Træthed
Fra : dktekno

Dato : 19-02-06 22:20

Der var engang hvor jeg på hverdage holdt mig vågen til kl. 23.30 og i
ferier til kl. 02.00 og hvor jeg i hverdagene stod op kl. 06.30 (selvom det
var hårdt) og hvor jeg i ferierne stod op kl. 11.00

Nu er det blevet sådan, at jeg bliver træt, uanset om det er hverdag eller
ej, kl. 21-22.00 og kan sove helt til kl. 12.30.

Hvad er det for noget? Hvorfor?

Hvad gør jeg?

Fra : Helle

Dato : 19-02-06 23:24

"dktekno" <dktekno@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det blevet sådan, at jeg bliver træt, uanset om det er hverdag eller
> ej, kl. 21-22.00 og kan sove helt til kl. 12.30.

Jeg har læst mange af dine indlæg igennem tiden og kan se du døjer med
rigtig mange problemer, ligesom jeg. Jeg har været vildt frustreret over
altid at være så utilpas og er OFTE blevet kaldt hysterisk, doven,
hypokonder og andre grimme ting (også herinde). Jeg vil prøve at stille dig
nogle spørgsmål - prøv besvar dem så godt du kan:

1. Hvor gammel er du?
2. Hvad laver du til daglig?
3. Hvad spiser til til morgenmad, middagsmad og aftensmad?
4. Hvad tid spiser du ca?
5. Er du over eller undervægtig?
6. Har du nogen sygdomme? fysisk? psykisk?
7. Hvornår på døgnet sover du og hvor længe?
8. Hvor ofte spiser du pasta, ris, kartofler og hvidt brød?
9. Hvor ofte spiser du sukker?
10. Får du noget motion?
11. Har du nogen bekymringer eller spekulationer du tumler med?
12. Hvor længe har du været utilpas?

Mvh Helle

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 11:38

"1. Hvor gammel er du?"

20 år.

"2. Hvad laver du til daglig?"

Møder op til et aktiveringssted, samt går på VUC om aftenen.

"3. Hvad spiser til til morgenmad, middagsmad og aftensmad?"

Havregryn, rugbrød/toast/rester og varieret mad (bor i bofællesskab, så er
ikke selv herrer over hvad vi får at spise, men vi får alt fra pasta til
kartofler og ris osv.)

"Hvad tid spiser du ca?"

07.00, 12.00, 18.00

"5. Er du over eller undervægtig?"

Mellem.

"6. Har du nogen sygdomme? fysisk? psykisk?"

Jeg har Aspergers Syndrom, men dette er ikke en sygdom, men en
anderledeshed. Ellers har jeg depression og angst som jeg får piller for
(Zoloft, Sertralin og hvad apoteket nu mener er billigst).

"7. Hvornår på døgnet sover du og hvor længe?"

Hverdage: 23.00 - 07.00

"8. Hvor ofte spiser du pasta, ris, kartofler og hvidt brød?"

Ofte.

"9. Hvor ofte spiser du sukker?"

Jeg drikker cola til hverdag, ellers indtager jeg ikke sukker.

"10. Får du noget motion?"

Jeg går en tur hver dag på 30 min.

"11. Har du nogen bekymringer eller spekulationer du tumler med?"

Masser.

"12. Hvor længe har du været utilpas?"

1997 - 2001
2003 - 2004
2004 -

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 11:39

Kom til at skrive 07.00 til tidspunkt jeg spiser. Ret til 07.30

Fra : LH

Dato : 20-02-06 13:09

Jeg syntes faktisk det var dejligt at høre lidt om dit liv - det giver en
bedre forståelse for dine problemer som du jo skriver en hel del om.
Med venlig hilsen
LH

Fra : Helle

Dato : 20-02-06 13:25

> [...]
>
> "10. Får du noget motion?"
>
> Jeg går en tur hver dag på 30 min.
>
> "11. Har du nogen bekymringer eller spekulationer du tumler med?"

Tak for dine svar, det giver et bedre billede af hvordan du lever. Jeg har
selv undersøgt min egen levevis og prøvet at ændre nogle ting. Jeg var også
ekstremt træt, altid utilpas og syg/dårlig som du. Jeg prøvede for 14 dage
at droppe ALT sukker (især cola) og undgå alt hvad der hedder ris, pasta og
kartofler. Jeg erstattede ris, pasta og kartofler med grøntsager. Prøv det
bare for 14 dage. Du vil ret sikkert opleve en markant forskel. Og så er det
altså vigtigt du spiser mere end de 3 måltider - du skal helt op på 5-6
stykker. Men drop sukker, pasta, ris og kartofler for 15 dage og erstat med
grøntsager og vand. Det virker med ret stor sikkerhed.

Det er godt du går tur hver dag og er igang med noget i din hverdag. Er du
glad for din hverdag? glad for det sted du bor?

At du har en depression betyder rigtig meget! Når man er deprimeret tager
det en masse med sig. Man føler sig ofte dårlig og utilpas samtidig med den
træthed kan være uudholdelig. Derfor er det ekstra vigtigt at leve sundt og
droppe de ting jeg skriver eller i hvert fald skære kraftigt ned. Jeg taler
af erfaring da jeg selv har fået antidepressiv medicin i 5 år nu. Jeg kender
alt til at man ofte er dårlig fysisk og så den der vanvittige træthed.

Så igen: mit råd er at du prøver i bare 14 dage. Hvis du kan mærke en
forskel psykisk eller fysisk får du mere lyst til at fortsætte. Det skal
ikke være sådan at du fremover aldrig må røre sukker, ris, pasta og
kartofler men det er altså vigtigt du skærer kraftigt ned og erstatter med
sundere ting.

Skriv endelig igen hvis du har lyst.

Hilsen Helle

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 14:12

Hvordan skal jeg kunne droppe disse ting, når jeg nu bor i et bofællesskab
og ikke er herre over hvad vi får at spise? Ja, jeg kunne selv lave mad, men
det vil vare i én dag. Hvad så med alle de andre dage?

Jeg er ligesom underlagt flertalstyranni.

Fra : ks

Dato : 20-02-06 16:06

det er jo en prioritering; vil du hjælpes eller vil du ikke!!!???
hvis du ikke prøver de 14 dage, så vil du jo tydeligvis ikke gøre en indsats
for at få det bedre....
mon ikke de andre i boligfællesskabet er åbne for det, de ser jo hvor
dårligt du altid har det!

kvh
kenneth

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 16:33

"det er jo en prioritering; vil du hjælpes eller vil du ikke!!!???"

Jeg vil gerne, og havde jeg mulighed for det ville jeg også prøve.

Men hvis ingen giver mig lov så er der jo absolut intet at gøre.

Fra : preben nielsen

Dato : 20-02-06 17:26

> [...]
> prøve.
>
> Men hvis ingen giver mig lov så er der jo absolut intet at gøre.

Flyt. Du kan ikke få løsningerne serveret og forvente, at du ikke
selv skal gøre noget !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : ks

Dato : 20-02-06 17:43

det er præcis dér jeg vil hen - kun ved egen hjælp (også) kan du komme
videre....
det undrer mig nu du overlader andre til at lave mad til dig - samt at du
bor i et bofællesskab. tænk på hvor mange mennesker (og deres bakterier) du
er i berøring med HVER dag via dine bo-venner! samt, det er desværre langt
fra alle der vasker hænder efter toiletbesøg (jeg selv er hysterisk med
dette og med at mine børn/familie får vasket deres hænder efter dette), folk
piller næse og vasker måske ikke hænder inden de laver bl.a. DIN
mad.....bliver der vasket ordentligt op efter maden, har de herpes simplex
på læberne, og hvad med penge (kontanter) jeg selv bruger stort set kun mit
dankort, men hvad med dig???

kom ud og få noget frisk luft, løb en tur i skoven og se hvordan den
forandrer sig netop på denne årstid, knald nogle kvinder, spis en pølse ved
en pølsevogn, og mærk hvor befriende det hele er.....

du kan kun hjælpe dig fra nu af - alle andre HAR hjulpet dig, bare se hvor
mange indlæg du har skrevet og hvor mange gode og brugbare forslag du har
fået tilbage..... venligt ment, så skulle der komme en og losse dig bagi!!!

forsat god dag

Kenneth

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 20:41

"det undrer mig nu du overlader andre til at lave mad til dig - samt at du
bor i et bofællesskab. tænk på hvor mange mennesker (og deres bakterier) du
er i berøring med HVER dag via dine bo-venner!"

Nu har jeg eget værelse.
Desuden er det somregel varm mad vi får.
Ellers, har jeg ihvertfald fået at vide, vasker de hænder inden de rører ved
salaten.

"samt, det er desværre langt
fra alle der vasker hænder efter toiletbesøg (jeg selv er hysterisk med
dette og med at mine børn/familie får vasket deres hænder efter dette)"

Jeg er ret ligeglad med hvad folk udsætter sig selv for, bare det ikke går
ud over mig.

Jeg ved at de bringer mikrober med sig overalt, men nu rører jeg aldrig
noget med medmindre jeg har vasket hænder først. Og det gælder alt. Brød,
frugt endda slik og chips.

"og hvad med penge (kontanter) jeg selv bruger stort set kun mit
dankort, men hvad med dig???"

Det gør jeg også.

Fra : LH

Dato : 20-02-06 20:22

Ved i hvad kære venner. Dktekno er syg og jeg syntes ikke i kan være bekendt
at sige "han/hun bare skal tage sig sammen". Man får ikke en pension som 20
årig uden grund. Og det er jo ikke sikker at dktekno selv bestemmer hvor
han/hun vil bo! Et bofællesskab er da ok hvis man er syg og ikke rigtig kan
tage vare på sig selv.At tage vare på sig selv kan jo være mange ting.
Aspergers Syndrom er autisme så vidt jeg ved. Måske derfor dktekno ikke selv
kan afgøre hvad han/hun nu skal. Al den bekymring og "hysteri" omkring det
med sygdomme og bakterier er vel en del af sygdomme, eller kan være det.
Jeg syntes i skal prøve at forstå at der er altså nogen der er mere syge end
andre, men så snart det er noget psykisk så er der ofte ikke meget
forståelse at hente. Gider i ikke at svare ordentlig så gå uden om
indlægget. Sæt jer lidt ind i hvad autisme er!
LH

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 20:51

[...]

Aspergers Syndrom er ikke en sygdom. Det KAN give psykiske sygdomme, eller
rettere, man kan være mere udsat for det, hvis man har Aspergers Syndrom. De
hyppigst forekommende psykiske sygdomme vi kan blive ramt af er angst og
depression.

Det er heller ikke pga. mit Aspergers Syndrom jeg får pension. Aspergers
Syndrom i sig selv er ikke begrundelse nok for at få pension. Det skal være
i en sådan udstrækning at man ikke kan begå sig på et arbejdsmarked på lige
vilkår som andre. Da alle aspergere er forskellige vil nogle have behov for
pension mens andre ikke vil. Mine svagheder ligger så lige på det uheldige
plan, der så har gået ud over mine indlæringsevner samt samarbejdsevner og
evner til at finde vej samt at kunde begås forskellige steder i forskellige
miljøer.

Der findes f.eks. mange aspergere der sagtens kan finde vej og som rejser
rundt ude i den store verden.

"Aspergers Syndrom er autisme så vidt jeg ved. Måske derfor dktekno ikke
selv
kan afgøre hvad han/hun nu skal."

Jeg er ikke umyndiggjort, har dankort, netbank og skal selv sætte
underskrift forskellige steder. Får jeg andre valgmuligheder kan jeg, både
juridisk og personligt, godt selv afgøre hvor jeg skal bo. Men eftersom jeg
selv har indset at hvis jeg skulle bo for mig selv ville det nok gå helt
galt, så vil jeg hellere bo i et bofællesskab af en eller anden slags. Om
det så skal være et sted hvor vi er fælles om maden eller ej er en anden
ting, og så vidt jeg ved er der mange andre steder. Men i øjeblikket kan jeg
ikke blive skrevet op til noget. Jeg er i et botræningssted, altså et sted
hvor man afgører vores videre fremtid.

Fra : LH

Dato : 20-02-06 20:27

http://www.angelfire.com/in/JoachimHome/

Læs informationen bagdette link til alle jer der klandre dktekno for alt
muligt

LH

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 20:56

Aspergers Syndrom er ikke autisme, selvom det i daglig tale oftes sættes
sammen og beskrives som "mild autisme".

Det er forkert. Vi er fundamentalt anderledes.

Mange autister har ikke noget eller kun meget dårligt udviklet sprog.
Aspergere udvikler et flydende ordforråd.

Mange autister er retarderede. Aspergere er normalt til højt begavede.

Fra : LH

Dato : 20-02-06 21:18

Hvis du ikke mener du er syg. Kan du så ikke selv se det ikke er "normalt"
at du reagere SÅ voldsomt på din krops funktioner som du gør? Hvis du ikke
mener du er syg, hvorfor får du så ikke den hjælp der ER til at du kan komme
ud alle de tanker omkring sygdomme, baciller og baktusser. Som du har det nu
kan du jo ikke leve en rimelig normal tålelig tilværelse.
Jeg har selv haft en del at slås med omkring det at være hysterisk med
bakterier og sygdomme og smitstoffer og lign. Men jeg var selv klar over det
var galt og søgte hjælp og fik hjælp og lever i dag så godt som normalt.
Hvis du ikke mener du er syg, så kan en psykolog eller psykiater hjælpe
dig - hvis du vil. Autisme findes jo i mange genre. Jeg kender også til
autisme fra et familiemedlem.

Med venlig hilsen
LH

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 21:54

"Hvis du ikke mener du er syg. Kan du så ikke selv se det ikke er "normalt"
at du reagere SÅ voldsomt på din krops funktioner som du gør?"

Aspergers Syndrom er ikke en sygdom.
Min angst for sygdom kan være det.

Fra : preben nielsen

Dato : 06-03-06 20:36

> [...]
> er "normalt"
> at du reagere SÅ voldsomt på din krops funktioner som du gør?"

Ikke KAN ... ER !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Helle

Dato : 20-02-06 21:59

> [...]
>
> Jeg vil gerne, og havde jeg mulighed for det ville jeg også prøve.
>
> Men hvis ingen giver mig lov så er der jo absolut intet at gøre.

Giver dig lov til hvad? prøv foreslå de andre at skære ned på de ting..

Fra : Helle

Dato : 20-02-06 21:58

> [...]
> men
> det vil vare i én dag. Hvad så med alle de andre dage?
>
> Jeg er ligesom underlagt flertalstyranni.

Kan godt se det er svært men så kunne du jo starte med at droppe al din cola
og andre sukkerholdige ting. Og evt foreslå sundere madvaner til de andre?
et fælles projekt?

Fra : js

Dato : 20-02-06 17:55

> [...]
> anderledeshed. Ellers har jeg depression og angst som jeg får piller for
> (Zoloft, Sertralin og hvad apoteket nu mener er billigst).

Asperger har så vidt jeg ved en tildens til at give krudt i røven. Det
kan jo være derfor du er så træt.

De andre i bofællesskabet, er det også Asperger, så kan i evt købe en
energi lampe i fællesskab. Den kan i nogle tilfælde hjælpe på
depressioner og træthed.

Hvad siger lægen til din træthed.

Kender du følgende link
http://www.cryocore.dk/
Jørgen O

Fra : dktekno

Dato : 20-02-06 21:05

"Asperger har så vidt jeg ved en tildens til at give krudt i røven. Det
kan jo være derfor du er så træt."

Nej. Aspergers Syndrom og ADHD er forskelligt. Det forekommer dog at nogle
har kombinationer. Dette har jeg ikke. Jeg er aldrig nogensinde blevet
beskyldt for at være overaktiv. Tværtimod.

"Hvad siger lægen til din træthed."

Jeg har ikke talt med lægen om det. Og vil heller ikke. Jeg var ved lægen i
efteråret Så igen i starten af februar. Hvis jeg kommer rendende igen tror
de nok jeg er hypokonder.

Selvom den første gang nu var et meget reelt og direkte "målbart" problem
(ørevoks der satte sig som en prop og nedsatte hørrelsen) som kunne ordnes
lige nu og her, så frygter jeg, at jeg vil blive stemplet som hypokonder
hvis jeg nu kommer rendende en 3. gang inden for et halvt år. Normalt går
der 5 år når jeg har brug for en læge, og der må gerne gå længere tid.

Hvad nu hvis lægen den 3. gang afviser mig og derefter går til systemet og
klager over en patient der kommer rendende hele tiden?

Fra : Helle

Dato : 20-02-06 22:04

> Hvad nu hvis lægen den 3. gang afviser mig og derefter går til systemet og
> klager over en patient der kommer rendende hele tiden?

Lægen afviser dig ikke! Altså jeg render måske til lægen 5-10 gange på et år
og er da ikke blevet afvist. Du vil måske blive afvist eller set som
hypokonder hvis du kom rendende 1 gang om ugen. Lægen er der for at hjælpe
og dømmer dig ikke. Bare rolig...synes du skal tage en snak med lægen...
I øvrigt kan en læge ikke klage til systemet over en patient...

Fra : js

Dato : 21-02-06 10:15

dktekno skrev:
> [...]

> Har du en du kan henvende dig til, for at få hjælp. Det har du krav på.

Jørgen O

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-02-06 12:06

> [...]
>
> Hvad nu hvis lægen den 3. gang afviser mig og derefter går til systemet og
> klager over en patient der kommer rendende hele tiden?

Du bliver dømt hypokonder, når du holder visse ting tilbage fra din læge.
Lægens diagnoser stilles ud fra en samlet vurdering, og derfor er der kun en
ting der gælder. Giv din læge så god information, som du overhovedet kan.
Ikke for meget, og ikke for lidt, og din chance for at få den helt korrekte
behandling, er helt i top.
Det kan være, at netop de ting du udelader, får lægen til at stille den
forkerte diagnose, eller erklære dig, hypokonder... Det er jo Bl.a et af de
midler en læge har, for at finde frem til, om du er syg, eller er
hypokonder... Er du syg, får du de rigtige symptomer... Glemmer du nogen,
eller har for mange, og de forkerte.... Ja så har du enten flere sygdomme,
......Eller, den mindre pæne betegnelse.

M.V.H.....Benny..

Fra : Gamle

Dato : 22-02-06 02:22

> [...]
> efteråret Så igen i starten af februar. Hvis jeg kommer rendende igen tror

Kære ven.

Prøv at læse her, så ændrer du nok mening om lægens opfattelse af dig.
http://community.netdoktor.com/ccs/dk/depression/coping/expert/article.jsp?articleIdent=dk.depression.coping.expert.dk_depression_article_2320
Desuden kan Sertralin give angstsymptomer og stress.
Har du fået målt indholdet af serotonin i hjernen, siden du får
antidepressiver?

Held og lykke.

Mvh.
Torben

Fra : dktekno

Dato : 22-02-06 14:38

"Har du fået målt indholdet af serotonin i hjernen, siden du får
antidepressiver?"

Nej.

Skal man da det???
Og hvordan foregår det?

Fra : Gamle

Dato : 22-02-06 16:01

> "Har du fået målt indholdet af serotonin i hjernen, siden du får
> antidepressiver?"
>
> Nej.
>
> Skal man da det???
> Og hvordan foregår det?

Mener det måles ved en lille blodprøve.

Jeg synes det vil være fornuftigt, at lægen ved om du har for lidt
serotonin, som man mener er en medvirkende faktor ved depression.
Og hvis du ikke har snakket meget med ham eller været ved speciallæge,
bliver du måske behandlet for en depression du ikke lider af.
Men jeg er ikke læge, men forsøger blot at hjælpe dig.
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/sertralin1afarma.htm
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/zoloft.htm

Sertralin er det virksomme stof.
Men prøv at se de mulige bivirkninger.

Mvh.
Torben

Fra : Dan

Dato : 22-02-06 16:43

Det er fugleinfluenza.

Fra : js

Dato : 22-02-06 18:07

Dan skrev:
> Det er fugleinfluenza.

FJOLS

Jørgen O

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-02-06 23:47

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse
> Det er fugleinfluenza.

Sådan noget må du ikke spøge med, for så er det jo kommet til Danmark, og så
skal mine høns sikkert lukkes inde... Så bliver de sure, de hakker hinanden,
og mig, så bliver jeg sur, og jeg ved ikke, hvor du er, så jeg kan hakke
dig, og så får jeg stress...
Og det er altsammen din skyld ....

M.V.H.....Benny..

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 24-02-06 15:37

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> sure, de hakker hinanden, og mig, så bliver jeg sur, og jeg ved ikke,
> hvor du er, så jeg kan hakke dig, og så får jeg stress...

Og nu er det så gået sådan så dine høns skal lukkes ind.

Hvem er det mon værst for, dig eller hønsene?
Ebbe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-02-06 13:37

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Og nu er det så gået sådan så dine høns skal lukkes ind.
>
> Hvem er det mon værst for, dig eller hønsene?
> --
> Med venlig hilsen
> Ebbe

Det er i hvert fald skidetræls, og jeg tror ikke på, at det har nogen
effekt. Hvilket da sådan set også lige så småt er blevet bekræftet, da H5N1
er fundet i en kalkunbestand, der aldrig har været fritgående. Så at lukke
dem inde, er kun at trække pinen i langdrag, og forhøje risikoen for den
frygtede mutation, og forhøje risikoen for smitte til mennesker, da den
personlige kontakt mangedobles.

M.V.H....Benny..

Fra : LH

Dato : 27-02-06 14:07

Jeg lod mine høns aflive i lørdags - du kan læse mit lange indlæg et andet
sted i dk.fritid.dyr eller dk.fritid. dyr. kat. Jeg kan godt fortælle dig
jeg lider forfærdeligt over at lade raske høns aflive, men alternativet om
at de fra at være totalt udegående og til at skulle holdes inde det var
næsten lige så hårdt. så jeg valgte den tunge gang. hvilket jeg nok har
fortrudt efter jeg talte med Fødevareregionen. Men sket er sket og kan ikke
ændres. Men min tanke har netop også været at hvis de går inde, og netop
fjerkræ støver ret meget og griser også en del, at så kunne man jo godt
forestille sig at smitten fra fugl til menneske er større end hvis de går
ude. Netop i de lande hvor mennesker er smittede, der har de jo levet tæt
med deres fjerkræ. jeg ved snart ikke hvad man skal tro eller ikke tro.
Ærgre mig over jeg ikke talte med fødevareregionen før jeg valgte aflivning,
i stedet for at lytte til en dyrlæges personlige holdning. Dem er der jo
tusinde forskellige af fordi der er så delte meninger.

LH

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-03-06 20:02

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg lod mine høns aflive i lørdags -

Det tør jeg ikke, så bliver jeg nok bare deprimeret... indtil videre, er de
da lukket inde, så må jeg jo se, hvis det skal vare ret længe, så må der jo
bygges lidt om, så de kan få fælles hønsegård, i stedet for bare at gå
derhen hvor de har lyst til. Så må den gamle hønsegård jo repareres, og
lægges net over. Så er loven da overholdt, men som sagt, jeg tror ikke en
meter på, at det hjælper. Det er jo netop fugle, der får influenza, og
overlever, vi skal bruge... Ikke beskyttede ynkelige kræ, som bukker under,
hvis nogen tænder en smøg

M.V.H....Benny..
Som skal have fundet ud af, hvor man kan få net, til at spænde over
hønsegården.