Computer i børnehaven
Fra : Michael

Dato : 21-02-06 17:09

Hvad synes i om at børn i børnehaver spiller computer? I min søns børnehave
er computeren tændt 3-4 timer hver dag og jeg må indrømme at jeg synes det
er lidt i overkanten.

Fra : Holst

Dato : 21-02-06 17:20

Michael wrote:

> Hvad synes i om at børn i børnehaver spiller computer? I min søns børnehave
> er computeren tændt 3-4 timer hver dag og jeg må indrømme at jeg synes det
> er lidt i overkanten.

Det er vel flere om at bruge den, så han ikke selv personligt sidder
bænket foran skærmen i så lang tid.

Hvad siger pædagogerne til din mening derom?

Hvis du synes, han bruger computer for meget i børnehaven, så må du jo
bare undgå, at han bruger computer derhjemme.

Fra : Melanie

Dato : 21-02-06 17:22

"Michael" <mbrud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad synes i om at børn i børnehaver spiller computer? I min søns
børnehave
> er computeren tændt 3-4 timer hver dag og jeg må indrømme at jeg synes det
> er lidt i overkanten.

Jeg bliver nød til at svare hurtigt da jeg skal ud af døren snart og har
gang i eksamensforløb så der er generelt bare ikke meget tid til andet lige
pt. Jeg er i gang med pædagogisk grunduddannelse. Her kigger vi på bla.
læreplaner som er noget politisk besluttet at børnehaver skal følge fremover
for at sikre børnenes udvikling. I læreplanerne står der er børnehave børn
skal have adgang til elektronisk udstyr så som computer for at udvikle deres
kompetencer omkring brugen af denne. Når de spiller skal de bruge taster med
bogstaver eller symboler for at spille. De lære derved brugen og betydningen
af disse taster mm.
Indvidere vil jeg bestemt tro at der er en turnus ordning om hvem der sidder
ved computeren så det ikke er den samme der spiller i 4 timer. Jeg kunne
forestille mig at børnehaven har valgt at lade børnene spille nogle pc-spil
som udvikler nogle kompetencer hos børnene. det kan fx være at børnene skal
træffe nogle valg, eller have en hurtig reaktion for at klare spillet godt.
Snak med dit barn om det, og spørg gerne personalet i børnehaven og få en
dialog om dine og deres synspunkter på det at spille computer og hvilke
spil.
Må løbe. Skal nok prøve at finde tid til at svare på evt. spørgsmål herom,
ellers kan personalet i institutionerne helt sikkert.

Mvh Melanie

Fra : Michael

Dato : 21-02-06 18:11

Som jeg oplever det, er der tre drenge der spiller og en hel flok der sidder
og kigger beundrende på. Det der spilles pt er Lego Racers og Tarzan. Jeg
talte kort med en pædagog om det i dag og hun affærdigede mig nærmest med at
det skulle jeg se at vænne mig til.

Fra : Iben Holst

Dato : 21-02-06 18:35

> [...]
> talte kort med en pædagog om det i dag og hun affærdigede mig nærmest med

Hvis de har turnusordning og sørger for at de børn der voldsomt gerne vil
spille
også får mange andre impulser samme dag og kommer ud i den friske luft, vil
jeg også mene du skal vænne dig til det.... Det er formentlig heller ikke et
problem
for dig ... Men hvis de bare kan sætte sig til som det passer dem ville jeg
også
selv råbe vagt i gevær.

På min søns skole har de også computere tændt til dem med spil i o. klasse,
men
der har de helt faste regler om hvor længe de må sidde og spille.

Vores søn har sin egen pc herhjemme, men det er os forældre der bestemmer
over den. Han kan selv vælge spillet fra gang til gang, men han får lov til
max
1 time i hverdagen og max 2 timer fordelt over dagen lørdag og søndag.
Heldigvis kan der af og til gå dage og uger mellem han spiller ligesom han
kan
have uge efter uge hvor han spiller alt hvad han formår inden for de
fastsatte
tider.

Jeg tror det er meget vigtigt at børn lærer at bruge en pc´er tidligt (og
ikke kun
med spil!), men de skal altså også lære at være bevidste om at det ikke må
fylde
det meste af deres verden som det desværre gør hos alt for mange.

Iben

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-02-06 19:13

Iben Holst wrote:

> Jeg tror det er meget vigtigt at børn lærer at bruge en pc´er tidligt

Jeg tror, det er meget vigtigere - i børnehaven - at børn lærer at være
sammen med og fungere med andre børn. Computere kan vente til de kommer i
skole.
--
Per V.

Hvis sandheden er krigens første offer, er nuancerede standpunkter det
andet.

Fra : IMB

Dato : 21-02-06 20:32

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Jeg tror, det er meget vigtigere - i børnehaven - at børn lærer at
> være sammen med og fungere med andre børn. Computere kan vente til de
> kommer i skole.

At spille spil sammen med/mod eller efter tur på en computer er vel også en
måde at være sammen på. Hvis man sidder i samme rum og spiller så er det
absolut en social aktivitet. Jeg kan ikke se forskellen på det og at en
flok børnehavebørn sidder på hver deres stol og sætter perler på en snor.

Bortset fra at computeren sikkert er sjovere for de fleste drenge.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 00:07

IMB wrote:
Hvis man sidder i samme rum og
> spiller så er det absolut en social aktivitet. > --

Så er det også en social aktivitet at sidde i en biograf.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 20:31

Per Vadmand wrote:
> IMB wrote:
> Hvis man sidder i samme rum og
>
> Så er det også en social aktivitet at sidde i en biograf.

Sådan som folk kæfter op i biograferne i vore dage, er det ikke helt galt

Men nej. I en biograf sidder folk som hovedregel stille, uden kontakt til
sidemanden. Det er ikke tilfældet når man spiller sammen. Man hjælper,
kommer med forslag følger med, skiftes til at prøve etc. At der kun i
praksis er én der kan styre computeren på et givet tidspunkt er ikke
anerledes end med så mange andre legeaktiviteter. (Og ligesom med dem, er
det vigtigt, at man skiftes.)

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 21-02-06 21:13

Per Vadmand wrote:

> Jeg tror, det er meget vigtigere - i børnehaven - at børn lærer at
> være sammen med og fungere med andre børn. Computere kan vente til de
> kommer i skole.

Jeg er i princippet enig, men jeg ser ikke en modsætning mellem de to ting.
For det første fordi tiden det enkelte barn tilbringer foran en computer er
begrænset (hvis der er tale om en fornuftig børnehave). For det andet fordi
det at spille på en computer i mange tilfælde *også* er en social aktivitet.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Iben Holst

Dato : 21-02-06 22:01

> Jeg tror, det er meget vigtigere - i børnehaven - at børn lærer at være
> sammen med og fungere med andre børn.

Absolut!!

> Computere kan vente til de kommer i skole.

Ja det kan den da bestemt, men jeg synes det er helt ok i bhv. hvis blot
der er en fornuftig ordning ved brug af den. Det skal ikke være en
maskine de bare kan sætte sig til som det passer dem.

Iben

Fra : Ivar

Dato : 21-02-06 22:21

Per Vadmand skrev:

> Jeg tror, det er meget vigtigere - i børnehaven - at børn lærer at være
> sammen med og fungere med andre børn.

Netop til dette er en computer i en børnehave alle tiders.
Der er kun en der kan spille af gangen, så de må lære at
skiftes. Hvis der er en der ikke er villig til at slippe
computeren, bliver ham upopulær, eller vennerne går og
han kan side alene.

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 00:08

Ivar wrote:

> [...]
> skiftes. Hvis der er en der ikke er villig til at slippe
> computeren, bliver ham upopulær, eller vennerne går og

Det lyder som noget af en konstruktion. Nøjagtigt det samme kan børn lære af
et hvilket som helst andet stykke attraktivt legetøj, hvor der ikke er et
til hvert barn.

Fra : Ivar

Dato : 22-02-06 19:25

Per Vadmand skrev:

> Nøjagtigt det samme kan børn lære af et hvilket som helst andet stykke
> attraktivt legetøj, hvor der ikke er et til hvert barn.

Selvfølgelig, men der er ikke andre former for legetøj, der kan
samle mere begejstring end computerspil hos en flok drenge.

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Anders Majland

Dato : 22-02-06 21:17

> Selvfølgelig, men der er ikke andre former for legetøj, der kan
> samle mere begejstring end computerspil hos en flok drenge.

Jo - når børnehaven lige har fået en kasse nye "travtorer" < forsøg på
lydskrift , eller de laver bål osv.

Jeg er også enig at det fint bør kunne fungere som en social aktivitet -
Lego Racers er også et stort hit herjemme og kan spilles 2 ad gangen. Og det
er kun lige at jeg kan give Thomas (vores søn på 5) baghjul Jeg er
egenligt ikke klar over om børnehavebørnene her bruger computerne dernede,
men de deler lokaler med sfo'en der gør.

Mette:
> I alle tilfælde er det aktiviteter, der stimulerer hjernen, mens barnet
> ikke
> bruger sin krop ret meget fysisk
Har du set 5årige spille computerspil - det foregår med hele kroppen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 20:32

Per Vadmand wrote:

> Det lyder som noget af en konstruktion. Nøjagtigt det samme kan børn
> lære af et hvilket som helst andet stykke attraktivt legetøj, hvor
> der ikke er et til hvert barn.

Ja, men de kan ikke samtidig lære grundprincipperne for brug af en computer.
Ja, jeg ved godt, at det ikke haster, men det er da vel heller ikke nogen
skade til.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 21:03

Kristian Damm Jensen wrote:

> Ja, men de kan ikke samtidig lære grundprincipperne for brug af en
> computer. Ja, jeg ved godt, at det ikke haster, men det er da vel
> heller ikke nogen skade til.

Jo, hvis det sker på bekostning af andet. Computere er dyre, og
børnehavebudgetterne skæres ustandseligt ned på grund af skattestop og
almindelig nærighed. Hvad er det, børnene skal undvære, for at der kan blive
råd til computere?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 22:07

Per Vadmand wrote:

> [...]
> børnehavebudgetterne skæres ustandseligt ned på grund af skattestop og
> almindelig nærighed. Hvad er det, børnene skal undvære, for at der

Se, det er et argument jeg kan forstå.

Men skal vi ikke lige blive enige om, at evt. indkøb af en computer ikke
påvirker normeringen? En computer koster ca 10000 kr og holder (bør holde)
2-3 år. En medarbejder koster (accepter lige unøjagtigheden for argumentets
skyld, jeg har virkelig ingen anelse om, hvad de får i løn) ca. 20000 om
måneden. Der er 3 (hvor jeg bor) medarbejder på en stue med 20 børn. Vi kan
altså over 3år sammenligne 10.0000 med 3*3*12*20.000 = 2.160.000 kr. Det er
ikke på normeringen man skærer for at få råd til computeren. (Men det kan
selvfølgelig godt være, man stopper et ekstra barn ind på stuen...)

Til gengæld vil det nemt kunne gå ud over budgettet til gen- og
nyanskaffelser af legetøj, som - det kan vi blive enige om - er presset. Og
her kan man naturligvis få temmelig meget legetøj for 10.000 kr. Og hvis man
tænker sig lidt om, kan det endda komme til at holde længere end 3 år.

Det er altså (ligesom hjemme) et spørgsmål om at prioritere hvilket stykke
legetøj, der er mest interessant i forhold til prisen.

Der er så to klare argumenter for computeren:
For det første elsker ungerne den.
For det andet: Nogen under får erfaringer med computer hjemmefra, men ikke
alle. Af hensyn til den almindelige udjævning af de sociale skel, som det
offentlige har et vist ansvar for, tror jeg det vil være en god idé at
anskaffe sig en computer også i børnehaverne. (På den anden side bliver det
vel efterhånden mere og mere ualmindeligt at et hjem ikke ejer en computer,
og før børnehaverne får taget sig sammen til at se dette perspektiv, er de
sikkert overhalet indenom af udviklingen.)

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Ivar

Dato : 22-02-06 22:49

Kristian Damm Jensen skrev:

> 3*3*12*20.000 = 2.160.000 kr.

Børnehaver har reelt kun én udgift, og det er personalet.

De nævnte computerspil er ældgamle og kræver ikke en computer til
10.000 kr, der udskiftes hver tredje år. "Tarzan" kræver blot
Windows 95 og 166 MHz.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 23:18

Ivar wrote:

> Børnehaver har reelt kun én udgift, og det er personalet.
..
Hvad mener du dog med det?

Fra : Ivar

Dato : 22-02-06 23:40

Per Vadmand skrev:

> .
> Hvad mener du dog med det?

At en børnehaves budget stort set kun består af lønomkostninger.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-02-06 00:02

Ivar wrote:

> At en børnehaves budget stort set kun består af lønomkostninger.

Lønomkostningerne udgør den væsentligste del - men det er jo ikke herfra,
udgiften til eventuelle computere tages, men fra de øvrige
materialeudgifter, så jeg mener, din indvending er irrelevant.

Fra : Ivar

Dato : 25-02-06 19:57

Per Vadmand skrev:

> Lønomkostningerne udgør den væsentligste del - men det er jo ikke herfra,
> udgiften til eventuelle computere tages, men fra de øvrige materialeudgifter,
> så jeg mener, din indvending er irrelevant.

Det hele kommer fra kommunekassen, og det er blot en politisk
beslutning i kommunerne om hvor meget der skal bruges til legetøj.

Ivar Magnusson

--
Er du træt af Outlook Express'?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-02-06 12:09

Ivar wrote:

> Det hele kommer fra kommunekassen, og det er blot en politisk
> beslutning i kommunerne om hvor meget der skal bruges til legetøj.

Minimumspersonalenormeringen er mig bekendt fastsat ved lov af staten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-06 19:13

"Michael" <mbrud@hotmail.com> writes:

> [...]
> talte kort med en pædagog om det i dag og hun affærdigede mig nærmest med at

Det lyder som noget man godt kan tage op.

Jeg har gode erfaringer med Pixeline som ungerne er vilde med
(computerrummet havde været proppet til randen da det nye spil kom før
jul), og hvor pædagogerne er opmærksomme på at de skal skiftes og ikke
sidde der hele dagen.

I mine øjne er computerspil en del af de unge menneskers dagligdag,
men bør ikke overdrives.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Gunnar007

Dato : 21-02-06 21:27

> Som jeg oplever det, er der tre drenge der spiller og en hel flok der
> sidder og kigger beundrende på.

Hvordan kan du sige ovenstående ! Har du været der i de 4 timer pc'en har
været tændt ?
Eller har du været der for at hente junior, og i de 15 minutter du var der,
sad de samme ved skærmen.

Når jeg henter Junior, og han ingen strømper på, går jeg ikke i selvsving og
skyder på personalet for at han ikke har haft dem på hele dagen, Måske han
bare har taget dem af, 5 minuttet inden jeg kom ind af døren !

Mon ikke Pædagogerne har styr på det, hvis ikke, så gå til din
forældrebestyrelse og hør om deres holdning !

Hilsen G

Fra : Michael

Dato : 21-02-06 22:59

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message
> [...]
> været tændt ?
> Eller har du været der for at hente junior, og i de 15 minutter du var

Undskyld Gunnar jeg kom vist til at svare dig på mail.

Jeg har observeret de samme tre drenge spille hver dag i månedsvis, både når
jeg afleverer og henter. Computeren i børnehaven er tændt fra 8 til 9:30
(idag kørte den stadig kl 10) og igen fra 15 - 17. Resten af børnene sidder
og kigger på, og jeg kan altså ikke se det pædagogiske argument for at disse
(min søn er en af dem) tilbringer flere timer hver dag med at sidde og glo
på andre spille de samme to spil. Da jeg i dag konfronterede en af
pædagogerne med disse forhold fik jeg så den besked at det måtte jeg se at
vænne mig til, og at andre institutioner snart vil følge trop og begynde at
tilbyde denne aktivitet under lign. forhold. Hun mente i øvrigt ikke at det
er korrekt at det er de samme tre drenge der altid spiller og hævdede også
at de voksne i børnehaven ofte deltager i aktiviteten. Det kan jeg
selvfølgelig ikke vide noget om. Jeg ved bare hvad jeg har set og hvad min
søn på snart syv fortæller.

Fra : Gunnar007

Dato : 21-02-06 23:13

> Undskyld Gunnar jeg kom vist til at svare dig på mail.

Okay, har dog svaret dig alligevel.
Sjovt nok for jeg tænkte først om jeg lige skulle forklare dig ettiketen..
Men det er ok

HilsenG

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-02-06 19:11

Melanie wrote:

> læreplanerne står der er børnehave børn skal have adgang til
> elektronisk udstyr så som computer for at udvikle deres kompetencer
> omkring brugen af denne.

Kan det virkelig passe? Efter min mening hører computere ikke hjemme andre
steder i en børnehave end på lederens kontor.

Fra : Mette

Dato : 21-02-06 22:39

> Kan det virkelig passe? Efter min mening hører computere ikke hjemme andre
> steder i en børnehave end på lederens kontor.

Hvorfor ikke? Hvad er forskellen på en computer og et puslespil? Eller en
computer og en bog? Eller en computer og perler?
I alle tilfælde er det aktiviteter, der stimulerer hjernen, mens barnet ikke
bruger sin krop ret meget fysisk eller indgår i en meget social leg med
andre. Men du vil vel ikke mene at bøger, perler eller puslespil heller ikke
hører hjemme i en børnehave?
Er det ledningerne, der gør at det virker fremmedgørende på dig?

Når ungerne sidder ved computeren, snakker de sammen, giver gode råd,
hjælper hinanden og udvikler samtidigt deres hjerner i forhold til
problemløsning osv. Når børn lægger puslespil sammen, så sker der nøjagtigt
det samme....

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 00:10

Mette wrote:

> [...]
> puslespil heller ikke hører hjemme i en børnehave?
> Er det ledningerne, der gør at det virker fremmedgørende på dig?

Måske mere ressourcefrådset. En computer kan - for den aldersgruppe - ikke
noget, alle de ting, du nævner, ikke kan lige så godt eller bedre.

Tænk, hvis man brugte de millioner, der smides ud til computere til bedre
personalenormering i stedet.

Fra : Mette

Dato : 22-02-06 00:35

> Måske mere ressourcefrådset. En computer kan - for den aldersgruppe - ikke
> noget, alle de ting, du nævner, ikke kan lige så godt eller bedre.

Jo. Det kan bl.a. lære dem at bruge en computer og blive fortrolig med det
redskab, som de vil komme til at bruge resten af deres skolegang og
arbejdsliv.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 00:46

Mette wrote:
> [...]
>>

> Jo. Det kan bl.a. lære dem at bruge en computer og blive fortrolig
> med det redskab, som de vil komme til at bruge resten af deres

Det er ikke noget argument for at de netop skal begynde at bruge den i
børnehaven. De lærer mange andre ting i skolen, man heller ikke pådutter dem
i børnehaven.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 20:36

Per Vadmand wrote:

> Det er ikke noget argument for at de netop skal begynde at bruge den i
> børnehaven. De lærer mange andre ting i skolen, man heller ikke
> pådutter dem i børnehaven.

Nej, men det underminerer dit argument om, at computeren ikke kan lære dem
noget som andre stykker legetøj ikke kan.

Der er så mange ting man kan vente med. Men man kan også bare komme i gang.
Der er ikke noget merer befordrende for indlæringen end entusiasme, og som
en anden skrev - der er ikke mange andre ting der i den grad kan frembringe
entusiasme hos ungerne.

Og så gentager jeg, siden du ikke følte behov for at kommentere på det
første gang: Det er ikke et enten eller. Med én computer til 20 børn, tændt
i 3-4 timer om dage, så bliver det ikke til mange minutter pr. barn pr. dag
i gennemsnit. Resten af tiden må de så bruge på mere traditionelle
legeaktiviteter.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Jack

Dato : 22-02-06 00:47

> Hvad synes i om at børn i børnehaver spiller computer? I min søns
> børnehave er computeren tændt 3-4 timer hver dag og jeg må indrømme at jeg
> synes det er lidt i overkanten.

Det lyder som en sovepude for dovne pædagoger. De vil sikkert gerne have
mere
tid til sig selv, kaffe-kom-sammen og udendørs rygning. Iøvrigt tror jeg at
udendørs
leg og fysiske aktiviteter er mere sundt for et barn end at sidde foran en
skærm med
mindre man ønsker at lære sit barn asocial adfærd.

Fra : Michael

Dato : 22-02-06 09:22

"Jack" <jack@nospammers.please> wrote in message

> [...]
> skærm med
> mindre man ønsker at lære sit barn asocial adfærd.

Jeg er også lidt bange for at den computer fjerner pædagogernes fokus fra
hele den gruppe af børn der er så betagede af den. Den megen
computeraktivitet har utvivlsomt skabt mere ro i gruppen af større
drengebørn, og medvirker i en vis forstand til at "frigive" de voksne til
andre aktiviteter. Da jeg afleverede min søn kl 8:15 i dag sad der fire
pædagoger alene omkring et bord mens der var fuldt hus (af børn) foran
computeren i det tilstødende lokale. En af pædagogerne jokede endda med at
min søn ikke svarede hende da hun sagde godmorgen til ham, og morede sig
over at det er blevet umuligt at komme i kontakt med drengene efter
computeren er kommet. Jeg sagde småspydigt at det problem jo relativt nemt
kunne løses.

Jeg synes ikke det er noget forkert ved at børn spiller computer i
børnehaver. Det jeg har et problem med er: 1. at computeren er tændt mindst
3 1/2 time om dagen. 2. at den samme lille sluttede kreds på max 5 børn
aktivt spiller, mens en større gruppe blot sidder og kigger på. Og 3. at jeg
aldrig ser en voksen deltage i aktiviteten.

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-02-06 10:35

Michael wrote:

> [...]
> max 5 børn aktivt spiller, mens en større gruppe blot sidder og
> kigger på. Og 3. at jeg aldrig ser en voksen deltage i aktiviteten.

Hves den observation er rigtig, bekræfter den blot mine formodninger om,
hvordan computere ville fungere i de fleste børnehaver.

Fra : Mette

Dato : 22-02-06 11:28

> Hves den observation er rigtig, bekræfter den blot mine formodninger om,
> hvordan computere ville fungere i de fleste børnehaver.
> --

Så lad mig komme med en anden observation: Der er computere (3 stks) i min
datters gamle børnehave. De var "åbne" to gange om dagen i et begrænset
tidsinterval. Nogle dage var der også lukket. Men uanset hvad skulle børnene
spørge om lov, og acceptere et evt. nej pga. andre aktiviteter. Før de måtte
bruge computeren skulle de have et kørekort til det. Når de spillede var det
ofte med en voksen, og som regel spillede de to og to, mens de snakkede
livligt, hjalp hinanden og ja - hyggede sig. Alle spillene var udformet med
et pædagogisk formål, så ungerne fik noget ud af det. Jeg har aldrig oplevet
at ungerne sad stuvet sammen foran skærmen, men pædagogerne sad og røg eller
drak kaffe.
Men måske var denne børnehave bare noget særligt for de voksne var altid der
hvor børnene var, dog uden at gå ind og overstyre.

Jeg har i hvert fald aldrig set nogle af de voksne sidde og have sludreklub
to og to (eller flere) i de tre år, min datter gik der.

Fra : Jack

Dato : 22-02-06 16:42

> Jeg har i hvert fald aldrig set nogle af de voksne sidde og have
> sludreklub
> to og to (eller flere) i de tre år, min datter gik der.

Nej, men det er vel ikke så underligt. Hvis jeg kan undgå det så skal mine
børn i hvert fald ikke i institutionaliseres.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 22-02-06 20:40

Michael wrote:
> [...]
> børnehaver. Det jeg har et problem med er:

> 1. at computeren er tændt mindst 3 1/2 time om dagen.

Det ville jeg ikke anse for et problem, hvis det ikke var for dit andet
punkt. Hvis mange børn deltog, ville der ikke blive meget tid til hver
enkelt.

> 2. at den samme lille sluttede kreds på max 5 børn aktivt spiller, mens en
> større gruppe blot sidder og
> kigger på.

Her er jeg fuldstændig enig. Det er dovne pædagoger. Der skal være spredning
på. (Det kunne også være at det spændende ved bare at kigge på aftog, hvis
man selv kunne komme til på et andet tidspunkt.)

> Og 3. at jeg aldrig ser en voksen deltage i aktiviteten.

Hvis voksne vitterlig aldrig deltager, så er jeg enig.

--
Kristian Damm Jensen

Fra : Anonymus

Dato : 25-02-06 22:21