Gammel sejladsberetning søges.
Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-02-06 04:17

Det er ikke meget, der vides om historien:

En københavnsk håndværker - vistnok murer - fik lyst til en sejlbåd, købte
den, ville til Århus og begav sig afsted - med et ESSO-kort som eneste
navigationshjælpemiddel. Han kom til Århus.

Hilsen Sverre.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-06 09:00

Hej Sverre,

Ja den historie findes i mange udgaver.
Der er lidt faktuelt bag vandrehistorien som jeg har oplevet
gennem årene.
En motorbådssejler inviterede os ombord i hans båd på en
sommerferietur.
Hans eneste kort for hans navigation var et Essokort. Det blå
var vand og så kunne han langs kysten finde frem til de havne
han ville besøge.
En anden sejler, som havde købt en lille motorbåd, havde slet
ikke kort ombord. Det var da ikke nødvendigt når man ikke
sejlede langt fra kysten. Han berettede at de på en sejltur i
Kattegat ned mod Øresund i stormvejr var udsat for meget høje
bølger, nok 10 meter høje, men de var ikke bange selvom de ikke
havde redningsvester ombord. Det følte de heller ikke var
nødvendigt for de havde da taget frisvømmerprøver og var
livreddere.

Der er sikkert mange flere historier af den skuffe der kan
bidrages med her i nyhedsgruppen.
Det er absolut ikke historier som bør prøves i praksis, det er
et gran uansvarligt

Mvh/Harding

Fra : Sverre Stokke

Dato : 20-02-06 10:24

Harding E. Larsen <harding@IKUU0larsen.tdcadsl.dk> (slet IKUU0) den 20.
februar 2006 kl. 08:59 +0100 skrev:
>Hej Sverre,
>
>Ja den historie findes i mange udgaver.
>Der er lidt faktuelt bag vandrehistorien som jeg har oplevet
>gennem årene.
Også jeg

Men lige den skulle være særdeles velskrevet, morsom og - for nybegyndere
- lærerig.

I et af bådbladene har der lige været noget i retning af:

En sejlbåd gled langsomt fra Ishøj mod Drogden i tæt tåge. En speedbåd
dukkede frem af tågen - og det lød fra den:

Hvilken kurs holder I?

Øst!

Hvordan øst?

Mod Drogden!

Nåh...

Og speedbåden forsvandt i den modsatte retning.

Hilsen Sverre.