Skrifttydning, fødested
Fra : Poul Østergaard

Dato : 24-02-06 19:35

Kan nogen hjælpe mig med at tyde fødestedet (se
http://home21.inet.tele.dk/ostergaard) for Niels Christian Petersen
(tredie nederste linie), 31 år?
For mig ser det ud som om der står Vimmeltofte, men jeg kan ikke finde
en sådan lokalitet i Danmark. Det nærmeste jeg kan komme er
Villestofte på Fyn.
Er der andre forslag?

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 24-02-06 21:35

Vimmeltofte - men mon der er noget, der hedder det?

Se evt. på www.krabsen.dk hvor der er en stednavnedatabase.

M.v.h.

Ulrich

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 24-02-06 22:26

Svend-Erik Lindberg skrev:
> Himmeltoft? (stednavn i Sønderjylland).
Hvor skulle det være i Sønderjylland?

> [...]
> For mig ser det ud som om der står Vimmeltofte, men jeg kan ikke finde
> en sådan lokalitet i Danmark. Det nærmeste jeg kan komme er

Kunne det ikke tænkes, at det var ham her, der er blevet enkemand?
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), (H. C.) Andersensvej (Ulige numre), no 5 A.
Matrikel 112, Sidehus, , Kvist, 58, FT-1885
Der vises flg. felter:

Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Niels Christian Petersen, 61 , Enke, Husfader, Skomagersvend, Vemmetofte
Carl Haagerup, 54 , , Logerende, Skomagermester, Kjøbenhavn
Ane Margrethe Haagerup, 48 , , Logerende, , Haderslev
Mathilde Jensine Haagerup, 19 , , Datter, , Kjøbenhavn
Isidor Salomon, 38 , , Logerende, Bogbinder, Kjøbenhavn

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 25-02-06 10:24

Der findes tilsyneladende en lokalitet, der hedder Himmeltoft i Stenderup
sogn, - se

http://www.sa.dk/laa/brugearkivet/arkivoversigt-html/342-administrativ-h.htm

Mvh
Svend-Erik

Fra : Poul Østergaard

Dato : 25-02-06 17:58

Tak for svarene.
Himmeltoft i Sønderjylland lyder meget interessant, da hans kone
kommer fra Hade(r)slev (er det vel).
Hvis Himmeltoft ikke giver noget, så vil jeg prøve Vemmetofte.

Mvh.
Poul

Fra : Poul Østergaard

Dato : 05-03-06 17:19

Hej igen ...
Hvis nogen skulle være interesserede, så står der Vimmelsbæk.
Vimmelsbæk var dengang (første halvdel af 1800-tallet) en lokalitet
uden for Odense og er senere blevet "opslugt" af Odense.
Alt hvad der er tilbage (så vidt jeg kan finde ud af) er en vej med
navnet Vimmelsbækvej i Odense.

Mvh.
Poul