Hjemmelavede "chips" ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 25-02-06 08:50

Hejsa

Jeg kunne godt tænke mig at lave nogle hjemmelavede sunde (=ikke
friturestegte) chips i ovnen ... Jeg har prøvet nogle gange, men hver gang
er de blevet sådan nogle slaskede, våde resultater .... Hvad er kodeordet,
ud over at kartoflerne / evt andre grøntsager skal skæres super tyndt ud ??
Skal de langtidsstege /nærmest tørres ved meget lav temperatur, eller ????
Er der nogen som har erfaringer som de vil dele ???

Kh Pia

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-02-06 09:47

On Sat, 25 Feb 2006 08:50:11 +0100
"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> wrote:

> [...]
> super tyndt ud ?? Skal de langtidsstege /nærmest tørres ved meget lav
> temperatur, eller ???? Er der nogen som har erfaringer som de vil

Det er stort set umuligt at lave "rigtige" chips i ovn uden fedtstof,
hvilket også er en af årsagerne til at det aldrig rigtigt er lykkedes
producenterne at lave rigtige "light" chips.
De fleste af de "light" kartoffel chips der laves i dag bliver
friturestegt, men de bliver så blæst igennem med luft for at fjerne fedt
efterfølgende. Eneste trick jeg umiddelbart kender er at lave dem ved
lav varme i laaang tid og derved nærmere tørre kartoffelskiverne frem
for at stege dem. Du kan også købe "light" popkorn som er helt nede på
et par % fedt, men de er altså ikke lige så gode som almindelige
popkort efter min mening.

Mit råd er i stedet: Lav nogle gulerodsstænger, agurkestænger
osv. eller lav nogle fine små kartoffelbåde og steg dem til de er fine
sprøde. Er der en god dip til, så vil de fleste stort set ikke tænke
over at de spiser grønt frem for chips - nogle vil faktisk foretrække
det.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 25-02-06 15:00

[...]

Ja, og hvis det skal være superlight - så prøv denneher:

Hvidt syrnet mælk i en eller anden form - jeg bruger yoghurt
Linghams søde chilisauce og presset hvidløg - eller bare ketchup og chili.

Den er et hit til dypning af alle slags grøntsager (og chips).

margrete

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 25-02-06 18:59

Pia Lihme Petersen skrev:
> [...]
> Skal de langtidsstege /nærmest tørres ved meget lav temperatur, eller ????
> Er der nogen som har erfaringer som de vil dele ???

prøv med meget meget tynde skiver på en tallerken med bagepapir, og så i
microen indtil de er færdige.

De bliver sprøde, men er bedre hvis der også lige kommer olie på.

MVH
KAsper Malmberg

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 25-02-06 19:28

Kasper Malmberg <malmberg@gmail.com> wrote in

> De bliver sprøde, men er bedre hvis der også lige kommer olie på.

og noget salt - og så lidt dild og timian.. mums :)

--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
Jayne: You know what the chain of command is?

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-03-06 09:32

Vi plejer bare at skære skrællede kartofler ud i 4-5 mm tykke skiver og
lægge dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Derefter drysses de med
timian eller paprika eller dild (eller hvad man nu er i stemning til) og
sættes ind ved 200 grader til de begynder at blive gyldne. Efter nogen tid
drysses de med fint salt og tages ud og spises mens de er varme og sprøde.
De bliver mere rustikke og lidt anderledes i karakteren, end de chips man
køber - og er selvfølgelig en hel del sundere. De bliver bløde når de bliver
kolde.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Du skal bare være opmærksom på (hvis det er fordi du er på slankekur),
at selvom de er 100% _fedt_frie, så består kartofler (ligesom brød og ris)
af stivelse (altså sukker) og dermed også kalorier, der feder ligeså meget
som fedt gør - så de skal stadig spises med måde