Hvordan fjernes kølepasta bedst?
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-02-06 02:30

Hej NG,

Jeg står og skal have nyt bundkort og derfor skal jeg også have nyt
kølepasta på.

Hvordan fjerner jeg bedst det gamle kølepasta fra CPU-køleren og selve
CPU'en?

Nu skal jeg så også have nyt kølepasta på - noget mærke, som I kan anbefale
frem for andre?

Hvor tykt et lag burde man smøre på? Er det bedre, at der er lidt for meget
kølepasta end for lidt?

Til sidst (måske lidt offtopic), hviken CPU-køler kan så anbefaldes til et
Socket 939 bundkort? Zalman skulle være godt, men hvilken?

På forhånd mange tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 19-02-06 16:21

On Sun, 19 Feb 2006 02:29:39 +0100, Glenn Rasmussen wrote:

> Hvordan fjerner jeg bedst det gamle kølepasta fra CPU-køleren og selve
> CPU'en?

Isopropyl alkohol er godt (fås hos Matas). Alm. husholdningssprit kan
også gøre det.

> Nu skal jeg så også have nyt kølepasta på - noget mærke, som I kan anbefale
> frem for andre?

Tja - jeg har en tube Arctic Silver som jeg bruger, men om det er bedre
end så meget andet ved jeg ikke....

> Hvor tykt et lag burde man smøre på? Er det bedre, at der er lidt for meget
> kølepasta end for lidt?

Der skal kun lige nøjagtigt nok på
Generelt skal du nok bruge mindre end hvad du regner med - kun et tyndt
lag til lige at dække de microskopiske ujævnheder, der er i henh. CPU og
køler. Du kan evt starte med et meget tyndt lag, montere køleren,
afmontere den igen og så kan du se på kølepastaen om der har været
kontakt mellem hele CPU'en og køleren. Hvis ikke må du putte lidt mere
kølepasta på de områder, hvor der ikke har været kontakt. Husk at glatte
pastaen ud i et jævnt lag inden du monterer køleren.

> Til sidst (måske lidt offtopic), hviken CPU-køler kan så anbefaldes til et
> Socket 939 bundkort? Zalman skulle være godt, men hvilken?

Hvis det er en køler til den in-a-box Opteron 165 du snakker om i en
anden tråd så kan du efter min mening godt spare pengene og bare bruge
in-a-box køleren - den klarer sig glimrende med sine 4 heatpipes og
kobberbund - se evt sammenligning med ThermalRights XP-90 her:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=399
Du kan evt skifte blæseren til en knap så støjende version (Pabst fx).

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jeppe Kjær

Dato : 23-02-06 20:43

Her er et godt link som du lige kan hyggelæse
http://h2okoeling.dk/?site=show&id=182

Hilsen
Jeppe