Pra´delle torri eller Rubicone
Fra : Birgit

Dato : 16-02-06 09:08

Hejsa
Vi har netop købt cv og vil til italien ( i industriferien), den
eneste gang vi har været på camping i italien var vi på Rubicone. Er
der nogen der kan fortælle mig lidt om hvordan pra delle torri pladsen
er i forhold til Rubicone. Jeg tænker især på stranden,
toilet/badeforhold, om der er myg, om det er "ene" danskere osv.

Eller er det en helt anden plads ved lidoen, der er den klare
vinder.... og som vi dummer os hvis vi ikke vælger. Vi er far, mor,
5-årig og 17-årig og der skal være noget for enhver smag.

Og hvor lang tid skal man bruge på at køre derned? Hvad er et
rimeligt stræk med en 5-årig i bilen? Og er der nogen der kender
nogle gode overnatningssteder på ruten derned af?

Håber at få noget godt respons fra nogle af alle jer der har taget
turen derned før...

Mvh Birgit

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 10:00

"Birgit" <bij@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er i forhold til Rubicone. Jeg tænker især på stranden,
> toilet/badeforhold, om der er myg, om det er "ene" danskere osv.

Vores første tur gik også til Rubicone, og den har vi vendt tilbage til
hvert eneste år minimum en ½ ferie, men også nogle gange flere hele :)

Når vi har været på Rubicone ½ ferie har vi prøvet en anden, men vi er
blevet skuffet hver gang. Tahiti, f.eks. - for langt til by og strand og
indkøb - og myggene! Det blev et engangsbesøg. Vi har også besøgt andre
pladser vi har fortrængt navnet på fordi det var så dårligt i forhold til
Rubicone.

Nogle gange er vi landet på Rubicone med henblik på at rejse videre efter en
10 dage - men ikke gjort det alligevel fordi vi lå så godt. Desuden kender
vi efterhånden mange dernede :)

> Eller er det en helt anden plads ved lidoen, der er den klare
> vinder.... og som vi dummer os hvis vi ikke vælger.

Rubicone vinder nok på myggesiden. Mens Rubicone er rimeligt hvad det angår,
er der mange pladser længere oppe på lidoen som kløer meget :)

> Vi er far, mor,
> 5-årig og 17-årig og der skal være noget for enhver smag.

Alle pladser har animazione som på Rubicone. Det er privatansatte, og de gør
det mere eller mindre godt - og mere eller mindre irriterende. Men
animazionen kan altid diskuteres :)

> Og hvor lang tid skal man bruge på at køre derned? Hvad er et
> rimeligt stræk med en 5-årig i bilen? Og er der nogen der kender
> nogle gode overnatningssteder på ruten derned af?

Mine unger var vældig gode til at køre bil. De skal blot underholdes og
underholde sig selv og lære, at når man holder pause, så tisser og spiser
man og så ikke noget med at man skal 10 minutter eller en time senere ...
Hav noget underholdning klar i handskerummet, f.eks. mulighed for at tegne
(du kender dit barn bedst :)), og lidt slik og drikkevarer.

Overnatning - vi bruger en tysk rasteplads. På vej hjem eller på vej derned
kører vi som regel over Samnaun, som er et toldfrit område i den
allerøstligste del af Schweiz. Man sparer på dén tur vignette til bilen samt
Brennerafgiften og får til gengæld billig brændstof, cigaretter og alkohol.
Køb ikke mere end I må - tolderne er emsige (omend ikke særlig dygtige :))
dér.

Vi kører typisk fredag eftermiddag, ankommer til Samnaun lørdag aften,
smider campingvognen på en campingplads og kører de 20 hårnålesving og 1000
meter i vejret for at handle lidt :)

Hjemturen fra Rubicone kan gøres på 28-32 timer fra f.eks. lørdag morgen til
søndag middag. Man er så dejlig fri for lastbiler på motorvejene ...

> Håber at få noget godt respons fra nogle af alle jer der har taget
> turen derned før...

Det bliver 9. gang til sommer, - tror jeg :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Benny Hansen

Dato : 16-02-06 11:26

> [...]
samt
> Brennerafgiften og får til gengæld billig brændstof, cigaretter og

Hej Per,

Det er nu ikke fordi jeg har kommentarer til nævnte ampingpladser.
Men hvad der interesserer mig er at man kan køre gennem Schweiz uden
at skulle betale for vignetter. Jeg passerede Swieitz sidste sommer fra
Italien
og Frankrig. Havde en lille trailer (350kg) med gennem Schweitz og måtte
købe 2 vignetter.
At jeg så fik en bøde i tolden (Schweitz-Tyskland) for at have 10 flasker
vin og et
par liter spiritus fra Frankrig med i bilen bekræfter blot dit udsagn om at
- tolderne er emsige (omend ikke særlig dygtige :))
vell, de fulgte jo nok EU reglerne, men alligevel. Man må passere den
fransk-tyske
grænse med meget større kvanta.

Nå, men kører du så gennem Østrig? Motorvejs nummer udbedes venligst eller
rutebeskrivelse. Jeg har aldrig været i den østlige del af Schweitz.
Er der i øvrigt en speciel rasteplads du overnatter på på turen op og ned?.

--
Hilsen Benny

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 12:38

"Benny Hansen" <nyhedr@bennyhansen???.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> rutebeskrivelse. Jeg har aldrig været i den østlige del af Schweitz.
> Er der i øvrigt en speciel rasteplads du overnatter på på turen op og

Jeg må desværre skuffe dig :) Jeg kører ikke igennem Schweiz, men igennem
Østrig og det er den vignette jeg sparer - Østrigs-vignetten. Der er 2
opkørsler til Samnaun, en fra Østrig og en fra Schweiz.

Men bortset fra det er et ingen problem at bevæge sig rundt i Schweiz uden
vignette(r). Man skal blot være forberedt på, at hvis man ingen vignette
har, så bliver tolderne ekstra emsige :) Jeg har kørt i Schweiz flere gange
uden vignetter og uden gps, men med gps bliver det meget nemmere, idet du
blot vælger "undgå afgiftsbelagte veje" eller hvad det nu hedder på din gps
(hvis du har en), så kommer du ikke på motorvejen, ofte går de gratis veje
langs med motorvejen. Jeg har valgt ikke afgiftsbelagte veje fordi jeg også
nyder at glide igennem det noget mere spændende landskab der er der frem for
det omkring motorvejene.

Og fordi jeg er nærig og har tid nok! :)

Det koster gratis at komme op til Samnaun. Men længere nede i Italien findes
et andet toldfrit område, hvor man, når man kommer nord fra, skal betale for
at køre igennem en tunnel. Det hedder Livigno. For nogle år siden var det
sådan at det var billigere at handle der frem for Samnaun - men jeg kender
ikke niveauet i dag.

Søg på Livigno, Italien her: http://cache.evendi.de/pics/medium/31097.jpg.
Du finder Samnaun nordøst for, når du zoomer ud til 10 km.

Rute: Følg A7 til bunden - Füssen. Efterhånden som du passerer flere og
flere motorvejsafkørsler til Munchen svinder trafikken ind til stort set
ingenting og ubetydelig :). Kør over Fernpass og og kør langs med motorvejen
til Landeck og igennem Landeck (uden vignette) eller tag tunnellen udenom.
Landeck er en lille hyggelig by med indkøbsmuligheder og vindueskigning :)

Nogle km før opkørslen til Samnaun ligger der nogle mindst 2 campingpladser
hvor du kan smide campingvognen, køre til Samnaun og handle og så enten
overnatte eller køre videre.

Søg på Samnuan på google - der er masser af info :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 12:41

"Benny Hansen" <nyhedr@bennyhansen???.com> skrev i en meddelelse

> Er der i øvrigt en speciel rasteplads du overnatter på på turen op og
> ned?.

Der ligger en rasteplads lige neden for opkørslen til Samnaun - men jeg har
kun brugt den til at overnatte på en gang jeg ikke havde campingvogn med.
Første gang min diesel er blevet varm på 1½ km, da jeg startede med at køre
op mod Samnaun :)

Jeg vil tro at lidt mere modige kan smide deres campingvogn der og køre op
.... men det er sjældent jeg ser nogen holde det (og jeg tror ikke det er
forbudt).
--
Per, Esbjerg