Bjerre Vejle Nebsager - Bjerre Tinghuuset~
Fra : Ulla Elisa

Dato : 22-02-06 16:09

Er der en der kan hjælpe mig med at hvad
Tinghuuset, tinghus i Bjerre Vejle Nebsager sogn var for et sted fra ca.
1800 og fremad?

mvh
Ulla Elisa

Fra : Max Jensen

Dato : 22-02-06 17:32

Det var her den lokale herredsforvaltning havde til huse - jeg går ud fra at
der har været en herredsfoged med tilhørende forvaltning. Tinghuset i Bjerre
findes stadig og ligger midt på hovedgaden i Bjerre. Det fremgår tydeligt af
det nuværende ydre, at det bl.a. har været anvendt som fængsel.

Mvh
Max Jensen

Fra : Frede Binderup

Dato : 22-02-06 23:14

Hej, Ulla Elisa!
Det er rigtigt nok, at tingstedet for Bjerre herred lå i Bjerre. Men det
blev først flyttet hertil 1854, for fra 1918 at blive flyttet til Horsens.
Tingstedet var og er stadig et stednavn for nogle enkelte beliggende huse
1/2 - 1 km nordøst for den nuværende Bråskov (stations)by. Om oprindelsen
til navnet skriver August F. Schmidt i "Bjerre Herreds Bogen":
"Bjerre-Hatting herreder har nok først fået et tinghus efter 1688. Et sådant
nævnes i Danske Atlas IV, side 147. Det stod på Bjerre mark nær Brå og ved
herredsskellet" (mellem de to herreder).
Endvidere: "Bjerre-Hatting herreder blev 1688 forenede til en jurisdiktion,
men fra 1854 atter adskilt med hver sin herredsfoged".
Med venlig hilsen
Frede Binderup

Fra : Frede Binderup

Dato : 22-02-06 23:26

Hej, igen!
Stednavnet er selvfølgelig Tinghusene. Undskyld!
Se evt. på et kort. Vejle amt arealinformation er god.
Mvh
Frede

Fra : Ulla Elisa

Dato : 23-02-06 00:05