Skal jeg skifte til asp.net
Fra : Tonni Rasmussen

Dato : 22-02-06 15:44

Jeg er ved at blive ret gode venner med ASP og tænker nu på om
jeg skla begynde at sætte mig ind i ASP.NET.
Hvad er fordelene, er det noget man kun kan lave i ASP.NET?

Jeg lærte ASP på HTML og er meget glad for jeg kan nøjes med at
bruge min notepad til at skrive min kode, det gør at jeg har god
kontrol og overblik over det jeg laver. På HTML har de en
tutuorial om ASP.NET, men her kan man ikke længer nøjes med sin
notepad, hvilket jeg ellers godt kan lig.

Jeg laver kun hjemmeisder for min egen fornøjelses skyld.

Skal jeg opgive min notepad og ASP og kaste mig over ASP.NET?

Hilsen Tonni

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-02-06 16:20

Tonni Rasmussen skrev:

> Jeg er ved at blive ret gode venner med ASP og tænker nu på om
> jeg skla begynde at sætte mig ind i ASP.NET.
> Hvad er fordelene, er det noget man kun kan lave i ASP.NET?

Alt hvad man kan lave i asp.net kan man i princippet også lave i
traditionel asp - men en del ting kan laves med noget mindre kode i
> [...]

> tutuorial om ASP.NET, men her kan man ikke længer nøjes med sin
> notepad, hvilket jeg ellers godt kan lig.

Man kan sagtens benytte notepad til at redigere asp.net-filer med -
det er lige som "gammeldags" asp-filer bare helt almindelige
tekstfiler. Det kan dog være lettere at arbejde med et integreret
IDE målrettet mod asp.net (Web Matrix, som tutorialen henviser til,
er faktisk lidt outdated - kig i stedet på Visual Web Developer
Express
<http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vwd/default.aspx>.

> Jeg laver kun hjemmeisder for min egen fornøjelses skyld.
>
> Skal jeg opgive min notepad og ASP og kaste mig over ASP.NET?

Det er jo dit eget valg. Hvis det alene er for din fornøjelses
skyld, og du i øvrigt er glad for at lave asp-sider, så er det
måske ikke umagen værd at skifte. Men hvis du på et tidspunkt har
tænkt dig at arbejde professionelt med webdesign, er det min
opfattelse at der er langt mere fremtid i asp.net end i traditionel
asp.

..NET-verdenen er ikke helt så enkel at gå til hvis man aldrig før
har arbejdet med programmering, men når man får det lært, er det
særdeles effektivt - der er langt langt mere til rådighed fra
starten i asp.net end man har i asp.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jon.ronnenberg@gmail~

Dato : 23-02-06 06:58

Hvis du gerne vil fortsætte med ASP (og du bruger VBScript?), findes
der et sjovt ASP.NET agtigt framework, skrevet i VBScript til ASP 3.0
http://www.codeproject.com/asp/ClassicAspFW.asp
Jeg garantere dig at du vil lære meget mere om VBScript (særlig
object orienteret programmering - OOP) og du mister ingen at de
oparbejdet viden omkring ASP (eller VBS for den sags skyld). Måske kan
den her artikel hjælpe dig med at forstå frameworket, hvis du ikke
har lavet klasser i VBS før:
http://www.asp101.com/resources/jonmgohr/081899/class.asp
eller mit favorit eksempel:
http://richard-quinn.com/quinn-pages/object_oriented_asp.html (Richard
er en meget flink mand, der næsten sender svaret på ens spørgsmål
samtidig med at du klikker "Send".)