenhyggestund eller til en trøstestund hvis han er
skidt eller har haft mareridt... aftal feks med jer selv at indtil klokken
det og det, bliver han konsekvent puttet tilbage i seng, men efter det
tidspunkt må han gerne putte hos jer.... dette fungerer dog allerbedst hvis
man først har fået etableret et velfungerende og konsekvent soveritual....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Prikke

Dato : 26-02-06 10:44

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidspunkt må han gerne putte hos jer.... dette fungerer dog allerbedst
> hvis man først har fået etableret et velfungerende og konsekvent

Det var også noget lignende jeg selv havde forestillet mig, men tænkte at vi
måske ikke er de første og hvis nogle nu lå inde med noget god erfaring var
der jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.

Vi har en god putteseance med historie og sang, men han elsker simpelthen at
putte hos os og hele tiden have kropskontakt og det forstår jeg såmænd godt,
det har bare accellereret på de sidste. I virkeligheden tror jeg også han
sover bedre i sin seng end når han kommert ind til os i stuen og vil putte
hos os.

Prøvede det med at putte ham ind igen i går aftes og det virkede ok, så en
uge eller to, så tror jeg mønstret er brudt.

Rikke

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-06 13:46

Prikke wrote:

> [...]
> tænkte at vi måske ikke er de første og hvis nogle nu lå inde med
> noget god erfaring var der jo ingen grund til at opfinde den dybe

nej da ;)

> [...]
> virkeligheden tror jeg også han sover bedre i sin seng end når han
> kommert ind til os i stuen og vil putte hos os.

det gør han uden tvivl.... det handler i bund og grund om at lære ham at man
sagtens kan falde i søvn alene, også selvom man vågner op alene i sin
seng.....

> Prøvede det med at putte ham ind igen i går aftes og det virkede ok,
> så en uge eller to, så tror jeg mønstret er brudt.

jeg krydser fingre for jer ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-02-06 14:29

Prikke wrote:
> [...]
> sover bedre i sin seng end når han kommert ind til os i stuen og vil putte

Men det gør han jo kun så længe at I giver ham lov. Han kan sagtens lære
at falde i søvn og sove alene, hvis I ikke alene insisterer på at han
skal, men også støtter ham i det, ved at vise igennem handling og med
tale at understrege at det er naturligt.

> Prøvede det med at putte ham ind igen i går aftes og det virkede ok, så en
> uge eller to, så tror jeg mønstret er brudt.

Alletiders.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 12:16

Sabina H. wrote:

> [...]
> har i ham ikke i sengen overhovedet i en periode...
> lav en aftale med jer selv om hvad det er i gerne vil opnå, og arbejd

Mit spørgsmål er stadig: Hvad skal børnene overhovedet i forældrenes seng?

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-06 12:57

Per Vadmand wrote:

> Mit spørgsmål er stadig: Hvad skal børnene overhovedet i forældrenes
> seng?

det kan der jo være så mange årsager til.... er det ikke langt mere
konstruktivt at fortælle hvordan man ændrer en adfærd, end at fordømme at
adfæren er begyndt i første omgang??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 16:33

Sabina H. wrote:

> det kan der jo være så mange årsager til.... er det ikke langt mere
> konstruktivt at fortælle hvordan man ændrer en adfærd, end at
> fordømme at adfæren er begyndt i første omgang??

Der blev spurgt, hvordan vi andre havde løst problemet. Og jeg svarede, at
vi løste det ved at skiftes til selv at lægge os ind til børnene, når de var
kede af at være alene. Den løsning mener jeg også kan bruges her.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-02-06 14:19

Prikke wrote:
> [...]
> hele natten i vores seng. Han må GERNE komme ind til os i løbet af natten,

Konsekvens er svaret. Han skal bare aldrig have lov. Så er problemet
løst. Put ham tilbage i sin egen seng, hver gang.

Vores datter sov i vores seng endtil hun var omkring et år, hvorefter
hun fik sin egen seng at sove i. Vi gjorde det klart fra starten at det
var meningen at hun skulle sove der hele natten og har fuldstændig
konsekvent haft hende til at sove i den lige siden. Kun ganske få gange
(muligvis 3-4 gang på et år) har hun sovet i vores fælles seng - som
regel når hun har været meget syg eller på grund af andre ekstraordinære
omstændigheder.

Der har kun været en enkelt gang hvor vores datter insisterede på at
sove i vores seng og det fik hun ikke lov til. Det var en ret voldsom
omgang hvor jeg var nødt til at holde hende fast imens hun skreg i
raseri i 10-20 minutter. Men hun endte altså med at sove i sin egen
seng. Efter den omgang tror jeg at hun har opdaget at vi mener det.

Så mit forslag er at fortælle ham at fra nu af skal han sove hele natten
i sin egen seng og følge op på det. Jeg tror at I ødelægger projektet,
hvis I ikke er 100% konsekvente. Han vil aldrig kunne forstå at han
måske godt må sove noget af tiden hos Jer, men ikke hele natten. Det er
et dobbelttydigt signal, som forvirrer og vil give anledning til konflikter.

Vi har iøvrigt et meget hyggeligt morgenritual, hvor vores datter kommer
ind i sengen til os om morgenen, når hun er vågnet. Så snakker vi og ser
morgenfjernsyn sammen.

Fra : Mus

Dato : 26-02-06 18:15

> [...]
>
> Jeg har selv en ide om hvad der skal gøres, men vil gerne høre om der er
> andre der har prøvet det samme og dermed har nogle gode ideer vi kan

Ved nogen bruger at have en ekstra madras på soveværelset som barnet kan
ligge på hvis det er utryg.

LN

Fra : Michael Zedeler

Dato : 26-02-06 18:29

Mus wrote:

> trække

> Ved nogen bruger at have en ekstra madras på soveværelset som barnet kan
> ligge på hvis det er utryg.

Det kan bare hurtigt blive noget af en glidebane.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 22:30

Mus wrote:

> Ved nogen bruger at have en ekstra madras på soveværelset som barnet
> kan ligge på hvis det er utryg.

Bedre - som vi gjorde det - at have en ekstra madras på gulvet i
barneværelset, som far eller mor kan lige på, hvis barnet er utrygt.

Den kan barnet så bruge til at hoppe på om dagen.

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-06 22:57

Per Vadmand wrote:

> Bedre - som vi gjorde det - at have en ekstra madras på gulvet i
> barneværelset, som far eller mor kan lige på, hvis barnet er utrygt.

er det ikke op til den enkelte familie at afgøre hvad de finder bedst??
jeg har aldrig kunne se fordelen i at en af forældrene forvises ud af
soveværelset hvis feks barnet er sygt i flere dage... så jeg har også i
disse perioder praktiseret en madras på gulvet ved siden af vores seng...
ungerne har synes det var rart at mor ikke var mere end en armslængde væk,
og mor har synes det var rart at man ikke skulle sove væk fra sin
partner....

hver familie har sine præferancer... hvem tilkommer det at vurdere hvad der
er bedre eller dårligere for andre?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-02-06 10:10

Sabina H. wrote:

> er det ikke op til den enkelte familie at afgøre hvad de finder
> bedst??

Nu blev der bedt om gode råd til t få børnene ud af forældrenes seng.

> [...]
> siden af vores seng... ungerne har synes det var rart at mor ikke var
> mere end en armslængde væk, og mor har synes det var rart at man ikke

Her bør mors egoisme nok underordnes hensynet til barnet. Og det langsigtede
hensyn til barnet vil være at vænne det til ikke at sove i forældrenes seng.

> hver familie har sine præferancer... hvem tilkommer det at vurdere
> hvad der er bedre eller dårligere for andre?

Sikke noget sludder at fyre af. Med det kunne du lukke enhver debat - og det
her er altså en debatfruppe.

Fra : Sabina H.

Dato : 27-02-06 17:58

Per Vadmand wrote:

> Nu blev der bedt om gode råd til t få børnene ud af forældrenes seng.

ja, men det er jo ikke det du giver dem i denne del af tråden... det eneste
du giver via dine udtalelser som:
"Mit spørgsmål er stadig: Hvad skal børnene overhovedet i forældrenes seng?"
"Bedre - som vi gjorde det - at have en ekstra madras på gulvet i
barneværelset, som far eller mor kan lige på, hvis barnet er utrygt."
er fordømmelse af dem og de valg de tidligere har truffet...... og det mener
jeg er unødvendigt....

> [...]
>
> Her bør mors egoisme nok underordnes hensynet til barnet. Og det
> langsigtede hensyn til barnet vil være at vænne det til ikke at sove

det er da, igen, op til den enkelte familie at indrette sig som de finder
bedst.....

> Sikke noget sludder at fyre af. Med det kunne du lukke enhver debat -
> og det her er altså en debatfruppe.

nej det mener jeg netop ikke man kunne, altså lukke enhver debat.... det
står jo en frit for at vælge fra eller til ud fra de råd der bliver givet,
og du er jo velkommen til at komme med alle de gode råd du vil men når du
fordømmer dem som du gør, så er det jo ikke sikkert at andre har lyst til at
komme med deres spørgsmål......
der er nu engang forskel på at give råd, og ytre holdninger.... det håber
jeg da du kan se.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-02-06 18:20

Sabina H. wrote:

> det er da, igen, op til den enkelte familie at indrette sig som de
> finder bedst.....

Selvfølgelig. Men når folk beder om råd, er det ikke noget svar at sige, at
det må de selv afgøre, vel?

Fra : Sabina H.

Dato : 27-02-06 18:26

Per Vadmand wrote:

> Selvfølgelig. Men når folk beder om råd, er det ikke noget svar at
> sige, at det må de selv afgøre, vel?

nej netop, men det er vel heller ikke op til andre at fortælle dem hvad der
er godt eller dårligt.... det bedste man kan gøre er jo netop at fortælle
dem om de ting man selv har gjort, og lade andre gøre det samme, og så i
sidste ende lade dem selv vurdere hvad de finder bedst.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mus

Dato : 27-02-06 21:15

> Selvfølgelig. Men når folk beder om råd, er det ikke noget svar at sige,
at
> det må de selv afgøre, vel?
> --

Mener du dermed at der kun er de to yderpunkter.
1. Det må i selv afgøre
2. Det er kun rigtigt at gøre sådan og sådan

Intet af delene har noget med råd at gøre. Nr 1 er en selvfølge Nr 2 er
meget meget arrogant og alvidende

Hvad med en venlig og ikke fordømmende tone.

Feks at skrive noget a la. Hos os har det virket godt at have en madras
liggende på børneværelset.

Det er formuleringmetoden, den er gal med Per. Ikke så meget det du skriver.

Bare det at du skriver jeg synes det fungerer bedre hvis ......
Er en langt blødere formulering og virker mere gennemtænkt og reel.

Når man kommer med råd for at hjælpe - for det er vel det du gør? Så nytter
det ikke noget at tale ned til vedkommende - så når budskabet ikke frem.

Kun usikre menensker har brug for at nedgøre andre for at hævde sig selv.
Det er slet ikke sikkert du er sådan, men du kommer let til at fremtræde
sådan Per - og det er da lidt synd.

Mvh

LN

Fra : Mus

Dato : 26-02-06 23:02

> Bedre - som vi gjorde det - at have en ekstra madras på gulvet i
> barneværelset, som far eller mor kan lige på, hvis barnet er utrygt.

Om det er bedre eller dårligere må vel være op til den enkelte.
Det er jo kun en overgang de er utrygge ved at sove alene.

Jeg tror jeg rigtig egoistiskt vil lade vores datter ligge i vores seng.
Vores lille pige er slet ikke nogen puttepige - det har hun slet ikke tid
til - men mor her kunnne godt bruge lidt puttetid med vores skat

Mht at have madrassen på gulvet i soveværelset, så skal man jo på den måde
ikke undvære nærheden mellem to voksne

Men det er jo individuelt, hvad man synes er bedst for familien.

En madras i børneværelset er skam også en udmærket løsning.

LN

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 28-02-06 21:01

Hej,

Løsningen er egentlig meget enkel men kan opfattes som meget hård.
Start altid med at lægge ham til at sove i sin egen seng, kommer han så
luskende senere, ja så følg ham iseng igen med ordene "det er sengetid og du
skal sove nu" og læg ham så iseng igen, gør sådan de næste 3-4 gange han
kommer luskende, herefter skal du ikke sige noget som helst vær fuldstændig
tavs og læg ham iseng igen, i hans egen seng altså.
Der vil sikkert komme en masse brok og hylen ud af det men jeg garantere at
inden for 14 dage så sover han sødt i sin egen seng, hele natten. Når først
han har fundet ud af, at det ikke hjælper noget, at komme rendende, så
bliver han hvor han er.

/Ole