montering af cykelstativ ?
Fra : kim jensen

Dato : 16-02-06 08:09

Jeg har tænkt på at få monteret et cykelstativ bag på vores lidt ældre
Adria, skal kunne bære 3 cykler når vi skal sydpå til sommer. Men nu til
spørgsmålet hvordan bliver sådan et stativ monteret, og kan det holde vægten
uden at trække "tagrenden" over vinduet på bagenden af. Eller skal man altid
ved en sådan montering få en autoriseret til at monterer ?
Erfaringen modtages gerne.

mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 16-02-06 14:02

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
altid
> ved en sådan montering få en autoriseret til at monterer ?

Bag "tagrenden" er der normalt en træliste og her monteres stativet med
træskruer. Forneden monteres det normalt med gennemgående bolte da disse
kommer til at sidde inde i et skab / nede i et magasin afhængig af
indretningen i CV.

Når dette er sagt (skrevet), vil jeg lade en forhandler montere stativet -
så har du en at komme efter når (hvis) det falder af under vejs. !!!!!!

Jeg kan fraråde at have 3 cykler bag på CV - den bliver meget tung i
bagenden og for at få et acceptabelt kuglegtryk skal der måske 3 stk 11 Kg's
flasker gaskassen og så har du et svingende pendul efter bilen. Jeg ved at
der er mange der gør det og har man en stor tung bil, skal den selvfølgelig
nok bestemme hvor vogntoget skal hen, omvendt vil en mindre bil let kunne få
tendenser til at blive styret af campingvognen ved f.eks. vindstød fra
forbipasserende lastbiler, huller i vejen osv osv.

Jeg har selv altid haft cyklerne foran på trækstangen og så lastet
campingvognen i midten med alt det tunge (fortelt, stænger ...) Cyklerne
giver så kugletrykket. Jeghar kun een 6 kg's flaske med i gaskassen.

/Jens

Fra : SB

Dato : 16-02-06 16:59

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> campingvognen i midten med alt det tunge (fortelt, stænger ...) Cyklerne
> giver så kugletrykket. Jeghar kun een 6 kg's flaske med i gaskassen.

Og selv om man har et fornuftig kugletryk, så kan vognen blive ret ustabil
at køre med.
Jeg havde et stativ bag på den gamle vogn, det her jeg fravalgt ved den nye
netop fordi at den bliver meget følsom at køre med, både når man bliver
overhalet af en bus, og når man kommer ned i de spor som lastbilerne laver
på motorvejen.
Monter dem på trækstangen, eller på taget af bilen, er min erfaring at det
er langt bedre at køre med

Søren

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 16-02-06 17:30

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> lastbilerne laver på motorvejen.
> Monter dem på trækstangen, eller på taget af bilen, er min erfaring at det

Jeg må desværre erklære mig enig med de foregående.
Desværre, fordi jeg selv har monteret stativ bagpå, da min HOBBY har så kort
en triangel i front, at cyklerne ALTID er i vejen. Men 2 mountain-bikes på
stativet gør altså æsken en smule følsom, når der kommer større ting forbi,
uanset om det er på højre eller venstre side.
Og jeg kan ikke sige, at jeg ikke VAR advaret. Den forhandler jeg købte min
første HOBBY hos, nægtede simpelthen at montere stativ bagpå.
Men Klogesen her tænkte: Når de laver det, kan det vel osse bruges.

Så: på trækstangen eller på taget af bilen (allerbedst).

Hilsen

ivan, århus

Fra : kim jensen

Dato : 16-02-06 18:35

Tak for jeres erfaring. Jeg er blevet en del klogere og jeg vil helt
undlade at købe et stativ til montering bagpå vognen. Har prøvet at komme i
slinger. Det var absolut ikke sjovt. så ligefrem at provokerer til en gang
slinger nææ tak.
Men jeg tror så ikke at jeg har anden mulighed end at købe et stativ til
montering på taget af bilen, stykket imellem cv og bilen er meget småt, så
det bliver nok den løsningen, men det kommer vel automatisk til at koste en
pokkers mere i brændstof, når der stikker sådan et par fugleskræmlser op i
vejeret ikk.
mvh Kim

Fra : Jens

Dato : 16-02-06 21:52

"kim jensen" <kimfjerndette.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det bliver nok den løsningen, men det kommer vel automatisk til at koste
> en pokkers mere i brændstof, når der stikker sådan et par fugleskræmlser

Hej

Jeg tror at vindmodstanden fra 3 cykler på taget af bilen er forsvindende
lille i.f.t. vindmodstanden fra campingvognen. Måske vil der komme noget
vindstøj. Har ikke selv prøvet at have cykler på taget.

/jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-02-06 23:45

> Jeg tror at vindmodstanden fra 3 cykler på taget af bilen er forsvindende
> lille i.f.t. vindmodstanden fra campingvognen. Måske vil der komme noget
> vindstøj. Har ikke selv prøvet at have cykler på taget.

Jeg har prøvet at køre sydpå i Mondeo med og uden 3 cykler. Begynder man at
regne på det er det billigere at leje cykler på stedet :)

7,5 km pr. liter med cykler, 8,8 uden. På 2 x 1500 km giver det en god slat
penge :)
--
Per, Esbjerg

Fra : fwh

Dato : 17-02-06 18:48

Vi kører forår, sommer og efterår sydpå og altid med cyklerne på taget med
Skoda Octavia Combi 1,9 TDI og Adria Adiva.

.. Der er ikke noget målbart ekstraforbrug og cyklerne står sikket fast,
giver ingen støj eller vibrationer. Cykelstativet er fra Thule og let at
montere på tagbøjlerne.

--
e-post: finn-willum.hansen"snabelA"post.tele.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-02-06 19:58

"fwh" <h_dk@notmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med Skoda Octavia Combi 1,9 TDI og Adria Adiva.
>
> . Der er ikke noget målbart ekstraforbrug og cyklerne står sikket fast,

Der er ingenting der er gratis. Heller ikke 60 kg cykler plus tagbøjler og
heller ikke hvis de ikke stod oppe i fartvinden.

--
Per, Esbjerg

Fra : SB

Dato : 18-02-06 12:00

> [...]
>
> Der er ingenting der er gratis. Heller ikke 60 kg cykler plus tagbøjler og
> heller ikke hvis de ikke stod oppe i fartvinden.

Har set nogen der har lagt dem ned på taget af bilen, måske det er en
løsning hvis man mener at det går ud over brændstoføkonomien.
Ellers findes der da stativer man kan montere bag på sin bil, som ikke
behøver sidde på anhængertrækket

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-06 10:36

> [...]
> løsning hvis man mener at det går ud over brændstoføkonomien.
> Ellers findes der da stativer man kan montere bag på sin bil, som ikke

Så længe de sidder udendørs koster det fartvind. Også når de sidder bag på
campingvognen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-02-06 18:00

> 7,5 km pr. liter med cykler, 8,8 uden. På 2 x 1500 km giver det en god
> slat penge :)

Svarer ikke til mine erfaringer. Måske betyder kombinationen bil/campingvogn
en del.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-02-06 21:09

> Svarer ikke til mine erfaringer. Måske betyder kombinationen
> bil/campingvogn en del.

Hvad siger din erfaring så?

Jeg kørte nogle år 8.8 hvert eneste år, monterede cykler og kørte så
derefter - også flere år - 7.5.

4 cykler!

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-02-06 12:33

Per Henneberg Kristensen skrev i
43f77ee9$0$210$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Hvad siger din erfaring så?

At forbruget er nogenlunde det samme. Jeg kører i en Sharan TDI 110 Hk med
en Dethleff Beduin
530 TQM - og det er noget af et skrummel (IMO). Men jeg må indrømme, at jeg
ikke har en præcis måling hvor jeg kan sammenligne med/uden cykel. Men jeg
vil da prøve at se om jeg kan huske at notere forbruget på en tur med henh.
uden cykler.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-02-06 14:30

> [...]
> jeg vil da prøve at se om jeg kan huske at notere forbruget på en tur med

Husk at køre samme tur i samme slags vejr - ellers duer det ikke ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-02-06 09:48

Fra : Jan

Dato : 20-02-06 21:27

> [...]
> undlade at købe et stativ til montering bagpå vognen. Har prøvet at komme
> i slinger. Det var absolut ikke sjovt. så ligefrem at provokerer til en

Hej Kim

Vi havde netop en gl. adria 450 årg. 1977 med et cykelstativ bagpå (til 3
cykler)
Jeg har dog aldrig prøvet at have cyklerne med, men uden cykler vil jeg sige
at vognen opførte sig fint af sådan en gammel vogn at være. Vi havde dog kun
vognen en sæson.

Venligst

Jan

Jeg smider et billede i dk.binaer under overskriften "Cykelstativ til Adria"

Fra : Per Skjødt

Dato : 17-02-06 22:35

Det kan godt være at det koster lidt ekstra med cykler på taget, men det er
absolut heller ikke billigt at leje 3 cykler i en længere periode dernede.

Mvh. Per