Celeron vs. P4?
Fra : MRN

Dato : 19-02-06 20:38

Hejsa gruppe!

Jeg har fået en computer foræret - den virkede ikke, så hvis jeg kunne bruge
den måtte jeg få den! Fedt nok!
Bundkortet er et MSI 645Combo-L. Og processoren er en P4 2.66 gHz.

Ved hjælp af lysdioderne bagpå computeren (og MSI's hjemmeside) har jeg
fundet ud af at fejlen enten skyldes at processoren ikke sidder rigtigt,
eller at den er død. Mit gæt er at den er død - da jeg pillede blæseren af,
kunne jeg se at der havde været ALT for meget kølepasta på! Den var helt
tværet ind i det. Og det plejer de ikke kunne holde til. Det passer også
med, at ham jeg fik den af, sagde at den gik kold efter han havde spillet
WOW i næsten seks timer.
Mit gæt er derfor at processoren er død af hedeslag.

Nu kommer så mit spørgsmål: Ifølge MSI så understøtter bundkortet både
Celeron og Pentium 4 CPU'er. Men hvad vil i anbefale? Der er jo rimelig stor
forskel prismæssigt på de to processorer. Mit eget gæt er at jeg godt kan
nøjes med en Celeron, for jeg spiller stort set aldrig på computeren,
allerhøjest en gang syv-kabale Det jeg bruger den til er mere Photoshop,
Paint Shop Pro, musik, film og diverse surfing og mail.

Men hvad siger eksperterne?

Og lige et tillægsspørgsmål: Er det et ok bundkort?
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=645_Combo-L

Mvh
MRN

Ps.: Postet i både dk.edb.hardware og dk.edb.hardware.bundkort

Fra : isfugl

Dato : 19-02-06 22:14

-- snip --

> [...]
> allerhøjest en gang syv-kabale Det jeg bruger den til er mere
> Photoshop, Paint Shop Pro, musik, film og diverse surfing og mail.

se der er jo to svar på det.

Photoshop, Paint Shop Pro = P4

musik, film og diverse surfing og mail = Celeron

hvilket i min menig vil sige at du skal kigge på hvor meget ram er det, er
den vær at arbejde med grafik på, hvis ikke så nøjes med en Celeron, og lad
grafikken spille på en anden

> Men hvad siger eksperterne?
>
> Og lige et tillægsspørgsmål: Er det et ok bundkort?
> http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=645_Combo-L

kender det ikke så der kan jeg ikke hjælpe

Fra : Lars & Jane

Dato : 20-02-06 15:14

"isfugl" <news@kva-ek.dk-ælavesudenbindestreg> skrev i en meddelelse
> [...]
> lad
> grafikken spille på en anden

> kender det ikke så der kan jeg ikke hjælpe

Er du evt intr. i at sælge den deffekt cpu, er jeg intr. i at købe den hvis
det er en sokket 478 ?
Mail en pris incl pakkeporto
Mvh Lars.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 22:32

"MRN" <hvadtrorduselv@haha.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ved hjælp af lysdioderne bagpå computeren (og MSI's hjemmeside) har jeg
> fundet ud af at fejlen enten skyldes at processoren ikke sidder rigtigt,

Troede ellers ikke en P4 kunne dø af varme. Har du lavet en reset af BIOS?
(hedder også clear CMOS)

Fra : Hans

Dato : 20-02-06 22:40

Brian Axelgaard wrote:
> "MRN" <hvadtrorduselv@haha.dk> skrev i en meddelelse

> Troede ellers ikke en P4 kunne dø af varme. Har du lavet en reset af
> BIOS? (hedder også clear CMOS)

Det tror jeg så heller ikke på, da det stort set er umuligt at tage livet af
en P4 rent termisk, med mindre det handler om en defekt PSU. Det er nok mere
sandsynligt at bundkortet er defekt.

Hans

Fra : MRN

Dato : 21-02-06 17:31

> Det tror jeg så heller ikke på, da det stort set er umuligt at tage livet
> af en P4 rent termisk, med mindre det handler om en defekt PSU. Det er nok
> mere sandsynligt at bundkortet er defekt.

Ja, jeg kan heller ikke forstå det. Men jeg har prøvet en anden CPU i
bundkortet, det virker fint. Og jeg har prøvet at sætte den "døde" cpu i et
andet bundkort, og der virkede den heller ikke:-/ Så det må næsten være den
kære P4...

Mvh
MRN

Fra : JK

Dato : 21-02-06 10:23

On Sun, 19 Feb 2006 20:37:43 +0100, "MRN" <hvadtrorduselv@haha.dk>
wrote:

> [...]
>Paint Shop Pro, musik, film og diverse surfing og mail.
>
>Men hvad siger eksperterne?
>
>Og lige et tillægsspørgsmål: Er det et ok bundkort?

Ok, bundkort ?

meget forældet. Fsb 400 (muligvis 533). Man kan næppe købe en ny
processsor i dag til så langsom en frontbus (4x100 og 4x133). Nye
processorer benytter fsb800 (4x200) eller måske endda 4x250.

Du kan se på denne liste:

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_cpu_support_detail.php?UID=404&kind=1

at du skal tilbage til northwood for at finde compatibilitet med dit
bundkort.

Northwood handles ikke som ny mere. Men prøv evt. qxl.dk eller
ebay.co.uk

mvh

John

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-02-06 20:46

MRN wrote:
> Nu kommer så mit spørgsmål: Ifølge MSI så understøtter
> bundkortet både Celeron og Pentium 4 CPU'er. Men hvad vil i
> anbefale?

P4 helt klart, specielt når du benytter PhotoShop mv.

> Og lige et tillægsspørgsmål: Er det et ok bundkort?
> http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=645_Combo-L

Det er ganske fint, men en processor med 400MHz FSB kan kun
findes på brugtmarkedet.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund