Brug af anførselstegn og quotes i kode
Fra : Kasper Johansen

Dato : 15-02-06 20:58

Hej gruppe.

Såvidt jeg har forstået, så bliver variabler sat i anførsesltegn
undersøgt for variabler. Altså noget lignende:

<?
$var1 = "hejsa";
$var2 = "lala $var1";
?>

Det gør variabler med quotes ikke. Altså vil følgende ikke virke som
hentænk (med mindre man virkelig ønsker, at der skal stå "lala $var1" og
ikke "lala hejsa"):

<?
$var1 = 'hejsa';
$var2 = 'lala $var1';
?>

Mit spørgsmål går på: Kan det betale sig at erstatte mine metoder til at
sætte variabler med metode 2 på et forholdsvis stort website med
sommetider 150 besøgende på en gang?

Kunne forstille mig, at PHP laver nogle undersøgelser på alle variabler
og derfor udfører mange beregninger hver gang en fil parses. Jeg er dog
for doven til selv at teste det ordentligt ;)

Jeg spørger mest ud til folk, som har gjort det eller testet det.

Kasper Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 15-02-06 21:55

Kasper Johansen wrote:
> [...]
> parses. Jeg er dog for doven til selv at teste det ordentligt ;)
>
> Jeg spørger mest ud til folk, som har gjort det eller testet det.

Prøv at google efter "optimize php quotes"

Der er sjældent en forskel. Der nævnes f.ex.0.00012 sekunder for en dobbelt
" og 0.0001 for en enkelt '

Har du virkeligt brug for at spare serverkræfter, så er der en af hit'ene,
der lader php generere statiske html-sider.
Du redigerer siden i dit sædvanlige cms, men i stedet for at php'en skal
parses hver gang, så genereres der en html-side, når man "publish"er siden.
Databasen og php er så ikke involveret i at vise siden til din mulliard
brugere.

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-06 22:22

Kasper Johansen skrev:

> Såvidt jeg har forstået, så bliver variabler sat i anførsesltegn
> undersøgt for variabler. Altså noget lignende:

> Det gør variabler med quotes ikke.

Sproglig note:
"Qoutes" er blot det engelske navn for "anførselstegn". Der er
ingen vedtægt om at ' specielt hedder sådan hverken på dansk
eller engelsk. De hedder dobbelte eller enkelte anførselstegn.

> Mit spørgsmål går på: Kan det betale sig at erstatte mine metoder til at
> sætte variabler med metode 2 på et forholdsvis stort website med
> sommetider 150 besøgende på en gang?

Nej. Generelt kan det slet ikke betale sig at lave den slags
småpillerier. Det kunne det dengang man kunne nå at lave en kop
kaffe imellem at CPU'en hentede to instruktioner.

Strukturér din kode så den er nem for dig selv og andre at
overskue. Derved sparer man mange flere ressourcer.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-02-06 23:43

Bertel Lund Hansen wrote:

> De hedder dobbelte eller enkelte anførselstegn.

Der vil jeg da gerne lige give min mening:

" er et anførselstegn
' er en apostrof

Er det ikke lettere at skelne mellem dem på den måde?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-06 09:43

Erik Ginnerskov skrev:

> Der vil jeg da gerne lige give min mening:

> " er et anførselstegn
> ' er en apostrof

> Er det ikke lettere at skelne mellem dem på den måde?

Njej. Vores tastaturtegnsæt kan ikke skelne mellem enkelt
anførselstegn og apostrof, men når man skriver 'En tekststreng'
således, står den ikke mellem to apostroffer. Den står mellem to
anførselstegn.

Retskrivningsordbogen skriver derom:

   Â§ 64. Anførselstegn
   Anførselstegn (eller anførelsestegn) kaldes ogsÃ¥ citationstegn
   eller gÃ¥seøjne. Der er følgende hovedformer: »...« og "...";
   mindre benyttede er de enkelte (ufordoblede) anførselstegn:
   â€º...‹ eller '...' (se punkt 4).

Derudover kan du selvfølgelig godt vælge at kalde ' for apostrof
også når der bruges et sæt.

--
Bertel

Fra : Kasper Johansen

Dato : 15-02-06 23:56

Hej igen alle sammen.

Jeg takker for begge fremragende svar. Jeg står uden spørgsmål tilbage.

Jeg vælger ikke at gå min kode igennem efter at have læst jeres svar ;)

Kasper Johansen