/ Forside / Teknologi / Udvikling / C/C++ / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
C/C++
#NavnPoint
BertelBra.. 2425
pmbruun 695
Master_of.. 501
jdjespers.. 500
kyllekylle 500
Bech_bb 500
scootergr.. 300
gibson 300
molokyle 287
10  strarup 270
Generel algoritme (ej C specifikt)
Fra : Thomas Jensen


Dato : 14-06-01 10:21

Hej,
jeg skal skabe en application til at visualisere relationer
mellem objekter. Kasserne (som repræsenterer objekter)
er nemme nok at tegne, og hvis det ikke var fordi relationerne
kan være cykliske m.v., ville linierne mellem kasserne heller
ikke være svære at tegne op - nu hvor kravet er at linier ikke må
krydse kasser.
Således skal jeg have skabt en algoritme til at finde korteste
vej fra een kasse til en anden, uden at krydse andre kasser
(med linien der tegnes).
Nogle gode forslag?
(evt. også forslag til en bedre nyhedsgruppe)
Tak,
Thomas



 
 
Thomas Krog (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Krog


Dato : 14-06-01 20:17

Thomas Jensen <tje@ccieurope.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:992510481.404939@ns.cci.dk...
> Hej,
> jeg skal skabe en application til at visualisere relationer
> mellem objekter. Kasserne (som repræsenterer objekter)
> er nemme nok at tegne, og hvis det ikke var fordi relationerne
> kan være cykliske m.v., ville linierne mellem kasserne heller
> ikke være svære at tegne op - nu hvor kravet er at linier ikke må
> krydse kasser.
> Således skal jeg have skabt en algoritme til at finde korteste
> vej fra een kasse til en anden, uden at krydse andre kasser
> (med linien der tegnes).
> Nogle gode forslag?

en nem løsning er at sætte kasserne op på en række. Så er det let at
fastsætte stregerne imellem dem. Hvis kasserne ikke kan være der kan du
sætte dem op som et gitter (så bliver det lidt mere komplekst at beregne
stregerene). Måske kan du søge på noget om autorouting (et program der udfra
et antal elektriske komponenter samt et antal påkrævede forbindelser
beregner ledningernes og komponenternes placeringer på en printplade).
Programmet tager dog også højde for elektromagnetiske ting men det kan du jo
se bort fra.

> (evt. også forslag til en bedre nyhedsgruppe)

dk.edb.programmering er nok en lille smule bedre



Thomas Krog (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Krog


Dato : 14-06-01 20:29

en endnu bedre løsning er nok placere kasserne på en cirkel så kan du tegne
rette linjer imellem dem



Asger K. Alstrup Nie~ (14-06-2001)
Kommentar
Fra : Asger K. Alstrup Nie~


Dato : 14-06-01 22:32

"Thomas Jensen" <tje@ccieurope.com> writes:

>jeg skal skabe en application til at visualisere relationer
>mellem objekter. Kasserne (som repræsenterer objekter)
>er nemme nok at tegne, og hvis det ikke var fordi relationerne
>kan være cykliske m.v., ville linierne mellem kasserne heller
>ikke være svære at tegne op - nu hvor kravet er at linier ikke må
>krydse kasser.
>Således skal jeg have skabt en algoritme til at finde korteste
>vej fra een kasse til en anden, uden at krydse andre kasser
>(med linien der tegnes).
>Nogle gode forslag?
>(evt. også forslag til en bedre nyhedsgruppe)

Læs op om geometrisk programmering, routing, robot-planlægning,
korteste vej med forhindringer, graf-layout, visibility.
Det er et helt forskningsfelt, og der findes efterhånden mange
gode algoritmer til at løse denne form for problemer.

Den lette løsning er at bruge noget, som findes i forvejen:

Graphviz er gratis, open source, og udmærket:
http://www.research.att.com/sw/tools/graphviz/

Tom Sawyer Software har lavet det bedste, men det er kommercielt:
http://www.tomsawyer.com/

Mvh
Asger Alstrup

Thomas Jensen (15-06-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 15-06-01 08:55

Tak for alle de frække ord. Jeg er på rette spor.
(og rimer det endda)
-Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste