Gode råd til opbygning af effektiv asp sit~
Fra : Magnus

Dato : 22-02-06 12:32

Når jeg nu skal laver en ny asp site vil jeg optimere mine koder
så siden er hurtig og koderne er let at administrere og arbejde
med.

I toppen og bunden inkl. Jeg en fil med html koder og er sidens
design.
Men derudover så har jeg I toppen en fil med de funktioner jeg
bruger såsom hvordan datoer og links skal vises. Den fil
indeholder mange funktioner hvoraf det måske kun er et par som
benyttes på en side og et par andre på en anden side.

Det letteste er vel at have alle funktioner I en fil som inkl. På
alle sider men er det det optimale at inlæse alle hver gang eller
hvordan?

Har I nogle gode råd til den optimale måde at opbygge et asp
site?

/Magnus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-02-06 14:03

On 22 Feb 2006 11:31:40 GMT, Magnus <arnason_fjern@email.dk> wrote:

> [...]
>med.
>
>I toppen og bunden inkl. Jeg en fil med html koder og er sidens

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man laver den mest optimale
struktur - det afhænger jo også en del af opgaven - men en ting, som
jeg har oftest har fundet nyttigt er at lave en relativ stram opdeling
mellem:
- en "input-del" (som fx modtager data fra Request.*, foretager basal
validering etc.)
- en "data-behandlingsdel" (som fx genererer SQL-strenge osv.)
- en output-del (som udskriver selve siden.)
Den sidste del har jeg ind imellem også fundet det nyttigt at dele i
to. Hvis det fx er en side med mange select-bokse og anden mere
kompleks formattering, kan man fx generere side-elementerne først og
så udskrive dem samlet bagefter.

En sådan funktionsmæssig opdeling giver efter min mening god mulighed
for at bevare overblikket, selv hvis man senere laver større ændringer
på siden.

> [...]
>
>Det letteste er vel at have alle funktioner I en fil som inkl. På
>alle sider men er det det optimale at inlæse alle hver gang eller

Jeg plejer at have funktioner liggende i hver sin fil og så inkludere
efter behov, men jeg ved heller ikke rigtigt, hvor mange ressourcer
der bruges på bare at indlæse funktionerne?

I hvert fald vil jeg nok argumentere for *en eller anden form* for
opdeling/gruppering af dine funktioner.

Og generelt er flittig anvendelse af funktioner/subs i høj grad noget,
der hjælper på overblikket.

>Har I nogle gode råd til den optimale måde at opbygge et asp
>site?

De to hensyn: "siden er hurtig" og "koderne er let at administrere"
fører ikke altid i samme retning, og hvilken der skal veje tungest
afhænger af hvilken type site, der er tale om.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj