Samarbejde med økonomisystemer
Fra : kaltoft@gmail.com

Dato : 15-02-06 14:26

Hej

Jeg sidder og er i gang med at skrive en e-business løsning til en
skoleopgave, i den forbindelse har jeg lidt spørgsmål som jeg håber
nogen kan være behjælpelige med at svare.

Jeg agter at lave en e-shop på nettet, og ønsker at den delvist skal
kunne integreres i en virksomhed eksisterende økonomisystem, til når
virksomheden skal bogføre og lave regnskab, derfor:

Hvorledes står det til med de mest brugte økonomisystemer med import
af data? Kan man lave en simpel CSV-fil, eller tekstfil i et andet
format, som de kan importere, eller er det normalt ikke muligt at
importere data, eller?
Hvis nogen har links til sider der omtaler økonomisystemernes
importmuligheder vil det også være særdeles brugbart.

Nødløsningen, hvis det ikke kan lade sig gøre, regner jeg med bliver
en udskrift fra web-shoppen, som manuelt skal indtastes i bogføringen,
men det er ikke helt så optimalt...

Håber der er nogen der har lidt erfaring med det...

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-06 14:46

> [...]
>af data? Kan man lave en simpel CSV-fil, eller tekstfil i et andet
>format, som de kan importere, eller er det normalt ikke muligt at

Jeg har en del erfaring med Axapta. Denne kan i stort omfang eksportere til
cvf filer - men har som standard meget få import muligheder.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 16-02-06 12:04

Hej Rune,

> Jeg har en del erfaring med Axapta. Denne kan i stort omfang eksportere til
> cvf filer - men har som standard meget få import muligheder.

En standard Axapta kan da importere både excel ark og kommaseparede
filer som standard uden problem. Jeg har importeret tusindvis af
posteringer i Axapta via standardmenuen.

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-02-06 17:04

<kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af data? Kan man lave en simpel CSV-fil, eller tekstfil i et andet
> format, som de kan importere, eller er det normalt ikke muligt at

Jeg har erfaring med Summarum og den kan fint importere f.eks. ordre fra en
e-shop via en CSV-fil.
En meget kort beskrivelse findes på http://www.summarum.dk/23.htm og en
direkte beskrevet findes i programmets online-help.

Fra : Kasper Holtze

Dato : 15-02-06 17:09

> [...]
> Hvis nogen har links til sider der omtaler økonomisystemernes
> importmuligheder vil det også være særdeles brugbart.

Der findes databasemoduler til C5, både til import og export. Det er
ikke noget jeg kender noget til, men jeg ved at det findes, men at det
vist nok ikke er noget man "bare lige" sætter op. Men det kan sagtens
lade sig gøre.

// Kasper

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 16-02-06 18:31

Ok, det ser jo fornuftigt ud...

Dvs. at Axapta og Stone's SummaSummarum virker med kommaseparerede filer, C5
er mere kompliceret...
Nogen der kender til mulighederne med Navision?

Hvad med en ODBC forbindelse fra økonomisystemet op mod E-handels DBen, kan
det lade sig gøre med de der ikke kan bruge CSV-filer?

Hvor stor en procent-del vil i skyde på at de enkelte programmer har af
markedsandel i DK?

Martin Kaltoft

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 19-02-06 21:40

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ok, det ser jo fornuftigt ud...
>
> Dvs. at Axapta og Stone's SummaSummarum virker med kommaseparerede filer,
> C5
> er mere kompliceret...

Jeg kender hverken SummaSummarum eller Navision.

Axapta kan importere fra komma-separerede og "alt-muligt-andet" separeret,
fastlængde etc.

C5 (og XAL) kan ligeledes importere fra kommaseparerede filer, endda
(ligesom Axapta) via et standardværktøj tilgængeligt fra menuen.

Det er helt problemfrit - værktøjet. Noget andet er at placere importerede
data det rigtige sted, men det er jo tilfældet uanset system.

Finn, Roskilde
NG1001(at)alias.hotpop.com

Fra : Stefan Andersen

Dato : 16-02-06 23:39

> Hvad med en ODBC forbindelse fra økonomisystemet op mod E-handels DBen, kan
det lade sig gøre med de der ikke kan bruge CSV-filer?

Ja - større systemer end de basale som summasumarum har de fleste
mulighed for ODBC forbindelser til eksterna datakilder. I de fleste
tilfælde er dette en tilkøbsmulighed som ikke medfølger som
standard.

Desuden leverer Microsoft Business solutions (som de ikke hedder mere)
- større enterprise løsninger til mindre-mellemstore virksomheder
hvor webshoppen er intregeret i regnskabssystemet - tjek
www.microsoft.dk

Stefan