Nyt bundkort + cpu
Fra : ___P.Sir

Dato : 21-02-06 12:32

Min søn har et abit kv7 med en amd XP 3000+ cpu. Den driller ham en del.
Ofte må han ind i bios og ændre cpu indstillingerne, da han ikke kan starte
op uden. Den ændrer tilsyneladende selv 3000 til 2150, til 2500 m.m.
En fejl - eller måske os der ikke forstår systemet.
MEN - han skal have et nyt, og det skal være pentium 4. Samtidig skal han
også have et nyt grafikkort, har jeg lovet ham.
Disse skal jo helst passe godt sammen. Pris for bundkort med cpu - måske op
til 800 kr, grafikkort vel noget i samme stil.
Anbefalinger?
Ps.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-02-06 16:16

___P.Sir wrote:
> [...]
> 2150, til
> 2500 m.m. En fejl - eller måske os der ikke forstår systemet.

Måske har I misforstået det med 3000+ ?

En Athlon 3000+ kører 2167 mhz og ikke 3000 mhz (som standard)

Athlon XP 3000+: 2167 MHz / 333 FSB / 13.0x multiplier

Jan

Fra : ___P.Sir

Dato : 21-02-06 17:30

> Måske har I misforstået det med 3000+ ?
>
> En Athlon 3000+ kører 2167 mhz og ikke 3000 mhz (som standard)
>
> Athlon XP 3000+: 2167 MHz / 333 FSB / 13.0x multiplier

ja, men den vil nogle gange ikke starte op, uden at man har været en gange
omkring biosén, og det er altid noget med "softmenu setup", hvor cpu
operating speed er angivet. Der er den så af sig selv ændret til nogle gange
3000, andre gange 2500 så vidt jeg husker, og vi skal forsøge nogle gange at
ændre tilbage til de ca 2100, før det virker igen...?! Noget er der galt,
når den pludselig gør således, efter at have virket nogle dage, så derfor er
vi ved at miste tålmodigheden med den.
ps.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 21-02-06 22:31

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der galt, når den pludselig gør således, efter at have virket nogle dage,
> så derfor er vi ved at miste tålmodigheden med den.

Når den mister oplysninger i bios sætter den også typisk cpu til nogle
default værdier. Det tyder på, at batteriet på bundkortet er defekt, idet
det næsten er eneste fejlmulighed når bios mister sine oplysninger.

Kurt

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 21-02-06 22:49

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i en meddelelse news:43fb868d$0$200$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Når den mister oplysninger i bios sætter den også typisk cpu til nogle default værdier. Det tyder på, at batteriet på bundkortet
> er defekt, idet det næsten er eneste fejlmulighed når bios mister sine oplysninger.

Jeg tror den har stoppet boot inden hvis den har mistet CMOS og
vil bede om at få indlæst igen. Der kan være andre årsager, jeg
oplever det en gang i mellem på min hvor den tror den er overklokket
og det er kun CPU indstillinger der skal tilpasses igen.

Fra : LNC

Dato : 22-02-06 16:18

Prøv da med en ny PSU og man køber vel ikke P4 fremfor AMD
Mvh Lars

Fra : MN

Dato : 22-02-06 16:21

"LNC" <BOoH-FJERN-@it.dk> wrote in message
> Prøv da med en ny PSU og man køber vel ikke P4 fremfor AMD

Hvorfor ikke?

MN

Fra : LNC

Dato : 22-02-06 16:50

> Hvorfor ikke?
>
> MN

Hvorfor give mere for noget der yder mindre .
Det er da idioti , plus Amd er køligere end Intel så man ikke behøver en
støjende Intel

Mvh Lars

Fra : ___P.Sir

Dato : 23-02-06 08:38

> Hvorfor give mere for noget der yder mindre .
> Det er da idioti , plus Amd er køligere end Intel så man ikke behøver en
> støjende Intel
Jo, men vi er bare blevet noget afskrækket af de problemer, der har været
med den nuværende - hvad grunden så end måtte være.
Hvilken ny processor skal jeg købe for at undgå dette? Gerne AMD, hvis den
er stabil nok og ikke driller som nu.
ps.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-02-06 09:16

> [...]
> med den nuværende - hvad grunden så end måtte være.
> Hvilken ny processor skal jeg købe for at undgå dette? Gerne AMD, hvis den

AMD er mere ydelse/krone, men det er min erfaring, at den lige er et hak
sværrere at få stabil end intel. De P4 maskiner jeg administrerer på
arbejdet er generelt mere stabile end de AMD (både XP og 64) maskiner vi
har. Når det er sagt, så har vi også et cluster med dual AMD opterons der er
klippestabile. Men så koster maskinerne også bare det samme som intel.

På et begrænset budget ville jeg købe AMD. Eller hvis målet er mest ydelse
pr. krone ville jeg vælge AMD.

Er målet at man bestiller en maskine, sætter den op og den så kører herfra
og til den er afskrevet til 0,- om 3 år, så ville jeg klart vælge en intel
p4 eller pentium-m.

Thomas

Fra : ___P.Sir

Dato : 24-02-06 15:33

Nu er den helt gal med den cpu:
Ved opstart siger den "cpu is unworkable or has been changed. Please recheck
cpu softmenu."
Man kan så trykke F1, opstart fortsætter..men ender i blå skærm med teksten
"unmountable_boot_volume" og stopcode 0x000000ED.
Jeg går i bios, der står cpu på default, jeg saver og exit. Ny start - cpu
3000+ står der, ddr 400. Samme tekst gentager sig, blå skærm osv. Ny
opstart, nu står der cpu 1040, ddr 266, og så "checksum error - default
loaded"., trykker F1, blå skærm, samme fejl. Ind i bios, vælger cpu manuelt
til 200 (kan kun vælge mellem 200-250). Ny opstart, xp 2111, ddr 400 siger
den nu, men ender samme sted - blå skærm.
HVAD ER GALT?
Preben

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-02-06 15:58

> HVAD ER GALT?

Det kan være en eller flere ud af 4 ting:

1. Din cpu er ved at dø
2. Din PSU er ved at dø
3. Dine ram har det skidt
4. Dit bundkort er ved at dø

Jeg ville teste teserne i rækkefølgen: 1, 4, 2. og 3.

Thomas

Fra : ___P.Sir

Dato : 24-02-06 16:18

> Jeg ville teste teserne i rækkefølgen: 1, 4, 2. og 3.

Er der nogen måde at teste denne cpu på, uden at simpelthen købe en ny og
sætte i?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-02-06 18:15

___P.Sir <remove_pbs@adslhome.dk> skrev 2006-02-24:

> Er der nogen måde at teste denne cpu på, uden at simpelthen købe en ny og
> sætte i?

Nja. Hvis du har et andet socket a bundkort der kan køre med en 3000+ kan du
stoppe cpu og ram over i det og se om det spiller.

For at teste ting skal du have nogle "reservedele"/known good dele.

Thomas