Pegning til filer
Fra : Morten Snedker

Dato : 17-02-06 01:26

Jf. mit tidligere indlæg, hvor jeg har

Me.Image1.ImageUrl = "~/images/th_" & PicNr & ".jpg"

, kunne jeg tænke mig at spørge:

Kan de lade sig gøre at pege på et andet sted, end en mappe i wwwroot?
Ex. at /images/ i stedet er D:\Dokumenter\Billeder\mappe1\.. ?

Wie so?

mvh /Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-06 12:54

Morten Snedker skrev:

> Kan de lade sig gøre at pege på et andet sted, end en mappe i
> wwwroot? Ex. at /images/ i stedet er
> D:\Dokumenter\Billeder\mappe1\.. ?

Det kan sættes op som en virtuel mappe på serveren. I ren asp kan
man - så vidt jeg ved - ikke sætte en direkte mapping op mellem en
"skjult" mappe og en adresse i webscope - men der er dog et par
alternative muligheder.

- URL Rewriting
I traditionel asp kan man desværre ikke direkte lave url rewriting,
men der findes moduler til IIS der kan klare jobbet (se fx
<http://www.isapirewrite.com/>)

- Selvvalgte fejlsider (Custom 404)
Det skal sættes op på serveren, men er ellers meget fleksibelt.
Teknikken går ud på at man kalder en asp-side når IIS ikke kan
finde en adresse selv. Så kan asp-siden fx finde den ønskede fil
frem via FSO.

- Filhentning med asp
Lidt en variant af ovenstående, hvor man bare kalder en asp-fil
direkte med et argument der bestemmer hvilken fil der skal leveres
(fx img.asp?imgID=42 eller fil.asp?navn=hund.jpg). Filen hentes med
FSO og sendes binært til browseren.

NB: I asp.net er URL Rewriting blevet langt lettere, så hvis du har
mulighed for at benytte det i stedet for asp, kan det anbefales.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-02-06 14:18

On Fri, 17 Feb 2006 12:53:39 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>I traditionel asp kan man desværre ikke direkte lave url rewriting,
>men der findes moduler til IIS der kan klare jobbet (se fx

--klip--

>NB: I asp.net er URL Rewriting blevet langt lettere, så hvis du har
>mulighed for at benytte det i stedet for asp, kan det anbefales.

Jeg har udtrykket mig lidt uklart: det er ASP.NET jeg benytter. Mit
spørgsmål er dog det samme, så hvis du kan hjælpe med et eksempel jf.
ovenstående, så er jeg taknemmelig (er jeg alligevel)

Tråd flyttet til dk.edb.programmering.dotnet, hvor det vist hører
hjemme.

FUT: dk.edb.programmering.dotnet

mvh /Snedker

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-02-06 15:15

Jeg fandt denne løsning:

If System.IO.File.Exists(Server.MapPath("~/images/th_" & PicNr &
".jpg")) ...

Det kører på en XP Pro, så jeg ved ikke om det kan give problemer
omkring sikkerhed, skulle det komme til at køre på en egentlig server.

But for now it works...

Tak for input!

mvh /Snedker

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-02-06 15:07

Morten Snedker skrev:

> Jeg har udtrykket mig lidt uklart: det er ASP.NET jeg
> benytter.

Tænkte det nok . For en ordens skyld - er det 1.1 eller 2.0
du benytter?

> Mit spørgsmål er dog det samme, så hvis du kan
> hjælpe med et eksempel jf. ovenstående,

Her er en side der handler om URL Rewriting i ASP.NET 2:
<http://devel.oping.net/content/url-rewriting-regular-expressions-asp-net.aspx>

Google kan levere et hav af andre eksempler (de fleste til .net
1.x)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten Snedker

Dato : 17-02-06 15:17

On Fri, 17 Feb 2006 15:07:15 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Tænkte det nok . For en ordens skyld - er det 1.1 eller 2.0
>du benytter?

Det er 2.0.

Dog er jeg stadig interesseret i optioner, selvom jeg har fundet en
løsning (andetsteds i denne tråd).

mvh /Snedker