Thygemine Cathrine Laustsen, f. 1858 i Hem~
Fra : Lars Christensen

Dato : 25-02-06 10:13

Hej
Denne kvinde som er faster til min oldemor har jeg lidt svært ved at få styr
på! Hun er født 17. marts 1858 i Hemmet som datter af Laust Kristian Jessen
og Sidsel Jensdatter og ved faderens død 1890 står der i skiftet at
Thygemine er rejst til Amerika. Dette må være sket efter 1880, idet hun i FT
1880 står som skrædderpige hos Andreas Christian Hansen, også i Hemmet sogn.
Jeg har ikke fundet Thygemine hverken i udvandrerarkivet, ellisisland.org,
familysearch.org eller andet.
Bliver Thygemine mon gift og ændrer efternavn inden udrejse?
Hjælp modtages med tak!
Hilsen Lars

Fra : Lars Christensen

Dato : 25-02-06 10:56

- Det skal lige siges, at jeg kan ikke finde Evt. vielse i KB Hemmet i
nævnte tidsrum.
Lars

Fra : Henrik Brandt

Dato : 25-02-06 17:49

Hej Lars,

I Udvandrerarkivets base kan man finde:

Thygeline Clausen
Skrædderpige
født i Herning
32 år
12/22/1900
ID I0001C1801

Måske et lidt vildt gæt, men der kunne måske være sket
misforståelser hos udvandreragenten - eller ved arkivets afskrift af
det originale dokument - så Laustsen blev til Clausen, Herning til
Hemmet osv. Alder og erhverv passer med dine oplysninger.

Jeg kan ikke finde en Thygeline Clausen i Herning kirkebog på
Familysearch, så måske har en person af det navn ikke eksisteret...

Mvh Henrik Brandt

Fra : Lars Christensen

Dato : 25-02-06 22:01

Hej Henrik
Spændende observation! Måske det vil være en ide at kigge KB Herning nærmere
efter i sømmene om der skulle dukke en interessant vielse op dér. Et forsøg
værd.
VH Lars

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-02-06 22:27

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev Sat, 25 Feb 2006 22:01:09
+0100

>Jeg kan ikke finde en Thygeline Clausen i Herning kirkebog på
>Familysearch, så måske har en person af det navn ikke eksisteret...

Familysearch har ikke fødselsdata fra Herning efter 1862.

Men iøvrigt er Thygeline Clausen født i Gjellerup den 20 apr 1868.
Så det er næppe den samme person.

http://hammerum-herred.dk/fkt_soeg/fkt_vis_fam.php?fam=8699&hit=43884&
http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=78&dir=515c-04

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Henrik Brandt

Dato : 25-02-06 22:40

Tak for dit svar - jeg kan åbenbart ikke regne i dag - jeg havde
trukket 32 fra 1900 og fik 1858

Fra : Lars Christensen

Dato : 25-02-06 23:02

- og det samme havde jeg ....

Fra : Lars Christensen

Dato : 26-02-06 12:40

- Så er jeg egentlig på bar bund igen. Er der nogen der har nyttige tips
til hvordan jeg kommer videre i sagen?