Uønsket kat huserer hos os, og prævention
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-06 12:12

Hej NG.

Vi har en uønsket kat som huserer hos os.
Vi har et lille landbrug med heste og høns og for at holde musene nede
har vi 2 gårdkatte.
Det er 2 hunkatte, som nok er lige på nippet til at blive kønsmodne.
Disse kommer aldrig ind i huset, de bor i fyrrummet hvor pillefyret
står, og hvor de får deres mad og vand.
De kan rende overalt udenfor stuehuset.
Den sidste uges tid har vi haft besøg af en fremmed kat af
perserudseende, dog har vi ikke fundet ud af dens køn endnu.
Hvordan slipper vi af med den ?
Hvad vil være det bedste form for prævention til vores katte,
p-piller eller sterillisation ?

--

Christian

Fra : LH

Dato : 15-02-06 13:05

Hvor i landet bor du. Her hos mig holder der nemlig en
langhåret/perserlignende kat til også? Men den ved jeg trods alt noget om.
Men det er vel næppe sandsynligt vi bor i nærheden af hinanden?

m.v.h.

LH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 15-02-06 13:09

> [...]
> Vi har et lille landbrug med heste og h=F8ns og for at holde musene nede
> har vi 2 g=E5rdkatte.
> Det er 2 hunkatte, som nok er lige p=E5 nippet til at blive k=F8nsmodne.
> Disse kommer aldrig ind i huset, de bor i fyrrummet hvor pillefyret
> st=E5r, og hvor de f=E5r deres mad og vand.
> De kan rende overalt udenfor stuehuset.
> Den sidste uges tid har vi haft bes=F8g af en fremmed kat af
> perserudseende, dog har vi ikke fundet ud af dens k=F8n endnu.
> Hvordan slipper vi af med den ?
> Hvad vil v=E6re det bedste form for pr=E6vention til vores katte,

Den eneste måde at slippe for besøg af hankatte er at lade dine hunkatte
neutralisere. Du skriver, de er på nippet til at blive kønsmodne, og det
vil tiltrække MANGE hankatte, der kan komme langvejs fra i deres (helt
naturlige) jagt på "damer".

Og ingen tvivl: Kastration (det er det, man gør) af hunkattene er
absolut at foretrække. En p-pille kan kastes op, uden du ser det, og
hvis du så fortsætter med at give p-piller, hvis hunkatten er blevet
drægtig, kan det give store komplikationer. Og p-piller giver efter
længere tids brug i 99 ud af 100 kræft i mælkekirtler/livmoder.

Ved en kastration er I (hunkatten) sikret én gang for alle. (Husk at få
dem øremærket samtidig).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-06 14:04

LH wrote:
> Hvor i landet bor du. Her hos mig holder der nemlig en
> langhåret/perserlignende kat til også? Men den ved jeg trods alt noget om.
> Men det er vel næppe sandsynligt vi bor i nærheden af hinanden?

Lige nord for Randers.

--

Christian

Fra : LH

Dato : 15-02-06 14:57

Ok, så er det ikke den samme!! "ss" Jeg bor i Sydsjælland
LH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-06 14:38

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> længere tids brug i 99 ud af 100 kræft i mælkekirtler/livmoder.
>
> Ved en kastration er I (hunkatten) sikret én gang for alle. (Husk at få

Vi vil så overveje en kastration, hvad koster det ca. for 2 katte ?

--

Christian

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 15-02-06 15:00

Hej Christian
Du må spørge om prisen hos din dyrlæge. Du vil få rabat når det drejer
sig om flere. Vi gav for sterilisering af vores hunkat kr. 800 + moms,
da hun var en del af mængderabatten, da hendes 4 killinger blev
kastrerede før salget. Hun blev syet med skjult syning af
operationssåret, og det gav ingen gener bagefter. Ingen lampeskærm etc.
Jeg har hørt godt om Vorup dyreklinik, men kender ellers ikke til
Randersområdet.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 15-02-06 21:32

Lisbet Sørensen skrev i en meddelelse...

> [...]
> operationssåret, og det gav ingen gener bagefter. Ingen lampeskærm etc.
> Jeg har hørt godt om Vorup dyreklinik, men kender ellers ikke til

Jeg kan så supplere med endnu en anbefaling af Vorup Dyrehospital, hvor jeg
er fast kunde med alle mine katte. Jeg kunne ikke drømme om at skifte
dyrlæge.
En anden god dyrlæge i Randers er Randers Dyrehospital der har lokaler på
den gamle kaserne.
Begge dyrehospitalerne har hjemmesider og e-mails du kan tjekke:
www.vorupdyrehospital.dk
www.randersdyrehospital.dk

Prisen ved de to dyrlæger for neutralisering og øremærkning af hunkatte
ligger på ca. 1200 kroner pr. styk og der gives normalt ikke rabat, da det
er den anbefalede prævention fra begge dyrehospitaler.

Håber prisen ikke afholder jer fra at få "ordnet" pigerne, de bliver meget
mere harmoniske, og I får ikke problemer med killinger og lumre hankatte der
render rundt i tide og utide

Mvh Tina og randrusianerflokken
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Eliasen

Dato : 15-02-06 21:41

"Tina Susanne Johansson" <dur@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> den gamle kaserne.
> Begge dyrehospitalerne har hjemmesider og e-mails du kan tjekke:

Når vi nu er i det selvsamme geografiske område, er der så nogen der har
gjort sig erfaringer med "Dyrlægegruppen Frijsenborg". Den ene af deres
klinikker ligger fordelagtigt for os, men vi dribler da gerne et smut til
Randers, hvis det er bedre.

--
Eliasen

Fra : Sabina H.

Dato : 15-02-06 23:04

Christian B. Andresen wrote:
> [...]
> har vi 2 gårdkatte.
> Det er 2 hunkatte, som nok er lige på nippet til at blive kønsmodne.

"på nippet til"??
hunkatte bliver kønsmodne helt ned til 4-5 mdrs alderen..... især
efterårskillinger bliver kønsmodne tidlige..... mine hunkatte har begge haft
deres første løbetid i år, og den ene endda to af slagsen, og de er primært
indekatte, der ovenikøbet er af en race der normalt "modnes" sent......
jeg tror jeres hunkatte allerede er kønsmodne ;)

> [...]
> Den sidste uges tid har vi haft besøg af en fremmed kat af
> perserudseende, dog har vi ikke fundet ud af dens køn endnu.

sansyneligheden taler for at det er en hankat der huserer hos jer... jeres
hunkatte er muligvis allerede kønsmodne, men fordi de render ude altid er
det slet ikke sikkert i oplever løbetiderne..... de kan i teorien allerede
være parret.....

> Hvordan slipper vi af med den ?

nautraliserer jeres hunkatte.....

> Hvad vil være det bedste form for prævention til vores katte,
> p-piller eller sterillisation ?

sterillisation..... ingen tvivl..... jo hurtigere jo bedre....
får i dem sterilliseret nu, kan i også få afbrudt en eventuel graviditet,
skulle det utænkelige være sket...

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-06 11:16

Sabina H. wrote:

> [...]
> indekatte, der ovenikøbet er af en race der normalt "modnes" sent......
> jeg tror jeres hunkatte allerede er kønsmodne ;)

OK

> [...]
> det slet ikke sikkert i oplever løbetiderne..... de kan i teorien allerede

Ja, så må vi jo afsætte killingerne

> nautraliserer jeres hunkatte.....

> sterillisation..... ingen tvivl..... jo hurtigere jo bedre....
> får i dem sterilliseret nu, kan i også få afbrudt en eventuel graviditet,
> skulle det utænkelige være sket...

Vi overvejer det i hvert fald.

--

Christian

Fra : Sabina H.

Dato : 16-02-06 12:48

Christian B. Andresen wrote:

> OK

har i slet ikke observeret nogen form for ændret adfærd??
prøv når i fodrer dem, at nusse dem hen over ryggen og haleroden.... et
sikkert tegn er at måsen stikkes i vejret, og halen kastes til siden....
altimens der trampes med bagbenene.....
hyleri i nabolaget er også et godt tegn... hunkatte kan være TEMMELIGT
højlydte under parringen.....

> Ja, så må vi jo afsætte killingerne

eller få dem sterilliseret allerede nu.... i kender jo tydeligvis intet til
den eventuelle hankat, og den kan i processen sagtens have smittet jeres
katte med diverse sygdomme, under parringen.....
en sterillisation under graviditet er klart en mulighed, hvis killingerne er
uønskede..... nogle dyrlæger sterilliserer helt op til en uge før forventet
fødsel, men det er absolut ikke noget jeg vil anbefale... tidligt i
graviditeten er det dog næppe et problem....

hvad andre muligheder ser i?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-06 12:01

Tina Susanne Johansson wrote:

> [...]
> den gamle kaserne.
> Begge dyrehospitalerne har hjemmesider og e-mails du kan tjekke:

Sidstnævnte har vi også gode erfaringer med, de aflivede de 2 gamle
syge katte for noget tid siden.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-02-06 13:02

Sabina H. wrote:

> har i slet ikke observeret nogen form for ændret adfærd??

Nej.

> prøv når i fodrer dem, at nusse dem hen over ryggen og haleroden.... et
> sikkert tegn er at måsen stikkes i vejret, og halen kastes til siden....
> altimens der trampes med bagbenene.....

Det vil vi prøve.

> hyleri i nabolaget er også et godt tegn... hunkatte kan være TEMMELIGT
> højlydte under parringen.....

Ikke specielt.

> eller få dem sterilliseret allerede nu.... i kender jo tydeligvis intet til
> den eventuelle hankat, og den kan i processen sagtens have smittet jeres
> katte med diverse sygdomme, under parringen.....

Ja, nu ser den ren og pæn ud, så den virker skam sund og rask.

> hvad andre muligheder ser i?

Vi havde overvejet p-piller, men ender med sterillisation.

--

Christian

Fra : Kviller

Dato : 17-02-06 14:45

Hej Christian.

Jeg havde et problem med en stor norsk skov kat, der kom og rendte ind ad
min kattelem og bankede min lille hus kat inde i huset. Det blev så slemt at
min kat ikke turde gå ud til sin madskål til sidst. Det jeg gjorde var jeg
lukkede døren ind til huset fra bryggerset, satte katte-lemmen på den så
katten kan komme ind, men ikke ud. Sørgede for min egen kat var inde i
stuen. Så da jeg kom hjem fra arbejde sad den store skov kat ude i
bryggerset og kunne ikke komme ud. Det jeg gjorde var nok lidt syndt for
katte, men jeg tror det er den eneste måde at få den til at holde op med det
på. Jeg gik ud til den og sprøjtede vand på den mange mange gange. Holdt den
fanget i omkring 1 time og gik ud med jævne mellemrum og sprøjtede lidt vand
på den. Jeg har ikke set katten siden, så det var effektivt, men jeg havde
det også ret dårligt med det, da jeg elsker katte og ikke kan lide at gøre
dem fortræd.

Fra : Allan

Dato : 17-02-06 18:50

"Kviller" <news@nedjakob.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sprøjtede lidt vand på den. Jeg har ikke set katten siden, så det var
> effektivt, men jeg havde det også ret dårligt med det, da jeg elsker katte

Uh pas på med det
Det kostede mig en ny kattelem, dengang naboens hankat, trak min lukkede
kattelem ud af døren. Jeg tror godt den vidste, den ikke måtte være der.

Efter den oplevelse har jeg aldrig lukket en kattelem med, de der til
indrettede låse.

Og nu efter jeg er blevet *en af de frelste, med indhegning* He He. Så
slipper jeg for den slags oplevelser.

Mvh Allan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-02-06 15:05

Kviller wrote:
> [...]
> det også ret dårligt med det, da jeg elsker katte og ikke kan lide at gøre

Her fredag aften var den inde i fyrrummet igen, den gemte sig så i et
hjørne.
Men jeg skyndt mig ind for at hente en vandpistol, ikke en af de kæmpe
geværer, en ganske alm. mindre vandpistol.
Så fik de et par velanrettede skud lige i synet, og så rendte den ud,
med mig i hælene som en anden Jack Bauer vildt skydende efter den
Den er sikker blevet mindre våd af den end at skulle rende over
gårdspladsen.
Den har ikke været hos os siden

--

Christian