Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Garantbevis hvad er det.
Fra : TC

Dato : 24-02-06 12:32

Hej

Er der nogen der har erfaring med Garantbevis som man kan få oprettet
i en bank.
Det vil give lidt højere rente på ens opsparing og de kan hæves når
man har behov.
Er der nogle risici forbundet med det, det jeg har kendskab til er at
penge kun vil gå tabt ved hvis banken går ned. Jeg formoder at det
gøre en bank ikke fra dag til dag, hvis man følger kvartal regnskabet
så bør man hurtig kunne få advarslet.

Garantbevis er det noget noglen kan anbefale?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-02-06 16:15

In article <1140780730.743324.179360@z34g2000cwc.googlegroups.com>, TC wrote:
> [...]
> så bør man hurtig kunne få advarslet.
>
> Garantbevis er det noget noglen kan anbefale?

Som aktier er det almindelig indskudskapital.

Fra : Michael

Dato : 24-02-06 16:47

"TC" <thomascoldingdk@yahoo.dk> wrote in message
[...]

Jeg har selv garantikapital indskudt i 2 forskellige banker. Jeg synes det
er et godt produkt, idét risikoen er lav (næsten nul) og renten noget højere
end normalt. Mine 2 banker giver henholdsvis 3% og 3,25%. Det er dog ikke
korrekt, at du når som helst kan hæve dine penge. Du skal forespørge banken
først, som så vil tage stilling til det. De kan faktisk godt tilbageholde
pengene, men det er vistnok ikke særlig anvendt, så i realiteten kan de
hæves når som helst.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-02-06 20:33

TC wrote:

> Er der nogen der har erfaring med Garantbevis som man kan få oprettet
> i en bank.

Jeg er overrasket over at man kan købe garantbevis i en bank. Det
vidste jeg ikke. Er du HELT sikker at det er korrekt.?

Ihvertfald kan man ikke hvis de følger den gamle opdeling:
Banker er firmaer der skal tjene penge til ejeren.
Sparekasser er ejet af en bred kreds af privatpersoner. Typisk i et
lokalområde. (De er jo også ejere, og interesseret i at tjene penge.!)

Et garantbevis i den sparekasse hvor jeg er kunde, og garant, giver en
vis rente af garantkapitalen. Jeg mener man indskyder 10.000 kr pr. andel.

Desuden betaler jeg ikke gebyr for køb af valuta. Og sikkert andre
fordele, som jeg ikke lige husker.

NB.
De giver mad og drikke ved det årlige garantmøde. - Alene det kan være
en grund til at være garant.!

Der er risiko, ja. Kan du nævne noget der ikke er risiko ved.???

(Dog blev der på basis af et krak for ca. 15 år siden, i en københavnsk
bank lavet så man mister et vist max. beløb.)

Du får det bedste svar ved at spørge der hvor du vil være kunde. De er
sælgere, ja, men dette forum er vel heller ikke den højeste sagkundskab...

Om det kan anbefales.? Snak med pengeinstituttet for at få en fornemmelse.
Eller spørg hos fagfolk. Her kan du få en fornemmelse, men jeg ville
ALDRIG bruge svar i nyhedsgrupper til at træffe den endelige afgørelse.

Mvh. Jørgen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-02-06 17:23

In article <cbJLf.16454$RC1.928@news.get2net.dk>, Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg er overrasket over at man kan købe garantbevis i en bank. Det
> vidste jeg ikke. Er du HELT sikker at det er korrekt.?

Det kan du vel købe i alle virksomheder. Nogle kalder det garantbeviser,
andre kalder det obligationer. Det er ansvarlig kapital uden den stemmeret
der normalt følger med aktien.

> Der er risiko, ja. Kan du nævne noget der ikke er risiko ved.???
>
> (Dog blev der på basis af et krak for ca. 15 år siden, i en københavnsk
> bank lavet så man mister et vist max. beløb.)

Det tvivler jeg på. Hvad kan du henvise til der begrænser tabet i
ansvarlig indskudskapital ?

Aktier i en bank er vel ca. samme risiko. Danske Bank giver dog kun en
forrentning på ca. 4% i form af udbytte. Endnu mere som værdistigning.

> Om det kan anbefales.? Snak med pengeinstituttet for at få en fornemmelse.
> Eller spørg hos fagfolk. Her kan du få en fornemmelse, men jeg ville
> ALDRIG bruge svar i nyhedsgrupper til at træffe den endelige afgørelse.

Pengeinstituttet er ikke uvildig. Vil gerne have garantkapital så de
har flere penge de kan låne ud til dårlige kunder.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-02-06 12:05

Povl H. Pedersen wrote:

> Det tvivler jeg på. Hvad kan du henvise til der begrænser tabet i
> ansvarlig indskudskapital ?

Du har ret.

Jeg tænkte på sikkerhed mod at miste indlån.

Mvh. Jørgen