Vil gerne høre dit forslag?
Fra : Pinga.msn@gmail.com

Dato : 23-02-06 16:57

Min kæreste og jeg har været sammen ca 1½ år nu og vi har det
vidunderligt sammen, men desværre har hun et barn som ser mig mere som
en storebror end en farfigur. Han respektere mig faktisk ikke og vil
slet ikke høre hvad jeg siger. Barnet er 12 år gammel og har en
tendens til altid gerne vil slåsse og skabe splid med mig.

Jeg har prøvet flere ting, men vil nødig være meget hård. Det kan
jeg sagtens være, men vil nødig have at han skulle blive bange for
mig. Det er jo et barn vi snakker om så derfor skal der jo også leges
med ham når det er, men både min kæreste og hendes mor siger til mig
at jeg ligner mere en storebror for ham og derfor respektere han mig
ikke. Hvad skal jeg gøre ?? hvad kan jeg gøre? I starten af vores
forhold var respekten der og han gjorde alt hvad jeg sagde og vi havde
det faktisk meget griner sammen.

En ting jeg har fundet ud af som har virket er sladder - men det virker
meget tamt og det er slet ikke mig. Altså hvis jeg siger at han ikke
skal tage sko på udenfor fordi det sner meget og der ligger meget på
jorden, så kan jeg sige til ham at jeg kan ringe til hans mor og sige
det. Den har jeg brugt et par gange fordi det har været nødvendigt
for kun at gøre hans bedste så han fx ikke blev syg i dette
tilfælde.

Håber i har noget på hjertet som jeg kan bruge fordi jeg gerne vil
have hans respekt.

Fra : Jack

Dato : 24-02-06 04:01

Du skal vinde hans respekt ved at være sej og cool så
hans venner ser op til dig. Find ud af hvad han interesserer
sig for og find en hobby til dig selv som ligger tæt op af
det sønnike interesserer sig for. Din hobby skal være sej
og cool - en rigtig mandeting. Sørg for at det er en hobby
som både du og sønnike kan udføre i fællesskab. Hvis
han interesserer sig for computer, så køb counter strike
eller et andet online krigsspil. Så kan I spille mod hinanden
og forhåbentlig er/bliver du så god at han begynder at se
op til dig og får lyst til at lære af dig.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 11:57

<Pinga.msn@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Håber i har noget på hjertet som jeg kan bruge fordi jeg gerne vil
> have hans respekt.

Respekt er ikke noget man kan forlange - og ikke noget man får ved at
forlange det.

Respekt er noget, man gør sig fortjent til. Det bedste du kan gøre er derfor
at kigge på, om din adfærd og dine reaktioner i forhold til drengen er
sådan, at HAN opfatter dig mere som en seriøs voksen end som en
jævnaldrende. Måske har du i begyndelsen optrådt mere som legekammerat end
som voksen?

Mvh. Lisbeth

Fra : mk

Dato : 24-02-06 16:33

[...]

-------------------

Umiddelbart ser jeg lige to ting i dit indlæg som kan forklare hvorfor det
er gået sådan: du skriver at I har haft det "griner". Jeg ved ikke ikke hvad
det betyder men kan forestille mig at I har pjattet, grinet og fniset
sammen. Det kan måske have fået ham til at se dig som "kammerat" i stedet
for "far".

Den andet jeg bider mærke i er at du skriver er at "jeg siger det til din
mor". Jeg tror at det er så barnlig en udtalelse at drengen her igen ikke
kan se på dig som en voksen person, og måske er det ikke de eneste ting.

Du er nok nødt til (men det kommer nok til at tage tid) at vise dig som
voksen, rigtig voksen, med egne krav og forventninger til drengen. Ikke hans
mors, ikke noget med "jeg siger det".

Jeg tror nu også på at man sagtens kan lege og grine med sine børn uden at
det bliver for barnligt. Jeg har da løbet om kap med min søn op og ned af
rulletrapper o.s.v. og vi har grinet vildt over det, men alligevel er jeg
sikker på at han ser mig som 100% ansvarlig voksen.

Det handler nok lidt om at man ikke fniser af "børneting" som f.eks. en
billede af en nøgen dame som nok ville kunne får et par 12-årige knægte til
at fnise, men det fniser mor og far altså ikke af.

Du skriver at du kan være hård, og det behøver du slet ikke, men det er
meget vigtigt at være konsekvent. Så ved han hvor han har dig. Man kan være
konsekvent ved at et nej er et nej og et ja er et ja. Derudover ser jeg også
konsekvens som at når drengen har brug for dig, en at tale med, en til at
hjælpe ham så er man konsekvent på den måde at man altid har tid til at være
der for ham.

mk

Fra : Pinga.msn@gmail.com

Dato : 25-02-06 09:13

siger tusinde tak for i lettede jeres hjerter - Det med computerspillet
virker desværre dårligt fordi både jeg og hans mor synes han spiller
for meget. Jeg er computerinteresseret osv. og spiller WOW (World of
warcraft), desværre kan vi ikke spille sammen, men jeg har
introduceret ham til spillet og lært ham en del engelsk på den måde
fordi han er nød til at lave om de forskellige opgaver.
Counter-Strike har været installeret og der har været en del spil på
nettet - har været på net-cafe osv. men desværre vil han gerne
spille lidt for meget og har mindre interesse for "ikke-tekniske" ting,
så når han ikke må spille er man "dum". Synes jeg virker meget
naturligt at man virker "dum" fordi man ikke må spille så meget som
man gerne vil.

Konsekvent er jeg skam også, men det at sige det til mor har jeg gjort
to gange fordi det var for at være beskyttende og han måtte høre
efter. Vi har haft det sjovt, men jeg føler også at det er vigtigt at
man kan have det sjovt sammen og lave fnise ting - vil slet ikke være
en kedelig voksen.

Men til sommer kommer der flere ting at lave sammen fordi jeg
introduceree ham til at cykle sidste sommer /han har desværre aldrig
fået det lært. Havde en gammel cykel som han fik og så var det bare
om at komme igang. Han blev glad for at cykle og vi fik skam cyklet en
del omkring hehe. også så meget en dag at han gerne ville hjem igen.

Tusinde tak for alle svarene.