En hævet mandel
Fra : Brian

Dato : 21-02-06 22:53

Hej jeg Kan mærke at´min den ene mandel er meget hævet i min højer side og
det gør lidt ondi min hals.Er det noget som i mener at jeg skal til lægen
med?

Venlig hilsen

Marianne

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-06 23:46

> Hej jeg Kan mærke at´min den ene mandel er meget hævet i min højer side og
> det gør lidt ondi min hals.Er det noget som i mener at jeg skal til lægen
> med?

Jeg ville ikke. Giv det nogle dage og se hvad det bliver til. En masse
sygdomme går over af sig selv, mens andre kræver lægens receptblok for at
det går hurtigt. Halsbetændelse er sådan la-la, men sålænge det ikke er
halsbetændelse, ville jeg se tiden an.

Mvh Maria

Fra : mk

Dato : 22-02-06 07:28

"Brian" <mms@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det gør lidt ondi min hals.Er det noget som i mener at jeg skal til lægen

Er du sikker på at det er en mandel der er hævet. Det lyder mere som en
hævet lymfekirtel. Hvis du kan mærke "mandlen" gennem huden på højre side af
halsen så er det nok en hævet lymfekirtel. De hæver ofte ved selv alm.
infektioner som forkølelse og let halskatar, men selvfølglig også ved
sværere infektioner.

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-06 13:45

> [...]
> det gør lidt ondi min hals.Er det noget som i mener at jeg skal til lægen
+++++++++
Prøv med at gurgle hals i 1 del 3% Brintoverilte til 9 dele vand. Det hjalp
meget i mine unge dage.
Og se dig selv efter for en infektion i mundhulen i højre side som kan have
forårsagtet at lymfekirtlen(mandlen) er hævet netop i denne side.
Det er ofte en kindtand som der er prikket til betændelse med en tandstikker
eller en overnidkær tandbørste, som er årsagen.

Hilsen
Jens

Fra : Nicole

Dato : 23-02-06 00:01

Brian wrote:
> [...]
> det gør lidt ondi min hals.Er det noget som i mener at jeg skal til lægen

Da jeg var barn... (hehe)... kunne jge mærke begge mine mandler på siden
af halsen, og havde skide ondt.
Mine forældre tog mig til lægen, og det endte med, at mandlerne blev
opereret ud på hospitalet.

Nu ved jeg ikke hvad der er at mærke forksel på, om det er mandler eller
en hævet lymfe knude... Men... Hvis der går en uge uden bedring, synes
jeg da, at du skulle tage et smut forbi lægen.
Har du dårlig ånde, sådan virkelig råden?
Kan du se dine hævede mandler bag i halsen, når du åbner mundne og
kigger i et spejl?
For jeg havde ekstremt dårlig åbne og kunne se de hævede mandler bag i
halsen, dengang. Ydermere var mine mandler postkasse røde og havde hvide
pletter...

Kig dig i halsen, og smut til lægen om en uges tid

God bedring - Nicole