Bollemælk
Fra : Leo

Dato : 21-02-06 10:42

Vi havde for nyligt en tråd om kærnemælksvælling, hvori indsneg sig en lille
sidegren om bollemælk - og betydningen af at stikke op for bollemælk, eller
rettere ikke at stikke op.

Jeg fik lige fat i en lidt ældre kogebog - med en opskrift på bollemælk, som
jeg naturligvis vil dele med jer:

Bollemælk
Mælk sættes over Ilden med et Stykke Kanel og lidt Sukker; naar det koger,
sætter man med spidsen af en Ske smaa Mel- eller Brødboller paa.; lidt salt
tilsættes. 1 Pot Mælk kan man regne til 3 Personer og 8 á 10 Boller til hver
Portion; en lille Smule godt Smør kommes i Terrinen før Anretningen, eller
man serverer Sukker og Kanel til.

Og lad os bare fra samme medtage :

Kernemælkssuppe
5 Spiseskefulde Rismel røres ud i 2½ Pot Kernemælk; heri kommer man en
haandfuld Rosiner, et stykke Kanel, Citronskal og Sukker efter smag, og - om
man vil - lidt skoldede, hakkede Mandler; det sættes over Ilden og røres
stadig, til det koger. Suppen maa koges indtil Rosinerne bliver møre. Man
kan i Terrinen komme Flødeskum og omrøre den med Suppen, naar den hældes op.
Til ca. 7 Personer.

Kernemælksvælling
3 Potter Kernemælk sættes over Ilden med et stykke Kanel og Citronskal og
røres jævnlig, indtil den koger; man kommer da en god Kop Gryn deri, enten
Ris-, Byg- eller Boghvedegryn; den koges 1-1½ Time og tillaves med Sukker.
Hertil kan ogsaa serveres Flødeskum. - Til ca. 8 Personer.

Og så blot for at det hele ikke skal ende i "de gode gamle dage":

Smørgrød
1 Pund hvedemel bages i 65 Kvt. Margarine - ikke brunes -, indtil det
slipper Skeen; spædes derefter lidt efter lidt med kogende Vand, indtil
Grøden faar en passende Stivhed - der vil bruges 2 a 3 Potter Vand. Grøden
maa stadig omrøres og koge jævn imellem hver Gang den spædes. Grøden
tilsættes Salt og anrettes med Sukker, Kanel og og Saftvand.

Ja, jeg siger bare velbekomme!

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-02-06 18:16

"Leo" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> maa stadig omrøres og koge jævn imellem hver Gang den spædes. Grøden
> tilsættes Salt og anrettes med Sukker, Kanel og og Saftvand.

Spurgte lige google hvor meget en kvint er i gram og fik:
http://www.saack.dk/master.html?http://www.saack.dk/maalogvaegt.shtml

en kvint = 5 gram

mvh
Jørgen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-02-06 18:41

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> "Leo" <fupkonto@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Spurgte lige google hvor meget en kvint er i gram og fik:
> [...]
Prøv at gå ind på samme side fra forsiden:

http://www.saack.dk/

og leg lidt med synsbedrag og gå i indholdsfortegnelsen og find en
regnemaskine til romertal.

mvh
Jørgen

Fra : Peter Westh

Dato : 21-02-06 20:52

> [...]

> Mælk sættes over Ilden med et Stykke Kanel og lidt Sukker; naar det koger,
> sætter man med spidsen af en Ske smaa Mel- eller Brødboller paa.

Hvordan er opskriften på disse Mel- eller Brødboller?

/P

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-02-06 22:17

Den Tue, 21 Feb 2006 20:52:24 +0100, skrev Peter Westh :

> Hvordan er opskriften på disse Mel- eller Brødboller?

Mon ikke der menes allerede tilberedte mel- eller brødboller? Isåfald er
det vel klassiske melboller:

1,5 dl letsaltet vand bringes i kog med 75 gram smør. Blandingen tages
af varmen og 100 gram mel røres i til dejen er ensartet og blank. Dejen
afkøles 5 minutter hvorefter 2 hele æg røres i dejen, igen til den er
ensartet.

Dejen udbredes på en flad tallerken og der kan nu med en teske tages små
klatter af dejen, der formes til kugler og koges for svag varme i
letsaltet vand indtil de flyder ovenpå.

Hvis man aldrig har prøvet hjemmelavede melboller, bør man gøre det bare
én gang: Forskellen til de fabriksfremstillede er himmelvid.

--
Kent Oldhøj

Fra : HGL

Dato : 23-02-06 13:16

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis man aldrig har prøvet hjemmelavede melboller, bør man gøre det bare
> én gang: Forskellen til de fabriksfremstillede er himmelvid.

Fremgangsmåden på melboller er god nok, men melet skal også være i gryden
mens blusset er på, der skal piskes godt i massen for at melsmagen kommer
væk, derefter tages den af varmen og æggene tilsættes. Det er den samme måde
man laver wales-stænger - eller boller som bages i ovn på, blot tilsættes
sukker i stedet for salt.
Det er rigtigt at hjemmelavede ting smager 10 gange bedre end det man
køber.

Godt program

Hilsen
Musli

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-02-06 23:34

Den Thu, 23 Feb 2006 13:15:48 +0100, skrev HGL :

> Fremgangsmåden på melboller er god nok, men melet skal også være i gryden
> mens blusset er på, der skal piskes godt i massen for at melsmagen kommer
> væk

Når vi snakker melboller er jeg uenig. Men det er naturligvis smag og
behag.

--
Kent Oldhøj

Fra : Leo

Dato : 22-02-06 08:59

Hej Peter
Ja, det er jo et relevant spørgsmål - har du tænkt dig at prøve opskriften?

Brødboller
Et Franskbrød til 10 Øre skrælles, skæres i Stykker, lægges i Mælk og staar
tildækket en Time; trykkes derefter op og bages i 10 á 15 Kvt. Margarine til
det slipper Ske og Gryde. Naar Dejgen er afkølet, røres 3á 4 hele Æg i - et
ad Gangen -, lidt Salt tilsættes, og om man vil, lidt Sukker og Kardemomme,
hvis Bollerne skal bruges til Bollemælk eller søde Supper.

Hvede- og Rismelsboller
3 Kopper Mælk sættes over Ilden med et lille Stykke Margarine; 3 Kopper
el - halvt af hver Slags - røres med 2 Kopper Mælk; røres i Gryden og koges
til en stiv Grød. Den hældes da op og svales lidt, røres derefter med 3 Æg
og lidt Salt tilsættes; lige før Bollerne skal koges rører man 2
Spiseskefulde Hvedemel i. (Heraf bliver ca. 80 Boller), Alle Brød- og
Melboller koges i Vand med Salt og kommes derefter over paa Suppen.

Og så lige et par "bonusopskrifter", når jeg nu er ved at skrive af:

Fine Citronboller
½ Pund skrællet Franskbrød rives fint, heri blandes 2 smaa Spiseskefulde
Hvedemel; det røres og arbejdes godt med 4 a 5 hele Æg - et ad Gangen.
Derefter tilsættes lidt Salt, 30 Kvt. Sukker, 35 Kvt. finthakket Nyretalg,
Saften og den fintrevne Skal af en stor Citron, og det røres godt sammen.
Disse Boller bruges til Frugtsupper, men kan ogsaa anvendes som Dessert med
Saftsauce, og de koges da saa store som Hønseæg.

Tyske Klumper
Man river en stor Tallerken Kartofler - som maa være kogte Dagen forud -
meget fint og omhyggeligt, thi hvis den mindste smule Kartoffel falder af
Fadet og ikke igen samles op og trykkes igennem Rivejærnet, kan Bollerne
ikke sættes pænt paa, naar de skal koges. 5á 6 stykker fedt Flæsk skæres i
ganske smaa bitte Firkanter og steges i en Gryde ved ikke for stærk Ild, et
lille Løg pilles og hakkes meget fint og kommes i Gryden, naar Flæsket
omtrent er stegt - ingen af Delene maa blive mørkt brune -, dette hældes
tillige med Fedtet i Gryden i de revne Kartofler og omrøres med lidt Sukker,
Salt og Kardemomme; derefter tilsættes 3 á 4 hele Æg, Hvedemel røres i til
en fast Dejg; hvis Kartoflerne skulde være saa tørre, at de næsten ikke kan
modtage Mel, kommer man lidt Mælk i. Store Boller sættes på kogende Vand med
Salt og koger smaat. Hertil Svedske- eller Saftsauce.

MVH Leo

Fra : Peter Westh

Dato : 22-02-06 15:43

> Hej Peter
> Ja, det er jo et relevant spørgsmål - har du tænkt dig at prøve
> opskriften?

Ja det tror jeg, det lyder da som noget jeg kunne få min datter til at
spise. Har også altid selv haft en vis infantil svaghed for melboller, men
har faktisk aldrig prøvet at lave dem selv.

Hvad hedder kogebogen du citerer fra?

/P

Fra : Leo

Dato : 22-02-06 16:34

Det er en gammel sag af en Agnes Werner: "Husmoderens Haandbog" Praktisk
Kogebog og Raadgiver for de Tusind Hjem.
Mit eksemplar er fra 1903 - 2. oplag.

Jeg tror den er sponsoreret af Svendborg Margarine. Margarine får en længere
anbefalng i bogen og alle lige sider er forsynet med "Husmoder! Køb
SVENDBORG Margarine" - og de ulige med "SVENDBORG Margarine lig fineste
Smør."
Den havde ikke gået i dag.

Opskrifterne er afpassede efter almindelige menneskers husholdning - en
årsindtægt på ca 100 kroner i måneden - og hun skriver, at da man ikke bør
anvende mere end højst halvdelen på selve maden, så kan man som husmor ikke
finde megen hjælp i de gængse kogebøger.
Bogen er forresten ganske udmærket - der er en del af opskrifterne der fint
holder i dag - og som smager ganske fortrinligt.
Når spareiveren af og til kommer over mig, så bruger jeg den en del - ikke
altid til familiens udelte fornøjelse, men der er også træffere af og til.

Fra : Peter Westh

Dato : 22-02-06 17:34

> [...]
> anbefalng i bogen og alle lige sider er forsynet med "Husmoder! Køb
> SVENDBORG Margarine" - og de ulige med "SVENDBORG Margarine lig fineste

Tæt på hvor jeg bor er der en marskandiserbutik, der har et gammelt skilt
hængende (vist fra 30'erne), der reklamerer for "friskkærnet margarine".

Men så meget har tingene ikke ændret sig. Jeg kan huske da produktet
"Morgensol" blev lanceret i 80'erne - det blev sågar omtalt i TV-avisen -
og i dag er der reklamer for "Cremefine" allevegne.

Tak for opskrifterne,

Peter