Tørgær.
Fra : Dooz

Dato : 13-02-06 21:48

Ser ud til at jeg klokker lidt i det med min fancy nye bagemaskine *suk*.
Tror ikke jeg har helt styr på omregningen. Når der står 1,5 tsk tørgær,
eller 2 tsk tørgær, hvad svarer det så til i *normalt* gær? Har brugt en
halv pakke som erstatning for 2 tsk, og synes absolut ikke det ser rigtigt
ud.
Eva

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 13-02-06 22:12

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-02-06 22:17

Dooz skrev:
> [...]
> halv pakke som erstatning for 2 tsk, og synes absolut ikke det ser rigtigt

Omsætningsforholdet står på en af pakningerne.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Thomas Widmann

Dato : 13-02-06 22:49

"Dooz" <dooz_nospam@city.dk> writes:

> [...]
> tsk tørgær, eller 2 tsk tørgær, hvad svarer det så til i *normalt*
> gær? Har brugt en halv pakke som erstatning for 2 tsk, og synes

Kan man overhovedet erstatte tørgær med vådgær? De to typer gær
anvendes jo ikke på samme måde, og maskinen véd måske ikke, hvordan
man rører gær ud i væske.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 0/1, 57 Rose Street, Garnethill, Glasgow G3 6SF, Scotland, EU

Fra : Dooz

Dato : 14-02-06 08:54

> Kan man overhovedet erstatte tørgær med vådgær? De to typer gær
> anvendes jo ikke på samme måde, og maskinen véd måske ikke, hvordan
> man rører gær ud i væske.

Altså, jeg kunne ikke få tørgær i hverken den lokale Netto eller Fakta. Og
da brugsanvisningen klart siger at man kan bruge begge, burde det jo ikke
være noget problem. Den siger at man bare ikke kan bruge timer funktionen,
og at man skal bløde gæren ud i væsken inden man putter det i, hvilket jeg
har gjort. Og ja, jeg er sikker på at der står på tørgærspakkerne hvad de
svarer til i "normalt" gær, men sådan en har jeg jo netop ikke =) Der må da
være andre end mig der bruger almindeligt gær i bagemaskinerne?
Eva

Fra : Kent

Dato : 14-02-06 16:52

"Thomas Widmann" <twid@bibulus.org> skrev i en meddelelse

> Kan man overhovedet erstatte tørgær med vådgær? De to typer gær
> anvendes jo ikke på samme måde, og maskinen véd måske ikke, hvordan
> man rører gær ud i væske.

Ja, det kan man sagtens - MEN man skal selvfølgelig sætte
bagemaskinen til at køre med det samme, hvis man bruger
almindelig gær.

Når det er sagt, så synes jeg faktisk, jeg får et bedre
resultat med tørgær i min bagemaskine. Og underligt nok
er det lige omvendt, når jeg bager "i hånden". Jeg kan
ikke forklare denne forskel, men den ér der! .

Kent.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-02-06 10:18

Dooz wrote:
> [...]
> halv pakke som erstatning for 2 tsk, og synes absolut ikke det ser rigtigt

Jeg har haft bagemaskine i mange år, af mærkerne LG,Severin og Melissa,
og jeg har aldrig brugt andet end almindelig pressegær. til en dej med
et melindhold på mellem 500 til 600 g bruger jeg 1/4 pakke og jeg
smuldrer gæren øverst ,når alle ingredienserne er i formen. hvis jeg
bruger timer, sørger jeg for at gæren hverken får kontakt med salt eller
sukker. Det har virket fint.

Min standard brødopskrift er:

350 g lunkent vand
30 g olie
585 g hvedemel
1 tsk salt
1 spsk sukker
1/4 pakke gær

Hvedemelet kan så udskiftes med en blanding af forskellige melsorter,
hvis man ønsker det. Men første gang, man bruger en ny melblanding, skal
man lige være over dejen. Grovere mel har brug for mere vand.

mvh Jette

Fra : Dooz

Dato : 14-02-06 10:25

> [...]
> man ønsker det. Men første gang, man bruger en ny melblanding, skal man
> lige være over dejen. Grovere mel har brug for mere vand.

*sniff*. Tak !=) Det var jo lige hvad jeg ledte efter, du er min helt for
idag, tusind tak =)
Eva

Fra : Hanne

Dato : 16-02-06 13:11