Ombygning af ældre campingvogn
Fra : Tobias Larsen

Dato : 14-02-06 15:12

Jeg kører jeg motocross på hyggeplan og skal i den forbindelse
trnasporterer min motocross cykel, mit udstyr, værktøj,
olie/brændstof osv frem og tilbage når jeg skal ud og køre.

Jeg har så gået og kigge på både kassebiler og lukkede trailere,
jeg syntes bare ikke jeg vil give afkald på min benzinøkonomiske
Renault 19 1.4 i det daglige, og derfor er en kassebil lidt ude af
billedet. En lukket trailer kunne også være fin jeg syntes bare de
koster alt for meget i forhold til hvad man får.

Derfor har jeg nu fået den idé at finde en ældre campingvogn til en
10-15.000.- gerne en med noget grimt interiør og så bygge den om.
Helt konkret skal den strippes for det meste af indmaden, således at
kun koge/vask og det forreste spise/sove arrangement er tilbage.
Derefter skal der laves noget skufe/reol system til diverse småting
som reservedele og udstyr.

MEN! Det store problem bliver at få cyklen ind i vognen, kan man lave
døren bredere? Eller(den løsning jeg er mest lun på) skal jeg ud i
noget med at lave et ekstra hul ved/under det nuværende bagvindue,
således at jeg kan få maskinen den vej ind i vognen.

Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.

Tobias Larsen

Fra : Per

Dato : 14-02-06 17:32

Det er måske en god ide ......... men tænk at i de fleste campingvogne er
møblementet med til at holde lofter og vægge i rigtig stilling. Så hvis du
fjerner det meste i CV'en vil det være en ret ustabil vogn at køre med. Med
mindre du køber en CV med stålskelet eller selv monterer noget lignende.

Hilsen Per.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-02-06 18:00

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerner det meste i CV'en vil det være en ret ustabil vogn at køre med.
> Med mindre du køber en CV med stålskelet eller selv monterer noget

Og få liiiige vejet såd'n ældre cv før du køber den - der er rigtigt mange
tilfælde, hvor egenvægten er langt højere end papirerne angiver. Fugt og
"optimistiske" angivelser fra fabrikkerne er nok den hyppigeste årsag -
somme tider hører vi her i nyhedsgrupper om lykkelige nye ejere af ældre
cv'er, der opdager at den pæne vogn så galt er overvægtig uden noget som
helst udstyr i vognen.....og så har du pludseligt slet ikke frivægt til at
transportere cyklen og alt grejet. Heller ikke selv om du fjerner nogle af
de medfødte møbler - husk de er konstrueret til at veje mindst muligt (trods
alt).

Af brugte vogne kan jeg kun lige komme i tanke om Knus's Sport&Fun, der
kunne egne sig. Den er relativt kort, med opklapbar dobbeltseng i forenden,
toilet til højre i midten, køkken bagerst højre og en 2-mands siddegruppe i
venstre side.
Det smarte er at siddegruppen faktisk meget let kan tages ud - uden værktøj.
Samtidig har du døren i bagenden af vognen - en overbred dør. Lasteevnen
ligger oppe over 300 kg - og der er kraftige øjer i gulvet - netop til
fastspænding af f.eks. en motorcykel.
Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 14-02-06 23:21

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> netop til fastspænding af f.eks. en motorcykel.
> Bagdelen er at du _ikke_ får den billigere end en lukket trailer....

Den sport fun har faktisk det jeg søger, den er bare MEGET pebret ifht mit
budget.
De vogne jeg har kigget på har være i klassen 10 til aller højst 20.000,
dertil kommer så en ombygning.
Knaus'en er heller ikke liiige så optimal at spænde bagefter en Renault 19
1.4 den vejer 850 og bilen må kun trække 950.
Desuden har jeg som det ser ud nu ikke behov for toilet/bade faciliteter i
vognen.

Jeg har kigget lidt på vogne i denne kategori kortlink.dk/2es6
http://bilbasen.dk/camping/brugte/show.asp?id=229272&page=3&area=3
og generelt den årgang/pris. Men er de for komplicerede at bygge om?

Angående vægt hvad kan man så konkret gøre? Lave en slutseddel der er
betingget af at vognen overholder de angivne vægt tavler inden for en margin
på ~5%, køber betaler vejningen?

Tobias

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 14-02-06 23:57

"Tobias Møller Larsen" <tobias.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Angående vægt hvad kan man så konkret gøre? Lave en slutseddel der er
> betingget af at vognen overholder de angivne vægt tavler inden for en

Ja - den med en aktuel vejning kan være lidt svær - både hos forhandlere og
private. Men hvis ikke sælger vil være med til at få cv'en vejet ku man jo
let mistænke ham for at - mindst - ha en mistanke om at det ikke er helt
godt med vægten.

Og skal jeg forstå det du skriver som at din Renault har en egenvægt på 850
og må trække 950 kg ? Så håber jeg du har B/E-kørekort - eller må du kun
køre med 800 kg totalvægt - med bremser !
Een ting er hvad bilen må trække - en anden er hvad dit kørekort gælder til;
regelen er bilens egenvægt + 50 kg er den totalvægt, du må trække på et alm.
B kørekort. Selvf forudsat at den samlede vogntogsvægt ikke overstiger 3.500
kg. Men hvis den trækkende bils totalvægt er op til 3.500 kg må du altid
trække en hænger på 750 kg totalvægt på dit kat B kørekort - selvom
vogntogsvægten så overstiger 3.500 kg.
Forvirret - så følg med i næste afsnit. Det er det, hvor vi indfører flere
(tillempede) EU-regeler

Se evt her: http://www.campingferie.dk/sommerkaravanen/be.asp for en
forklaring af regelerne - læg mærke til at der ingen steder bruges "faktisk
vægt" - altså må man ikke køre med en anhænger, der har større tilladt
totalvægt end dit kørekort tillader i den aktuelle sammenkobling, blot du
ikke læsser den til en faktisk vægt større end du må køre med.

Jeg kan sgu godt forstå at autocampere er ved at blive populære trods
priserne. Der skal man da kun ta hensyn til de 3.500 kg totalvægt, pappet
normalt gir lov til

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-02-06 08:43

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kørekort - selvom vogntogsvægten så overstiger 3.500 kg.
> Forvirret - så følg med i næste afsnit. Det er det, hvor vi indfører flere

Jeg er forvirret! Det skyldes din lange forklaring med forkert
indledningsinfo :). Du mener at han må køre 900 kg totalvægt med bremser, og
ikke 800.

> [...]
> tilladt totalvægt end dit kørekort tillader i den aktuelle sammenkobling,
> blot du ikke læsser den til en faktisk vægt større end du må køre med.

Politiet tillader 7% overskridelse af vægtgrænserne i både Tyskland og
Danmark uden at det giver bøde. Blot til info for dem der kører 88 km/t på
landevejen og stadig undgår en bøde :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-02-06 08:48

"Tobias Larsen" <tobias.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.

Du skal så vidt muligt sørge for at maskinen står over akslen for at
forhindre vogntoget i at gå i slyng. Og den skal spændes fast.

Placerer du den for langt fremme får du for meget vægt på bilen, hvilket
løfter forhjulene på bilen. Omvendt, hvis du placerer den for langt bagude
løfter du bagenden på bilen og MC´en fungerer som et pendul, der leger med
både dig og din bils liv (og andre trafikanters).

De 100+ kg MC´en vejer er mange kg at anbringe på et sted i en campingvogn -
det egner en autocamper sig bedst til.

--
Per, Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 27-02-06 13:56

> [...]
>kun koge/vask og det forreste spise/sove arrangement er tilbage.
>Derefter skal der laves noget skufe/reol system til diverse småting

Det første er ikke noget problem, en vogn i den vægt- og pris- klasse du har
angivet max 900 kg. indeholder kun køkken, sovepladser og skabe. Så mangler
du bare skufferne
Er du helt sikker på at en motor cykel ikke kan gå ind igennem døren, hvis
du er lidt kreativ ? Evt. tager forhjulet af. Husk at spænde cyklen godt
fast, og lige over akslen.
Du får højest sansynligt ridset vognen godt grundigt indv., men det må du så
leve med.

Fra : steen-h@post8.tele.d~

Dato : 01-03-06 20:23

Tobias Larsen skrev:

> [...]
> olie/brændstof osv frem og tilbage når jeg skal ud og køre.

> Forslag og ideer til dette tossede projekt modtages med kyshånd.

Prøv evt at kontakte EP-caravanservice ved Herning. Han gør meget i
ophug og salg af brugte vogne.

mvh
Steen