Anpartskapital?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-02-06 17:04

Må man investere sin anpartskapital i et holdingselskab i f.eks.
investeringsforening? Tænkte at i stedet for at de bare står der, så kan de
ligeså godt prøve at blive til mere.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : nvm

Dato : 25-02-06 17:12

..°o.O Thomas O.o°. skrev:
> Må man investere sin anpartskapital i et holdingselskab i f.eks.
> investeringsforening? Tænkte at i stedet for at de bare står der, så kan de
> ligeså godt prøve at blive til mere.

Ja, det er jo meningen at pengene skal investeres. Om det er i maskiner,
værdipapirer eller udlån gør ingen forskel.
Det eneste du ikke må er at låne pengene ud til anpartshavere,
direktionen eller disses nærtstående. (oftest familie)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 25-02-06 17:37

"nvm" <nvm@pengemand.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det er jo meningen at pengene skal investeres. Om det er i maskiner,
> værdipapirer eller udlån gør ingen forskel.

Det er vel ikke ligefrem meningen de skal investeres - de skal vel bare
altid være til rådighed i selskabet. Lige nu står de bare på en konto og
laver ingenting. Så var det jeg tænkte at de kunne sættes i en
investeringsforening, aktier, obligationer eller lign.

Fra : nvm

Dato : 26-02-06 11:17

> [...]
> laver ingenting. Så var det jeg tænkte at de kunne sættes i en
> investeringsforening, aktier, obligationer eller lign.

jeg mener bare, at selskaber skal have et forretningsmæssigt formål, og
meningen med den indskudte kapital derfor må være at den skal investeres
i noget der forhåbentligt giver et positivt afkast.

Jeg mener ikke, at et selskab kan have et humanitært eller almennyttigt
formål. Til sådanne formål må man bruge fx. fonde og foreninger.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 26-02-06 22:18

> jeg mener bare, at selskaber skal have et forretningsmæssigt formål, og
> meningen med den indskudte kapital derfor må være at den skal investeres i
> noget der forhåbentligt giver et positivt afkast.

Enig - men det er bare ikke investering i værdipapirer der er formålet med
dette holdingselskab. De penge der flyttes op i holdingselskabet, har jeg
tænkt mig skal investeres på den ene eller anden måde, og så var det jeg
tænkte på om der var nogle regler der sagde noget omkring
selskabskapitalen - noget med at de kr. 125.000 ikke måtte være i form at
værdipapirer grundet usikkerhed omkring kurssvingninger.

Fra : nvm

Dato : 27-02-06 22:54

> [...]
> selskabskapitalen - noget med at de kr. 125.000 ikke måtte være i form at
> værdipapirer grundet usikkerhed omkring kurssvingninger.

Nej, der er ikke nogen lovgivning, der siger at underskud er ulovligt,
kun at der skal udarbejdes en plan for hvordan selskabskapitalen kan
genskabes, hvis den er tabt.