Endnu ikke renlig
Fra : Maxie

Dato : 18-02-06 11:12

Hej.
Jeg har et problem med min ellers dejlige pomeranian. Han er 11
måneder gammel og er god til de gængse ting som at gå i snor, kommer
når jeg kalder, forstår forskellen på ja og nej og er glad og sød
at have med at gøre. Men der er en ting jeg endnu ikke har fået lært
ham som er frygtelig irriterende efterhånden. Han er nemlig ikke
renlig endnu, og det er ved at være lidt pinligt synes jeg.
Hans første tid var desværre lidt stresset med hensyn til bopæl, da
vi flyttede rundt mellem vores forældre og venner i tre måneder før
vi flyttede i den lejlighed vi har nu. Jeg har hele tiden undskyldt ham
med at han selvfølgelig skulle falde til i de nye endelig trygge
omgivelser, og ventede så på at det stille og roligt ville komme. Men
nu har vi boet her i 7 måneder og der er stadig tis på gulvet hver
eneste dag når jeg kommer hjem.
Det sker mest når han er alene hjemme i løbet af dagen, men der skal
som regel ikke mere end et par timer alene til. Han kan også gøre det
mens vi er hjemme, men altid når vi kigger den anden vej, så jeg har
aldrig mulighed for at tage ham i det. Det er også det eneste råd jeg
har fået indtil nu, nemlig at han skal tages i det, men det er altså
i vores tilfælde lidt svært. Hvis jeg følger ham rundt i lejligheden
hele dagen kan jeg godt undgå hans tissen. Jeg sørger altid for at
han er nyluftet når jeg tager hjemmefra og lufter ham med det samme
jeg kommer hjem igen.
Er der nogen der har gode råd til hvad jeg kan prøve for at få ham
renlig? Det er så frustrerende med en nærmest voksen hund der dagligt
tisser på gulvet.
Til oplysning, så tisser han altid det samme sted, menlig under
sspisebordet i stuen og om natten sover han helt igennem og kunne ikke
finde på at tisse i soveværelset. Om morgenen når han vågner
vækker han mig for at komme ud og tisse, men kan også sagtens sove
videre (uden at tisse) hvis man insisterer på at sove længe.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe...
mvh Maxie

Fra : Maxie

Dato : 18-02-06 11:30

Nå ja, efter at have læst et andet indlæg med lignende
problemstilling, dog ikke det samme, vil jeg lige tilføje at min hund
ikke er ked af at være alene hjemme, jeg plejer at smide godbidder til
ham som han skal lede efter og han hopper glad omkring når jeg er ved
at tage tøj på, for så kommer der jo slik (han er helt vild med
dem). Desuden har jeg gået til træning med ham (og har ikke fået
yderligere råd end det med at tage ham i det) og jeg synes på den
måde han har fået den aktivering og motion han skal have...

Fra : jeppe kebabmeddej

Dato : 20-02-06 11:01

Maxie <pia_post@yahoo.dk> skrev:
>Hej.
> [...]

Der er jo en grund til at de små kravl kaldes tæppetissere.
Næste gang så køb en hund

jk

Fra : fam. Ager

Dato : 20-02-06 11:16

"Maxie" <pia_post@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------------

du kunne evt. begrænse hans adgang når han er alene hjemme,og ellers i det
daglige hvis i ikke kan tage ham i det. så han ikke kan komme til det
sædvanlige sted hvor han laver sine unoder, og vil måske ophøre med det.
prøv også at vær obs på hans adfærd, når han ikke kan kommet til stedet, og
ros han hvis han søger jer i stedet for, eller søger ud mod døren istedet.
sørg også for at rens stedet godt af med rodalon,som tager lugt og
desinficerer.

en mulighed er også at lave avistræningen, dvs. at du lægger en avis hvor
han plejer at gøre det, og hvis han gør det på avisen hver gang, så flytter
du gradvist avisen hen mod døren ud til haven/gården/indgangen hvor han
plejer at blive lukket ud for at tisse.

han er kønsmoden nu, vil jeg gå ud fra, men da det er det samme sted hver
gang, vil jeg ikke mene at det er afmærkning han laver, og derfor tror jeg
ikke at en kastration ville være en løsning

men nøglen her drejer sig om at i skal få brudt den vane han har fået.

mvh. marie