Søvnmønster for baby? (8mdr)
Fra : Christian

Dato : 15-02-06 13:04

Hej

Jeg vil gerne høre hvilke generelle anbefalinger der gives
ang. børns søvnmønster mellem kl 8.00 og kl 24.00

Min søn er 8 mdr. gammel.

Fra : Nette

Dato : 15-02-06 14:27

"Christian" skrev

> Jeg vil gerne høre hvilke generelle anbefalinger der gives
> ang. børns søvnmønster mellem kl 8.00 og kl 24.00
>
> Min søn er 8 mdr. gammel.

Det eneste jeg vil anbefale er at følge det, som barnet selv har brug for og
så ellers forsøge at få det passet ind i familiens hverdag.
Jeg tror ikke, man skal pådutte babyer en søvnrytme, de har det bedst med at
styre det selv, og der er lige så mange mønstre for det, som der er
spædbørn.
Men hvis du har brug for at få nogle frustrationer ud, er jeg sikker på, der
er mange af os, der gerne vil lytte.

Nette

Fra : Christian

Dato : 15-02-06 15:20

> Men hvis du har brug for at få nogle frustrationer ud, er jeg sikker på,
> der
> er mange af os, der gerne vil lytte.

Tak for det

Men det er nu ikke fordi jeg er frustreret. Grunden til at jeg spurgte er
fordi
jeg helst vil have at min søn er så aktiv/sund som muligt og ikke bare
ligger og
sover. Jeg ved godt at søvn er sundt for et lille barn, men omvendt skal
der jo også være en balance.

En typisk dag for min søn forløber sådan her:

Vågner op ved 8-tiden. Spiser første måltid kl 10.30. Får sig en lur fra
11.30 til
han vågner igen. Næste måltid ved 13-tiden. Får sig en lur igen ved 15-
eller 16-tiden.
Næste måltid kl 18.30 og et mindre måltid igen ved 20.30-tiden. Lægges i
seng
ved 21.30-tiden. De timer hvor han er vågen tilbringer han mest indenfor i
lejligheden.
Han er til babysvømning 1 gang om ugen. Andre tidspunkter hvor han kommer
med
udenfor er ved indkøbsture eller ture ind til byen.

Hvad mener I om det?

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 15-02-06 17:08

"Christian" <chris@spamnotwanted.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi
> jeg helst vil have at min søn er så aktiv/sund som muligt og ikke bare
Klip

> Hvad mener I om det?

Det lyder meget gennemsnitligt, din søn sover i hvert fald ikke "for meget".
Men et barn i den alder skal have den søvn, han har brug for, og det er
meget individuelt. Jeg har aldrig hørt om et ellers sundt barn, der sov for
meget.
Mine tre børn har faktisk nok i gennemsnit sovet mere end din søn i den
alder, det lyder ikke som om hans lure er specielt lange. Mine har typisk
taget to lure på hver to timer i løbet af dagen i den lader.
Når du skriver, at han først spiser sit første måltid kl. 10.30, er det så
virkelig hans første måltid, eller får han fx flaske eller bryst inden? Jeg
synes det er meget sent, ikke mindst når han har været vågen i 2½ time på
det tidspunkt. Og på det tidspunkt er det hele 14 timer siden, han sidst
spiste. det er i hvert fald i mine øjne alt for lang tid mellem to måltider,
især for så lille et barn. Det fremmer i hvert fald ikke et aktivt barn...

MVH Mette

Fra : Christian

Dato : 15-02-06 17:44

> Når du skriver, at han først spiser sit første måltid kl. 10.30, er det så
> virkelig hans første måltid, eller får han fx flaske eller bryst inden?

Min søn sover sammen med mig og konen og min kone har ham liggende
ved brystet hele natten. Han er som regel ikke sulten når han vågner op
om morgenen - vi har skam prøvet

En anden ting:

Jeg kan se på den anbefalede kostplan at han gerne må få kød, æg og
fisk (kogt eller tilberedt i ovn). Jeg synes han skal igang med at spise
mere end den sædvanlige
gang ris eller havregrød. Han får godt nok jern-tilskud men jeg vil mene at
det
er bedre med rigtig kost. Min kone synes det er en dårlig ide fordi bl.a.
hendes søster var allergisk overfor fisk - så hun vil gerne vente. Der er
vist også andre i hendes
familie der er allergiske.

Hvad mener I om det?

Fra : ThomasB

Dato : 16-02-06 01:20

> Min kone synes det er en dårlig ide fordi bl.a.
> hendes søster var allergisk overfor fisk - så hun vil gerne vente. Der er
> [...]

Enten har han allergi, eller også har han ikke.
Det er ikke noget der kommer fordi har han fået fisk for tidligt.

Jeg synes i skal give ham alt hvad han peger på af mad, jo mere forskelligt
han bliver præsenteret for og selv viser om han kan lide eller ej, jo mindre
kræsne vil han blive.

Grønsagsmos med lidt fisk(!), frikadelle, sildepostej, leverpostej, filet,
ærter osv..

Små "håndmadder" af lyst brød med let-tygbart pålæg.

Stil det hele foran ham på en tallerken og lad ham så spise med fingerne -
også mos, selvom det kan svine en del. I kan evt. hjælpe lidt i starten med
at give ham bidderne. På den måde finder i også ud af hvad han bedst kan
lide, og ikke mindst har bedst af. Der er lavet nogle undersøgelser, der
viser at barnet fra det er helt spæd, selv kan finde ud af at regulere
hvilke madvarer det har bedst af. Hvis han f.eks kun gider spise ærter, så
skal han have lov til det. I sidste ende får han alle de næringsstoffer han
har brug for.

Børn kan bedst lide når råvarerne er skilt ad, så de selv kan vælge.

Mvh Thomas (som har en datter på 15 mdr)

Fra : IMB

Dato : 18-02-06 20:33

"Christian" <chris@spamnotwanted.com> wrote in

> [...]
> er bedre med rigtig kost. Min kone synes det er en dårlig ide fordi
> bl.a. hendes søster var allergisk overfor fisk - så hun vil gerne

Jeg ved ikke noget om allergi, men prøv at se på dette link:
http://allergi.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=212&domain=this

I øvrigt mener jeg ikke at et barn på 8 måneder (eller børn i det hele
taget) kan sove for meget - hvis der er problemer med nattesøvnen kan man
overveje om søvnen er rigtig fordelt men det er noget andet.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Nette

Dato : 15-02-06 23:02

"Christian" skrev

> Hvad mener I om det?

Det lyder alt sammen ganske almindeligt.
Jeg har aldrig brugt det at vække mine børn, dvs. det har jeg, når de har
sovet sen eftermiddag og klokken er blevet 18. For hvis de ikke kom op
senest der, så kunne de ikke sove igen kl. 20, hvor vi andre gerne skulle
have lidt ro. Men resten af dagen og natten har de altid selv styret.
Jeg tror ikke på, at et barn kan sove for meget. Det skal vel altid have den
søvn, det har brug for.

En tur på legepladsen i en gynge er han ved at have alderen til, så måske I
skulle gøre det, hvis I ikke synes, han får nok "rigtig" luft?

Ang. maden, ville JEG for længst have startet på noget
kartoffel/grønsagsmos. Min den yngste fik kun mælk i glas og så en
natflaske, da han var otte mdr. Ellers spiste han grød, frugtmos,
grønsagsmos og kiks med stor velbehag.
Jeg skal ikke kunne sige, om der er større risiko for at jeres barn for
allergi, fordi barnets moster har det. Men mon ikke lægen kan løse den sag
for jer? Umiddelbart har jeg aldrig hørt om, at man bør vente med maden så
længe så muligt for ikke at udvikle allergi, men nu følger jeg heller ikke
med i ALT.

Nette

Fra : Workingmom

Dato : 15-02-06 23:39

Nette skrev:
> [...]
> længe så muligt for ikke at udvikle allergi, men nu følger jeg heller ikke

Det med at vente med maden og give modermælk RET længe, den er nu god
nok. Og så skal man introducere fødevarer ganske langsomt - et ad
gangen, så man kan følge med i, om barnet skulle reagere på noget af det.

For allergiudsatte børn skal man ikke give: ærter, jordbær, citrus,
chokolade og nødder (lige hvad jeg kunne huske) det første år.

Der kan sagtens være flere.

Mange børn behøver slet ikke andet end modermælk i ottemånedersalderen.
Det er ikke en naturlov, at de skal være begyndt på fast føde ved den tid.

Tine

Fra : Mus

Dato : 16-02-06 11:59

> For allergiudsatte børn skal man ikke give: ærter, jordbær, citrus,
> chokolade og nødder (lige hvad jeg kunne huske) det første år.

Er det noget du har læst et sted? Så ville jeg gerne læse det.
Det eneste jeg ved det er at de små ikke må få rosiner og nødder, men ikke
pga allergi, men pga et "giftstof" og nødder sikkert også fordi de kan sætte
sig fat i halsen. Jeg har dog hørt noget med at man med fordel for at undgå
allergi kan vente med at give alm komæk - kan ikke huske om det var 9 eller
12 mdr. Men om det er rigtigt ved jeg ikke.
I øvrigt skal der vist ret meget til at børn klassificeres som
allergidisponeret, hvis ikke det er testet for det. Det er vist noget med at
begge forældre skal have helårsallergi eller luftvejsallergi. Det var i
hvert fald den besked jeg fik på sygehus og fra egen læge.

> Mange børn behøver slet ikke andet end modermælk i ottemånedersalderen.
> Det er ikke en naturlov, at de skal være begyndt på fast føde ved den tid.

Kender også nogle stykker der kunne eller kun ville have mm, men mange er
det nu ikke.
Men nej selvfølgelig er det ingen naturlov, børn er jo forskellige.

LN

Fra : Workingmom

Dato : 16-02-06 16:45

Mus skrev:

> Er det noget du har læst et sted? Så ville jeg gerne læse det.

Så må du kigge forbi. Det var en seddel fra sundhedsplejersken

> [...]
> begge forældre skal have helårsallergi eller luftvejsallergi. Det var i
> hvert fald den besked jeg fik på sygehus og fra egen læge.

Det er jo slet ikke nødvendige fødeemner, så hvis man vil være lidt på
den sikre side, kan man jo bare følge dem alligevel.

Selv om risikoen ikke er ret stor, er konsekvenserne det. Det er ligesom
med sikkerhedsseler. Vi kører med dem, selv om risikoen ikke er så stor.
Konsekvensen, hvis der alligevel sker noget, er for store til at vi vil
risikere det.

Tine

Fra : Mus

Dato : 17-02-06 07:16

"Workingmom" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med sikkerhedsseler. Vi kører med dem, selv om risikoen ikke er så stor.
> Konsekvensen, hvis der alligevel sker noget, er for store til at vi vil

Vi har allerede givet både ærtet, clementiner og jordbær til vores datter på
10 mdr.
Spurgte på et tidspunkt min egen sundhedspl om jeg måtte give hende det. Alt
måtte hun få med måde fik jeg at vide.
Nødder måtte hun ikke få. Rosiner i små mængder, ligeså spinat og rødbede -
ellers så måtte hun stort set få det vi spiste.

LN

Fra : Nette

Dato : 16-02-06 20:41

"Workingmom" skrev

> Det med at vente med maden og give modermælk RET længe, den er nu god
> nok. Og så skal man introducere fødevarer ganske langsomt - et ad
> gangen, så man kan følge med i, om barnet skulle reagere på noget af det.

Børn må få almindeligt mad fra 4 mdr. alderen, her snakker vi 8 mdr. Børn
skal inden de er ni måneder være godt i gang med almindlig mad.
Selvfølgelig bør det introdukseres en efter en, ikke kun for at finde ud af
om barnet skulle reagere på det, men lige så meget for at lade barnet
tilvænne sig smag og konsistent.

> For allergiudsatte børn skal man ikke give: ærter, jordbær, citrus,
> chokolade og nødder (lige hvad jeg kunne huske) det første år.

Men man er ikke allergiudsat fordi ens moster har allergi.

> Mange børn behøver slet ikke andet end modermælk i ottemånedersalderen.
> Det er ikke en naturlov, at de skal være begyndt på fast føde ved den tid.

Den eneste naturlov der er, er vel, at vi skal herfra en dag?
Men der er nu ret mange rimelig ensstemmige holdninger fra eksperter, som
netop mener børn har brug for andet end mælk i 8 mdr. alderen.

http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200002.htm

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=3259

http://www.babydebat.dk/modules.php?op=modload&name=PagEd&file=index&page_id
=46

Nette

Fra : Mus

Dato : 15-02-06 17:16

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> spædbørn.
> Men hvis du har brug for at få nogle frustrationer ud, er jeg sikker på,

Vores datter kunne ikke selv finde en døgnrytme. Så vi måtte hjælpe hende og
selv lægge en fast døgnrytme.
Så som du selv skriver så er alle børn forskellige.

LN