Hjælp til ram køb
Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 08:56

Jeg har fåen en anden maskine hvor der sidder et Asrock K7S41GX
bundkort i, jeg er lidt på herrens mark når jeg kigger inde på
edbpriser.dk. Der er en del ram at vælge så hvad skal de jeg skal
bruge hedde ud over DDR?
Jeg vil gerne op omkring 1 GB så skal jeg vælge 2 eller blot en?
Hvilke prismæssigt billige ram skal jeg investere i?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-02-06 09:03

Henning Lund <falsk@fakeadresse.com> skrev 2006-02-16:
> [...]
> bundkort i, jeg er lidt på herrens mark når jeg kigger inde på
> edbpriser.dk. Der er en del ram at vælge så hvad skal de jeg skal

Det afhænger af din processor. De skal kunne køre mindst lige så hurtigt FSB
som din processor. Hvis du køber PC3200 (FSB=400) er du sikker.

> Jeg vil gerne op omkring 1 GB så skal jeg vælge 2 eller blot en?

Afhænger af mange ting. 1GB er nok lidt dyere, men giver dig et slot ledigt
til senere. Nu ved jeg ikke om SIS chipsets kan køre dual setup, men kan det
det, så skal du have 2. Dualsetup og Athlon XP er kun smart hvis man har
grafikonboard. Single channel er nok til at en Athlon XP, men i dualchannel
kan onboard grafikken få en memorychannel for sig selv. Har du ikke onboard
grafik er det fint nok med 1 stang og singlechannel.

Nå ja. Din ram må ikke hedde DDR2 eller ECC. Køber du det passer det ikke.

> Hvilke prismæssigt billige ram skal jeg investere i?

?! Hvad tænker du på?

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 09:40

Thomas S. Iversen wrote:

> Det afhænger af din processor. De skal kunne køre mindst lige
> så hurtigt FSB som din processor. Hvis du køber PC3200
> (FSB=400) er du sikker.

Håber det er stavet korrekt, AMD Sempron 2800

> [...]
> onboard grafikken få en memorychannel for sig selv. Har du
> ikke onboard grafik er det fint nok med 1 stang og

Jeg bruger onboard grafik

> Nå ja. Din ram må ikke hedde DDR2 eller ECC. Køber du det
> passer det ikke.

Åkaj

> ?! Hvad tænker du på?

Joe hvilke fabrikater

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 10:05

Henning Lund wrote:

> Joe hvilke fabrikater

Hvis i gider, må i gerne linke til de ram jeg skal købe, gerne
512 og 1gb

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-02-06 10:27

Henning Lund <falsk@fakeadresse.com> skrev 2006-02-16:

> Håber det er stavet korrekt, AMD Sempron 2800

Det er det. Den kører 2000MHz, svarende til 333 * 6.

Hvis du køber PC2700 eller PC3200 er ligegyldigt for det her setup. Man kan
overveje om PC3200 er fremtidssikret hvis du en dag får en P4 eller noget
andet der kører med PC3200 ram.

Sis 741GX er singlechannel så jeg lige, så med mindre du kan spare mange
penge ved at købe 2x512, så vil jeg anbefale 1x1GB fordi du så har et
ramslot ledigt til senere.

Mht sted, så køb hos f.eks. shg.dk

Vælg ram -> ddr -> value og tag 2700 eller 3200.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 11:10

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> fordi du så har et ramslot ledigt til senere.
>
> Mht sted, så køb hos f.eks. shg.dk
>
> Vælg ram -> ddr -> value og tag 2700 eller 3200.

Jeg har kig på 3200 i 1 gb men der står Dane-Elec 1024 MB PC3200
DDR400 - 64M x 8

gør det ingenting at der står 400 ellers bliver valget denne blok

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-02-06 11:47

> [...]
> DDR400 - 64M x 8
>
> gør det ingenting at der står 400 ellers bliver valget denne blok

Med 99.9% sandsynlighed ikke. Jeg har oplevet 1 board de sidste 13 år som
ikke ville køre med hurtigere ram. Det var et compaq board fra 1998.

Alle ramstænger der bliver solgt i dag har en SPD chip onboard der fortæller
bundkortet hvilke timings rammen kan køre ved (samt hvem der har lavet
rammen, og hvornår den er lavet, osv, osv). Denne SPD chip har en tabel der
ser ud som:

400 -> 3.0, bla bla bla
333 -> 2.5, bla bla bla
266 -> 2.0, bla bla bla
200 -> 2.0, bla bla bla

Som angiver at ved FSB på 400 skal vi have 3 waitcycles, ved 333 2.5, osv,
osv.

Rammen vil ikke virker, hvis din bios nægter at køre med ram der er
specificeret som værende hurtigere end det der er brug for. Det har jeg
oplevet et board gøre i 1998 og ellers ikke. Kører selv med PC3200 i et
PC2700 setup. Køb dem blot.

Når du har købt dem, så anbefaler jeg memtest86.com til lige at teste at det
køre som det skal.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 12:18

Thomas S. Iversen wrote:

> Når du har købt dem, så anbefaler jeg memtest86.com til lige
> at teste at det køre som det skal.
>
> Thomas
ELIXIR er der nogen der hedder, de er over 100 kr billigere, kan
jeg også bruge dem?

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 12:51

Henning Lund wrote:

> Jeg har kig på 3200 i 1 gb men der står Dane-Elec 1024 MB
> PC3200 DDR400 - 64M x 8

Fuck den har de ikke på lager, jeg synes edbpriser.dk er
uoverskuelig så gider du finde et par andre blokke jeg kan bruge
så jeg ikke får bestilt det forkerte?
Der er så mange forskellige typer på edbpriser så jeg er lidt
nervøs for at bestille.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-02-06 16:16

Henning Lund wrote:

> Der er så mange forskellige typer på edbpriser så jeg er lidt
> nervøs for at bestille.

Var der noget galt med dem jeg linkede til i går ?

Det er lige den type / hastighed du skal bruge.

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 16:21

Sune Storgaard wrote:
> Var der noget galt med dem jeg linkede til i går ?
>
> Det er lige den type / hastighed du skal bruge.

Det må der dælme være, jeg har totalt overset/glemt dette link,
tak for hjælpen

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 16:25

Henning Lund wrote:

> Det må der dælme være, jeg har totalt overset/glemt dette link,
> tak for hjælpen

Naaae nu dæmrer det, det er kun 512 mb, jeg vil op på 1gb,
Kingston siger mig mest da jeg havde det i den gamle maskine, men
det er ikke sikkert de er de bedste

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-02-06 16:34

Henning Lund wrote:
> Naaae nu dæmrer det, det er kun 512 mb, jeg vil op på 1gb,
> Kingston siger mig mest da jeg havde det i den gamle maskine,
> men
> det er ikke sikkert de er de bedste

Kingston er ganske udmærket - og til en fornuftig pris.

Jeg har Kingston value i alle vores PC'er - og har aldrig haft
problemer.

Men der er meget lille forskel på de forskellige fabrikater til
"normalt brug" - så tag bare det billigste.

Jan

Fra : Henning Lund

Dato : 16-02-06 22:29

Jan Vestergaard wrote:
> [...]
> problemer.
>
> Men der er meget lille forskel på de forskellige fabrikater til
> "normalt brug" - så tag bare det billigste.

Ok jeg lurer lidt videre da shg ikke havde de anbefalede på
lager.

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-02-06 09:59

> [...]
> onboard
> grafik er det fint nok med 1 stang og singlechannel.

Hvis man har en dobbeltkerne cpu, er dual så ikke også det optimale?
Med dual, skal man da have to identiske moduler?
Hvad hvis man har to identiske, og et af en anden type?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-02-06 10:12

Jakob Nielsen <a@b.c> skrev 2006-02-16:

> Hvis man har en dobbeltkerne cpu, er dual så ikke også det optimale?

Dunno, jeg ved ikek meget om hvordan dualkerner er opbygget. Jeg har ikke
haft tiden til at sætte mig ind i det. Men på det nævnte bundkort er det
ikke en dualkerne cpu. De er ikke lavet til socket A.

> Med dual, skal man da have to identiske moduler?

Hvis identisk = samme fabrikant, osv, så ikke nødvendigvis.
Hvis identisk = samme størrelse, timings osv, så jo.

> Hvad hvis man har to identiske, og et af en anden type?

Afhænger lidt af bundkortet. Mit påstod det kørte dualchannel, men jeg kunne
ikke verificere dette da jeg kørte med grafikkort.

Thomas

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-02-06 11:01

> Men på det nævnte bundkort er det
> ikke en dualkerne cpu. De er ikke lavet til socket A.

Det var ikke relateret til det bundkort. Det var et generelt spørgsmål. Jeg
er ikke længere selv up to date med hvad der er af ramteknologier. Jeg har
hørt at EDO-ram skulle være vildt hurtigt

> Hvis identisk = samme størrelse, timings osv, så jo.

Ok. Altså skal man foretrække to moduler istedet for et af dobbelt størelse.