Støj - men hvormeget
Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 14-06-01 06:48

Når man nu ser på forskellige Pabst blæsere så er der nogle der afgiver 12,
19 aller måske 27 dBa men hvormeget støjer en standard blæser?

Kort: Hvor højt ligger støjniveauet for en standard 50 mm standard blæser?

Jeg har nemlig en 50 mm blæser der støjer forfærdelig men jeg ved jo ikke om
der er 40, 30, eller 20 dBa.

Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-06-01 08:03

"Martin Bay Hebsgaard" <martinbh@worldonline.dk> wrote in

> Når man nu ser på forskellige Pabst blæsere så er der nogle der afgiver
> 12, 19 aller måske 27 dBa men hvormeget støjer en standard blæser?

Jeg benytter følgende tommelfingerregler, som på ingenmåde er videnskabelige
el.lign., men alene udtryk for min personlige vurdering:

Under 20dB: Støjfri.
Under 30dB: Støjsvag.
Over 40dB: Støjende.
Over 50dB: Irriterende.

> Kort: Hvor højt ligger støjniveauet for en standard 50 mm standard
> blæser?

'Standard' er ikke et begreb der kan bruges til noget i den forbindelse.
Typiske 50mm blæsere ligger i området 25-40dB, hvilket er et meget bredt
spektrum.

> Jeg har nemlig en 50 mm blæser der støjer forfærdelig men jeg ved jo
> ikke om der er 40, 30, eller 20 dBa.

Og vi ved ikke hvor følsom du er overfor støj. Det du måske opfatter som
ulideligt, bliver ikke bemærket af andre. Du er næsten nødt til at prøve dig
lidt frem, evt. finde en butik hvor du kan få blæserne demonstreret. Husk at
tage din larmende 50mm med, for lydindtrykket ændrer sig med omgivelserne.

Jeg fik i sin tid en vældig god service hos Brinck Elektronik(brinck.dk),
men jeg ved jo ikke om du bor i nærheden.

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm