Os hysteriske mødre..
Fra : Stine

Dato : 22-02-06 23:37

Som andre mødre i gruppen har jeg nogen gange lidt svært ved at forstå
ex'ens handlinger, når vores fælles barn er hos ham :))

Min ex og jeg har ikke problemer med at tale sammen, men der er én ting, som
vi bare ikke kan blive enige om. Måske er jeg bare hysterisk - i så fald kan
jeg tåle at høre det.

Vi har en datter på 9 år. Far har en Harley...

Jeg har sagt til ham, at jeg egentlig ikke synes, at børn hører til på en
motorcykel, men hvis det skal være, så skal hun i hvert fald være 'fuldt
udstyret' og motorvej er forbudt område.

Han har så købt hjelm og motorcykeljakke til hende. Det synes jeg bare ikke
rigtig er nok! Jeg synes både vi mangler bukser, støvler og handsker, men
det er han ikke enig med mig i.

I princippet er jeg så meget imod, at jeg helt alvorligt overvejer at bruge
min vetoret, som jeg formoder min forældremyndighed giver mig og ganske
enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen. Der er da for dælen
heller ingen der finder på at lade børnene køre i bilen uden
sikkerhedsseler...

Hvad siger I - er jeg bare hysterisk?

/Stine

Fra : Finn Christiansen

Dato : 23-02-06 00:04

Hej
Ja, de kan sgu kalde os hysteriske, hvis de vil

> [...]
> motorcykel, men hvis det skal være, så skal hun i hvert fald være 'fuldt
> udstyret' og motorvej er forbudt område.

Jeg ville ALDRIG se min søn eller datter på sådan en.
Hvorfor ikke bare lade dem springe ud i faldskærm(?)

> Han har så købt hjelm og motorcykeljakke til hende. Det synes jeg bare
> ikke rigtig er nok! Jeg synes både vi mangler bukser, støvler og handsker,
> men det er han ikke enig med mig i

Nogle kalder dem motorcykler -
andre kalder dem donor-cykler.

Farmand skal til at blive voksen og respektere det liv han har været med til
at skabe.
Børn har INTET at gøre på en motorcykel.

MVH
Laila

Fra : Brian k

Dato : 23-02-06 01:10

Finn Christiansen wrote:

> Jeg ville ALDRIG se min søn eller datter på sådan en.
> Hvorfor ikke bare lade dem springe ud i faldskærm(?)

Pffff - og de 2 ting er sammenlignlige? (iøvrigt springer jeg selv i
faldskærm - ligesom jeg er professionel dykker - men det mener du vel også
er farligt?)

> Nogle kalder dem motorcykler -
> andre kalder dem donor-cykler.

Ja ja - ulykkestallene er 17 gange højere for motorcykler en biler - omvendt
er det sikkert mange gange sikre at bruge tog og bus end at køre i bil -
sååååå måske du skulle vælge at bruge det ?

> Farmand skal til at blive voksen og respektere det liv han har været
> med til at skabe.
> Børn har INTET at gøre på en motorcykel.

Sikke noget pjat - det kræver (som med så meget andet) at man passer ekstra
meget på.

Men jeg har også lige læst dit andet svar i tråden "Forebyggelse af misbrug
af børn" og jeg ser det som at du vil beskytte dit barn imod alt
udefrakommende - det er umuligt - og det ser også ud som at du overfører
dine egne frygter og fordomme til barnet - ikke en god egenskab at tillæge
sig.

I forlængelse af ovenstående vil jeg råde dig til at enten reflektere over
de råd du har fået her i gruppen eller søge en eller anden form for hjælp.

mvh
brian

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 23-02-06 03:35

On 23/02/06 1:09, in article
43fcfd4e$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Brian k"
<brian@nospam.com> wrote:

> Pffff - og de 2 ting er sammenlignlige? (iøvrigt springer jeg selv i
> faldskærm - ligesom jeg er professionel dykker - men det mener du vel også
> er farligt?)

Kære Brian, dykning ER en farlig sport - hvilket ikke betyder at du
nogensinde behøver at komme til skade af det. Ridning er ligeledes en farlig
sport (spørg bare forsikringsselskaberne), men det betyder ikke at alle
kommer til skade. Jeg har redet I 9 år, uden at komme alvorligt galt afsted,
men det ændrer ikke på, at det ville være mindre farligt at gå til klaver :)

Charlotte

Fra : Brian k

Dato : 24-02-06 00:24

Charlotte D. Jensen wrote:

> [...]
> ikke at alle kommer til skade. Jeg har redet I 9 år, uden at komme
> alvorligt galt afsted, men det ændrer ikke på, at det ville være

Hej C

Det var ikke det der var min pointe.

Den var simpelthen bare at man ikke kan fravælge alt der er farligt - for så
fravælger man livets indhold

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-02-06 00:42

Brian k wrote:

> Det var ikke det der var min pointe.
>
> Den var simpelthen bare at man ikke kan fravælge alt der er farligt -
> for så fravælger man livets indhold

Man kan også sige det sådan: Man kan beskytte børn mod at blive kørt ned ved
at holde dem inden døre eller ved at lære dem færdselsreglerne.
--
Per V.

Hvis sandheden er krigens første offer, er nuancerede standpunkter det
andet.

Fra : Brian k

Dato : 24-02-06 01:49

Per Vadmand wrote:

> Man kan også sige det sådan: Man kan beskytte børn mod at blive kørt
> ned ved at holde dem inden døre eller ved at lære dem
> færdselsreglerne.

Enig - men her er det vel også påkrævet med ansvarlighed - nemlig at man
sørger for at gøre det når barnet har en alder hvor det er forsvarligt at
sende barnet ud i trafikken alene - men går også udfra at det var det du
mente?

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 24-02-06 01:10

On 24/02/06 0:24, in article
43fe441a$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "Brian k"
<brian@nospam.com> wrote:

> Hej C
>
> Det var ikke det der var min pointe.
>
> Den var simpelthen bare at man ikke kan fravælge alt der er farligt - for så
> fravælger man livets indhold

Enig :)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-02-06 16:36

Finn Christiansen wrote:

> Jeg ville ALDRIG se min søn eller datter på sådan en.
> Hvorfor ikke bare lade dem springe ud i faldskærm(?)

At springe ud med faldskærm lyder som en fremragende fødselsdagsgave
til børn med fart på. Tak for ideen. Er de for unge til at gøre det
alene, kan de springe tandem med en erfaren person.

Fra : Brian k

Dato : 23-02-06 01:04

Stine wrote:
> [...]
> på en motorcykel, men hvis det skal være, så skal hun i hvert fald
> være 'fuldt udstyret' og motorvej er forbudt område.

Enig - men det er ikke dit eller mit valg at tage.

> [...]
> bruge min vetoret, som jeg formoder min forældremyndighed giver mig
> og ganske enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen.

Det kan du ikke - samværet er hans - du bestemmer ikke hvad de laver - så
længe det er inden for lovens rammer

> Der er da for dælen heller ingen der finder på at lade børnene køre i
> bilen
> uden sikkerhedsseler...

Jo da - mine børns mor (og hun har forældremyndigheden) dreng 4 år - pige 8
år

> Hvad siger I - er jeg bare hysterisk?

Næ - der er ting her i livet som du ikke har kontrol over - her er en af dem
(beklager)

Det eneste du rent faktisk kan gøre er at for egne penge købe de sidste
fornødne ting og give det til farmand og håbe på at han bruger dem til jeres
datter.

mvh
brian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-02-06 01:33

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Enig - men det er ikke dit eller mit valg at tage.

Enig - bortset fra, at jeg sidder lidt forvirret: Hvad er der i vejen med
motorveje? Umiddelbart ville jeg da anse dem for sikrere end landeveje?

Enig i resten af dit indlæg, Brian.

Hilsen Inger

Fra : Stine

Dato : 24-02-06 21:52

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Det kan du ikke - samværet er hans - du bestemmer ikke hvad de laver - så
> længe det er inden for lovens rammer

Ved det jo godt.

Jeg *har* sådanset også accepteret, at de kører på den motorcykel sammen -
indrømmet er rystende nervøs, men smiler og kysser dem begge farvel :)

Mht. at købe udstyret, er farmand af den opfattelse, at det er totalt
tåbeligt (han bruger ikke selv nogen som helst for for udstyr - heller ikke
hjelm). Det er med andre ord ikke økonomien, der er problemet. Vi har haft
samme problem med barnesæder til bilen, hvor jeg har købt til ham, med det
resultat, at de 'vist nok ligger på loftet'.

Han holdning til dette smitter naturligvis af på hende, hvorfor jeg tvivler
på, at jeg kan 'tvinge' hende til at tage det komplette udstyr på uden hans
opbakning, hvilket jeg jo nok ikke får bare sådan??

Jeg vil ikke spolere deres oplevelse, for jeg ved jo godt at hun synes det
er supersejt at blive hentet i skolen på en Harley, specielt hvis et par af
fars venner er med på deres Harley'er - så er det jo lige så hun stråler :))

Det blev vidt lidt rodet, men jeg er sgu' nervøs. Og det er ikke pga. hans
kørsel, men jeg har set ham efter han var blevet slynget af pga. en
uopmærksom bilist (på motorvejen) - ikke noget kønt syn!

> Jo da - mine børns mor (og hun har forældremyndigheden) dreng 4 år - pige
> 8 år

Sådan noget villle jeg bare blive så rasende over! Hvorfor f... gør hun
sådan???

/Stine

Fra : Sabina H.

Dato : 24-02-06 22:37

Stine wrote:
> [...]
> problemet. Vi har haft samme problem med barnesæder til bilen, hvor
> jeg har købt til ham, med det resultat, at de 'vist nok ligger på

hvad så med at købe udstyret og give din datter ansvaret for det?? altså
"ansvaret" i den forstand at hun selv skal huske at tage det på når
motorcyklen findes frem..... og dermed ikke længere lade det være op til far
at huske det....

> [...]
> tvivler på, at jeg kan 'tvinge' hende til at tage det komplette
> udstyr på uden hans opbakning, hvilket jeg jo nok ikke får bare

hvorfor kan du ikke det? altså ved at forklare hende situationen.... min søn
har feks ALTID været vant til at sele og andet sikkerhedsudstyr ikke er
noget der skal diskuteres.... det skal bare på.... da han var omkring 8-9 år
begyndte han for alvor at irettesætte voksne der glemte det... og nu, i en
alder af knapt 12, er det slet ikke noget der overhovedet bliver omtalt
mere, det kommer bare på, færdig slut... og han hjælper gerne sine små
brødre med at tage det på også....

hvis du forklarer din datter på en måde HUN kan forstå, hvorfor du gerne vil
have hun bruger det fulde udstyr, og tager en snak med hendes far om det
samme, så kan du ikke rigtig gøre mere..... det er jeg sikker på vil gøre en
forskel.... altså du kan måske ikke tvinge hende, men du kan appelere til
hendes sunde fornuft, i stedet for at tro at den forsvinder bare fordi
hendes fars er det ;)

> [...]
> synes det er supersejt at blive hentet i skolen på en Harley,
> specielt hvis et par af fars venner er med på deres Harley'er - så er

naturligvis er det sejt..... og det SKAL det skam også være.... men det er
da nu engang endnu mere sejt at have det dulde udstyr på, så man RIGTIG kan
vise vennerne at man er en "biker-chick"...... ;)

> Det blev vidt lidt rodet, men jeg er sgu' nervøs. Og det er ikke pga.
> hans kørsel, men jeg har set ham efter han var blevet slynget af pga.
> en uopmærksom bilist (på motorvejen) - ikke noget kønt syn!

har du appeleret til HANS sunde fornuft? forklaret ham at når du oplever han
kører uden udstyr med jeres datter, så ser du pludselig HENDE med de samme
skader som du har set ham med?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : ThomasB

Dato : 23-02-06 02:13

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I - er jeg bare hysterisk?

Ja, du er hysterisk - og irrationel.

http://www.sikkertrafik.dk/1e093e80/base/1e053e80/GSID/3685242
"I 2004 blev der dræbt 23 motorcyklister, mens 179 kom alvorligt til skade.
I 2003 blev 25 motorcyklister dræbt i trafikken, mens 223 kom alvorligt til
skade."

Der er 0,025% risiko for at din datter dør i en motorcykelulykke i år - og
så er der ikke engang medregnet at hun kun kører en gang i mellem.

Jeg er helt sikker på at risikoen for, at din datter kommer til skade i
hjemmet, er væsentligt højere.

Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-06 09:48

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message
> [...]
> mellem.
>
> Jeg er helt sikker på at risikoen for, at din datter kommer til

Statistik er vildledende. Hvis far er drukkenbold er det ikke hysteri
at søge at forhandle sig til nul motorcykelkørsel.

Hjemmet er farligt for ulykkesfugle

"Man brækker sjældent benet , medens man klatrer op ad
besværlige stier. Faren opstår , når vi begynder at tage let om
tingene og vælger de behagelige stier." Nietzsche´

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 23-02-06 03:31

On 22/02/06 23:36, in article
43fce785$0$24277$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Stine" <user@unknown.dk>
wrote:

> [...]
> enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen. Der er da for dælen
> heller ingen der finder på at lade børnene køre i bilen uden

Hej Stine.

Jeg ville have det helt som du, og satse på et kompromis der indebar at
pigen i det mindste skulle bære det gængse motorcykeludstyr.
Du er ikke spor hysterisk :)

Charlotte

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-02-06 06:50

Stine (user@unknown.dk) skrev :

> [...]

> bruge min vetoret, som jeg formoder min forældremyndighed giver mig
> og ganske enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen.

Jeg synes, det vil være en rigtig dårlig idé, at du nedlægger veto. For
det første kan du jo ikke tjekke om din eks-mand faktisk overholder
dette og for det andet - og måske mest vigtige - vil det da være synd at
ødelægge noget, som din eksmand og datter måske hygger sig med at være
sammen om.

Kan du ikke købe det udstyr, som du synes mangler - eller tale med ham
om, at I deler udgiften, hvis det er for dyrt for dig - og så sige til
eksmanden, at du er nervøs ved motorcykel-kørslen, men at du ikke vil
ødelægge deres fælles oplevelse og derfor gerne vil have, at han giver
jeres datter "fuldt udstyr" på inden de kører afsted.

Henriette Døssing

Fra : Sabina H.

Dato : 23-02-06 07:46

Fischer & Døssing wrote:
> [...]
> ødelægge deres fælles oplevelse og derfor gerne vil have, at han giver
> jeres datter "fuldt udstyr" på inden de kører afsted.

dette råd synes jeg er det bedste givet endnu...
hvis du (stine) ikke ønsker din datter skal køre motorcykel uden det
resterende udstyr, så må du selv ud og købe det.... eller som nævnt dele
udgiften med din mand..... sansyneligheden er at man sikkert kan finde det
rimelig billigt brugt.... børn har de tjo med at vokse ud af deres udstyr ;)
og når du nu køber udstyr, så husk iøvrigt et rygbælte (ved ikke om det er
det det hedder*G*)...

dernæst vil jeg sige at jeg tror såmænd ikke du behøver være så bange for at
din datter kører motorcykel med sin far.... jeg er sikker på at hun hygger
sig GEVALDIGT og ikke på nogen måde synes det er trælst... det er en ting
far og datter kan nyde sammen, og hvorfor ikke lade dem gøre det....

hvis du til sommer kigger ud i landet, vil du sikkert se et utal af børn
bagpå motorcyklen sammen med deres forældre... det er ikke uhørt, og det er
sansyneligvis ikke mere farligt end at gå over gaden alene.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 23-02-06 08:01

> [...]

> enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen. Der er da for dælen
> heller ingen der finder på at lade børnene køre i bilen uden

Nu ved jeg ikke hvordan din mand kører på MC. Hvis han kører alm. fornuftigt
og kører endnu mere fornuftigt når han har sin datter bagpå - så kan jeg
ikke se
at de ikke skulle have lov til det.
Men når det er sagt skal jeg nok lige nævne at jeg selv har MC kort og hvis
økonomien tillod at jeg fik mig en MC, ville jeg absolut i sommer halvåret
køre min søn på 7 år i skole på dén, når jeg selv er på vej til arbejde.

Men een ting må jeg give dig 200% opbakning i; tøj/udstyr SKAL være i orden.
Jeres datter skal udstyres med hjelm, heldragt eller 2 delt, handsker og
støvler
og det skal alt sammen være noget der er beregnet til MC kørsel!

Iben

Fra : Prikke

Dato : 23-02-06 08:32

> [...]
> ganske enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen. Der er da for
> dælen heller ingen der finder på at lade børnene køre i bilen uden

Jeg er (heldigvis) ikke en af de der er blevet skilt, men jeg tror det er
vigtigt at forholde sig til, hvordan du ville takle situationen hvis I
stadig boede sammen, ville du da have nedlagt veto??? Min mand laver også
ting med vores fælles børn og lader dem gøre ting som jeg ALDRIG ville
tillade, hvis jeg alene havde magten.

Som det er sagt før, køb selv de resterende ting og tal med både din datter
og hendes far om hvorfor, så tror jeg det løser sigselv.

Rikke

Fra : Ulrich Valera

Dato : 23-02-06 09:38

"Stine" <user@unknown.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi har en datter på 9 år. Far har en Harley...
> Han har så købt hjelm og motorcykeljakke til hende. Det synes jeg bare

Ja -, du er hysterisk !
- og er en typisk del af koret af hysteriske kvinder, der ødelægger alle
de relationer, der burde være mellem børn og deres fædre.

Du og andre ligesindede tror, at I er de bedste fædre, børn kan have.

Men sådan har naturen altså ikke planet det.

Om få år vil alle børn bo hos enlige, hysteriske og overbeskyttende
mødre og alle mænd vil som uskyldigt pædofildømte, frustrerede galninge
være anbragt på institution, frataget alt det, som naturen ellers
tilsagde.

Kvinderne har vundet kønskampen, fordi mænd var for skvattede.

Desværre får børn ingen gavn af det, og da slet ikke drenge, der vil
blive opdraget til nærmest kønsløse individer, der på en forsigtig måde
vil gøre alt hvad man bør gøre på en pæn og nobel måde -

Fremtidens kvinder vil være henvist til at købe syntetisk sperm på
Internettet, når de skal formere sig -

Vorherrebevares - og teløgge med resultatet!

Ulrich Valera
Spermfabrikant

Fra : Holst

Dato : 23-02-06 17:00

Stine wrote:

> [...]
> enkelt forbyde ham at tage hende med på motorcyklen. Der er da for dælen
> heller ingen der finder på at lade børnene køre i bilen uden

Der er desværre mange, der lader deres børn køre uden sele.

Kørsel på motorcykel har et dårligt ry, men du skal heller ikke gøre det
værre, end det er. Kører far pænt, så er det såmænd næppe værre end at
køre i bil. Synes han derimod, at det er sjovt at køre 150 km/t på
landevejene og endnu mere på motorvejene, ja, så er det måske en dårlig
idé. Er han erfaren kører, så tror jeg, at du kan tage det ganske
roligt. Dem, der kommer til skade eller dør, er hovedsagelig dem, der
kører råddent.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 11:34

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Dem, der kommer til skade eller dør, er hovedsagelig dem, der kører
> råddent.

Så vidt jeg husker, er den hyppigste årsag til dødsulykker blandt
motorcyklister faktisk bilister, der kører ud fra en sidevej uden at se
motorcyklisten - samt for høj fart i sving.

Mange bilister er vant til, at der halvdelen af året IKKE er motorcykler på
vejene. Men her 1. marts myldrer de frem og dukker ofte op på kørebanen til
stor forbløffelse for bilisterne, der er slemme til uopmærksomt at overse
motorcyklister.

Mvh. Lisbeth

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-02-06 17:06

Stine wrote:

> Som andre mødre i gruppen har jeg nogen gange lidt svært ved at
> forstå ex'ens handlinger, når vores fælles barn er hos ham :))

Det skal du såmænd ikke være ked af. Jeg har godt nok ikke en ex, men
kender godt det der med ikke at fatte det andet køns tankegang.

> Min ex og jeg har ikke problemer med at tale sammen, men der er én
> ting, som vi bare ikke kan blive enige om. Måske er jeg bare
> hysterisk - i så fald kan jeg tåle at høre det.

Du er kvinde og hysterisk. Det er meget udbredt.

Jeg er mand og uansvarlig. Det er ligeledes meget udbredt.

> Vi har en datter på 9 år. Far har en Harley...

Heldige hende.

> Jeg har sagt til ham, at jeg egentlig ikke synes, at børn hører
> til på en motorcykel, men hvis det skal være, så skal hun i hvert
> fald være 'fuldt udstyret' og motorvej er forbudt område.

Point til dig for at acceptere at de kører overhovedet. Jeg forstår nu
ikke det med motorveje? Trafikken der er meget mere overskuelig end på
landevej eller by.

Andre har foreslået dig at købe mere udstyr. Hvis faderen er med på
det, lyder det som et fint kompromis.

> Der er da for dælen heller ingen der finder på at lade børnene
> køre i bilen uden sikkerhedsseler...

Jeg synes ikke den sammenligning er retfærdig.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 11:35

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår nu ikke det med motorveje? Trafikken der er meget mere
> overskuelig end på
> landevej eller by.

Korrekt! Og en af de farligste situationer for motorcyklister findes ikke på
motorvejene: bilisten, der kommer fra en sidevej uden at overholde sin
vigepligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 24-02-06 11:31

> [...]

> Han har så købt hjelm og motorcykeljakke til hende. Det synes jeg bare
> ikke rigtig er nok! Jeg synes både vi mangler bukser, støvler og handsker,

Skal pigen køre på motorcykel, skal hun være påklædt ansvarligt.

MEN.... problemet med børn på motorcykel, at eksempelvis en hjelm er
livsfarlig for små børn. Den gør hovedet så tungt, at hendes nakke
sandsynligvis knækker (på grund af hjelmens vægt!) hvis hun ryger af.
(Hvilke jeg lærte af min kørelærer, da jeg tog motorcykelkørekort)

Det er paradoksalt, men en motorcykelhjelm på en 9-årig ØGER risikoen for at
blive slået ihjel, hvis der sker selv en lille ulykke. En cykelhjelm vil yde
bedre beskyttelse og være mindre farlig..... men den er stadig ikke nok, da
den ikke beskytter hage, kæbe, nakke etc.

Børn skal sædvanligvis være 12-14 år, før deres nakkemuskler er stærke nok
til at holde igen mod vægten fra en motorcykelhjelm i forbindelse med et
fald/styrt. Alt andet lige er din datter i mindre fare ved at blive fragtet
UDEN styrthjelm på! Men tøjet bør være i orden. Asfalteksem er IKKE sjovt.

> Der er da for dælen heller ingen der finder på at lade børnene køre i
> bilen uden sikkerhedsseler...

Jo... det gør masser! Forleden så jeg sågar en passager, der sad på forsædet
(!) med et spædbarn i armene!

Og for ikke længe siden, da jeg var på politistationen for at bestille nyt
pas, så jeg en far køre ind på politistationens parkeringsplads med tre
børn, hvoraf ingen var spændt fast. Den mindste på 4-5 år sad på forsædet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Stine

Dato : 24-02-06 22:06

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> da
> den ikke beskytter hage, kæbe, nakke etc.

Ihhh. Lisbeth, var det bare for at gøre mig ekstra nervøs :))

> [...]
> børn, hvoraf ingen var spændt fast. Den mindste på 4-5 år sad på forsædet.

Du sagde det ikke lige til politiet, nu du alligevel var der? Jeg tror måske
den bøde (500 per manglende sele, ikk'?) ville få ham på rette kurs

/Stine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-02-06 10:25

"Stine" <user@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> Ihhh. Lisbeth, var det bare for at gøre mig ekstra nervøs :))

Næh... ekstra realistisk. At få dig (og andre) til at erkende, at et barn
ikke nødvendigvis er mere sikker af at få styrthjelm på. *S*

Personligt har jeg det sådan, at en ting er erkende livets fakta - herunder
de risici der er forbundet med at leve. Jeg kan sagtens erkende farer og
alligevel vælge at leve med dem. Alternativet er jo slet ikke til at holde
ud - at afskære sig fra alt, der kan være farligt.

> Du sagde det ikke lige til politiet, nu du alligevel var der?

Næh... gad ikke. Man kan jo stort set ikke lave andet end anmelde hinanden,
hvis man skal reagere på farlige bilister. Jeg er lige kørt flere kilometer
på en rute, hvor jeg "fulgtes" ad med en bilist, der kun havde skrabet
halvdelen af forruden og sideruden i hans side fri for is. Samtlige øvrige
vinduer var totalt uigennemsigtige! Og han gjorde sig ikke engang den
ulejlighed at bruge sprinklervæske og vinduesviskere på forruden. Elruden i
bagruden tændte han heller ikke, så bagruden forblev tiliset på de 5-6
kilometer jeg fulgte ham.

Jeg kunne have anmeldt ham, men igen... farlige bilister synes jeg, man ser
hver eneste dag.

> Jeg tror måske den bøde (500 per manglende sele, ikk'?) ville få ham på
> rette kurs

Hvis ikke faren for at miste et barn er nok til, at man spænder dem fast, så
tror jeg ikke, at en bøde er nok.

Men i øvrigt... Tre ikke-fastspændte børn under 12 i bilen er mig bekendt
lig med tre klip i kortet og et mistet kørekort....

Jeg ved ikke, om ikke manglende sikkerhedsudstyr til børn på motorcykel kan
give det samme? Det burde det egentlig. Prøv at ring til politiet og hør ad.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rikke

Dato : 25-02-06 09:21

Hej Stine,

Hvis din datter gerne vil, så skal hun have lov til at komme med på
Harley'en, men KUN hvis hun har fuldt udstyr på, også buks, støvler og
handsker. Jeg kører selv mc, og kører ALDRIG uden fuldt udstyr. Men men men,
folk der kører Harley, synes tit og ofte (LÆS: ALDRIG ), at det ser smart
ud i fuldt udstyr.... Åbenbart er man mere sej at se på uden udstyr og kun
iført jeans, gummisko og t-shirt....

Min kæreste har 2 drenge på 10 og 13 år. Den store af dem, synes det er
viiildt fedt at komme med en tur bagpå, hvor den lille ikke er så vild med
det. Det er med fuldt udstyr. De kan passe mit gamle læder-tøj, mine støvler
og handsker.

Det er en fed oplevelse at køre MC ) ( Nu sætter sæsonen snart ind...)

Hendes far er voksen og vælger selv om hvorvidt han vil bruge udstyr, men
han skal ikke vælge for jeres datter - Hun SKAL have fuldt udstyr på.
Jeg har selv set folk, som har kørt uden udstyr og er styrtet.... Ikke fedt
syn....
Jeg kørte i sommers med en fyr på en Harley, vi kørte på Landevej med en del
sving og han kom forkert ind i det sving og samtidig lå der lidt grus på
vejen, VUPTI, så tog han en rulletur med sin Harley ind over et elektrisk
hegn og ind på en hestefold..... Han havde ikke noget udstyr på....Der gik
laaaang tid inden han kom på vejen igen. Og vi kørte ikke voldsomt stærkt.

Jeg har også set folk kører med deres børn ned til 2 år gamle. De sidder i
en barnestol.

Held og lykke med det - Men hun skal have fuldt udstyr på- NO MATTER WHAT -
Daddy says.

De bedste hilsner fra Rikke

Fra : Ivar

Dato : 25-02-06 19:54

Stine skrev:

> Han har så købt hjelm og motorcykeljakke til hende. Det synes jeg bare ikke
> rigtig er nok! Jeg synes både vi mangler bukser, støvler og handsker, men det
> er han ikke enig med mig i.

Ja, det er mere sikkert med rigtige bukser og støvler.
Det er også mere sikkert i en ny bil end en gammel.
Det er mere sikkert at vippe end at gynge. Og det er mere
sikkert at cykle end at løbe på løbehjul.
... men det er vel slet ikke det, det drejer sig om. Det
er et spørgsmål om at kunne bestemme over sit barn
- ganske simpelt et spørgsmål om magt.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 25-02-06 21:51

On 25/02/06 19:53, in article mn.cca97d628f1182aa.31159@nozpamwebspeed.dk,
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> .. men det er vel slet ikke det, det drejer sig om. Det
> er et spørgsmål om at kunne bestemme over sit barn

Sikke noget sludder. Jeg ville da ønske, at jeg ikke behøvede at bestemme
over mit barn, at jeg kunne overlade det hele til ham selv, men børn handler
udfra impulser; ved ofte hvad de gerne vil, men ligeså ofte ikke hvad der er
bedst for dem, så hvis man overlader dem hele "magten" svigter man som
forælder. Der er jo en grund til, at børn bor sammen med deres forældre og
ikke alene.
Når vi kører bil, vil min søn helst sidde på forsædet, uden autostol.
Dette vil jeg ikke tillade (det vil politiet heller ikke) - er det så fordi
jeg er magtbegærlig, eller fordi jeg elsker min søn og helst vil beholde ham
i live ? Det nemmeste for mig, ville da uden tvivl være, at lade ham gøre
som han vil til enhver tid, men det ville ikke gøre mig til en god mor.

Fra : Ivar

Dato : 25-02-06 22:52

Charlotte D. Jensen skrev:

> [...]
> jeg er magtbegærlig, eller fordi jeg elsker min søn og helst vil beholde ham

Det er jo en helt anden sag. Du kan frit vælge om barnet sidder på
forsædet eller bagsædet, og vælger selvfølgeligt det mest sikre.
I Stines sag er der ikke tale om basale sikkerhedsforanstalninger men
om at anskaffe sig sekundære (bukser, støvler og handsker).

En nykonstrueret bil (med eps, 6-8 airbags osv) er 10 gange så
sikker som en bil der er konstrueret på 20 år siden (i følge FDM).
Kører du i en sådan bil og forlanger at dine børn kun må transporteres
i en sådan bil? Jeg tror det ikke, for du har helt sikkert dine
grænser for hvor vidt man bør gå.
Faren har anskaffet hjelm og jakke. Man ser ofte bagsædepassagerer uden
ordentlig jakke, så han er ikke uden ansvar. En god jakke er
bedre end en dårlig jakke og bukser. Stine ser anderledes på der
end sin eks og vil åbenbart ikke respektere dennes niveau.
Hun insistere på, at hendes syn på sagen er det rigtige.

Et barn bør have en mor til at passe på sig, og en far til at lære
livet

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Stine

Dato : 26-02-06 00:19

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> I Stines sag er der ikke tale om basale sikkerhedsforanstalninger men
> om at anskaffe sig sekundære (bukser, støvler og handsker).

Muligvis sekundære (!?!), men ting som kan sikre mit barns liv i tilfælde af
et uheld. Det er muligt at det er 'lang ude' i din verden, men sådan er
forældre jo så forskellige...

> [...]
> sikker som en bil der er konstrueret på 20 år siden (i følge FDM).
> Kører du i en sådan bil og forlanger at dine børn kun må transporteres

Ja, det gør jeg faktisk! Betaler gerne det ekstra for en Volvo! Nu er jeg så
heldig, at jeg har økonomien til det, men jeg synes det er utopi, at vi har
en ubegrundet lov, som sikrer, at enlige mødre eller fædre med almindelige
jobs ikke kan gøre det samme, men tit og ofte er tvunget til at købe en
gammel bil uden særlig meget sikkerhedsudstyr.

> Et barn bør have en mor til at passe på sig, og en far til at lære
> livet

Sikke en gang vrøvl. Hos os er det i øvrigt far der kigger væk, når jeg
tager hende med i de vildste rutchebaner, for det tør han nemlig ikke, mens
både hun og jeg elsker det :)

Og som slutning på trådens start har jeg nu haft en lille snak med vores
datter. Vi har talt om hvad der mon sker hvis en af de uopmærksomme bilister
dukker op, når hun er på motorcykel (hun sidder altid og bander højlydt over
dem, når vi kører bil). Hun kunne godt selv regne ud, at det kunne gå
rimelig galt - uden at jeg behøvede male nogen billeder for hende. Og vi har
aftalt, at når nu sæsonen starter igen i næste uge skal al kørsel foregå med
det rette udstyr. Så bliver det spændende at se, hvad farmand siger :)

/Stine

Fra : Sabina H.

Dato : 26-02-06 01:25

Stine wrote:

> [...]
> starter igen i næste uge skal al kørsel foregå med det rette udstyr.
> Så bliver det spændende at se, hvad farmand siger :)

hvor er det dejligt at høre hvor stor og moden en datter du har ;)
nu er det sværeste overstået..... fra n u af skal du bare huske hende på det
indimellem, og huske at holde samtalen kørende.... så kommer resten
forhåbentlig af sig selv.....
mht farmand, så kan det måske være til hjælp hvis samtalen med ham foregår
sammen med jeres datter... og du måske lader hende komme med sine egne
argumenter for at bruge udstyret....
manipulerende, ja med garanti ;) men indimellem må man tage det tunge skyts
i brug ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 26-02-06 00:28

On 25/02/06 22:52, in article mn.cd5c7d62d7194222.31159@nozpamwebspeed.dk,

> [...]
> Hun insistere på, at hendes syn på sagen er det rigtige.
>
> Et barn bør have en mor til at passe på sig, og en far til at lære

Min pointe var, at du mente det blot handlede om at have magt over barnet,
hvilket næppe er tilfældet.