leverpostej til 8 mdr gammel baby?
Fra : Christian

Dato : 15-02-06 20:03

Hejsa

Jeg vil gerne vide om der findes artikler der fraråder
at give leverpostej til babyer? Min søn er 8 måneder
gammel og jeg smurte ham en leverpostejsmad og
skar den ud i tern så han kunne spise den. Min kone
vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke
må/bør spise produkter fra grise.

Fra : Mus

Dato : 15-02-06 20:37

"Christian" <chris@spamnotwanted.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
> er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke

Det har jeg aldrig hørt noget om.

Fik det råd af min sundhedspl. at jeg endelig skulle lade vores Anna smage
alt muligt og meget forskelligt. For det er nu de er motiverede og
nysgerrige mht smagsvarianter og man derved kan forsøge at undgå kræsenhed.

LN

Fra : Nette

Dato : 15-02-06 23:18

"Christian" skrev

> [...]
> vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
> er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke

Du fortæller andetsteds, at du har en kostvejledning til små børn. TRO på
den....
Ellers så synes jeg, du skulle ringe til sundhedsplejersken SELV og høre med
egne øre, hvad hun mener om de her ting.
( Jeg sidder med en forhåbning om, at det ikke er sundhedsplejersken, der
har bildt din kone det her ind, men at det er rene ammestuehistorier ( læs:
mødregruppehysteri).

Her inde kan du downloade "Barnemad" som giver rigtig mange gode råd om
kost:
http://makeashorterlink.com/?D28C255AC

Nette

Fra : ThomasB

Dato : 16-02-06 01:22

> [...]
> vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
> er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke

Han må spise ALT i den alder

Jeg klipper lide mit andet indlæg ind:

> Min kone synes det er en dårlig ide fordi bl.a.
> hendes søster var allergisk overfor fisk - så hun vil gerne vente. Der er
> vist også andre i hendes
> familie der er allergiske.
>
> Hvad mener I om det?

Enten har han allergi, eller også har han ikke.
Det er ikke noget der kommer fordi har han fået fisk for tidligt.

Jeg synes i skal give ham alt hvad han peger på af mad, jo mere forskelligt
han bliver præsenteret for og selv viser om han kan lide eller ej, jo mindre
kræsne vil han blive.

Grønsagsmos med lidt fisk(!), frikadelle, sildepostej, leverpostej, filet,
ærter osv..

Små "håndmadder" af lyst brød med let-tygbart pålæg.

Stil det hele foran ham på en tallerken og lad ham så spise med fingerne -
også mos, selvom det kan svine en del. I kan evt. hjælpe lidt i starten med
at give ham bidderne. På den måde finder i også ud af hvad han bedst kan
lide, og ikke mindst har bedst af. Der er lavet nogle undersøgelser, der
viser at barnet fra det er helt spæd, selv kan finde ud af at regulere
hvilke madvarer det har bedst af. Hvis han f.eks kun gider spise ærter, så
skal han have lov til det. I sidste ende får han alle de næringsstoffer han
har brug for.

Børn kan bedst lide når råvarerne er skilt ad, så de selv kan vælge.

Mvh Thomas (som har en datter på 15 mdr)

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-06 12:30

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Han må spise ALT i den alder

Børn må vist ikke får jordbær, før de er 1 år. Kan dog ikke lige huske
hvorfor ?

Leverpostej, skulle der dog ikke være noget i vejen for.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : ThomasB

Dato : 16-02-06 12:37

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Børn må vist ikke får jordbær, før de er 1 år. Kan dog ikke lige huske
> hvorfor ?

Så vidt jeg husker, er det vist ammende mødre der ikke må spise jordbær, da
det kan give luft i maven på babyen?

Vores SP sagde at vores datter kunne spise det samme som os fra 6-8 mdrs
alderen.

> Leverpostej, skulle der dog ikke være noget i vejen for.

Helt klart en favorit, sammen med sildepostej og laksepaté

Fra : Workingmom

Dato : 16-02-06 16:46

Buffy skrev:
> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Børn må vist ikke får jordbær, før de er 1 år. Kan dog ikke lige huske
> hvorfor ?

Jordbær er nødder - derfor. Dem må de nemlig heller ikke få.

Tine

Fra : Mus

Dato : 17-02-06 07:10

"Workingmom" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Jordbær er nødder - derfor. Dem må de nemlig heller ikke få.
>
> Tine

Øhhh hvad?
Er jordbær nødder? Hvor har du det fra?

Jeg købte sådan en bog på apoteket med mad til spædbørn. Der er der en
opskrift på jordbærmos/grød og det står under et afsnit om første skemad.
Bogen er lavet af sundhedssstyrelsen. Kan simpelthen intet finde vedr de
ikke må få jordbær.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 07:40

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhh hvad?
> Er jordbær nødder? Hvor har du det fra?

Det er nu rigtigt nok: Botanisk set er jordbær er ikke bær, det er en nød.
De små kerner på jordbær er nødder, og frugtkødet er den opsvulmede
blomsterbund.

http://www.vom.dk/vismad2.asp?id=5
http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/jordbaer.html

Der er meget mere om det på nettet, de to link var dem jeg lige umiddelbart
faldt over.

Tina

Fra : Mus

Dato : 17-02-06 09:22

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/jordbaer.html
>
> Der er meget mere om det på nettet, de to link var dem jeg lige

Det er da bare mærkeligt så at sundhedsstyrelsen ikke advarer mod jordbær
så, på samme måde som nødder. Hmm.... Anna har nu ikke fået jordbær, men det
er nu mere tilfældigt eller sæssonbetonet.

LN

Fra : IMB

Dato : 17-02-06 10:58

"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> Det er da bare mærkeligt så at sundhedsstyrelsen ikke advarer mod
> jordbær så, på samme måde som nødder. Hmm.... Anna har nu ikke fået
> jordbær, men det er nu mere tilfældigt eller sæssonbetonet.

Små børn må ikke få nødder pga kvælningsfaren.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Mus

Dato : 17-02-06 11:42

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> "Mus" <Bastian@sol.dk> wrote in

> Små børn må ikke få nødder pga kvælningsfaren.

Yep det ved jeg godt. dårligt formuleret.

Men hvorfor så ikke Jordbær hmm. Nå pyt.

LN

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 10:25

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse news:43f56999$0$2425

>Kan simpelthen intet finde vedr de
> ikke må få jordbær.

Hmm, jeg kan heller ikke finde noget om det, men husker tydeligt, at vores
sp nævnte det engang. Hun nævnte også honning. Husker dog heller ikke,
hvorfor børn under 1 år, ikke måtte få honning. Anyway, det er jo også snart
12-13 år siden.....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Nette

Dato : 17-02-06 10:37

"Buffy" skrev

> [...]
> sp nævnte det engang. Hun nævnte også honning. Husker dog heller ikke,
> hvorfor børn under 1 år, ikke måtte få honning. Anyway, det er jo også

Sådan var det også for et år siden.

Jordbær, nødder ( pga. børns lethed for allergi. Rigtig mange børn får en
form for nøddeallergi, men langt de fleste kommer over det, inden de blvier
voksne.), honning ( pga. bakterier) og salt.

Derudover har jeg hørt tale om både rabarber og rødbeder, men jeg har aldrig
fået det bekræftet.
Jeg synes dog også der er rigelig med andre madvariationer, så hvis man er i
tvivl om nogle få ting, så er det vel bedre at vente.

Nette

Fra : Rikke Mors

Dato : 17-02-06 11:52

Nette wrote:

> Jordbær, nødder ( pga. børns lethed for allergi. Rigtig mange børn får en
> form for nøddeallergi, men langt de fleste kommer over det, inden de blvier
> voksne.), honning ( pga. bakterier) og salt.

Jeg fik at vide hos min hudlæge - hvor jeg går på grund af eksem som
følge af overfølsomhed overfor fødevarer - at den fødevare, som står for
allerflest allergitilfælde i øjeblikket, det er jordnødder.
Af en eller anden grund er nødder - og altså særligt jordnødder
tilbøjelige til at udløse allergi - hvis man ellers er disponeret for
det. Ydermere er det sådan, at når først allergien er udløst, så øges
risikoen for at allergien breder sig til også at omfatte andre
fødevarer, nældefeber, astma og andre relaterede sygdomme.
Men hvorfor lige jordnødder - så mange peanuts spises der vel ikke? Nej,
men jordnødder er et billigt produkt, som hovedsageligt bruges i form af
nøddemel. Det har en stabiliserende effekt og bruges derfor i rigtig
mange færdigvarer. Prøv engang at lægge mærke til hvor ofte, der står på
en vare, at den kan indeholde spor af nødder.
På grund af vores tendens til at købe flere og flere fødevarer
præfabrikerede udsætter vi altså os selv for en stor påvirkning af de
stoffer, som vi har svært ved at tåle.
Måske er det en meget god ide, at vente med at udsætte sit lille barn
for den risiko. Og jeg er sikker på at alle vil have bedst af frisklavet
mad af friske råvarer. Nødder, som tilsættes en hjemmelavet ret, tror
jeg altså ikke er noget problem - hvis ellers de bare er hakkede
tilstrækkeligt til ikke at kunne sætte sig fast i halsen. Men spar
børnene mest muligt for færdigvarer, hvor de "farlige" ingredienser kan
gemme sig under overfladen.

Rikke Mors

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-06 13:11

"Rikke Mors" <rikke.mors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Af en eller anden grund er nødder - og altså særligt jordnødder
> tilbøjelige til at udløse allergi - hvis man ellers er disponeret for

Her har vi endnu en alm. misforståelse: Jordnødder er ikke nødder.
Jordnødden er en bønne, som hører til bælgplantefamilien.

Tina

Fra : Mus

Dato : 17-02-06 11:50

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes dog også der er rigelig med andre madvariationer, så hvis man er
> tvivl om nogle få ting, så er det vel bedre at vente.

Rødbeder, spinat pga nitrit.

Nødder pga de kan fejlsynkes

Rabarber kan reagere med kroppens kalk og give reaktioner på tænderne.

Taget fra sundhedsstyrelsens bog om mad til spædbørn og småbørn

LN

Fra : Workingmom

Dato : 15-02-06 20:29

Christian skrev:
> [...]
> vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
> er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke

Det har jeg aldrig hørt - mine fik da også leverpostej i den alder.

Tine

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 16-02-06 15:24

> [...]
> vil gerne vente med at give ham leverpostej til han
> er 1 år gammel. Hun siger, at børn under 1 år ikke

lyder mærkeligt at grise skulle være værre end andre nuttede små dyr! Vores
tvillinger fik rigtig mad de var omkring 8. mdr og åd det meste med stort
velbehag, omend de stadig afskyr porre. Så vidt jeg er orienteret skal man
bare passe lidt på med saltet og chilien. Hvidløg har vores altid fået. Nu
(17 mdr) får de også chili, i den udstrækning de kan lide det