Ginseng
Fra : Claus Skaarup

Dato : 15-02-06 19:48

Jeg har en pakke Gerimax ginseng tabletter. De har forputtet sig i et skab i
et par år og har nu set dagens lys igen. Der står, at de kan holde sig til
marts 2006. Nu kunne jeg selvfølgelig bare skynde mig at æde alle 100, men
mon ikke de kan holde sig i 3 måneder mere? Jeg bliver jo nok ikke syg af at
spise dem om 3 måneder, men mon virkningen fortager sig?

Mvh Claus

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-02-06 20:16

On Wed, 15 Feb 2006 19:47:39 +0100
"Claus Skaarup" <skaarup75fjern@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> at æde alle 100, men mon ikke de kan holde sig i 3 måneder mere? Jeg
> bliver jo nok ikke syg af at spise dem om 3 måneder, men mon

der er en årsag til at det hedder "MINDST holdbar til" i langt de
fleste tilfælde. Typisk kan de holde sig længere og i dette specifikke
tilfælde vil det primært være et spørgsmål om at lidt at "virkningen"
er aftaget.
spis du dem blot i de kommende måneder.

Fra : Peter Westh

Dato : 15-02-06 20:16

"Claus Skaarup" <skaarup75fjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men mon ikke de kan holde sig i 3 måneder mere? Jeg bliver jo nok ikke syg
> af at spise dem om 3 måneder, men mon virkningen fortager sig?

Prøv news:dk.videnskab.sundhed

/P

Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-06 17:00

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> "Claus Skaarup" <skaarup75fjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Prøv news:dk.videnskab.sundhed

Nej. Spild ikke tid på det link
Lyt snarere til Kim Schultz at du kan æde løs i nogle måneder.

Jeg er cand.scient i kemi og vil lægge hovedet på blokken at selvom
der går år før du æder de sidste, så vil der være NUL SKADELIG
VIRKNING (det er ikke som mælk der bliver sur)
og den eventuelle gavnlige virkning vil have en halveringstid på mange
år,

Selv salt og sukker har "sidste salgsdato" selvom det fineste
laboratorie ikke kan påvise om det har forladt fabrikken for 2 dage
siden eller 2 millioner år siden.

Miljøtosser hader menneskeheden. De skal gøre sig interessante og skab
e job til venner som kontrollanter. Videnskaben er antisandhed.

Har Greenpeace gavnet nogen dyreart? Nej de har kun gjort skade.

Fra : Norma

Dato : 16-02-06 17:44

> [...]
> job til venner som kontrollanter. Videnskaben er antisandhed.
>
> Har Greenpeace gavnet nogen dyreart? Nej de har kun gjort skade.

Enig, hvis der ikke gror mug på piller, så er de uskadelige.
Om de aktive indholdsstoffer er fordampede eller ej, aner jeg ikke, og det
er sikkert også sjældent testet.
Pas dog på med præventionsmidler!

Samt alt flydende medicin, især øjendråber. Der kan bakterier godt leve.

Men pas endnu bedre på med kød.

Fordi meget af det friske kød, vi køber, har været frosset, og bør i
virkeligheden derfor spises, den dag man køber det.

Hakket frisk kød skal altid spises samme dag, uanset, hvilken sidste
salgsdato, der står på det.

Frisk kylling i udstykninger skal i hvert fald spises dagen efter.

I øvrigt skal man altid kigge på kød i køleskabet. Hvis det ser udvandet og
lidt ulækkert ud, efter at have ligget i køleskabet, så smid det ud.
Hvis du så meget som fornemmer en lugt, når du åbner pakken, så ud med det.

Grøntsager kan man spise lige ind til de rådner, men de kan sjældent tåle at
blive opvarmet igen.

Så væk med gryderetterne, og frem med fadene.

Norma

Fra : Martin K

Dato : 16-02-06 17:53

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> wrote in message

> Hakket frisk kød skal altid spises samme dag, uanset, hvilken sidste
> salgsdato, der står på det.

Der er du nok lidt uenig med Bo. Han lader efter eget udsag tit hakket kød
ligge ude i haven indtil der kommer mider i det, fordi det kilder så sjovt
når man derefter spiser kødet råt.

--
Martin K

Fra : Norma

Dato : 16-02-06 18:28

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligge ude i haven indtil der kommer mider i det, fordi det kilder så sjovt

Det kan man da sikkert også godt!

Hvis man har en hjemmehjælper, der tørrer op efter en, som Bo har.

Selv gider jeg ikke de der "salmonella-trips".

Men det er vel rigtigt, at de sjældent er dødelige og måske også, at man kan
overleve som menneskelig ådselsæder.

Aner det ikke!

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 02:07

Hyæner, løver og gribbe jeg så i Afrika, har det fint med halvråddent
kød, og menneskets mave er ikke kun til tartar men ögså til ådsler,
som ifølge nogle forskere var vor vigtigste proteinkilde i de
årmillioner der gik fra vi fandt på at kaste sten, og dermed bortjage
rovdyr fra deres by tte, og indtil vi fik sty r på at så og høste og
have kødkvæg i stalde

Jeg har berettet om to episoder, hvor jeg var uheldig at få
spyflue-maddiker i mit kød, et med hakket ox, et med saltet
Aldi-skinke, som jeg troede var så salt, at den kunne ligge uden for
køleskab mens jeg var væk en weekend.

I begge tilfælde havde kødet ikke fået grim afsmag af larvernes
ekskrementer, De var få og små.
Farsen/pålægget var stadig lækkert, både uopvarmet og stegt. Og at
lade de millimeterstore krible-krable maddiker udføre dødsdans på min
tunge før de slugtes ned i mavesyren, var da en pikant oplevelse at
skrive hjem om og et studie i mikrosanseoplevelser a la
" Den største fordel ved at være skaldet er, at man kan høre
snefnuggene lande. " R.C. Daniels

Ikke genialt men sjovt "Et genialt menneske begår ikke fejl. Dets
fejltagelser er porten til nye opdagelser". James Joyce

Da min mor efter aftensmaden så spyflueæg i resterne af det kød, vi
netop havde spist, gik hun ud og kastede op.

Selvfølgelig var der lidt protest mod sådant hysteri, i at jeg årtier
senere skulle lege hyæne og æde de lækre larver med, da jeg havde fået
fod under eget bord.

> Det kan man da sikkert også godt!
>
> Hvis man har en hjemmehjælper, der tørrer op efter en, som Bo har.

De er sgutte meget værd, de dovne kommunale """hjælpere""".
Men vil man afsløre vort rådne system, må man gå med på julelegene, og
det er da skønt nok at få nogen til at gå sine ærinder, gratis og
fuldt lovligt. Lissom at nyttiggøre legale smuthuller og fradrag ,
Glistrup-style, til ikke at lade sig snyde af systemet.

> Men det er vel rigtigt, at de sjældent er dødelige og måske også, at
> man kan overleve som menneskelig ådselsæder.

Jeg har aldrig fået diarre af at eksperimentere med mad som var forbi
salgsdatoen, og jeg har gjort det over hundred gange - i et par
tilfælde har jeg kasseret hvis grønt eller lugtende, for der er ingen
masochisme i mine eksperimenter, kun videnskabelighed og nærighed.

I min studietid, på fælleskøkkenet på Egmont Kollegiet , ville en
lægestuderende smide optøet fars ud, der var lidt grønt i det ene
hjørne, og vi væddede om jeg kunne spise det uden at blive syg , og
jeg vandt. Idag ved jeg, at jeg ikke havde behøvet gennemstege det,
for på levnedsmiddelkemisk kursus på DTU har jeg lært, at når kød
blot har været frosset een gang, vil "psykotrofe bakterier" formere
sig hurtigst under optøning og stjæle nicherne fra de konkurerende
patogene bakterier, så faren er minimal.

NB: Når hyænerne jeg så i Tanzania har overfyldt maven med meget
råddent kød, ville de blive overophedet af gæringsprocessernes
varmereaktion, hvis ikke de lagde sig i en kold vandpyt med bugen
under vand.
Jeg har som sagt ikke haft brug for anti-diarrepiller og dermed heller
ikke for naturens enkle selvhjælp, men at jeg fra landroveren i en
dyrepark har set, at der er råd for alt, hvis et eksperiment
"backfires" er da betryggende
Når jeg har haft mavepine af at spise for meget, tager jeg et varmt
karbad, men det er nærmest en afledningsmanøvre og symptombehandling -
hyænerne derimod ville tabe værdifuld næring, hvis de lod salmonella
eller overspisning føre til "tyndskid".
Deres krop skal holde hus med alt input, for der kan gå uger før de
igen får noget at spise - uha - en uhyggelig tanke for en dansk
gourmet og gourmand.

Fra : Norma

Dato : 17-02-06 18:14

> [...]
> vi fandt på at kaste sten, og dermed bortjage rovdyr fra deres by tte, og
> indtil vi fik sty r på at så og høste og have kødkvæg i stalde

Vel er det ej.

> [...]
> som jeg troede var så salt, at den kunne ligge uden for køleskab mens jeg

Velbekommen.

> [...]
> et studie i mikrosanseoplevelser a la
> " Den største fordel ved at være skaldet er, at man kan høre

Du er så tankeforstyrret.

> Ikke genialt men sjovt "Et genialt menneske begår ikke fejl. Dets
> fejltagelser er porten til nye opdagelser". James Joyce

Du begår altså ikke nye opdagelser ved at spise maddiker.

> Da min mor efter aftensmaden så spyflueæg i resterne af det kød, vi netop
> havde spist, gik hun ud og kastede op.

Og hvad så?

> Selvfølgelig var der lidt protest mod sådant hysteri, i at jeg årtier
> senere skulle lege hyæne og æde de lækre larver med, da jeg havde fået fod
> under eget bord.

Du kan da lege hyæne alt det du vil. Men de foretrækker i øvrigt at spise
frisk kød.

> De er sgutte meget værd, de dovne kommunale """hjælpere""".

Så gør det selv, mand!
Ingen tvinger dig til at have hjemmehjælp.

> [...]
> lovligt. Lissom at nyttiggøre legale smuthuller og fradrag ,
> Glistrup-style, til ikke at lade sig snyde af systemet.

Jeg kendte jo Glistrup engang, men erindrer intet om, at de på hans
advokatkontor sked på gangene eller lagde råt kød ned i gården.

> [...]
> har jeg kasseret hvis grønt eller lugtende, for der er ingen masochisme i
> mine eksperimenter, kun videnskabelighed og nærighed.

Som jeg mener, jeg skrev, har man lov til at tænke sig om vedr sidste
salgsdato, og mener, at jeg svarer i et indlæg om Ginsing.
Jeg ved som sagt ikke, om pillerne mister noget af deres virkning, hivs over
sidste salgsdato, men man får næppe forgiftning af at indtage dem, med
mindre de lugter eller er grønne. OK, jeg glemte at skrive, fyldt med
maddiker, men det tænkte jeg, at de fleste ikke tankeforstyrrede mennesker
selv ville kunne regne ud.

> [...]
> frosset een gang, vil "psykotrofe bakterier" formere sig hurtigst under
> optøning og stjæle nicherne fra de konkurerende patogene bakterier, så

Kød bliver sjældent grønt, eller jeg har aldrig set det.
Det bliver gråt og får det, jeg har lært, kaldes "en tanke",
og det er egentligt et meget godt udtryk, i mange sammenhænge.
For har man først fået " en tanke" så skal man i reglen følge den, uanset,
hvad det drejer sig om.

Og hvad kød angår, ja så er det relevant, fordi, vi givet har bedre sanser,
end vi selv er klar over,¨
så at have tænkt tanken, at det der kød stinker, det skal man følge, uanset
om man har købt det samme dag, som frisk.

Min mor, der aldrig har serveret hverken larver eller æg for os børn,
plejede at gå tilbage til slagteren eller supermarkedet med det, og sige,
lige akkurat det, nemlig at kødet havde en tanke.
Og hun fik altid pengene tilbage.
Det har jeg ikke selv tid til, så jeg smider det bare ud.

> NB: Når hyænerne jeg så i Tanzania har overfyldt maven med meget råddent
> kød, ville de blive overophedet af gæringsprocessernes varmereaktion, hvis
> ikke de lagde sig i en kold vandpyt med bugen under vand.

Vores nærmeste slægtninge er altså ikke hyæner.
Det er dyr som, den store, stærke maskuline gorilla, der er vegetar!

> [...]
> Deres krop skal holde hus med alt input, for der kan gå uger før de igen
> får noget at spise - uha - en uhyggelig tanke for en dansk gourmet og

Det er en naturlig reaktion på både overspisning, samt spisning af
fordærvede, for fede,og for dårlige fødevarer at kaste op,
hvor ubehageligt, det end er.
Men det er da ikke sådan helt tabu, som du tilsyneladende opfatter det, pga
dine traumatiske oplevelser med larver i maden.
Hunde, der er hyænens nærmeste slægtning, kaster ofte op. Ja, de går
ligefrem ud og spiser græs for at fremprovokere det.
Kinesere kaster op, som tak for mad.
De kongelige, hvis liv vi kender bedre end de fleste andres, på mange måder,
kastede op flere gange under deres 20 retters menu.
Selv kaster jeg tit op, hvis f.x. jeg har været på Mc Donalds.
Jeg kan ikke tåle deres mad, så jeg kommer der aldrig, hvorfor jeg så heller
aldrig kaster op.

Som sagt.
Jeg gider ikke de der Salmonella-trips,
ligesom jeg hader at overæde,
jeg vil fandme hellere undvære mad, end at spise noget dårligt.

Men det er selvklart let sagt, når man lever i et overskudssamfund.
Men selv i et underskudssamfund, ville jeg ikke forsøge at overleve på
råddent kød!

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 19:18

> Velbekommen.

Det er ikke noget jeg ANBEFALER, men er uheldet ude, så prøv at smag,
vær en mand
En teskefuld fx

> Du er så tankeforstyrret.

Mener du at normalitet og nul-dynamik er vejen frem?

> Du begår altså ikke nye opdagelser ved at spise maddiker.

Næppe noget salgbart eller Nobelpris-belønnet
At dementere fejlagtig vanetænkning burde måske nobelbelønnes

> Og hvad så?

Så var hun et grimt eksempel på hysteri, og min fars ansigt af
skepsis, satte mig igang med at finde sandheden nogle år senere - hans
tøffelhelt adfærd og lavmælte protester gjorde stort indtryk på mig,
og jeg tænkte "Det må kunne gøres bedre".
..
Hendes psykosomatiske kasten op var selvskabt uintelligent drama for
dramaets skyld.
Æg dør straks i mavesyren.

> Du kan da lege hyæne alt det du vil. Men de foretrækker i øvrigt at
> spise frisk kød.

Det gør jeg også, sføli.

> Så gør det selv, mand!
> Ingen tvinger dig til at have hjemmehjælp.

Enig.

> Jeg kendte jo Glistrup engang, men erindrer intet om, at de på hans
> advokatkontor sked på gangene eller lagde råt kød ned i gården.

Bestemt ikke
Jeg er ingen fotokopi eller klon. På et abstrakt plan, er han
inspirator.

> [...]
> skrive, fyldt med maddiker, men det tænkte jeg, at de fleste ikke
> tankeforstyrrede mennesker selv ville kunne regne ud.

Det er vist aldrig rapporteret at medicinens styrke var svækket så
helbredelse mindskedes.
Hvordan definerer du "tankeforstyrrelse" ?
H C Andersens eventyr er de et resultat af sådan forstyrrelse?

> [...]
> og det er egentligt et meget godt udtryk, i mange sammenhænge.
> For har man først fået " en tanke" så skal man i reglen følge den,

Oftest er gammel kød gråt,men mugsvampe kan være grønne og kan gro på
fars ved rette fugtighed

> [...]

> Vores nærmeste slægtninge er altså ikke hyæner.
> Det er dyr som, den store, stærke maskuline gorilla, der er vegetar!

De sjældne menneskeaber har vi ikke så mange erfaringer med .

> [...]
> Men det er da ikke sådan helt tabu, som du tilsyneladende opfatter
> det, pga dine traumatiske oplevelser med larver i maden.

Jeg har aldrig haft traumatiske oplevelser, men at dreje uheld til
undersøgelse, er mig en kær sport

> Hunde, der er hyænens nærmeste slægtning, kaster ofte op. Ja, de går
> ligefrem ud og spiser græs for at fremprovokere det.

Er det ikke især katte der behøver plantefibre for at inducere opkast?

> Kinesere kaster op, som tak for mad.

Nej de bøvser, siger myten

> De kongelige, hvis liv vi kender bedre end de fleste andres, på
> mange måder, kastede op flere gange under deres 20 retters menu.

Oldtids-fyrster havde ødsle fester med dette ulækre ritual, men det
var vist sjældent.

> Selv kaster jeg tit op, hvis f.x. jeg har været på Mc Donalds.
> Jeg kan ikke tåle deres mad, så jeg kommer der aldrig, hvorfor jeg
> så heller aldrig kaster op.

Hvorfor har du så gået på denne fastfood kæde mere end een gang?

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 20:47

> Og hvad så?

Enhver løgn bør bekæmpes. Jeg vil ikke blande mig i om folk køber og
spiser dyrt pga firmanavnet, men elementær naturv idenskab om at der
ikke er fare ved det tabubelagte, er god at få forstand af, og god
til at få folk ud af fobi og hysteri
Tilfldigvis står der i dagens aviser om at DRIKKE URIN, både at en
bjergbestiger overlevede ved at gøre det, da vandmangel, og at de
fleste af Somalias børn p.t. pga tørke vælger den løsning.
En af mine fremskridtspartivænner har på sin hjemmeside
(himmerlandshus) propaganderet for den gamle indiske skik at drikke
egen urin hver morgen, hvilket ´jo ikke er mere sært end at kaniner
spiser egen lort.
Jeg foretrækker god hvidvin.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 02:34

> [...]

> Enig, hvis der ikke gror mug på piller, så er de uskadelige.
> Om de aktive indholdsstoffer er fordampede eller ej, aner jeg ikke,

De medicinsk aktive stoffer er sjældent flygtige og emballagen er
lufttæt , så fordampning er utænkelig

> Pas dog på med præventionsmidler!
> Samt alt flydende medicin, især øjendråber. Der kan bakterier godt
> leve.

Men de bakterier, der måske kan gro i øje-liniment, er ikke de samme
bakterier , som eventuelt ville kunne inficere den salte, tårevædede
øjenhornhinde

> Fordi meget af det friske kød, vi køber, har været frosset, og bør i
> virkeligheden derfor spises, den dag man køber det.

- smager det grimt så spyt ud, ellers æd løs. Lugt til det først ,
hvis du er sart

> [...]

> tåle at blive opvarmet igen.

- smager det grimt så spyt ud, ellers æd løs. Lugt til det først ,

Forresten skrev nogen i denne tråd om MIDER , som vedr mad kun
forekommer i gode gamle oste.
Mider er ofte usynlige, fx dem du har i stort antal i porerne på din
næses hud.
Maddiker er det korrekte navn for fluelarverne som i juli måned kan
optræde i glemt kød udenfor køleskab - ja endda i det indre af et
råddent løg.
Vikingernes navn for måneden juli var "orme-måneden"
De spiste meget tørret kød og tørring i solen eller over bålet skulle
være ret hård for at undgå at insektsnylterne gjorde indhug i
proteinlageret i den måned.
Norske fiskere hængte indtil fornylig sild op til tørring under
tagskægget, så højt at hoppende hunde ikke kunne nå det.
Det sku jeg også prøve, selvom de tørrede vinter-snacks jeg smagte hos
min slægt i Narvik var for harske for min smag
Det gik fint med sild incl i juli, den er fed og selvkonserverende,
men en flækket, renset hornfisk kom der maddiker i, og da mager fisk
let gir lugt, brød jeg her hvad angår smagsoplevelse reglen "Intet
skal være mig fremmed" (Cicero)

Fra : Norma

Dato : 17-02-06 18:39

> [...]
>>
> Men de bakterier, der måske kan gro i øje-liniment, er ikke de samme
> bakterier , som eventuelt ville kunne inficere den salte, tårevædede

Visse former for medicn er flygtige, f.x er hormonerne i en såkaldt
nuova-ring det. De kan holde sig 3 måneder efter at være taget ud af
apotekernes køleskab, hvortil de bliver bragt i køetasker.

Og der kan leve et hav at bakterier i både øjendråber som i
antibiotika-mixturer.
Det kræver blot, at de er resistente overfor den antibiotika, mixturen
indeholder.

> [...]
> er sart

> - smager det grimt så spyt ud, ellers æd løs. Lugt til det først , hvis du

Hvad har du gang i her????????

> [...]
> en flækket, renset hornfisk kom der maddiker i, og da mager fisk let gir
> lugt, brød jeg her hvad angår smagsoplevelse reglen "Intet skal være mig

Ja, at mennesket har overlevet, selv vanskelige tider, bunder i vores
intelligent.
Og derfor har man gennem, garanteret mange flere år end vikingetiden,
forstået at salte, tørre og lave langtidsholdbare pølser af kød.

Den viden er der vel ingen særlig grund til at det moderne menneske
betvivler?
Eller hvad?

Min morfar havde nogle kasser nede forenden af vores bådebro, hvor han
opbevarede de fisk, vi skulle have til middag.
Således at de altid var friske.

Selv har jeg et lille problem med at spise gammel sushi; men det er der jo
så mange andre, der ikke har.

Men det er bare en helt anden kultur, end jeg er vant til, hvor fisk blev
dræbt samme dag, som de skulle spises.
Og jeg kan da godt smage forskel.

Husker engang, hvor strømmen til hele København svigtede en hel eftermiddag.
Og alle restauranter lukkede på nær et japansk sushi-spisested, hvor de
serverede rå fisk.

Det fandt jeg ret utroværdigt, og så gjorde mine ledsagere.
Men vi var nødt til at deltage grundet de forelæsninger vi havde meldt os
til.
Men så spiste vi da bare noget andet, frisk frugt og oste, blandt andet.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 19:01

> [...]
> antibiotika-mixturer.
> Det kræver blot, at de er resistente overfor den antibiotika,

Har bakterier i for gammel øjenmedicin skabt øjensygdom. Det tror jeg
er umuligt, for de bakterier der kan gro i liniment-suppen er ikke
patogener

> Hvad har du gang i her????????

Folkeoplysning

> [...]
> vikingetiden,
> forstået at salte, tørre og lave langtidsholdbare pølser af kød.

enig

> Den viden er der vel ingen særlig grund til at det moderne menneske
> betvivler?
> Eller hvad?

sføli ikke

> Min morfar havde nogle kasser nede forenden af vores bådebro, hvor
> han opbevarede de fisk, vi skulle have til middag.
> Således at de altid var friske.

hyttefade er god privat opfindelsemja

Fra : Norma

Dato : 17-02-06 19:14

> [...]
> umuligt, for de bakterier der kan gro i liniment-suppen er ikke patogener

Wow, vi er enige!
Det har jeg godt nok aldrig oplevet tidligere.

Norma

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-06 19:44

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> wrote in message

> Wow, vi er enige!
> Det har jeg godt nok aldrig oplevet tidligere.

Nogle læser ikke selv og tænker ikke selv.
Gider man gøre op hvor vi er enige, er det nok over 95% af det
skrevne.
Gå efter bolden, i stedet for at fokusere på om man er meningsmæssigt
i klub med den og den
"Man dutter folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå" Piet Hein.
Selvfølgelig smager det friske bedst, men at smide ud pga lidt
unormalitet, er hysterisk.
At vi har råd til at ødsle, bør ikke føre til at vi opreklamerer det
som noget positivt.
Ulande der har tradition for sparsommelighed, bør ikke propaganderes
ud af gode traditioner.