Mastetop
Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 18:37

Findes der et alternativ til fastmonterede mastetrin, når man sejler alene
og ønsker at kunne nå mastetoppen på åbent hav?

Fra : Egon Stich

Dato : 19-02-06 19:20

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der et alternativ til fastmonterede mastetrin, når man sejler alene
> og ønsker at kunne nå mastetoppen på åbent hav?

Ja

..
MVH
Egon

Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 19:57

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Ja

Og det er Egon?

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 20:14

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Findes der et alternativ til fastmonterede mastetrin, når
> man sejler alene
> og ønsker at kunne nå mastetoppen på åbent hav?

Tør du bruge en elektrisk winch med fjernstyring på et af
dine fald?
Alternativt sejle optimist?
(undskyld)
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Torben Bach

Dato : 19-02-06 21:15

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message
> Findes der et alternativ til fastmonterede mastetrin, når man sejler alene
> og ønsker at kunne nå mastetoppen på åbent hav?

Det er der jo nok, men hva´ skal du derop efter? Skifte pæren i toplanterne
... eller holde udkig?
Ikke mindst når du er alene.
Er det i stiv kuling eller hva´?

Undskyld ... , men hvis du lige kunne uddybe grunden til dit spørgsmål lidt
mere. For mit vedkommende har jeg *intet* at gøre i mastetoppen på åbent
hav - slet ikke hvis det er som solosejler!

Torben

Fra : Torben Bach

Dato : 19-02-06 21:34

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> wrote in message
> Undskyld ... , men hvis du lige kunne uddybe grunden til dit spørgsmål
> lidt mere. For mit vedkommende har jeg *intet* at gøre i mastetoppen på
> åbent hav - slet ikke hvis det er som solosejler!

Det sågu da slemt i en bådsmandsstol i havn, men alt er jo relativt i
forhold til mastens højde - gearing på mastekranen.
Jeg har prøvet - en omdrejning (mekanisk) lig med ca. 5 cm - og hvis det så
samtidigt er sådan at bådmandsstolen gnaver uheldige steder i skridtet, så
er det noget, der tager riigtiigt laaaang tid - både på opturen, men ikke
mindst på nedturen.

Jeg har i hvert fald lært, at det kan betale sig at checke, at
lanternesystemet virker, og at det ikke kan betale sig at vente med at
skifte pæren, før den er gået ud.

Nåh, men - øh - der kommer nok en forklaring fra dig vedr. dit ønske om at
komme op i mastetoppen, når du er ude at sejle alene ?

Måske er der en forklaring, som andre sejlere kan få gavn af?

Torben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-02-06 21:59

Måtte Ellen MacArthur ikke i mastetoppen da hun sejlede rundt alene i
sydhavet? Og det var vel en 20-25 meters penge oppe....

Ben i næsen.

Bjarke

Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 22:08

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message
>

> Det er der jo nok, men hva´ skal du derop efter? Skifte pæren i
> [...]

Tjae, tanken var at høre om en anden måde, hvorpå jeg kunne gå i masten,
hvis uheldet skulle være ude. F.eks hvis et alvorligt topvantsbrud
indtræffer og jeg befinder mig ude på åbent hav i stiv kuling. Masten er 15
meter høj og jeg vil helst undgå at montere mastetrin i den.

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 22:16

> [...]
> kuling. Masten er 15
> meter høj og jeg vil helst undgå at montere mastetrin i

Mon det er smart at forsøge at komme i mastetoppen i stiv
kuling via et fald, når man er solosejler, og topvantet er
gået? Mon ikke det i den situation bare gælder om at få
"kludene ned" og vente på bedre vejr og hjælp ... hvis man
altså ikke er med i et race a la Around the World - Solo ...
men så har man vel også trin til toppen ...

Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 22:54

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjælp ... hvis man altså ikke er med i et race a la Around the World -
> Solo ... men så har man vel også trin til toppen ...

Ja ok. Nu var det altså blot et spørgsmål om at komme i masten, hvis uheldet
indtræffer og ikke så meget om der er frisk vind, stiv kuling, eller storm.

Fra : Egon Stich

Dato : 20-02-06 12:06

> [...]
15
> meter høj og jeg vil helst undgå at montere mastetrin i den.

Det kunne du da bare have sagt med det samme
Du kan f.ex. tage et par dobbelblokke, og skære tilstrækkelig line igennem.
Den ene blok hives til tops med et fald.
Den anden fastgøres i bådsmandsstolen.
På denne måde, kan du hale dig selv op.

En anden udvej er at købe en "klatrejavert" (kender ikke navnet) som dem
bjergbestigere bruger.
Det er 2 beslag, der kan "vandre" på et reb.
Med dem kan du entre masten.

MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 22:11

> [...]
> dit spørgsmål lidt mere. For mit vedkommende har jeg
> *intet* at gøre i mastetoppen på åbent hav - slet ikke

Hvad hvis et fald f.eks. er røget til tops eller gået i
bekneb, og man gerne vil fiske det ned igen?
Personligt ville jeg nok søge nødhavn, hvis jeg var alene
Men er man verdensomsejler - uden trin på masten(?) ... jah,
hvad så ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-06 22:15

Ja det gør der.

Lav en rebstige.

Trinene laves af ask eller egetræ 30 x 15 mm. Bor 2 stk 10 mm
huller ca 15 inden for enderne og bor et 5 mm hul i midten af
trinene ca 10 mm fra kanten i den ene side.
Fastsur en storskødeslæde til hvert trin på midten og anvend et
stykke 10 mm treslået tov i hver side med en enket knude under
hvert trin. Tovet skal laves som ét sammenhængende tov med en
kovs på midten øverst. Heri monteres storfaldet.

Slæderne føres ind i mastens hulkehl efterhånden som rebstigen
trækkes op med faldet til det sted der skal udføres arbejde.

Det er en god ide at fastgøre en bådsmandsstol, fremstillet af
en kraftig krydsfinerplade med fire huller i og diagonalt
monteret tovværk også til en kovs øverst på midten.

Storsejlsfaldet fastgøres til sidst.

Er du nervøs for at komme op i højden kan du bruge spilerfaldet,
om et sådant findes ombord, for fastgørelse i et personligt
harness.

Jeg har haft en sådan stige ombord i 28 år. Foruden at jeg selv
har haft glæde af den, har mange andre også brugt den.
Det er sjovt at se andres ansigt når jeg vil låne dem min stige
og fortæller dem at jeg har en 16 meter lang stige ombord.

Sammenrullet fylder den kun ø 25 cm x 30 cm.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-06 22:24

Det var da et konstruktivt svar Harding - super!
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 22:35

> [...]
> og fortæller dem at jeg har en 16 meter lang stige ombord.
>
> Sammenrullet fylder den kun ø 25 cm x 30 cm.

Mange tak!!!!

Det var netop den slags alternativer, jeg havde i tankerne.

Bådmandsstolen har jeg, så det er blot rebstigen der skal laves.

Fra : Torben Bach

Dato : 19-02-06 23:28

"Harding E. Larsen (slet ZKR77)" <harding@ZKR77larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11403839220.462479640890461@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Slæderne føres ind i mastens hulkehl efterhånden som rebstigen
> trækkes op med faldet til det sted der skal udføres arbejde.

Hvorfor fa... har man ikke tænkt den tanke - Skide god Egon (Selvom du ikke
hedder Egon?!).
Ikke underligt at andre måber, når de hører, at du har en sådan stige.
Underligt at en sådan ikke sådan er at finde i udstyrsforretningerne - måske
kunne ideen få patent?

Som beskrevet ville det da være super for alle sejlere med mast - stor
eller lille at have en sådan rebstige.

Jeg går selv i gang med at konstruere en sådan ud fra din beskrivelse, når
jeg om 3 år går på pension (håber dog at have lavet en til mig selv inden
da) - og jeg undlader dog at søge patent

Mvh
Torben

PS:
Harding - efter min beskedne mening har du igennem nogen længere tid
bidraget med mange gode råd og øst af dine erfaringer, der i mange tilfælde
er sagligt og fagligt begrundede, men udover det, har du også bidraget -
efter min mening til det der ser sket jfr. mit PPS!!

*Joakim Von And* (kunne du dog ikke kalde dig noget andet, der mere
relaterer sig til en sejlerkollega - måske endda med dit eget navn?) så
viser denne tråd, at man kan få svar på hvad som helst i denne gruppe, hvis
ellers spørgsmålet fra starten er ordentligt begrundet/beskrevet.
I denne gruppe findes formentligt summen af al den viden, der behøves
omkring det at sejle!!

PPS: I øvrigt dejligt at denne mellemsæson - inden klargøring og sejlsæson -
tilsyneladende er blevet friholdt for FUT og deslige - herligt at være vidne
til, at også dk.fritid.sejlads i lighed med mange andre grupper
(dk.fritid.motorcykel - nævnes igen som et godt eksempel, hvor der er plads
til skæverter!) giver plads til såvel begyndere som mere erfarne brugere at
nyhedsgrupperne.
Jeg kan næsten ikke få hænderne ned igen. Meget positivt at opleve i forhold
til "min start på deltagelse her i gruppen" !!

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-06 00:53

HØRT - HØRT - HØRT !!!
Godt brølt - Søløve!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-06 08:47

Hej igen,

Ja ideen med en rebstige er rigtig god. En almindelig rebstige
uden monteringen af slæderne der kører i hulkelen, vil være
noget umulig at styre; men ved at stigen monteres på masten med
slæderne, er den som en alm. stige at forcere.
Når man kommer op til bådsmandsstolen kryber man op i den og
låser benene ind i stigens trin. Derved har man hænderne frie
til arbejdet.
Jeg binder også en line i bådsmandsstolen som hænger ned til
dækkettil en stofpøs, for hvis jeg skal bruge mere værktøj eller
reservedele er det let for gasten at lægge dem i pøsen og de kan
trækkes op. Det er lettere end at skulle ned igen efter delene.

Ideen har været forelagt indehaveren af Kastrup Marine Service,
vi regnede på hvad en sådan stige evt. skulle koste. Den blev
faktisk dyr. KMS havde en ide om at deres plasttrin kunne
anvendes men det afslog jeg på det bestemt. Plast skal ikke
anvendes til trin. Nedbrydningen især i koldt vejr, det kunne
tænkes at bådejerne efterlod stigen i båden vinteren over,
derfor stigetrin af træ som er blevet lakkeret inden stigen
samles. Stigetrinene skal ikke males kun lakkeres, så kan man se
om de trænger til udskiftning.
Selv slædevognene har jeg lavet i fiber (Presspan) i stedet for
plastslæderne der normalt sidder på storsejlene.

Ja, jeg føler også nu en stor behagelighed ved at deltage i
denne nyhedsgruppe.
Det er en rigtig god måde at kunne stille spørgsmål og få svar
på.
Der spørges og svares uanset niveauet, lige fra begyndere og til
de mere erfarne og både afsender og modtager læser bedre på
teksten og i en positiv ånd hjælper hinanden.
Ved at holde informations- og det sprogligeniveau højt
bliver nyhedsgruppen et forum der er værd at besøge og deltage i.
Det har vi alle bidraget med.
Og ja Flemming, det gør ikke noget at man anvender sit navn i
stedet for navnet på en tegneseriefigur og lignende.
Seriøsitet på dette punkt er heller ikke at foragte.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-06 10:02

Hej igen,

[...]

anvendes; men det afslog jeg bestemt. Plast skal ikke
[...]

Et lille PS til bådmandsstolen. Jeg vil meget fraråde sejlere at
anvende en fender som bådsmandsstol. Den er yderst farlig og kan
knække i øjerne under den sideværds påvirkning den kommer ud for.
Det sker så hurtigt at man ikke får noget forvarsel og så er der
kun et stort skridt ned og hvad deraf følger.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-02-06 14:24

Undskyld Torben, det var jo dig som startede afsnittet vedr.
Kaldenavn.
Flemming tilsluttede sig.
Vi er helt enige i at det ikke gør gruppen dårligere om vi
anvender vores egne navne.

Mvh/Harding

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 23-02-06 20:06

Hej

Kan man se et billede, et eller andet sted?

mvh
/Børge

"Harding E. Larsen (slet DUPKP)" <harding@DUPKPlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11404263650.110058013649827@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-02-06 08:00

Hej Børge,

Send mig lige en mail som jeg kan svare på.
Så skal du få tilsendt en artikel fra B-31 bladet jeg har lavet
vedr. stigen.
Den er krydret med 3 billeder.
Har vi for iøvrigt ikke en gammel aftale gennem Anker om at
mødes for en snak omkring elektronisk navigation?

Mvh/Harding

Fra : Martin Schöön

Dato : 19-02-06 22:25

On Sun, 19 Feb 2006 18:36:59 +0100, Joakim von And wrote:

> Findes der et alternativ til fastmonterede mastetrin, når man sejler alene
> og ønsker at kunne nå mastetoppen på åbent hav?

Klätterutrustning a la bergsklättrare.
http://www.crux.se/

/Martin

Fra : Joakim von And

Dato : 19-02-06 22:43

"Martin Schöön" <martin.schoon@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Klätterutrustning a la bergsklättrare.
> http://www.crux.se/

Det kunne også være en mulighed. Det må jeg lige prøve at kigge lidt nærmere
på. Tak.

Fra : TH

Dato : 21-02-06 07:46

Helt klart klatreudstyr. Købes hos Spejdersport, Friluftland eller en af de
andre friluftforetninger. Det virker.

Det kræver dog at der er et frit fald til mastetoppen.I blæsevejr skal man
nok sikre sig ind til masten, ellers kan man nok få en ubehagelig (farlig)
gyngetyr.

Dog er ønsket om at komme i mastetoppen ved et knækket topvant nok
ligegyldigt, da mastetoppen i så fald sikkert kan nås fra dækket.

Mvh Henrik

Fra : Søren

Dato : 21-02-06 20:56

Jeg købte et par glidelåse (GriGri-typen) i proff. klatrekvalitet hos
Spejdersport (puha de var dyre!), lavede en fodstrop til den ene og
hæftede den anden til min bådsmandsstol.
Mine erfaringer som ikke-klatrer er:
Det ser legende let ud på demoer fra klatreklubber mm. men jeg kan ikke
anbefale det og har fortrudt mit køb, som iøvrigt skete efter læsning af
logbogen hos den danske solo-verdens-omsejler som kom hjem sidste år.
Det er h..... svært, tungt og går meget, meget langsomt at komme de 13
meter op.

Hardings løsning som beskrives et andet sted i tråden tror jeg passer
meget bedre til den gennemsnitlige tursejler.
Igen en 13'er fra Harding!

Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved