Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Operativsystem der bare hurtigst starter f~
Fra : sdsf

Dato : 24-02-06 22:56

På en skole skal vi bruge nogle maskiner som kun skal
kunne tilbyde en browser, og her er firefox vel det bedste.

Så jeg spørger til forslag til operativsystem.
Det må vel være en linuxdistribution?

Måske er der en linuxdistribution der er skrædersyet
til lige netop dette.?

Hurtig opstart er vigtig.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-02-06 23:12

sdsf <sdsf@her.der.dk> posting:

>bruge nogle maskiner som kun skal
>kunne tilbyde en browser, og her er firefox vel det bedste.

Nå, hvorfor det?
http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/

>Hurtig opstart er vigtig.

Windows:
Opera 8, koldstart/varmstart: 3.66 / 2.38
FF 1.5, koldstart/varmstart: 17.26 / 2 .74

Linux:
Konqeror 3.1, koldstart/varmstart: 3.02 / 0.55
Opera 8.0, koldstart/varmstart: 5.80 / 4.27
FF 1.5, koldstart/varmstart: 9.64 / 3.95

-- http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html

--
What is life, except excuse for death,

http://my.opera.com/desktopteam/blog/show.dml/142990

Fra : sdsf

Dato : 25-02-06 00:49

Christian Bohr-Halling skrev:
> sdsf <sdsf@her.der.dk> posting:

> Nå, hvorfor det?
> http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/
Det ser også interessant ud.

Kan måske lægges på en af de helt små linux distributioner.

> [...]
> Konqeror 3.1, koldstart/varmstart: 3.02 / 0.55
> Opera 8.0, koldstart/varmstart: 5.80 / 4.27
> FF 1.5, koldstart/varmstart: 9.64 / 3.95

Det er noget der skal køre på nogle gamle maskiner,
200-500Mhz, 128Mb ram.

Det SKAL køre på et gratis operativsystem, helst en linux.

Fra : Benny Nissen

Dato : 25-02-06 12:00

Christian Bohr-Halling wrote:

> Windows:
> Opera 8, koldstart/varmstart: 3.66 / 2.38
> FF 1.5, koldstart/varmstart: 17.26 / 2 .74

Hvordan måler man disse ting ? Er der et lille smart program, der kan
klare det ?

Min Firefox tager slet ikke i nærheden af 17 sekunder for at starte op.
Derfor vil jeg gerne lave disse test selv. Både med IE, Firefox og Opera.

--
Benny Nissen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-02-06 16:50

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> posting:

>Hvordan måler man disse ting ?

Det er vel bare at gå igang og udføre det samme som forklaret på
siden, evt. bare med et stopur.

Jeg har lige hurtigt udført varm- og koldstarten, om end ikke helt
som beskrevet på siden. Dels gad jeg ikke lave en frisk installering
af hver browser (slettede dog cache mv.) og dels gad jeg ikke
genstarte computeren for hver koldstart af browseren.

Testet på: 1.7 GHz, AMD Athelon XP, 512 MB RAM, Win XP

Opera 9-TP2:   Koldstart/varmstart: 8.5 sek / 1.9 sek
FF 1.5:      Koldstart/varmstart: 12 sek / 2.0 sek

Dertil kommer et par tests, jeg har udført tidligere:

-----CITAT START----
Rendering CSS, sek
=============
1. Opera 8: 0.92
2. IE 6.0: 1.32
3. Firefox 1.5: 1.52
4. IE7b1: 1.58
5. Firefox 1.0: 1.81

CBH's måling
Opera 8.5: ~0.3 sek.
IE6: ~ 0.6 sek.
FF1.0: ~0.9 sek.
- http://www.howtocreate.co.uk/csstest.html (gemt lokalt)

Script speed, sek
============
1. Opera 8: 13
2. Firefox 1.5: 21
3. Firefox 1.0: 23
4. IE7b1: 40
5. IE 6.0: 60

CBH's måling
Opera 8.5: 6.31
FF 1.0: 13.56
IE6: 26.8
- http://www.24fun.com/downloadcenter/benchjs/benchjs.html
---CITAT SLUT---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-06 12:17

sdsf skrev:

> Det er noget der skal køre på nogle gamle maskiner,
> 200-500Mhz, 128Mb ram.
>
> Det SKAL køre på et gratis operativsystem, helst en linux.

Jeg synes du skal kigge på Opera. Den fylder mindre end Firefox,
understøtter Kiosk-mode fra fødslen og kræver også færre resurser
af operativsystemet.

Jeg kender ikke præcis kravene for Opera 8.5 på en linux-maskine,
men det kan Christian eller nogle af de andre Opera-folk nok hjælpe
med. Hvis de er for høje i forhold til maskinkraften, kan man gå
tilbage i versionerne for at finde mindre krævende udgaver.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 25-02-06 16:49

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> posting:

>Jeg kender ikke præcis kravene for Opera 8.5 på en linux-maskine,

En ting er, hvad producenten skriver på deres websted mv, og en
anden ting er, hvad det reelt kræver. Mindes de gode gamle
Arachne-dage (http://browser.arachne.cz/), hvor man fra DOS kunne
køre *grafisk* web-browser, e-post og det hele på blot 4 MB RAM med
med en 8086(!!!) . Det var muligt, men det var med harddisk-arbejde
konstant, så vidt jeg husker.

Mht. Operas linux-krav så skulle de være det samme som
Windows-kravene:
http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=386

En bemærkning til disse krav. Ja, det er muligt med "Pentium class
system with 16 MB of RAM and at least 12 MB of free disk space", men
lige som Arachne-eksemplet herover: Det er fandme ikke sjovt.
Jeg har prøvet Opera 7 og Opera 8 med 24 MB RAM og 100 mhz Pentium
på en Windows 95. De kunne da bruges (Opera 8 var sjovt nok lidt
bedre end Opera 7), men ikke sjovt. På sådan et system ender man
hurtigt tilbage på Opera 6 (eller endda den vel næsten klassiske
Opera 3.62 for os gamle Opera-brugere).

I den forbindelse kan jeg i øvrigt nævne, at FF på samme system
stort set var ubrugelig, så vidt jeg husker.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-03-06 11:21

> [...]
>
> Så jeg spørger til forslag til operativsystem.
> Det må vel være en linuxdistribution?
>
> Måske er der en linuxdistribution der er skrædersyet

Bemærk at mange linuxdistributioner understøtter flere desktopmanager (KDE,
Gnome etc) og valget af disse også har indflydelse på starttiden for
systemet. Netop KDE og Gnome er de kendteste men har også ry for at være de
tungeste.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-03-06 16:30

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> wrote in message

> [...]
> systemet. Netop KDE og Gnome er de kendteste men har også ry for at være

Andre faktorer der kan give hurtigere opstart:
- En konfiguration som ikke autodetekterer hardware. Og kun de drivere og
services som faktisk er nødvendige skal være installeret.
- Hvis PCerne har flashdiske istedet for harddiske starter de også
hurtigere.

Niels Dybdahl